Confessions

Dette innlegget har vært lagret i arkivet mitt lenge nå, uten at jeg har postet det. Jeg har prøvd å ikke utlevere meg selv for mye på bloggen, noe jeg virkelig gjør i dette innlegget. Men siden mange av dere har blitt inspirert til å begynne med fitness etter å ha fulgt bloggen min føler jeg at jeg må være 100% ærlige med dere.

Mange har spurt meg om hva som var det verste med konkurranse-dietten. Det var ingen fysiske bivirkninger som plaget meg spesielt, men det lille jeg merket har jeg ramset opp her. Det er godt mulig de jentene som bruker varer får mer fysiske bivirkinger, men for alle som gjør som meg og stiller rene vil nok ikke dette være noe problem. Det aller verste for meg var uten tvil ukene etter konkurranse, og det psykiske.

Etter 16 uker på diett hadde jeg fantastisk lyst til å spise ALT jeg kom over i dagene etter konkurransen. Når magen er vant til kun ren mat over lengre perioder sier det seg selv at den protesterte når jeg proppet innpå med boller, lakris og sjokolade. Det gikk som det måtte gå, og jeg ble totalt forstoppet. Magen stod rett ut, og jeg så virkelig ut som jeg var gravid. Ettersom jeg var helt forstoppet ble det så fullt i magesekken min at jeg kastet opp ufrivillig etter å ha spist mat. Det var rett og slett ikke plass til mer, og dermed kom maten bare opp når jeg spiste. Dette sleit jeg med i nesten to uker før jeg endelig gikk til legen og ble kvitt forstoppelsen.

Når magen min ikke stod rett ut lenger, fikk jeg endelig se hvordan jeg egentlig så ut. Jeg hadde lagt på meg 10 kilo på to uker, og selv jeg visste at en del av kiloene var vann hjalp ikke dette. Panikken bredte seg, og jeg forsatte å kaste opp. Jeg visste at det ikke var bra, men jeg klarte ikke å takle den enorme forskjellen på kroppen min på så kort tid. Jeg hadde aldri trodd dette om meg selv og trodde virkelig jeg var mye sterkere enn at jeg skulle ty til en sånn løsning. Jeg som er så opptatt av et sunt liv og gjøre det beste for kroppen min – hvorfor skulle jeg gjøre kroppen min så vondt? Et av symptomene på spiseforstyrrelser er å holde det hemmelig – derfor bestemte jeg meg for å fortelle det til to av mine beste venner. Ved å innrømme det og snakke om det kom jeg over det – men jeg skal ærlig innrømme at det tok noen uker. 

Jeg er ekstremt glad for at jeg fikk snakket ut om det med vennene mine, jeg tørr ikke tenke på hvordan utviklingen ville ha blitt hvis ikke. Det var tusen ganger værre for hodet å takle vektoppgangen enn jeg trodde det skulle være. Jeg ville ikke prøve å holde meg i konkurranseform, men 10 kilo på to uker ble for mye. Jeg vet nå til neste gang hva jeg ikke skal gjøre etter en konkurranse. Jeg skal ikke blir forstoppet og jeg skal ikke kaste opp, men ta det hele veldig med ro. Jeg sier for all del ikke at dette skjer med alle – men jeg vil bare at dere som tenker å stille skal være klar over at det kommer til å være tøft i etterkant. Hvis dere er forberedt på det kan dere unngå det, og heller bare oppleve alt det fine sporten har med seg. For det er en fantastisk fin sport å holde på med, ikke la noen fortelle dere noe annet. 

61 kommentarer
    1. Jeg synes det er utrolig tøft av deg å publisere dette innlegget, og jeg føler jeg må takke deg også. Jeg skal jo selv på diett til våren, og har tenkt å stille til høsten, så det er veldig fint å få en “heads up”, slik at jeg forhåpentligvis kan slippe å gå på samme smell selv.
      Du er flott, Nora! Takk for ærligheten 🙂

    2. Oj.. det var tøft av deg å fortelle dette på bloggen din Nora. Veldig bra også, for oss som skal stille som aldri har gjort det før. Vi vet jo ingenting om hvordan det vil bli, så det å få høre det av deg/dere så er vi hvertfall litt forbredt. Bra du snakket med noen venner om det og at det gikk bra 🙂

    3. Jeg syns det er utrolig tøft og respektfullt av deg å poste dette innlegget. Er veldig bra å fortelle om tiden etter dieet og konkurranse også. Skjønner deg godt at du fikk sjokk, og det er ikke lett å overtale hue til å skjønne at det er vann, når en ser et tall. Men utrolig godt at du prata med vennene dine om det. Og så bra at du kom deg ut av det <3
      Kjenner jeg fikk sånn støkk i meg når jeg leste dette innlegget, men blei glad når jeg kom til slutten her. Og så at det ordnet seg tilslutt:) Og sist men absolutt ikke minst, så syns jeg fortsatt du ser fantastisk ut, og enda bedre ut nå 🙂 Stå på, du er sterk, både fysisk og psykisk !

    4. Kjempe flott innlegg Nora. Har planer om å stille selv til høsten. Sleit i mange år med spiseforstyrrelser i ungdommen, og forstår hvordan du har hatt det. Husk at det er en styrke og innrømme det ovenfor seg selv, og jeg er stolt av at du tok skrittet så fort, å ikke gikk gal vei!
      Fitness er en fin livsstil, men det meste har sin last.
      Følger med deg, og du er ei sterk jente 🙂 dette klarer du godt, ikke gi deg!
      Maren

    5. Veldig bra at du deler dette. Veldig tøft av deg! Det hørtes hardt ut! Du ser fantastisk ut, uansett om det er 10 kg mer nå enn før. Du er så muskuløs, og ser så sunn og flott ut! Virkelig et forbilde!! 🙂

    6. Hei Nora.
      Nesten litt godt å lese, kjenner meg igjen fra da jeg stilte høsten 2010, ikke uvanlig etter første gang man stiller har jeg hørt (jeg stilte også uten ulovlige hjelpemidler). Du kommer deg på topp igjen, kroppen kommer seg, ting kan bare ta litt tid 🙂 Og man lærer utrolig mye om seg selv på godt og vondt. Keep up the good work 🙂

    7. Jeg ser sånn opp til deg, Nora. Ikke bare på grunn av den fine kroppen din, men også på grunn av ting du skriver – man merker at du er en ærlig person. Det er veldig modig gjort av deg å skrive dette innlegget, sinnsykt modig! Og det er bra med en “heads up” for de som vil stille – det er nok lettere å se alt det fine med sporten og glemme å forberede seg psykisk til perioden etter konkurranse. Men du skal vite at jeg synes du ser helt fantastisk ut – både da og spesielt nå! 🙂 Du er ei sinnsykt sterk jente – både fysisk og psykisk. Stå på!

    8. Uff, den forandringen er nok det verste med hele fitness-opplegget! Skjønner at det er vanskelig, er nok viktig å ta ting sakte, slik at kroppen vender seg til slike ting.
      Du ser i hvertfall fantastisk ut,Nora. Det må du aldri glemme 🙂

    9. Du er tøff! Du er en stor motivasjon og inspirasjon for meg og mange andre 🙂 Og jeg synes det er modig og veldig bra at du legger ut et innlegg som dette. Denne sporten er knallhard psykisk – man må være psykisk sterk for å klare å gjennomføre en slik diett, for å stå på cenen og takle det som skjer etter man har stilt (som du skriver om her). Men det er flott at du har venner du kan snakke med da du får det vannskelig. For da man først har åpnet seg for noen er det ofte lettere å ta tak i problemet. Jeg synes du har drømmekroppen nå, men jeg kan tenke meg at det er lett å bli litt “blind” på eget utseende da man en gang har vært i konkurranse form. Stå på videre, du fremstår som ei kjempe jente med mange gode kvaliteter som andre setter pris på! 🙂

    10. Wow, takk for ærligheten!
      Du er virkelig ei flott jente, og godt å høre du har kommet deg på rett vei igjen.
      Jeg heier på deg! Og fortsett med den sunne livsstilen din 🙂

    11. Tøft å fortelle, spiseforstyrrelser oppleves jo ofte så skamfullt. Håper den ikke rakk å bite seg fast i deg så du kan fortsette med friske tanker 🙂

    12. Så bra du skrev om dette. Hadde så lyst til å begynne å stille i fjor, men etter prøvediett (og masse personlige greier som kom snikende) ble min treningsglede forvandlet til spiseforstyrrelse med oppkast, sulting, depresjoner og tvangstrening. Håper jeg kommer ut av det, jeg har kjempelyst til å ha ekte treningsglede og et sunt forhold til mat igjen!
      Vet ikke om jeg skal tørre å stille, det funker ikke når ikke hodet henger med, da blir jeg sikkert aldri symptomfri og frisk. Men man lærer mye om mat og trening og livskvalitet. Trening er virkelig livet! Men man skal jo ha kroppen og hodet med seg så lenge man lever.. =)

    13. Så tøff du er som forteller slik, et godt forbilde er du! Bra at alt går bra med deg nå – motgang gjør deg sterkere 🙂 <3

    14. Åj..
      Jeg synes det er veldig bra at du tør å dele det med oss. Det er også bra at du har klart å bevare fornuften, og håper det fortsetter rett vei 🙂

    15. Vanvittig bra å også få se litt ‘baksiden’ av ting, for alt har som regel en bakside. Syns det er sterkt gjort av deg å være såpass ærlig, og det er ikke bare-bare å gjøre seg så ‘naken’ for så mange. Liker at du til tross for dette syns det i bunn og grunn er en fin sport, og man må prøve og feile på stort sett alle områder i livet, sant? 🙂 Stå på Nora, dette er dritbra 🙂

    16. Syns det er veldig bra du legger ut dette innlegget, det er ikke bare bare å kjøre på med heftig diett og så gå rett tilbake til hvordan man så ut tidligere. Har snakket med bodybuildere der jeg jobber (menn spesielt!) som sliter leeenge etter de er ferdig med å stå på scenen, fordi det er så vanskelig å gi slipp på konkurranseformen og de føler seg tjukke i lang lang tid etterpå.

    17. Dette innlegget var stort av deg å skrive. Det er også nesten litt “godt å se” at andre som tilsynelatende er “super humans” også har kneiker… (missforstå meg rett – ikke godt at du ble møtt med denne erfaringen – men dog når det skjedde er det veldig fint gjort av deg å dele erfaringen, og også at du som alltid er så flink og er på topp møter på noen fartshumper along the way). I dagens samfunn med facebook, blogger etc. – og stadige statusoppdateringer om hvor flinke folk er, hvor sporty folk er, hvor fin familie de har etc etc. hvor bra alle har det – så kan det være godt å se at selv om man uttrykker det positive i livet (som jo er bra), så er ikke alle andre på topp hele tiden (selv om det er det vi leser og blir opplyst om).
      Fint innlegg 🙂 og jeg må si jeg ser opp til deg når du forteller måten du taklet det på, tok tak i saken og brukte vennene dine. Stort!

    18. Åh jeg er litt sånn skrivestum, for dette var så utrolig flott at du postet. Jeg tror egentlig ikke jeg kan skrive noe bedre enn de over meg… Men.. TAKK <3 herlighet, du er så inspirasjon! 🙂

    19. Utrolig tøft gjort av deg å poste et slikt innlegg! Har ingen problemer med å forstå at det må være vanskelig å skulle gi slipp på drømmeformen. Har fulgt bloggen din siden den ble postet første gang på fitnessbloggen, og jeg har faktisk merket på innleggene at du har forandret deg i løpet av den tiden, i denne retningen. Jeg er bare så glad på dine vegne at du har kommet deg ut av det! Du er et fantastisk forbilde 🙂 Stå på videre!!

    20. Jeg har stilt i bodyfitness to ganger selv, og jeg opplevde akkurat det samme. Det var sinnsykt tøft psykisk ukene etter konk, det tok meg ca 2 mnd å bli ” normal” igjen. Jeg spiste ustoppelig fra sekundet jeg gikk av senen til ca 3 uker senere.. La på meg ca 10 kg selv, og ble dypt deprimert av dette.. Nå har alt roet seg, og jeg har begynt å lære meg å være glad i kroppen min offseason. MEN, det er ikke lett.. Og det er ikke for alle!! Men en gang måtte være den første, neste gang blir myye lettere!
      Lykke til videre 🙂

    21. Respekt til deg Nora. At du nå har lært av dette viser at du er sterk og har en god og sterk vilje. Heier på deg! Takk for at du deler dette, slik at andre også kan være forberedt 🙂

    22. Virkelig utrolig tøft av deg å fortelle dette. Det er ikke til å stikke under en stol at det fører med seg mye psykisk før, under og etter en slik tilstand, og synes det er fott at du er åpen om det. Det beviser ikke bare at du er menneskelig, men også hvor sterk man må være på andre måter en fysisk for å delta. Det at du fortalte venninnene dine om det tidlig er supert, sterkt gjort! Håper du aldri opplever det der igjen, er helt sikker på at du klarer å takle det på en sunn måte neste gang. Heier alltid på deg, Nora <3

    23. Flott at du er ærlig, Nora. Jeg er helt sikker på at det gjør godt for deg selv også. Når du er åpen på det, er det ingen hemmelighet lenger, og det er lettere å bekjempe problemet (ingenting trenger å skjules 🙂 Og NÅ vet du hva du gjorde feil sist, og går sikkert ikke i den fella en gang til. Jeg beundrer fremdeles viljestyrken din! 🙂

    24. Tøffere dame enn deg kjenner jeg ikke til Nora! Stå på, håper du fortsetter blogginga i samme gode stil; Dønn ÆRLIG og RÅ! 😀

    25. Godt å høre at du kom deg igjennom en slik tøff periode. Så deg på kaliber for ikke mange dager siden og synes du er en nydelig jente, og håper at du få høre det ofte av de rundt deg.

    26. Utrolig tøft, og ikke minst viktig, innlegg skrevet av deg:) står respekt for det. Du er en blogger som vet du påvirker, men viser også the dark side. Toppbloggere som fotballfrue viser bare en perfekt fasade, og alle VET at hun lyver for leserne sine at hun ikke har et anstrengt forhold til kroppen sin.
      Stå på videre! Du fortjener plassen din på topplista!:)

    27. Synes det er kjempebra at du er så ærlig å tar det opp. Man lærer så lenge man lever, og jeg tror sånne erfaringer som denne vokser man masse på! Stå på søta <3

    28. Jeg synes trenerne har et ansvar her. De må jo kjenne til problematikken her og de burde ha laget en “etter-konkurranse” diett på forhånd, slik at du kunne fortsatt holde deg til en diettplan, som innebærte en mer gradvis opptrapping til normal kosthold. De burde også pratet mye med deg om dette før konkurransen, slik at du kunne ha vært mer forberedt på det. Fitness er jo en sport som utøves året rundt og konkurransene utgjør bare en del av det. Oppfølging av utøverne burde skje kontinuerlig, både før og etter konkurransen. Etterkonkurranse- perioden er jo like viktig for utøvernes framtidige prestasjon og ikke minst helse. Etter min mening burde sporten være snillere mot utøverne sine og ikke forvente en så lav fettprosent under konkurransene som går utover helse. En så hard deffing kan utløse med stor sannsynlighet en veldig sterk overspising- reaksjon.j

    29. Høres virkelig ut som en sunn idrett dette her. Diett i 16 uker og så proppe seg full av alt man ikke har godt av. Stå PÅ! Du er garantert et bedre og lykkeligere liv ved å fortsette med dette. HEIA, HEIA!

    30. Veldig bra gjort å skrive! Og ikke minst å innrømme for seg selv og klare å snakke med venninner! 🙂 Go Nora! Du gir stor treningsmotivasjon for meg og mange andre! 🙂

    31. Du er en tøff dame og en skikkelig inspirasjon! Tusen takk for at du lager en så fantastisk blogg 🙂 Gleder meg hver dag til å lese de nye innleggene dine 🙂 Veldig godt å høre at du har klart å komme deg gjennom en så vanskelig periode! Stå på 🙂

    32. utrolig tøft og bra at du deler dette! Du er et stort forbilde uansett, du har bevist at det ER mulig å gå fra å ha en helt normal kropp til å bli en beinhard bodybuilder. Du er råtøff!! Jeg vet at mange har noe i mot bodybuilding-bransjen, og selv om jeg aldri selv kunne blitt det, så beundrer jeg dere så heftig! Hvis noen snakker dritt om bransjen er jeg den første til å støtte opp om. Det er nok mye rart involvert i bransjen, dop osv, men allikevel.. Det er enkelte mennesker som virkelig IKKE synes bodybuilding er fint, og det er selvfølgelig helt greit! Et eksempel på det: Jeg satt på pcen med en venninne og klikket meg inn på bloggen din. Jeg så i gjennom bildene fra NM for å hente litt treningsinspirasjon, og da utbrøt hun ”Seriøst? Synes du det der er FINT?”. Da var det nesten så jeg slo til henne. Haha. Alle har jo forskjellig syn på hva som er vakkert? ALLE er forskjellige, og takk gud for det.

    33. Jeg tror det er svært menneskelig (om det går ann å si det sånn) at det tipper litt over innimellom. Jeg anser også meg selv som en frisk, sunn og oppegående jente, men jeg har også vært “der”. Jeg trener mye, og spiser bra, men plutselig kommer en tipp. Det går begge veier: Plutselig en dag har jeg spist noe som føles som 20 kg godteri men er like blid, en anna dag svinger det andre veien og jeg finner meg selv over dass fordi jeg har putta i meg 2 g sjokkis på en vanlig onsdag. Det kan skje alle, og du har rett i å anse deg selv som sterk. Det krever sin dame å gå til andre med sånne ting, spesielt når du egentlig er den som er flinkis på de tingene der. Takk for all inspo og motivasjon. Digger bloggen din. 🙂

    34. Hei!
      Har lest bloggen din en god stund nå, og har tidligere sittet med inntrykket av at du er en tøff dame. Men det står virkelig respekt av at du tørr å fortelle om dette, ikke minst til dine kjære men også til oss. Du er en stor kilde til inspirasjon og jeg synes det er så herlig at du ikke maler et bilde av diett og hard trening er lett. Du ser råbra ut og jeg digger at du er en løfterjente! 🙂
      Stå på og forsett slik!
      Stor klem, P 🙂

    35. Kjempetøft at du skriver dette. Hadde en anelse, siden jeg har erfaringer selv, og er kjempeglad for at du har venner du kan fortelle alt, og som hjelper deg. Pøs på, Nora, du inspirerer mange. Ta vare, holde deg sunn i kropp og hode.

    36. Synes det er flott du delte dette! For jeg synes virkelig det er å presse seg for langt den dietten. Eneste man har igjen er skinn og muskler. Det er rett og slett farlig om det går for langt.. Å miste mensen sier seg selv at ikke er bra. Kroppen får ikke i seg det den trenger og at du da får en slik reaksjon når du endelig kan spise det du vil igjen er synd men forstålig. Godt du fortalte det til dine venner så det ikke kom helt ut av kontroll!

    37. Fineste, beste, herlige Norami! 🙂 Du er knalltøff er du. Og det er ekstremt sterkt og viktig å fortelle om de dårlige opplevelsene også! Spesielt når man takler de så bra og kjemper seg gjennom det. Desto raskere man innser hva som er i ferd med å skje, desto bedre. Desto lengre inn i spiseforstyrrelsehelvete, desto vanskeligere å komme seg ut.
      Jeg er stolt av deg! 🙂 Alltid. Og jeg er kjempeglad i deg!

    38. Tusen, tusen hjertelig takk til alle dere som orker å legge igjen kommentarer 🙂 Jeg føler meg virkelig heldig som har så herlige lesere! Dere er de beste, takk for støtten 🙂

    39. Anonym: Det var jo selvfølgelig ikke 10 kg fett jeg la på meg 🙂 Men kroppen vil holde mye vann etter en slik konkurranse, så mange av kiloene var nok vann. Selv om jeg var fullstendig klar over dette så hjalp det ikke så mye desverre… Men, jeg har lært av denne feilen og kommer ikke til å gjøre det igjen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg