Fredagstaco

21.02.2014 - 22:36 19 kommentarer

Fredagstaco er en helgefavoritt for mange nordmenn, meg inkludert. Retten kan gjøres både på tradisjonell og sunnifisert måte, og det er kun enkle grep som trenger å gjøres for at retten skal bli mye sunnere. Det gjelder bare å bytte ut et par ingredienser, så får du forskjellen på en rett full av kalorier - og en rett du kan nyte med god samvittighet. Når dere ser forskjellen svart på hvitt så blir det kanskje enklere å velge de sunnere ingrediensene når du er i butikken? Jeg har akkurat spist fredagstaco selv, og har selvfølgelig verdens beste samvittighet etter å ha spist den sunnifiserte varianten:

Under har jeg regnet ut kaloriinnholdet i taco med "tradisjonelle" ingredienser - mot innholdet i de sunnere ingrediensene:

100 gram lettrømme inneholder 201 kcal vs. mager kesam som inneholder 74 kcal  

4 store tortillalefser inneholder 476 kcal vs 4 speltlomper som inneholder 256 kcal

150 g kjøttdeig inneholder 301 kcal vs karbonadedeig som inneholder 182 kcal

40 g Norvegia inneholder 142 kcal vs lettere Norvegia som inneholder 108 kcal 

Velger du den første varianten med "tradisjonelle" ingredienser får du en total på 1120 kcal mot 620 på den sunnifiserte varianten. Nå er jeg i utgangspunktet ikke fan av å regne kalorier, men dette eksempelet viser ganske tydelig hvor mye det kan utgjøre å bytte om noen ingredienser. Mange har nok det inntrykket av at det ikke spiller så stor rolle, men som dere ser så gjør det faktisk det! Det handler selvfølgelig ikke bare om kalorier heller, varianten jeg nettopp har spist inneholder mer proteiner og mindre av den typen fettsyrer som er dårlige for oss. For min del er det ingen tvil om hvilken variant av tacoen jeg velger, jeg synes faktisk at den sunnifiserte versjonen smaker bedre også! Andre små tips for å få en sunnere rett er å lage guacamole selv av most avocado, eller å lage tacokrydderet selv. Posen i butikken inneholder nemlig unødvendig sukker og salt, så hvis du vil være veldig nøye kan du lage det selv:


En hel kinesisk hvitløk, cummin, grønn chili, chipotle og chilikrydder ble min variant av tacokrydder i kveld. Selvfølgelig ikke nødvendig, men det er jo gøy å lage selv også :)

Med et sunnere måltid i magen er det på virkelig på sin plass med dessert. Med de  fire speltlomper jeg spise til tacoen var det jo en halv pakke igjen, og den kunne jo ikke legges tilbake i kjøleskapet! Dessertlomper er et bedre alternativ synes iallefall jeg. Klarte ikke å bestemme meg som vanlig, så jeg gikk for en variant med Philadelphia sjokoladepålegg og peanøttsmør mens den andre versjonen ble cottage cheese, kanel og sukrin. Herregud så godt! Lenge siden jeg har spist speltlomper nå, så dette var virkelig etterlengtet. Men jeg leker jo fortsatt med tanken på å konkurrere denne sesongen, som betyr at jeg er nødt til å være strammere med kostholdet enn jeg ville vært til vanlig.




Jeg har likevel tatt meg litt "fitnessfri" i helgen, både fra diett og trening. Heldige meg er barnevakt for verdens søteste hund denne helgen, og styrketreninga blir derfor byttet ut med langturer ute i det fri. Jeg tror både kroppen og hodet har godt av det, både friluft og litt ekstra mat gjør nok godt. Så nå skal jeg faktisk ta en tidlig fredagskveld, slik at jeg er klar for tur i morgentidlig. Ha en fortsett fin kveld da dere :)

19 kommentarer

Alessandra

21.02.2014 kl.22:45

Spiste taco med kesam, lettere norvegia, uten lefse eller lompe.. da kan jeg ha god samvittighet:) takk og god helg :)

atlantean

21.02.2014 kl.22:59

Åh, speltlomper <3

Har ikke spist taco på lenge siden jeg enkelt og greit har blitt utrolig lei av det. Men blir det taco en gang i fremtiden skal jeg definitivt bruke sunnere ingredienser :)

Sara

21.02.2014 kl.23:01

Shit - jeg var ikke klar over så stor forskjell i næringsinnhold! Hvor regner du ut dette Nora?

Fitnessnora

21.02.2014 kl.23:04

Sara: jeg ble nesten litt overrasket selv og faktisk! regnet ut på www.matvareguiden.no

Leif

22.02.2014 kl.00:04

Spiser du en hel pakke speltlomper alene ??

Helene

22.02.2014 kl.01:03

Lag lefsene selv! 2,5 dl vann, ca 6 dl mel, 2 ss kokosfett og en klype salt. Bruk evt maismel! Kjevl ut 12 lefser og stek på stekepanne av teflon! Nydelig godt, og fin variasjon fra spelt lomper. Lag så salsa og mango salsa og tacoen blir i en annen liga! 👍

Fitnessnora

22.02.2014 kl.01:08

Helene: det må jeg prøve - hørtes godt ut :)

Fitnessnora

22.02.2014 kl.01:08

Leif: ja, det gjør jeg :)

Kristine

22.02.2014 kl.09:21

Hadde ikke du planer om å kjøpe deg egen hund også? Når kommer den? :)

Fitnessnora

22.02.2014 kl.11:28

Kristine: jo! Den blir født i sommer - jeg gleder meg sånn :D

Rikke Næss

22.02.2014 kl.11:37

Speltlomper er så fantastisk godt! :)

22.02.2014 kl.16:21

skal definitivt bytte ut mine ingredienser neste gang! takk for tips Nora :) og hvor kjøper du sjokoladepålegget?

Fitnessnora

22.02.2014 kl.16:34

Anonym: s bra :) jeg har kjøpt det på rema 1000 - de har det stort sett i alle dagligvarebutikker :)

22.02.2014 kl.19:30

dessert-lompene så skikkelig gode ut!! jeg bare lurer på hvilket peanuttsmør du bruker?

Fitnessnora

22.02.2014 kl.20:11

Anonym: det økonogiske fra grenn choise :)

23.02.2014 kl.14:22

Hvor kjøper du speltlompene? Hva koster en pakke? :)

Fitnessnora

23.02.2014 kl.15:19

Anonym: rema 1000 og meny kjøper jeg de på :) koster 20 kr for en pakke.

Katrine

24.02.2014 kl.19:06

haha morsomt at du skriver et innlegg om ''hvordan lage sunnere taco'' for så på slutten og skrive at du spiste EN HEL PAKKE(!!) med speltlomper! Det betyr at du endte nok opp med å få i deg flere kalorier en en normal person som spiste sunn og vanlig taco, haha morsomt.

Fitnessnora

24.02.2014 kl.20:41

Katrine: spiser alltid en hel pakke speltlomper jeg :) og som jeg skriver - det handler ikke bare om kalorier men også næringsinnhold ;)

Skriv en ny kommentar

hits