Ja jeg elsker peanøttsmør

Frister dagens lunsj ute i sola? Den smakte iallefall utrolig godt, og jeg synes faktisk mat smaker bedre når jeg vet at det jeg spiser er bra for meg. Jeg er forkjemper for et sunt kosthold som inneholder mat man faktisk gleder seg til å spise. En av favoritt-kildene mine til sunt fett er peanøttsmør, og strengt tatt trenger jeg vel ikke å forklare hvorfor. Peanøttsmaker fantastisk til det aller meste, og i tillegg er det faktisk bra for oss.  Peanøttsmør inneholder mye fett – men det er selvfølgelig av den sunne typen, de enumettede og flerumettede fettsyrene. I tillegg inneholder peanøttsmør både protein og fiber, slik at der gir en god metthetsfølelse. Det inneholder også en hel rekke vitaminer og mineraler, så det er ikke uten grunn at de selger det på helsekostbutikker. Det er jo så bra for oss! Men – og dette er et stort men, det er ekstremt stor forskjell på peanøttsmørene. I mine øyne skal peanøttsmør kun ha to ingredienser, nemlig peanøtter og salt. Alt for mange varianter har dessverre tilsatt mye sukker og ekstra fett, noe som absolutt ikke er nødvendig. Disse variantene er ofte billigere, men kvalitet vinner lett over kvantitet i dette tilfellet.

Innlegget inneholder reklame i samarbeid med Green Choise

Selv spiser jeg peanøttsmør nesten daglig, og jeg spiser alltid det økologise peanøttsmøret fra Green Choise. Dette selges på helsekost, men også på Meny og Rema 1000. Det inneholder 99,3% peanøtter og er kun smakssatt med havsalt. Det finnes både i creamy og crunchy, min favoritt er den crunchy med små peanøttbiter i. Herregud så godt! Det eneste negative med dette peanøttsmøret er at det er vanskelig å ikke spise hele glasset på en gang. En porsjon regnes gjerne til to spiseskjeer, selv om jeg gjerne ønsker at det skal være fire. Peanøttsmør er uansett en super kilde til sunne fettsyrer, og kan nytes med den aller beste samvittighet. 

En ting til jeg liker med peanøttsmør er at det er så utrolig allsidig! Den kan brukes på knekkebrød, brødskiver, i havregrøten, på vaffel, speltlomper, proteinpannekaker, som dip til frukt og grønnsaker, i bakst eller bare rett fra glasset. Mulighetene er uendelige, så det er faktisk helt umulig å bli lei! Under ser dere et utvalg av mat ed peanøttsmør – og alt er selvfølgelig sunt.




1. Sjokoladekrem med peanøttsmør 2. Hjemmelagde speltlomper med peanøttsmør 3. Choconut cookies med peanøttsmør  4. Grove hverdagsvafler med peanøttsmør 5. Cottage cheese med eple og peanøttsmør

Som dere kanskje har skjønt at innlegget er jeg ei peanøttsmør-elskende jente! Derfor tar jeg gjerne mot tips fra dere også – del gjerne deres favorittmåte å spise peanøttsmør på i kommentarfeltet 🙂

[Alt-Text]

21 kommentarer

Siste innlegg