Stølhet & smågodt

24.06.2016 - 17:31 8 kommentarer

I morgen fyller jeg hele 27 år,  og min kjære er borte denne helgen. Da jeg og Ulrik kom hjem fra babysvømming hadde han lagt igjen blomster, kort og smågodt til meg. Gjett om jeg ble glad, min bedre halvdel hadde til og med klart å plukke alle favorittene mine. Selvfølgelig må det smågodt til når jeg har bursdag, litt sukker en gang iblant skader ikke. Jeg spiser alltid sunn og riktig mat i ukedagene, og koser meg litt ekstra i helgene. Det er den metoden som funker for meg, og det er det som betyr noe. Det finnes uendelig mange kostholdsråd og filosifier der ute, mitt tips er å finne ut hva som fungerer akkurat for deg!



Da jeg våknet i dag hadde jeg vanskeligheter for å komme meg ut av senga, jeg var så stiv! Gårsdagens trening kjennes virkelig i beina, med nye øvelser er det ikke rart muskulaturen blir stiv. Det er absolutt ikke farlig å trene selv om du er støl, bare sørg for å varme godt opp før du setter i gang med en ny økt. Jeg løp en liten runde med vogna i dag, før jeg kjørte på med noen beinøvelser ute. Knebøy, bulgarske utfall og ettbeins glutebridge er supre øvelser som kan gjøres med kroppsvekt. Jeg kjørte de i sirkel med 20 reps på hver øvelse/ hvert bein. Med nok repetisjoner så kjennes det nemlig godt selv uten ekstra belastning!


Nå skal jeg synke ned i sofaen og slappe av med Ullis og smågodt ♥ God helg alle sammen!

Best buds

23.06.2016 - 19:26 6 kommentarer

Da jeg var gravid var jeg livredd for at Ulrik skulle bli født med allergi mot hund. Da hadde jeg blitt knust, for Guapo er jo babyen min han også! Heldigvis har det gått helt fint, og de to koser seg sånn sammen. Det er først de siste ukene at Ulrik har blitt mer aktiv, og samtidig har Guapo fått mer interesse for han. Det er litt mer spennende nå som Ulrik rører mye på seg og lager masse lyd. Mammahjertet mitt blir virkelig rørt av å se hvor forsiktig Guapo er, og hvordan han passer på. Hvis Ulrik sover ute på verandaen med døra på gløtt kommer Guapo for å varsle fra til meg hvis jeg ikke hører gråten hans med engang. Det fineste er hvis Ulrik begynner å gråte mens jeg kjører bil, da legger nemlig Guapo hodet sitt oppi bilstolen. Det bor så mye kjærlighet og omsorg i en hund, og jeg gleder meg utrolig mye til å se de to vokse opp sammen.



Disse to altså, jeg er så heldig som har så herlige små gutter! Jeg kan selvfølgelig ikke komme med et blogginnlegg uten mat- eller treningstips, og tenkte å tipse dere om en kombinasjon som er like match som Ulrik og Guapo. En boks Skyr med kokos, jordbær og en Questbar smaker virkelig helt himmelsk sammen! Jeg fikk det servert hjemme hos Linn, og gjett om det var godt. Det smaker jo akkurat som en dessert, men er sunt og inneholder en hel drøss med proteiner. Hverdagskos på sitt aller beste!
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

 

Kondisen som forsvant

22.06.2016 - 19:05 13 kommentarer

I dag var det klart for den aller første løpeøkta etter fødselen. Eller, den første løpeøkta siden jeg fant ut at jeg var gravid faktisk! Ikke fordi gravide ikke kan løpe, men fordi jeg fikk så ekstremt vondt i puppene mine hver gang jeg prøvde å løpe. I dag hadde jeg ikke det problemet, men det var jammen vondt likevel. Vondt i kondisen, eller den ikke-eksisterende kondisen! Jeg tenkte i utgangspunktet å løpe rolig i et kvarter, men det var faktisk klin umulig. Jeg måtte dele opp kvarteret i tre, etter hvert femte minutt løping måtte jeg ta to minutter med rask gange. Jeg vet jo at kondis er ferskvare, men jeg hadde virkelig ikke trodd det skulle være så tungt å starte med løpingen igjen. Nå er jeg i alle fall i gang, og kondisen kan bare gå en vei fremover.

T-skjorte og tights (-55)%  fra 2XU / Løpesko fra Adidas (lenkene i innlegget er sponset)

Jeg tenkte å dele løpeøktene mine på bloggen, så hvis noen av dere hjemme har lyst til å komme i gang med løping er det bare å henge seg på! Nå som det er sommer er det jo helt fantastisk å løpe ute, men gode temperaturer ute i naturen. Men på dager med litt regn er det veldig godt å ha ei mølle i kjelleren også, og selv om den ikke har blitt brukt så mye til nå blir det andre boller fremover. Jeg har nemlig store planer om å komme i god løpeform igjen, det føles jo så fantastisk godt å bare løpe.


Mølla jeg har er denne , og jeg er kjempefornøyd. Veldig stabil og god å løpe på, så denne kan jeg uten tvil anbefale videre. Den skal i alle fall bli en super kompis for meg, og hjelpe meg tilbake i superform!

Det enkleste trikset i boka

21.06.2016 - 18:32 4 kommentarer

I dag fikk jeg lyst på sjokolade, og da ble det jammen sjokolade også! Jeg er ikke fan av å ekskludere enkelte matvarer fra kostholdet, og tenke at ting er ja- eller neimat. All mat er mat, så handler det om å gjøre gode valg i hverdagen. Jeg har flere ganger satt opp diettplaner til folk som skal ned i vekt, der litt sjokolade står på planen. For det handler egentlig bare om å gjøre alle valg med måte, så kan du faktisk spise akkurat det du har lyst til. Til og med sjokolade hvis du skal ned i vekt! Så om du har lyst en sjokoladesnack i kveld kan du gå på butikken, kjøpe en kurv norske jordbær og dyppe bærene i mørk sjokolade. Frukt og sjokolade er kanskje den enkeste snacken jeg vet av, og samtidig noe av det aller beste! Det er fanktisk ingenting som stiller sjokoladesuget på samme måte som litt sjokolade ♥




Rumpeprosjektet fortsetter

20.06.2016 - 22:33 6 kommentarer

Jeg driver fortsatt med "prosjekt få tilbake rumpa mi," for den forsvant mer eller mindre under graviditeten. Nå er den sakte på vei tilbake, etter noen måneder med fokusering på å trene nemlig rumpa. For det er jo sånn at det man trener på, det blir man god på. Eller får fremgang som det også kan kalles i treningsverden. Vil du ha større biceps må du trene biceps, og akkurat det samme gjelder for rumpa også. Derfor prøver jeg å legge inn noen rumpeøvelser hver eneste treningsøkt. I dag kjørte jeg tre av favorittene mine, alle uten å bruke vekter. Det blir veldig tungt likevel, og jeg fokuserer veldig på kontakt med muskulaturen. Samtidig holder jeg et par sekunder i topp-posisjon i øvelsene, og da svir det altså! Denne lille sirkelen med øvelser er helt super, kjør gjerne med 15-20 repetisjoner per øvelse. Jeg kjørte pull-through, kickbacks og glutebride nå i kveld.

Caps og t-skjorte fra Better Bodies / sko fra Inov-8 (sponsede lenker)


Kickbacks er en øvelse som kan utføres både med strikk og ved å legge en manual bak kneet. Personlig liker jeg strikk best, og kommer nok til å kjenne denne i morgen. Så vil jeg bare tipse dere i Trondheim om at det er mulig å melde seg inn på Hit the Gym allerede nå! Vi åpner ikke før i august, men de 200 første som melder seg inn får gavekort på 1000 kr. Enda en grunn til å melde seg inn på det som blir byens beste senter med andre ord! Klikk på bildet under for å få mer informasjon:



Håper dere alle har hatt en helt super start på uka ♥

Godfølelsen & søndagssmoothie

19.06.2016 - 20:03 3 kommentarer

Dagens kveldmat ble en rosa smoothie, det er så friskt og godt! Her hjemme har vi hatt babyshower for min kjære svigersøster i dag, og jeg har spist både kaker og sjokolade. Nettopp derfor var det godt med en lett kveldsmat, og denne tror jeg vil falle i smak til dere også!

400 g frosne jordbær ♥ 2 frosne bananer

1 boks mager kesam 200 g kokosmelk

Kjør alle ingrediensene sammen i en blender, så kan du også velge å søte med ekstra stevia/sukrin hvis du ønsker det. Jeg synes selv at bananen gir smoothien nok sødme. Banan er en helt super erstatter for sukker i både bakst og smoothier, og er en frukt som inneholder masse gode næringsstoffer. Butikkene har ofte tilbud på bananer som begynner å bli brune, og da pleier jeg å kjøpe en hel drøss som jeg skjærer i skiver og putter i fryseren. Helt perfekt på dager jeg vil ha smoothie, eller banansoftis.





En ting som ikke fristet veldig mye etter babyshoweren var trening. Men med treningsrom i huset har jeg jo absolutt ingen unnskyldning for å la være, det er jo bare å gå ned trappa! Så jeg brukte det beste trikset jeg har, og sa til meg selv at jeg bare skulle trene to øvelser. To små øvelser, så skulle jeg gå opp igjen til sofaen. Det er så lett å motivere seg til, det tar jo ikke 10 minutter en gang! Men etter de to øvelsene begynte jeg å kjenne på godfølelsen, og forsatte med treningen. Det trikset er så genialt synes jeg, det er godt å ha i baklomma på dager trening ikke frister like mye. For jeg har de jeg også, det er ikke hver eneste dag treningslysten er på topp. Noen ganger må den lures frem, og i dag var en sånn dag. Vektene går gradvis oppover, og det føles så bra! I dag er forresten siste dag det er -25% på hele nettbutikken til X-life, og dette gjelder også på toppen av eksisterende tilbud. Så vil dere gjøre noen kupp kan i dag være dagen å gjøre det på!

Caps og t-skjorte fra Better Bodies / kompresjonstights fra 2XU (lenkene i innlegget er sponset)


Så nå er skuldrene og ryggen trent, og jeg kan legge meg på sofaen med super samvittighet i kveld! Håper alle dere har hatt en super helg, og er klar for ei ny treningsuke :)

Tacosøtpotet

17.06.2016 - 19:24 3 kommentarer

Ukene flyr forbi, og endelig er det fredag igjen! Jeg er faktisk mer glad i helgene nå enn noen gang før, fordi det er så utrolig godt at hele familien er sammen. Fredag betyr som regel taco her i huset, men denne gangen kjørte vi en litt annen vri på den. Tipset har jeg hentet fra fineste Linn, for på bloggen hennes er det mange gode mattips! Fylt tacosøtpotet ble en kjempehit her i huset, og derfor vil jeg dele oppskriften videre med dere. Vask en stor søtpotet, stikk hull hele søtpoteten med gaffel og sett den i mikroen i omtrent 10-15 minutter. Har du ikke mikro kan du også velge å bake den i ovnen på 200 grader i omtrent 25-30 minutter. I mellomtiden klargjør du fyllet, av grønnsaker har jeg her brukt spisspaprika, tomat, litt chili og et par hvitløksfedd. Stek 200 g karbonadedeig, som du krydrer med spisskummin, kajennepepper, paprikapulver, chilipulver og litt salt. Da får du hjemmelaget tacokrydder, men du kan selvfølglig også velge å bruke ferdigpakke.

Når poteten er tatt ut av mikro/ovn skjærer du to snitt i den, og bruker en skje for å skrape ut fyllet. Bland deretter med karbonadedeig og grønnsaker, og det hele legges inn i søtpoteten igjen. Topp med ost, og sett poteten inn i stekeovnen på 200 grader i omtrent 10 minutter. Server gjerne med guacamole til, så er middagen klar!

SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC


 

 

Fitnessnora 5 år

16.06.2016 - 10:24 11 kommentarer

I dag har bloggen min bursdag! Det er helt rart å tenke på at det er fem år siden jeg skrev et innlegg her inne for første gang. Det har blitt utallige innlegg siden den gang, og det hadde jeg aldri trodd. Jeg startet denne bloggen i 2011, da jeg var under oppkjøring til mitt første NM i fitness. På den tiden var det ikke så mange som drev med fitness, eller ante noe særlig om hva det var. Nettopp fordi det ikke var så vanlig følte jeg at jeg møtte mange med fordommer, eller negative tanker om fitness. Derfor startet jeg bloggen, for å vise at jeg var ei helt vanlig jente som trente beinhardt for å nå målene mine. I utgangspunktet var planen bare å blogge frem til konkurransene høsten 2011, for å legge den på hylla etter det. Jeg gikk siste året på bachelorgraden min, og følte egentlig at jeg hadde nok å holde på med. Men etter noen måneder hadde lesertallene økt, og det var mange av dere som sa at bloggen min inspirerte til en sunnere. Derfor valgte jeg å fortsette, og det er jeg veldig glad for den dag i dag!

Bloggen har gitt meg så mye glede disse årene, og jeg er så glad for at dere er med meg på veien. Bloggen min har hatt stabilie lesertall på omtrent 5000 unike lesere om dagen lenge, og for meg føles det fortsatt helt rart. At så mange av dere hver dag klikker dere inn her for å lese hva lille meg skriver. Det betyr så mye for meg å få lov til å dele lidenskapen min for sunn mat og trening med så mange. Ikke minst så betyr det mye å se hvor mye dere lesere faktisk bryr dere om meg. For selv om jeg i all hovedsak blogger om mat og trening, blir det innimellom noen personlige innlegg også. Da er dere der med gode kommentarer, heier på meg og støtter meg. Dere har vært med meg gjennom mye siden 2011, studier, kjærester, backpacking, konkurranser, jobb og graviditet. Det er veldig gøy å bla seg gjennom arkivet, for på mange måter er bloggen en som liten dagbok. En dagbok som bare blir bedre og bedre, synes jeg selv i alle fall. Kanskje noen av dere har vært med så lenge at dere husker disse to headerne? De prydet bloggen i 2011, og jeg har hatt mang en header siden den gang.


Den headeren jeg har nå synes jeg ikke passer lenger, så forhåpentligvis får jeg laget en ny om ikke så lenge. Den kommer vel til å bli byttet ut mange ganger fremover også, for jeg har store planer om at bloggen skal få oppleve mange flere bursdager. For det å bidra med mat- og treningsglede er minst like viktig  i dag som det var for fem år siden, og det gjør meg så glad å kunne dele livsstilen min. Så tusen hjertelig takk til alle dere som følger med, jeg setter enormt stor pris på dere. Jeg blir så glad for alle kommentarer, dere gjør virkelig hverdagen min enda bedre. Hipp hurra til fitnessnora.blogg.no, så håper jeg dere blir med på mange flere bursdagsfeiringer i årene som kommer ♥

Naturens eget godteri

15.06.2016 - 19:22 3 kommentarer

Det er lillelørdag, og straks får jeg besøk av jentegjengen min. Hvis vi møtes i helgene har vi alltid noe snacks med, men i ukedagene synes jeg ikke det er nødvendig. Dessuten føler jeg absolutt ikke at jeg har behov for is, sjokolade eller potetgull når det står masse deilig frukt på bordet. Frukt og bær er virkelig naturens eget godteri, og nå på sommeren er det jo så fantastisk mye godt å velge i! Jordbær, mango og vannmelon er uten tvil mine favoritter, og jeg blir aldri lei. Så mitt tips i dag er rett og slett å servere mer frukt/grønt til gjester. Hvis de allerede ikke har oppdaget hvor godt det er har du en gylden mulighet til  å spre den sunne livsstilen sin videre til de du er glad i. Og hva er vel bedre enn det?




Ønsker dere alle en super onsdagskveld ♥

Svettefest med boksesekk

14.06.2016 - 22:56 3 kommentarer

Herremin som jeg har svetta i kveld! Vi har nemlig hengt opp boksesekk, og jeg kan ikke huske sist det rant så mye svette av meg. Jeg kan ingenting om boksing, men heldigvis er venninna mi Siri dreven bokser. Ikke verst å få inn egen boksetrener nede i kjelleren, det må jeg virkelig si! Jeg har mye å gå på når det kommer til teknikk enda, men det var utrolig gøy likevel. Dette kommer til å bli min favoritt for kondistrening fremover uten tvil. Pulsen gikk rett opp, og holdt seg der mens jeg sparket og slo for harde livet! Vi kjørte intervaller på 1 minutt, og det minuttet føltes som en hel evighet. Men det var fantastisk godt når vi var ferdige, virkelig en super treningsform! Variert og morsom, samtidig som jeg fikk brukt hele kroppen.

Boksesekk, boksehansker og boksebandasje er alt fra Abilica (sponsede lenker)




Svett og glad etter ei helt super treningsøkt, jeg gir boksing to tomler opp!
 

Babypump

13.06.2016 - 19:45 5 kommentarer

Lenkene i innlegget er sponset

Ulrik har blitt hele seks kilo, og egner seg derfor helt perfekt som en liten manual. Ekstra belastning for meg, og morsomt for han å være med på treningen! Det er mye mange flere øvelser enn knebøy han kan være med på nå som han holder hodet sitt selv. Det virket som glutebridge var favoritten hans, lik mammaen sin med andre ord! Det må noen repetisjoner til før det blir tungt, men med 20-25 repetisjoner svir øvelsen godt.

Tights fra 2XU (-20%) / treningssinglett for amming fra Boob (-55%)  / t-skjorte fra Better Bodies / sko fra Reebok (-30%)

Floorpress var også veldig gøy for både mor og barn, samtidig som jeg fikk trent litt. Jeg skal faktisk sertifisere meg som mammamage-trener til høsten, det gleder jeg meg veldig til! Etter å ha gått gjennom et svangerskap selv har jeg veldig lyst til å hjelpe andre i samme situasjon med tilpasset trening.


Favoritten er pushups, eller puss-ups som noen så fint kalte den. Ned til Ulrik og kysse litt på han for hver repetisjon - det er så koselig! Alle øvelsene kan gjennomføres hjemme i stua, både med og uten baby. Vil der ha ekstra belastning går det an å fylle opp flasker med vann, eller fylle en sekk og bruke som motstand.

Helt til slutt vil jeg bare tipse dere om det store sommersalget til X-life, og i tillegg til salget få dere nå 25% på hele nettbutikken. Supert tidspunkt å slå til på når det kommer til å oppdatere treningsgarderoben før sommeren med andre ord!

hits