Smakfull vegetarburger

Meatless monday er en internasjonal kampanje som oppfordrer folk til å ikke spise kjøtt på mandager. Som den kjøttelskeren jeg er har jeg ikke kastet meg på trenden før nå, og det med storsuksess! Jeg ville lage en enkelt vegetarburger med godt næringsinnhold og god smak. I det siste har jeg prøvd å lage oppskrifter med mest mulig “vanlige” ingredienser, slik at så mange som mulig kan prøve ut de sunne oppskriftene mine. Disse vegetarburgerne kan lages med ingredienser du finner i vanlig dagligvarebutikk – så her er det ingen unnskyldning for å ikke spise sunt 🙂 Oppskriften ser slik ut:

175 g kikerter

2 egg

60 g havremel ( kan erstattes med havregryn)

1 ss frisk koriander

1/2 rødløk

2 fedd hvitløk

1 ss Sukrin ( kan sløyfes)

1/2 ts spisskummin

Salt og pepper

Hell vannet av kikertene og skyll de godt. Legg i en bolle sammen med to hele egg. Tilsett hakket koriander og løk, før du moser det hele godt sammen med stavmikser. Hvis du ønsker kan du også bruke kjøkkenmaskin. Tilsett krydder, smak deg gjerne litt frem med salt og pepper. 



Ser ikke dette fantastisk godt ut kanskje? 😉

Den ferdige massen ser kanskje ikke så appetittelig ut, men jeg lover at det blir det tilslutt! Form til burgere, og stek på middels varme med litt olje i panna. Jeg fikk seks hamburgere totalt. På slutten av steketiden la jeg litt lettost på toppen av et par av de, det satte prikken over i’en! 


Totalt næringsinnhold for alle hamburgerne er 655 kcal, 38 g protein, 68 g karbohydrat og 20 g fett. Altså bare litt over 100 kcal per burger, og disse smakfulle godsakene metter virkelig. Jeg serverte med litt frisk salat til, og jeg kjenner at jeg allerede er blitt glad i meatless monday!




16 kommentarer
    1. Wow, de så gode ut….Er på diett da så må bli på cheatday, men skal absolutt testes, tusen takk for oppskriften 🙂

    2. NAM! Prøvde disse til middag i dag, og de var kjempegode! Elsker når du legger ut oppskrifter med “vanlige” ingredienser😊

    3. Gleder meg virkelig til du skal løpe 1/2 maraton og på et så tynt løpe-grunnlag. Modig gjort. Sett deg som mål å komme under 2 timer! Og post noen herlige bilder av flotte Nora!

    4. Hvordan blir konsistensen på disse? Blir de melne/bløte inni og sprø utenpå?
      De så veldig gode ut 🙂

    5. Så godt ut! Lager noe lignende selv, men da uten egg. Egg skal jo også ut på vegetar! De blir ikke like tykke, men veldig saftige og gode. 😀 Prøv å varier litt med krydder. Selv elsker jeg å bl.a piffe de opp litt med litt kayennepepper! Namnam

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg