Punktforbrenning

Jeg setter utrolig stor pris på alle mailer dere sender meg, og synes det er en stor tillitserklæring med alle spørsmålene dere stiller om dietter, kosthold og trening. Desverre har jeg ikke kapasitet til å svare dere alle, og om dere vil ha individuelle oppsett vil jeg anbefale å kontakte en PT. Det jeg derimot KAN gjøre er å skrive innlegg om de temaene som blir spurt om gjentatte ganger. Jeg prøver å få svart på det meste gjennom innleggene mine, men om dere har noe dere mangler svar på så er det bare å skrike ut! En daglig gjenganger i innboksen min er dette med punktforbrenning – så here goes:

DET NYTTER IKKE Å PUNKTFORBRENNE!


Det hadde vært digg om det funket, men den gang ei. Det er ikke sånn at man blir kvitt magefettet ved å ta situps, eller fettet på innsiden av lårene ved å sitte i “gynekolog-maskina.” Forskning har vist at det området du trener vil varmes noe mer opp enn andre muskelgrupper, men effekten av dette er likevel så liten at det ikke vil gi noe utslag. Når du trener vil du nødvendigvis forbrenne fett, men ikke spesifikt mer fra det området du trener. Altså får du ikke flat mage av å ta 1000 situps om dagen. Vil bli kvitt magefettet er det kun en ting å gjøre – å redusere den generelle fettprosenten din. Og hvordan gjør du det? Jo, ved hjelp av riktig kosthold og trening.

Hva du skal spise for å redusere fettprosenten har jeg skrevet et innlegg om her – og en typisk dag på diett kan for eksempel se slik ut. Når det kommer til treninga vil jeg anbefale en kombinasjon av styrke og utholdenhet. Gjerne veksle mellom intervaller og langkjøring på utholdenhet, og alltid tren tung styrke 😉 Går du raskt ned i vekt uten å trene styke kan du fort bli slapp i fisken, eller “tynnfeit” som det så fint heter. Derfor er det utrolig viktig å trene styrke i tillegg til utholdenhet! Ved hjelp av dette fikk jeg i fjor forandringen du ser under, og hvis jeg klarer det – så klarer du også det. Det er nemlig ikke sånn at jeg eller noen andre har mer viljestyrke enn deg, det handler bare om å være 100% innstillt på at dette SKAL du klare. 

Jeg skal ikke lyve å si at det kommer til å bli lett, det krever mye slit og svette. Og selv om bildet til høyre blir for ekstremt for noen av dere – så er det bare å slutte før dere kommer så langt. Med å slutte mener jeg ikke å drite helt i diett og trening, for da er veien tilbake til start kortere enn du tror. Snakker av erfaring, så heller finn vedlikeholdsnivået ditt så raskt som mulig, og hold deg i den formen du trives best med. Kort oppsummert: eat clean, train mean = live lean! 

26 kommentarer
    1. Godt at du tar opp dette, er så ufattelig mange misoppfatninger ute og går! Går ikke en dag uten at jeg overhører noen på gymmet si “jeg trener situps hver dag jeg nå, skal ha bort fettet fra magen til sommeren”.
      Stå på Nora, du er et godt og sunt forbilde for mange jenter der ute, inkludert meg! Kunne du forresten lage et innlegg om hvilken musikk du hører på når du trener styrke? Er veldig lei musikklista mi fortiden, og sliter med å finne låter med mye futt i!

    2. Hei Nora,
      Jeg bare lurte på hvilken type ris du spiser når du er på diett?
      Leser om deg og mange andre som skriver at dere spiser mye ris i diettperioder, men ingen skriver hvordan type ris.. (fullkorn, naturris, osv)

    3. Hei, Nora!
      Jeg prøvde å søke på iHerb-guiden din, men jeg får bare error uansett hva jeg søker på i søkefeltet til høyre her. Er det noe galt med søkefeltet? 🙂

    4. Hei Nora! 🙂
      Jeg har en eksamens oppgave, og jeg skriver om forsjellige blogger, så bruker jeg din som en helse/fitness-blogg. Jeg skal vise den i morgen og lurte på om du kunne svare på dette spm. før da, helst i dag. (Hvis du vill da) Jeg kommer til å bruke dette på presentasjonen min, så de hadde vert veldig kult/og kjekt om du svarte 🙂 tror jeg kommer til å få + poeng for det!
      Spørsmålet er: Hvorfor blogger du?
      (Prøv å svar litt utfyllende, ikke bare “for det er kjekt liksom..)
      Tusen takk på forhond!
      Klem Camilla! 🙂

    5. Supert innlegg Nora.
      Selv om jeg gjerne skulle flyttet noe av fettet på lårene til puppene, er det lite realistisk. Isteden er harde knebøy og riktig mat veien å gå 🙂

    6. Hei 🙂
      Har noen spørsmål ang. dietten.
      -Kan man bytte ut kyllingen med fisk? hva slags fisk i så fall?
      -spiste du kylling tre ganger om dagen under hele dietten, eller byttet du på mellom kylling, kjøtt og fisk?

    7. Veldig bra innlegg! Husker jeg trodde at man kunne punktforbrenne før, men så leste jeg det så mange plasser at man ikke kan det, da forsto jeg det. Skulle ønske det kunne gjøres da! Jeg har problemet med at jeg mister masse på bryst/øverst på magen, men på lårene og leggene hvor jeg trenger det mest, der holder fettet seg godt..
      Det kommer seg vel!
      Ha en fin helg 😀

    8. Jeg hater egentlig å trene cardio, men har begynt å trene en god del styrke, noe som jeg synes er kjempegøy. Vil jeg kunne gå ned i vekt/fettprosent ved hjelp av styrketrening alene (pluss et ok kosthold såklart), eller MÅ jeg trene cardio i tillegg?? Har fått inntrykk av at man må løpe/trene cardio for å gå ned i vekt, men trene styrke for å bli stram og få muskler..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg