Hvit havre- og speltpizza

23.03.2017 - 10:52 6 kommentarer

Hvit pizza altså, det er så godt! Jeg var hjemme hos ei venninne i går og da ble denne pizzaen et selvskrevent middagsvalg. I tillegg til å smake helt himmelsk er den full av god næring, og er derfor utrolig mettende. Perfekt som middag, og det som er enda bedre er at det nesten alltid blir igjen rester. Derfor blir det lunsj til dagen etterpå også, og det er en liten lykke i seg selv. For å lage bunnen trenger du:

5 dl havregryn ♥ 5 dl speltmel ♥ 3 egg 

2-3 dl vann ♥ 1 ts salt ♥ 1 ts bakepulver

Bland alle ingrediensene godt sammen, og fordel utover en bakepapirkledd stekeplate. Stek midt i ovnen på 220 grader i 20 minutter, før du tar den ut og lar den avkjøle seg litt. I mellomtiden lager du fyllet, her steker jeg omtrent 500 gram kyllingfilet i panna sammen med salt, pepper, oregano og noen pressede hvitløksfedd. I tillegg kutter jeg opp paprika, rødløk og avocado. Rør sammen en halv boks lettere Crème Fraîshe sammen med to ss pesto, og fordel over den ferdigstekte bunnen. Så legger du kyllingfilet, paprika, rødløk og mais jevnt over pizzaen - før du legger på osten. Helt på toppen legges spekeskinke og avocado, det er virkelig prikken over i'en. Sett inn i ovnen igjen, og nå osten har smeltet etter omtrent 15 minutter er pizzaen klar for servering!






Jeg ble sulten av å skrive dette innlegget, så nå blir det tidlig lunsj på denne jenta!

Carrotcake cupcakes

22.03.2017 - 15:00 9 kommentarer


Innlegget inneholder sponsede lenker

Jeg har laget gode gulrotkakemuffins før, men disse tok virkelig kaka! For de var helt sinnsykt gode om jeg så skal si det selv, og det var utrolig vanskelig å ikke spise alle sammen denne onsdagen. Jeg tok med noen av de som ble igjen på jobb, og ingen av de kunne tro at disse var sukkerfrie! Så here goes, her er oppskriften på herligheten:

4 egg ♥ 2 ss Sukrin gold ♥ 2 ss Sukrinmelis ♥ 4 ss kokosmel ♥ 1 stor gulrot ♥ 1 ts vaniljepulver

100 g smør ♥ 1 ts kanel ♥ 1 ts kardemomme ♥ 1 ts bakepulver ♥ 0,5 dl vann 

Pisk egg og søtning godt sammen slik at det blir luftig. Tilsett resten av de tørre ingrediensene, før du rører inn smeltet smør, revet gulrot og vann. Jeg fikk 12 små muffins av denne oppskriften, som stekes midt i ovnen på 180 grader i 25 minutter. La de avkjøle seg på rist, og mens de avkjøler seg kan du lage glasuren. Glasuren denne gangen ble helt VILL, så god at jeg fikk lyst til å spise opp alt med skje. Som vanlig har jeg brukt Sukrinmelis og Philadelphia i glasuren, men denne gangen ble det tilsatt smør også. Det gjorde virkelig en enorm forskjell, for herrejemeni dette ble godt. Jeg har brukt 100 g romtemperert smør, 200 g Philadelphia og 6 ss Sukrinmelis som jeg pisket sammen. Vil du ha en litt sunnere variant kan du droppe smøret, men hvis jeg ikke var tydelig nok så anbefales det virkelig å ha smør i! Helt magisk ble smaken - og disse kommer garantert til å bli bakt mange ganger fremover. Jeg håper dette trigget bakelysten hos dere også, for hos X-life er det nemlig bakeuke og tilbud på alle ingrediensene jeg bruker i bakingen min! Hele utvalget finner dere ved å klikke her.






Lillelørdag og muffins - da er livet virkelig bra! 

Imponert over egen kropp

21.03.2017 - 16:21 4 kommentarer

Handstand pushups er plutselig lett som en lek! Eller, 2-3 stykker er lett i alle fall og det er jo akkurat det jeg hadde lyst til å klare. Det er så gøy å få til mål etter mål altså, det er nesten så jeg blir litt imponert over min egen kropp. Jeg håper dere også prøver på å mestre nye ting, for det er jo så fantastisk å se hva kroppen klarer bare man jobber for det. Trikset for å få til denne øvelsen for min del var å kjøre med fraspark først, og deretter kom de strikte repetisjonene også. Utrolig gøy å få det til - jeg er så glad! For nå skal jeg nemlig prøve meg på 17.4 økta etterhvert, der er det jo handstand pushup så den må jeg bare prøve!

Genser fra Icaniwill / tights fra Röhnisch / sko fra Reebok (sponsede lenker)




I tillegg tenkte jeg å vise dere en mageøvelse som virkelig river! Plasser hendene på medisinballer og beina mot en vegg, som dere ser på bildet under. Deretter strekker dere annenhvert bein ut til siden - det river virkelig i magen altså! Veldig gøy å teste nye øvelser, for magetrening kan jo i grunn være litt kjedelig. Men med litt variasjon i øvelsene blir det plutselig gøy likevel, for vi alle liker jo å kjenne på mestringsfølelse. Prøv den gjerne, så garanterer jeg støle magemuskler!




Håper dere har en sprek tirsdag!

Nå vet jeg at jeg trenger en solskinnsdag

20.03.2017 - 09:43 4 kommentarer
Det skal virkelig ikke så mye til for å få humøret opp, litt sol og frisk luft så har du kommet langt! Det gjør faktisk underverker å få solstrålene mot huden, og det er ikke noe bedre jeg vet enn fysisk aktivitet ute i fantastisk vårvær. Forhåpentligvis blir det mange slike dager fremover, for det lokker virkelig smilet frem. Helgen som var ga virkelig påskestemning med snø og skyfri himmel, og nå er det jammen ikke lenge igjen heller. Det kribler i magen bare jeg tenker på det, med familie, påskeegg, appelsiner og alt som hører med. I helga knakk jeg koden for enda ett av de målene jeg skulle klare før påske også, og jeg gleder meg til å vise dere! Jeg må bare komme meg avgårde på trening først, den aller beste starten på uka. 
 
Genser fra Kari Traa / tights fra Röhnisch / sko fra Reebok (sponsede lenker)
 

 
Skap en fantastisk start på uken for deg selv, husk at du kan forme den akkurat slik du vil ♥

Timeout & hjemmelagde knekkebrød

19.03.2017 - 12:23 3 kommentarer

I går logget jeg helt av sosiale media for første gang jeg kan huske. Ingen blogg, ingen snap, ingen Instagram og ingen Facebook. Det var så godt, jeg tror virkelig jeg hadde behov for en liten timeout. Det har vel de fleste av oss innimellom, for det kan bli for mye av det gode også. Jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg ble mer produktiv av å logge av, men i går ble det faktisk ikke gjort noen verdens ting her i huset. Likevel var det superdeilig, og akkurat der jeg trengte! I dag var det opp for å lage knekkebrød til frokost, det er så utrolig godt og enklere enn man skulle tro. Alt du trenger er dette:

4 dl sammalt grov rug ♥ 2 dl havregryn  1 dl sesamfrø 2 dl solsikkekjerner

1 dl gresskarkjerner ♥ 1 dl linfrø  1 ts salt  1 ss sukrin  7 dl vann

Bland alle ingrediensene godt, og fordel utover et bakepapirkledd stekebrett. Oppskriften gir nok røre til to slike brett. Stek midt i ovnen på varmluft i 175 grader i 10 minutter. Deretter tar du brettet ut, og deler skjærer passende ruter for knekkebrødene før du setter brettet inn igjen. Nå skal det stå i 30  minutter, før du åpner døren på stekeovnen og steker de slik i 10 minutter. Lukk døren og stek knekkebrødene i nye 10 minutter, før du tar de ut og lar de avkjøle seg på rist. Disse blir utrolig gode, er supersunne og smaker digg med alle typer pålegg på.



Nå skal familien ut på tur i det herlige været, ha en herlig søndag alle ♥

 

Endelig klarte jeg det

17.03.2017 - 13:53 3 kommentarer

Plutselig knakk jeg koden - og i dag tok jeg mine første pushups på ringer! Det gikk faktisk ganske greit når jeg skjønte hvordan jeg skulle få det til, og det føltes uendelig bra å få det til. Nå er 2/5 mål i treningschallengen min i boks, så nå gjelder det bare å knekke koden på de resterende øvelsene. På ringene har jeg tidligere hatt litt for bredt grep, og kommet for langt tilbake på ringene. Når jeg justerte på det gikk det plutselig mye enklere, så hipp hurra for det! Herlig måte å ta helg på altså, for det her har jeg jobbet mye med i det siste. 


Selvfølgelig ble gliset så bredt som det går an å bli etter dette, men jeg følte meg ikke helt ferdig med pushups. Så Ulrik fikk bli med på noen runder han og, nå som han har blitt 10 kilo er det faktisk ganske så tungt å ha han på ryggen under pushups. Jeg får bare fortsette mens han vokser, så blir jeg sterkere etterhvert som han vokser.




Powpow,  denne fredagen har vært så bra altså! Nå er jeg skikkelig klar for helg, Ulrik skal på overnatting til mormor og morfar for aller første gang. Det vil si at jeg skal sove alt for mange timer det neste døgnet, og herrejemeni som jeg gleder meg! Håper fredagen behandler dere bra, og at dere har en super helg hele gjengen ♥

Grove havrescones

16.03.2017 - 16:31 Én kommentar



Scones er så utrolig godt, jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke lager det oftere. I dag ble dette lunsjen hjemme hos oss, og den var så bra at jeg selvfølgelig må dele den med dere. For å lage scones trenger du: 

300 g fibra fullkornhvetemel ♥ 150 g havremel ♥ 1 ss bakepulver ♥ 3 dl melk

3 ss havregryn ♥ 2 ss solsikkekjerner ♥ 2 ss olje ♥ 1 ts salt

Sett ovnen på 200 grader, før du blander alle de tørre ingrediensene. Tilsett deretter olje og melk, og rør sammen. Deigen blir litt klissete, så gjerne ha litt mel på fingrene når du deler den i to. Form til to flate boller på et bakepapir, og skjær i fire like store deler uten å skjære helt gjennom. Stek midt i ovnen i omtrent 20 minutter, før du lar de avkjøle seg på rist. Så er det bare å nyte med pålegg på, disse er like gode med ost og skinke som med syltetøy. Uten tvil en favoritt her i huset!





Ønsker dere alle en herlig kveld ♥

Små steg & magefavoritt

15.03.2017 - 22:11 3 kommentarer

Ny dag og mer jobbing mot målet å klare pushups på ringer. Jeg får det fortsatt ikke til, men på vektskivene klarte jeg det og det var skikkelig kult! Selv om det ikke er hovedmållet er det alltid gøy å klare nye ting, og dette funka veldig bra i dag. Krever mye kjerne, men det er en super øvelse å prøve seg på. Tar man små steg i riktig retning så kommer en i mål til slutt!


Så tenkte jeg å vise dere en av favorittøvelsene mine når det kommer til magetrening, nemlig toes to bar. Her starter du med å henge rett ned fra ei stang, før du bruker kjernen til å løfte beina opp til stanga. Senk de kontrollert ned igjen, så kjenner du virkelig at det river i magen! Hvis denne blir for vanskelig så kan dere starte med å gjøre samme øvelse - men ta knærne til albuene. Det er også tungt, og etterhvert klarer du toes to bar også!




Hva er din favorittøvelse for magen? 

Vårmotivasjon og sommerens store mål

14.03.2017 - 21:06 5 kommentarer

Hei dere! Ny dag, humøret er på topp igjen og det er så deilig at det begynner å bli vår ute. Da frister det plutselig mye mer å dra ut på tur, med sol i kinnene og sjølufta i lungene. Da er det faktisk umulig å ikke smile, det er jo så herlig! Det ble en aldri så liten powerwalk i dag, men nå må jeg faktisk sette i gang med løpinga igjen. Jeg har faktisk ikke løpt i hele år, og det blr ikke så fryktelig mange løpeturer i 2016 heller. Jeg har egentlig ingen unnskyldning, det går jo kjempefint å løpe med vogn og vi har ei mølle i kjelleren. Så nå må jeg ta meg sammen på denne fronten fremover! Ikke bare har jeg godt av det, men jeg trenger det også hvis jeg skal komme meg gjennom noen hinderløp i sommer. For det skal jeg selvfølgelig delta på! I fjor ble jeg forhindret fra å dra, og den eneste konkurransen jeg var med på i fjor var et sykkelritt. Det blir for lite action for denne frøkna, det er jo så gøy å delta i slike løp. Ikke minst er det kjempegøy å trene mot det også, så nå blir det mer løpefokus fremover. For selv om løpemotivasjonen min ikke er på topp i seg selv går den automatisk opp når jeg vet det fører til at jeg kan delta i noe supergøy! Det kommer garantert noen challenger etterhvert også - jeg må bare få inn noen løpeturer selv først. Nå sitter jeg her og ser på datoer for alle hinderløpene i sommer og kjenner at det kribler i magen. Det, pluss at det går mot vår og at jeg har mange fine uteøkter i vente, det gjør at denne tirsdagkvelden er riktig så fin ♥




Har dere noen treningsmål dere jobber mot?

Nei, jeg kan ikke hjelpe deg gratis

13.03.2017 - 10:44 25 kommentarer

Det er mulig at dette er dårlig timing å skrive dette innlegget på, ettersom jeg har tidenes blåmandag og er i dårlig humør men here goes. Jeg synes det er kjempegøy å kunne være til inspirasjon for andre, og at mange spør meg om hjelp er egentlig en tillitsærklæring. Men når jeg daglig åpner mailboksen min og får spørsmål om å sette opp treningsprogram og kostholdsplaner gratis - da skjønner jeg ikke helt hvor folk får manerene sine fra. Går dere inn til frisøren og spør om de kan klippe dere gratis også? Eller en maler har lyst til å male hele stua di etter å ha vært på jobb hele dagen? På lik linje som andre yrker, så er faktisk personlig trener et yrke. Hvis man skal jobbe gratis hele tiden, så blir det ikke mye igjen å leve av. For min del blir jeg rammet av tidsklemma som alle andre. Jeg har en fulltidsjobb, mann, barn og bikkje - som mange så mange andre. Da er det ikke sånn at jeg ønsker å bruke fritiden min på å sitte hjemme og hjelpe fremmede med treningsprogrammene sine. Kall meg gjerne egoistisk, men da velger jeg heller å bruke den tiden på familien min. Eller å trene selv, være med venner eller å bare ligge på sofaen og slappe av. Jeg kunne ha laget en lang liste av ting her men poenget er at det er veldig mye annet jeg heller vil gjøre. Her på bloggen deler jeg så mye jeg kan om trening og kosthold, men om du vil ha noe spesifikt satt opp til deg, så ta kontakt med en fagperson og betal for tjenesten.For det er nemlig en stor jobb å sette opp programmer, som krever mye tid og energi. Og selv om det er en utrolig morsom jobb, så er det nettopp en jobb. Nå må jeg understreke at jeg ikke sier dette for å få flere til å betale meg for tjenester, for jeg har uansett ikke kapasitet til å ta inn flere kunder. Poenget mitt er bare at de færreste av oss har lyst til å bruke fritiden sin på å jobbe gratis, inkludert meg.

Etter ei våkenatt med spyende baby er som nevnt humøret ikke på topp, og når jeg i tillegg våknet til en sint mail fordi jeg sa nei til å hjelpe en person gratis så rant det bare litt over for meg nå. Men det er langt i fra første gangen dette har skjedd og jeg har irritert meg over det, så måtte det bare en blåmandag til for at utblåsningen skulle komme. Og bare så jeg har sagt det helt på slutten, fortsett å kommenter på bloggen og still gjerne generelle spørsmål om trening og kosthold. Det setter jeg nemlig kjempepris på, og det er jo så gøy å kunne bidra på slike ting. Men ting jeg blir sittende i flere timer med, de kan dere spørre noen andre om. Sånn, da fikk jeg sagt det også. Legger ved et bilde hvor jeg smiler bare for å balansere innlegget litt!

Browniesøndag

12.03.2017 - 16:46 2 kommentarer

Formen min er stigende, og i dag ble det en liten luftetur ute. Det gjør alltid godt, og det eneste som gjør det enda bedre er sjoklade når man kommer inn igjen. Jeg elsker brownies og ble veldig fornøyd med denne varianten som jeg har laget flere ganger tidligere. I dag ble det en ny variant med hasselnøtter og sjokoladebiter som ble enda bedre - og derfor må oppskriften selvfølgelig deles:

4 ss smør ♥ 4 ss sukrin gold ♥ 2 egg ♥ 2 ss bakekakao ♥ 7 ss speltmel ♥ 100 g kesam

 1 ss fibersirup (kan sløyfes) ♥ hakket sjokolade ♥ hasselnøtter ♥ 1/2 ts bakepulver ♥ en klype salt

Pisk romtemperert smør sammen med sukrin gold, og tilsett deretter resten av ingrediensene med unntak av sjokolade og nøtter. Du velger selv hvor mye du vil ha av de to sistnevnte i røra, jeg liker å ha litt tyggemostand og tok derfor gode never av begge deler. Hell røra over i en liten ildfast form kledd med bakepapir eller smurt med smør.  Stek på 175 grader i 15-18 minutter, og følg godt med på slutten av steketiden. Her kan det nemlig gå fort mellom svidd på toppen og perfekte brownies.






Åh, sjokolade altså! Det gjør virkelig alt bedre ♥

hits