“Hva skal jeg spise for å gå ned i vekt?”

Jeg vet ikke hvor mange slilke mailer jeg har fått – så her kommer rett og slett en liten shoppingguide fra meg. Spør du 10 forskjellige mennesker om mat får du sikkert 10 forskjellige svar – men dette har iallefall fungert for meg! Det aller viktigste for meg er å få et høyt innhold proteiner til hvert måltid. Deretter fyller jeg opp tallerkenen med MYE grønnsaker, slik at magen alltid er mett.  Store posjoner uten unødvendige kalorier er akkurat sånn jeg liker det! Jeg spiser 6 ganger om dagen, og på den måten unngår jeg å “sprekke.” 

Det handler om planlegging, og skriv derfor gjerne ei handleliste før du går i butikken. Og for guds skyld ikke handle hvis du er sulten, da blir det ofte med noe som ikke skulle vært i handlevogna 😉 Hvis du da får cravings en kveld men ikke har noe usunt i skuffene unngår du sprekken! Dette består som regel handlevogna mi av:

Proteinkilder:  Kyllingfilet, laks, karbonadedeig, torsk, kalkunfilet, egg, tunfisk, svinefilet, magert kjøtt/kyllingpålegg, skyr, cottage cheese, mager kesam og biff.

Grønnsaker: Tomat, paprika, agurk, isberg, brokkoli, brekkbønner, gulrøtter, asparges, paprika, rødløk, sopp og squash.

Karbohydrater: Søtpotet, ris, havegryn, epler, rosiner og riskaker.

Fettkilder: Mandler, omega3, avocado og laks.

Digg: Funlight, te, tyggis, pepsi max og lakerol.


Et typisk resultat av en handlerunde 🙂

Dette er det kostholdet jeg trives med, og jeg spiser på denne måten året rundt. Og NEI – det blir ikke kjedelig, man kan jo lage utallige kombinasjoner av alle ingrediensene over. Dyrt trenger det heller ikke være, First Price har rimelig karbonadedeig, kyllingfilet og torsk. Rema 1000 har billige frossne grønnsaker og svinefilet. Kalkun og biff pleier jeg å hamstre i Sverige, og tunfisk det er jo billig overalt! ( Og smaker digg om du steker den med løk og krydder!)  Det er faktisk nesten vanskelig å legge på seg om du kun spiser ren mat som over. Er du opptatt av å telle kalorier kan du sjekke Matvareguiden, hvor du finner næringsinnholdet i de fleste matvarer.

Ser handlevogna di også slik ut – eller? 

48 kommentarer
    1. Jeg mener en kan spise “hva en vil” (bruke vett, men sunn norsk kost), bare mindre mengder enn man er vant til 🙂
      Ellers er jeg ikke noe fan av frossengrønnsaker jeg heller.. Hehe

    2. Flott innlegg, er et kosthold jeg trives med i alle fall 🙂 og med egg, kesam, sukrin, mandelmel og kanskje litt bakepro så har man mulighet til å bake også, så slipper man å gi opp den biten og 🙂

    3. Ganske lik, hvis man dropper alle melkeproduktene og riskakene. Drikker bare vanlig melk for jeg blir dessverre bare kvalm av skyr/yoghurter og cottage cheese. 😛

    4. Hei, må bare si deg at dette var nyttig for oss som leser bloggen din, men som ikke har øsnke/mål om å bygge muskler på samme måte som deg! Ofte ser jeg navn på ting jeg ikke ver hva er eller hvor jeg kan kjøpe i dine oppskrifter. Liker godt å leve sunt med det man finner i vanlige, norske butikker – så takk for litt inspirasjon!!

    5. Det var mye usunt i ”digg” oppramsingen. Kunstige søtningstoffer er farligere enn det allmenn folke vite vet om. Aspartam f.eks er ikke bare usunt for kroppen men er også avføringen til genmanipulerte bakterier, og gen-manipulasjon er et stort tema også i bærekrafig utvikling. Viste du blant annet at selskapet Monsanto som eier 90% av alle genmanipulerte frø og produkter, har patent på alle produktene sine? Og at 200 000 indere har tatt livet sitt opp i gjennom årene pga. at de har kommet i patentfellen? Det er så mye ”dritt” under huden, som ikke kommer i dagens lys fordi penger betyr mer enn liv.
      Ville bare informere litt! Med kunnskap kan vi ta valg!

    6. Må bare kommentere på hva Elise skrev! Jeg har blitt så utrolig engasjert i hva monsanto driver med. Har du noen gode kilder til sider jeg kan lese om dette? Jeg har dett dokumentarer, men ikke funnet så mange gode artikler:/ Jeg vil lære mer:D
      Og Nora, hvor mange gram proteiner spiser du hver dag ca?:)

    7. Elise: Jeg spiser mat med aspartam-tilsetning med god samvittighet! Ingen forskning viser at aspartam er farlig for mennesker i de små konsentrasjoner de forekommer i mat. Derimot er det noen mennesker som har en sykdom kalt phenylketonuria, som gjør at de mangler et enzym som bryter ned aspartam, og disse menneskene skal ikke spise mat med aspartam-tilsetning 🙂
      Silje: Egg står på lista det! 🙂

    8. AViewinside:
      http://percyschmeiser.com/ her er blant annet en bonde som forteller sin historie om en konflikt med Monsanto. Denne historien er helt tragisk!
      Fitnessnora: Nei, det er ikke direkte bevist, men det er ”bevist” med statistikker 🙂 Men det er jo veldig trist at du spiser aspartam med god samvittighet, når du støtter et selskap som har over 200 000 menneskeliv på samvittigheten. Denne problematikken handler ikke bare om helse, men også liv.

    9. Elise: For kroppen min er det i allefall med god samvittighet, da det finnes mye værre ting enn aspartam jeg kunne ha puttet i meg 🙂 Når det kommer til menneskelivene blir det jo noe annet, men nå er det desverre en slik verden vi lever i…
      Gjør mitt beste ved å velge organiske, naturlige og fairtrade produkter når det er et alternativ 🙂

    10. Herregud…. Slutt å gi folk dårlig samvittighet for noe de ikke trenger å ha dårlig samvittighet for. Skal man tenke etikk bør man kutte ut det meste i dagens samfunn!

    11. Ganske lik handlevogn her og ja.
      Men for å gå ned i vekt så er det bare en ting som kan gjøres, forbrenn mer kalorier enn det du spiser.

    12. Har ganske lik liste minus havegryn og riskaker 🙂
      Har du noen råd i forhold til kalori-inntak per dag? Tror jeg ligger under 2000 kcal til vanlig, men prøvde meg på lapper med CC, skyr, mandelmel og 2 egg (1 egg, 1 eggehvite) og regnet ut at det betydde et kaloriinntakk på over 500-600(!!).
      Synes det var masse så vet ikke om jeg skal prøve meg på baking i framtiden :-S

    13. Den er faktisk ganske lik! Unntatt frossen brokkoli, fisk og rosiner 🙂
      Også hender det jeg bruker sukkerfritt syltetøy.
      Hehe, er ganske lik deg når det kommer til sukkerfritt snop. Blir sykt oppblåst da, gjør ikke du??

    14. Elise: Monsanto har ikke lenger patent på aspartamproduksjonen, så det er utallige aspartamprodusenter i verden. Og folk som er så livredde for genmodifisert mat blir jeg oppgitt over. De fleste av dere har ikke peiling på hva det innebærer! Som student på bioteknologi vet jeg mer enn de fleste om dette, og det er et faktum at verden i fremtiden er helt avhengig av GM-mat. Selvfølgelig skal slik mat være trygg, ellers vil det aldri havne på markedet. Men etikk er viktig, det er jeg enig i!
      Så igjen, Nora, spis lakerolen din med goood samvittighet. Det verste som skjer er jo at du får litt gass i magen 😉

    15. Nokså likt hos meg også. Sleng med en hel haug med kakaopulver, og du har meg 😉 Det er faktisk ikke så vanskelig å spise sunt som mange skal ha det til!
      Og angående aspartam og de greiene der: Aspartam er ikke farlig å få i seg i begrensede mengder (og det skal faktisk vanskelig gjøres å få i seg for mye av det), og det skal jeg ikke legge meg oppi. Det er synd med hva som foregår av faenskap i verden, og jeg forsvarer ikke hva som enkelte kan gjøre av grusomheter mot medmennesker. MEN:
      Elise: “…avføringen til genmanipulerte bakterier”? Bakterier er så naturlig som du får det, og dersom for eksempel bakterier benyttes til å produsere mat (og mye annet) til mennesker, kan vi kanskje klare å fø på den stadig voksende befolkningen i verden. Det handler om å utnytte ressursene og utforske nye ruter for å overleve. Jeg forstår hva du vil si, men bruk av slike formuleringer oppfattes av meg som skremselsforsøk, og vitner bare om trist uvitenhet.
      Anyways – engasjement er en bra ting 🙂

    16. Handlevogna mi er ikke så veldig ulik. Jeg spiser vel litt mer karbohydrater, er veldig glad i brød/knekkebrød, ris, pasta og potet 🙂

    17. Handlevogna mi er veldig lik 🙂
      Men jeg ser du skriver i innlegget om first price produkter og da blant annet karbonadedeig. Jeg bor i Trondheim og har spurt etter dette både på Meny og Bunnpris, men ingen har det. De tar det rett og slett ikke inn. Skikkelig frustrerende. Hvor i Trondheim finner du dette?? 🙂

    18. Sunn og næringsriktig mat er viktig.
      Angående aspartam så handler det om å finne en balansegang. Spiser du sunt så er det ingen fare med litt apsartam i ny og ne. Jeg velger mye heller søtstoff en sukker!

    19. TAKK for at du svarer ærlig, og gir meg så utrolig godt hjelp på veien mot en mer deffa kropp!! Blir så frustert når jeg leser blogger med jenter som er sykt deffa, men som sier de “spiser hva de vil”.
      Du har hjulpet meg så mye, og gir meg masse inspirasjon til en sunn livstil med masse sunn mat 😀

    20. Hei Nora 🙂
      Har fulgt med deg en stund nå, og det er alltid gøy å lese bloggen din!
      Har ett litt sært spørsmål: Hvorfor Isberg salat? Har sett at den går igjen hos deg. Det finnes jo så mye annen god salat. Jeg synes Isberg er litt bleikt å smakløst rett å slett… Vær sin smak 😉

    21. Ja, faktisk! Skyr er en av favorittene som mellom-måltid 🙂 Og jeg har blitt superhekta på proteinpannekaker (PF) til middag eller etter trening. En slik boks holder ikke på en måned for meg engang …. JAMMY!

    22. Tusen takk for det her innlegget! Det hjelpe meg masse! 🙂 Stå på vidre, æ digge bloggen din frøken 🙂

    23. Elise: Riskaker og rosiner kun etter trening ja 🙂 Kanel er godt på, ellers er det digg å lage en tykk blanding av sjokoladeprotein å smøre utover 🙂

    24. Ligner på min 😉
      men kva er dine kompinasjoner av cottage cheese? eg har brukt kanel, rosiner, nøtter, men blir litt lei.. har du nokon gode tips? 😀

    25. Skulle tro du hadde vært her og tatt bilde av skapet mitt! Spiser veldig sunt selv, ettersom jeg ikke kan spise gjær eller sukker av noe slag (kun bittelitt fruktsukker).
      Til deg som kommenterte over:
      Prøv knekkebrød med cottage cheese og jordbærsyltetøy på 🙂 Eller ta en skål blandet med cottage cheese, youghurt naturell og litt funsaft. Som dessert.

    26. Skulle ønske! Selv er jeg kjempeglad i alt som er der, men jeg kjøper så altfor mye mer som jeg ikke burde! Men, jeg prøver! 😉

    27. Min er ganske lik. Men feks, hva har du inntil kyllingfilen og laksen? Bare grønnsaker, eller lager du noe annet ? Tenkte på kyllingfilet, det er så godt og ha saus ved, men jeg vil ha ett sunt alternativ til saus, vet du om en?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg