Punktforbrenning

28.03.2012 - 16:09 26 kommentarer

Jeg setter utrolig stor pris på alle mailer dere sender meg, og synes det er en stor tillitserklæring med alle spørsmålene dere stiller om dietter, kosthold og trening. Desverre har jeg ikke kapasitet til å svare dere alle, og om dere vil ha individuelle oppsett vil jeg anbefale å kontakte en PT. Det jeg derimot KAN gjøre er å skrive innlegg om de temaene som blir spurt om gjentatte ganger. Jeg prøver å få svart på det meste gjennom innleggene mine, men om dere har noe dere mangler svar på så er det bare å skrike ut! En daglig gjenganger i innboksen min er dette med punktforbrenning - så here goes:

DET NYTTER IKKE Å PUNKTFORBRENNE!


Det hadde vært digg om det funket, men den gang ei. Det er ikke sånn at man blir kvitt magefettet ved å ta situps, eller fettet på innsiden av lårene ved å sitte i "gynekolog-maskina." Forskning har vist at det området du trener vil varmes noe mer opp enn andre muskelgrupper, men effekten av dette er likevel så liten at det ikke vil gi noe utslag. Når du trener vil du nødvendigvis forbrenne fett, men ikke spesifikt mer fra det området du trener. Altså får du ikke flat mage av å ta 1000 situps om dagen. Vil bli kvitt magefettet er det kun en ting å gjøre - å redusere den generelle fettprosenten din. Og hvordan gjør du det? Jo, ved hjelp av riktig kosthold og trening.

Hva du skal spise for å redusere fettprosenten har jeg skrevet et innlegg om her - og en typisk dag på diett kan for eksempel se slik ut. Når det kommer til treninga vil jeg anbefale en kombinasjon av styrke og utholdenhet. Gjerne veksle mellom intervaller og langkjøring på utholdenhet, og alltid tren tung styrke ;) Går du raskt ned i vekt uten å trene styke kan du fort bli slapp i fisken, eller "tynnfeit" som det så fint heter. Derfor er det utrolig viktig å trene styrke i tillegg til utholdenhet! Ved hjelp av dette fikk jeg i fjor forandringen du ser under, og hvis jeg klarer det - så klarer du også det. Det er nemlig ikke sånn at jeg eller noen andre har mer viljestyrke enn deg, det handler bare om å være 100% innstillt på at dette SKAL du klare. 

Jeg skal ikke lyve å si at det kommer til å bli lett, det krever mye slit og svette. Og selv om bildet til høyre blir for ekstremt for noen av dere - så er det bare å slutte før dere kommer så langt. Med å slutte mener jeg ikke å drite helt i diett og trening, for da er veien tilbake til start kortere enn du tror. Snakker av erfaring, så heller finn vedlikeholdsnivået ditt så raskt som mulig, og hold deg i den formen du trives best med. Kort oppsummert: eat clean, train mean = live lean! 

26 kommentarer

M

28.03.2012 kl.16:36

veldig bra innlegg :)

Ida

28.03.2012 kl.17:10

Du er virkelig inspirerende, Nora! Den fremgangen du har hatt er utrolig. Tusen takk for gode tips. :)

28.03.2012 kl.18:02

Flott innlegg! Skulle ikke du trekke konkurranse forrige onsdag?

Sophie

28.03.2012 kl.18:35

Kjempe bra innlegg :) Når skal du stille i konkurrranse igjen?? :)

28.03.2012 kl.20:50

Spiser du kyllingkjøttdeig eller holder du deg bare til karbonadedeigen? :-)

Kristine

28.03.2012 kl.21:54

Alle jenter (og gutter) - LES og LÆR :)

astudentway.com

28.03.2012 kl.21:55

Herlig innlegg! Utrolig flink du er! Viljestyrke altså! :D

vargas12

28.03.2012 kl.22:18

Hei Nora

Fint å se en frisk og flott trent kropp, jeg synes det er skremmende å se så mange unge bloggere bli lurt opp i spiseforstyrrelser av folk som utnytter disse til å tro at det er kult å være tynnest mulig.

Takk for en klok blogg!

http://www.vargas12.com/2012/03/slanke-bloggere-kan-fore-til-noens-dod-for-eller-siden/

Vargas

28.03.2012 kl.22:27

Hei. lurte på en ting.. hvor mye veier du?:) tenker siden duhar så mye muskler:)

Silje

28.03.2012 kl.23:55

Bra innlegg Nora!! :D

Helt sant, punktforbrenning finst ikke. :)

Katja

29.03.2012 kl.06:55

Godt at du tar opp dette, er så ufattelig mange misoppfatninger ute og går! Går ikke en dag uten at jeg overhører noen på gymmet si "jeg trener situps hver dag jeg nå, skal ha bort fettet fra magen til sommeren".

Stå på Nora, du er et godt og sunt forbilde for mange jenter der ute, inkludert meg! Kunne du forresten lage et innlegg om hvilken musikk du hører på når du trener styrke? Er veldig lei musikklista mi fortiden, og sliter med å finne låter med mye futt i!

Benedicte

29.03.2012 kl.07:46

Hei Nora,

Jeg bare lurte på hvilken type ris du spiser når du er på diett?

Leser om deg og mange andre som skriver at dere spiser mye ris i diettperioder, men ingen skriver hvordan type ris.. (fullkorn, naturris, osv)

Hanne

29.03.2012 kl.14:03

Hei, Nora!

Jeg prøvde å søke på iHerb-guiden din, men jeg får bare error uansett hva jeg søker på i søkefeltet til høyre her. Er det noe galt med søkefeltet? :)

Fitnessnora

29.03.2012 kl.15:49

Benedicte: Basmati eller jasmin :)

Fitnessnora

29.03.2012 kl.15:50

Sophie: TIl høsten! GLeder meg :)

Fitnessnora

29.03.2012 kl.15:51

Anonym: Holder meg til karbonadedeig ja :D

Fitnessnora

29.03.2012 kl.15:51

Anonym: Jo, det gjorde jeg også :) Sendte mail til vinneren :)

Camilla

29.03.2012 kl.15:53

Hei Nora! :)

Jeg har en eksamens oppgave, og jeg skriver om forsjellige blogger, så bruker jeg din som en helse/fitness-blogg. Jeg skal vise den i morgen og lurte på om du kunne svare på dette spm. før da, helst i dag. (Hvis du vill da) Jeg kommer til å bruke dette på presentasjonen min, så de hadde vert veldig kult/og kjekt om du svarte :) tror jeg kommer til å få + poeng for det!

Spørsmålet er: Hvorfor blogger du?

(Prøv å svar litt utfyllende, ikke bare "for det er kjekt liksom..)

Tusen takk på forhond!

Klem Camilla! :)

Kristine

29.03.2012 kl.16:18

Supert innlegg Nora.

Selv om jeg gjerne skulle flyttet noe av fettet på lårene til puppene, er det lite realistisk. Isteden er harde knebøy og riktig mat veien å gå :)

Kristin

29.03.2012 kl.16:46

av ren nysgjerrighet.. hva var fettprosenten din da du konkurrerte? :)

Fitnessnora

29.03.2012 kl.17:34

Kristin: Aner ikke, målte aldri :)

Fitnessnora

29.03.2012 kl.19:43

Hanne: det er noe krøll med søkefeltet akkurat nå! her er linken:

http://fitnessnora.blogg.no/1326822829_iherbkokosmel.html

Fitnessnora

29.03.2012 kl.19:44

Katja: takk for det! :) utrolig hyggelig å høre. Det skal jeg klare å få til ja :)

29.03.2012 kl.22:50

Hei :)

Har noen spørsmål ang. dietten.

-Kan man bytte ut kyllingen med fisk? hva slags fisk i så fall?

-spiste du kylling tre ganger om dagen under hele dietten, eller byttet du på mellom kylling, kjøtt og fisk?

Karoline

30.03.2012 kl.08:57

Veldig bra innlegg! Husker jeg trodde at man kunne punktforbrenne før, men så leste jeg det så mange plasser at man ikke kan det, da forsto jeg det. Skulle ønske det kunne gjøres da! Jeg har problemet med at jeg mister masse på bryst/øverst på magen, men på lårene og leggene hvor jeg trenger det mest, der holder fettet seg godt..

Det kommer seg vel!

Ha en fin helg :D

Mia

30.03.2012 kl.20:14

Jeg hater egentlig å trene cardio, men har begynt å trene en god del styrke, noe som jeg synes er kjempegøy. Vil jeg kunne gå ned i vekt/fettprosent ved hjelp av styrketrening alene (pluss et ok kosthold såklart), eller MÅ jeg trene cardio i tillegg?? Har fått inntrykk av at man må løpe/trene cardio for å gå ned i vekt, men trene styrke for å bli stram og få muskler..

Skriv en ny kommentar

hits