Kjøttfri mandag

Jeg prøver å holde hver eneste mandag kjøttfri her i huset. De første gangene jeg prøvde det tenkte jeg at det kom til å bli utrolig vanskelig – en hel dag uten kjøtt er ikke akkurat vanlig for meg. Det er faktisk ikke så vanskelig, det er utrolig mye god mat man kan lage uten kjøtt også. Hvis dere trenger litt inspirasjon til kjøttfrie retter passer dette innlegget midt i blinken! Her er nemlig tre av mine egne retter fra arkivet her i bloggen som kanskje gjør at dere også prøver en kjøttfri rett i dag.

Søtpotetsalat med fiken og fetaost finner dere her. Perfekt og lett nå om sommeren.

Fylt søtpotet med linser og geitost finner dere her. Det er utrolig godt, og fyllet kan varierers i det uendelige.

Hamburger kan også lages på vegetar-vis, med ingrediensene dere ser under:

Vegetarmat trenger altså ikke være kjedelig, bare man tenker litt utenfor boksen. I kveld tenkte jeg å prøve meg på falafel, det er alltid gøy med nye retter! Hva er deres favoritt vegetarrett?

6 kommentarer
    1. Mmm, de kjøttfrie rettene ser like gode ut som rettene med kjøtt! Jeg leser ofte at folk har en kjøttfri dag i uken, men jeg har aldri fått vite hvorfor. Vil du fortelle hva som er grunnen til at du har kjøttfri mandag? Selv har jeg kjøtt til middag hver dag, men det høres interessant ut å prøve noe nytt 🙂
      Ha en fortsatt fin dag, Nora!

    2. Åh, nå ble jeg glad! Så kult at du inspirerer andre. 🙂 Selv har jeg vært vegetarianer i to år (holder på å bli veganer), og det er så fint å se at folk bryr seg! Målet mitt er jo selvfølgelig ikke å tvinge alle til å slutte å spise kjøtt for alltid, en eller to kjøttfrie dager er faktisk veldig positivt for min del! Å spise mindre kjøtt er nemlig noe av det beste vi kan gjøre for miljøet og for dyrene, og det er utrolig bra for kroppen også 😀 Stå på!<3

    3. Så fantastiske oppskrifter! Ønsker å tipse om bønner på pizza som også er utrolig godt! Spesielt hvis man steker dem litt med for eksempel hjemmelaget tacokrydder. Da smaker man virkelig ikke forskjellen, nemlig at den er kjøttfri!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg