hits

Diett og "det siste mltid"

Heihei :) Raskt innom for legge igjen et livstegn her p bloggen. Eksamen bde i morgen og p tirsdag - men s er jeg jammen megferdig ogs! Herregud s godt det skal bli :) Uansett, n som jeg har startet p diett har jeg ftt en del sprsml om hvordan den ser ut. Som tidligere legger jeg aldri ut gram eller antall kcal - fordi min diett er tilpasset MEG. Ingen andre. Hva DU liker og DIN kropp behver m du finne ut selv, eventuelt i samarbeid med PT eller coach. Jeg fortsetteretter periodisk faste prinsippet, fordi det er et mltidsmnster jeg trives godt med. Ingen grunn til endre p noe som funker fint :) En typisk dag for meg p diett ser slik ut:

07 - 08Morgencardio

11.30.Laks +grnnsaker

14.00 Kyllingfilet/reker/tunfisk/hvit fisk/viltkjtt+ grnnsaker

Fr trening: Eple, kreatin, ripped freak

17.00 - 18.30Trening

Etter trening: Proteinshake, riskaker og XtraVol( blanding av BCAA og L-glutamin)

19.30 Kyllingfilet/tunfisk/hvit fisk/ viltkjtt+ grnnsaker. I tillegg til en stor porsjon karbohydrater i form av ris, potet, havregryn eller stpotet.

21.00 Eggehviter + proteinpulver

23.30 Natta! ZMA + et stort glass vann. ZzzZzz...

Snn ser altsen typisk diettdag ut p treningsdager.Liker ha s stor valgfrihet p bde protein og karbohydratene, det er virkeliggull.Jegliker all maten pdietten min, men som alle andre kanjeg bli lei av enkelte matvarer innimellom. N har jeg muligheten til sette sammen mltidene etter hva jeg har lyst p akkurat den dagen :)Som dere ser ligger det aller meste av karben min etter trening, da jeg prver ut prinsippetcarb back-loading. Det betyr rett og slett at man ikke skal innta karbohydrater fr trening, men fyllerkroppen skikkelig opp med karb etter endt kt.( Hvis du villese mer om dette finner du en artikkel her) Begynte med dette i forrige uke, og synes det funker helt fint g hele dagen uten karbs for f en stor porsjon etter trening! Jeg har bra trykk og energi p trening selv om jeg spiser minimalt med karb fr kta. Gr fint holde konsentrasjonen til lesing oppe ogs, under 24 timer til eksamen - vrl!

Jeg fikk sprsml fra en leser om hva mitt "siste mltid" skulle vre. Mtte le litt, hres ut som jeg aldri skal spise noe igjen ;) Heldigvis er diettmat = god mat, men selvflgelig kommer til til vre ting jeg savner mer enn andre.Derfor srget jeg for kose meg litt eksta siste dag fr diettstart med noe jeg elsker - speltlompetrn og kjresten min!

Du trenger flgende for lage dette herlige mltidet:


2 pakker speltlomper (minst!), smrost,grnnsaker og plegg. Her kan du velge det du selv liker, vi brukte serranoskinke, roastbeef,paprika, avocado, purrelk, agurk og cherrytomater. Det er ogs supergodt med laks og egg inni, som jeg har gjort her. Fremgangsmten er superenkel, smr osten godt utover lompa og legg oppskjrte grnnsaker og kjtt inni fr du ruller sammenogtrn :DSmaker magisk!




Men dette er jo selvflgelig ikke nok, ethvert mltid fortjener en st slutt. Speltlomper er nemlig ddsgodt som dessert ogs! Her er det utrolig mange kombinasjoner som er gode, blbrsyltety og kakaosmr, jordbrsyltety og brunost, smr + sukrin og kanel, banan og peanttsmr, eller min personlige favoritt:

Kakaosmr, masse peanttsmr og bringebrsyltety.LOVER - dette er serist noe av det beste som finnes! I heart it :D Bruker alltid sukkerfritt syltety og peanttsmr som kun inneholder ingrediensene salt og peantter. Sjekk baksiden av glasset neste gang du er i butikken - det er ikke ndvendig f i seg mer dritt enn man m ;) sj, n fikk jeg lyst p peanttsmr. Men n skal jeg slutte tenke p det- og heller tenke p bkene mine. Hper dere har en herlig sndag ogavslutter ukalike bra som den begynte!

46 kommentarer

Hei! Jeg bare lurer p hvilket peanttsmr du bruker?

Lykke til p begge eksamenene! Det gr kjempe fint. :) Lykke til med dietten ogs :D

Trine: Jeg bruker litt forskjellige, s lenge de inneholder kun pesntter og havsalt :) (Og dermed ikke fulle av olje og sukker som mange billige varianter der) Finner det som regel p helsekost, ellers har meny et veldig godt utvalg. De har tilogmed ftt en kologisk variant p bunnpris som er veldig god :)

Hei, hvordan er det iforhold til dopingtester i fitnesskonkurransen nr du bruker ripped freak som inneholder geranium? Er det OK bruke forberedende?

Helene: RF har ftt nytt innhold n, og er derfor gjeninnfrt i norge igjen :D
Her er innholdet i den nye versjonen:

Fat Burning Metabolism Amplifier: Methyl EGCG Hybrid Blend (400 mg):
Grnn Te ekstrakt, Olivenblad ekstrakt, kaffebnne ekstrakt.
Uncoupling Protein/Oxygen Utilization Amplifier (200 mg):
CH-19 Sweet Ester Stack: Rd Pepper ekstrakt.
Hormone Sensitive Lipase Fat Mobilization Amplifier (200 mg):
Bringebr ketoner

Uansett er det ikke noe som heter doingtester i fitnesskonkurranser, desverre.

Nam, s godt ut :) Lykke til p eksamen!

Hehe, de som er psycho kostholdsfreak som meg ser mer en gang at det her er en klassisk fitnessdiett med veldig lite fett, moderat med karbs og sikkert 1400-1500 kcal totalt.

Men du kan alts ikke spise meieriprodukter slik som mager kesam, mager cottage cheese og skummet melk?

Fr du spise hva du vil p spisedager? :)

Ser ut som du fikk kost deg skikkelig med "det siste mltidet" i alle fall da. Det s ddsgodt ut, og m absolutt prves!

Masse lykke til med eksamen og diettstart! S mlbevisst som du virker, s er jeg sikker p at begge deler kommer til g kjempefint! St p :D

Hvor fr du kjpt spelt lompene????:-) finner dem ikke i tr.hjem...

jente24: Hvis du leser dette innlegget: http://fitnessnora.blogg.no/1323381560_16_uker.html
S ser du at jeg ikke l under 1400 kcals fr de siste to ukene p dietten i fjor. Da var jeg 50 kilo, og n som jeg veier 10 kg mer hadde det vrt helt bak ml starte der n. Kommer vel ned dit til slutt, men det er heldigvis lenge til enda :)

Jeg har selv valgt ha minimalt med meieriprodukter p dietten min denne gangen :)

Lurte p hvorfor du ikke kan spise mltidet du viste her p diett? Hvilke produkter anbefaler du at man unngr p diett?

Anonym: Ja, men jeg kan ikke "ta helt av" fordi. Men da spiser jeg det kroppen/hodet har lyst p. Spisedager er sjeldne greier velogmerke, og de taes bare nr coacen sier det. Kan ogs vre et enkelt spisemltid - og ikke en hel dag :)

Ingrid: fordi det ikke str smrost, avocado, serranoskinke eller speltlomper p dietten min :)

Lykke til p eksamen!

Anonym: Meny p Tiller :)

utrolig interessant artikkel du linket til! har vurdert prve det selv fordi jeg funker syykt drlig p karbo p trening.. men N skal jeg prve det :) takk!!

Kristin: S gy hre! Gleder meg til hre om det funker like bra for deg ogs :)

Lykke til p eksamnene! Har selv eksamen i morgen og tirsdag, s vi fr tenke p hverandre ;) MASSE lykke til p diett! Det ser egentlig skikkelig snadder ut! :)

Speltlomper ville nok helt klart vrt en del av mitt "siste mltid" ogs! S godt! ^^

Gleder meg til flge deg!! :D

Masse, masse lykke til Nora! :D

Hei Nora! Vad ska du ha eksamen i? Gr du p BI? Hvilken frdypning har du eller hva skrev du bachelor om? Jeg gr selv p BI men andre ret, lurer fortsatt p hva jeg skal velge.

Fin blogg! // Caroline

Caroline: Jeg gr p TH jeg :) Har konomisk styring som fordypning, veldig grei linje synes jeg. Fornyd med valget :)

Vilde Sofie: Jeg vurderte lage bananfluffen din - men siden jeg kommer til leve p eggefluff noen mneder n MAKTET jeg ikke prve! Den ser rett og slett FOR god ut - og tenk s skuff det hadde blitt g tilbake til eggefluff igjen etterp ;P

Ja, det er en liten fare for det ;) Prv den nr diettene er ferdig for denne gang. Lov meg det! :)

Ja Det er viktig med mat fr og under trening(ker forbrenningen) Jeg pleier spise eggerrebaugetter mens jeg jogger;) Du kan lese mere om det p bloggen min om du vil:)

Men det er helt frivillig da:P

h, n blir jeg ogs skikkelig spent :-D Nr jeg ser hvordan du setter opp mltidene, hvilket stort fokus du har og all motivasjonen du samtidig gir - fr jeg plutselig lyst til prve meg selv. Hehe, det skjer nok ikke de frste rene, men du skal vite at du gir en snn flelese til de rundt deg, selv bare vi som leser hva du skriver p en blogg!

Trnderklem :)

Det siste mltidet s himmelsk ut! Masse lykke til med eksamnene, tenk at du snart er FERDIG :D

Interesting blog! New follower;)

Lili, http://natcosmetics.blogspot.com/

Kan du si hvor mange kalorier du ligger p per deg ca?

S morsomt, jeg har sittet lest Keifers bok CBL i hele dag. Men jeg tror du har missforsttt konseptet litt. Du br lese Keifers bok. google it - s kan du spise speltlumper hver dag =D

Du er en super inspirasjonskilde, og har srget for at jeg har bestilt 3 pakker fra Iherb med pannekakemix, sirup, dip og stevia. Har ogs meldt meg inn i vektklubb for telle kalorier og registrere trening og mat sammen. GLEDER MEG til neste innlegg :-D

kan jeg sprre HVORFOR du bruker de kosttiskuddene du gjr?

kun pga sponsor?

dersom du har et nske om vre ren idrettsutver s bruker man ikke snt pga risikoen.

hvis du deler synet p fitness som idrett da, om du mener "den som ser best ut br vinne uansett hva han bruker" slik som det er n i norge s er det bare bruke i vei!

MPT: Kjenner jeg m trekke litt p smilebndet av det her ;) Hva er det her du mener det er en risiko med? Og hva i all verden er det risiko for? Alt dette er lovlige og ikke minst helt nomale kosttilskudd, s n er jeg virkelig nyskjerrig p hva du mener!

Laila: Hehe, I wish :) Til vanlig kan man det hvis man flger det prinsippet ja, men ikke p konkurransediett - desverre :P

Nora! Jeg hadde et sprsml til.. jeg nevnte lengre opp at jeg skulle prve biorytmedietten n.. eller ja, det carb-back loading greiene.. men jeg spiser ikke periodisk faste, SAMT at jeg trener om morgenen... da er kanskje dette ikke optimalt? eller? blir s forvirret av den artikkelen + at jeg trener annenhver dag styrke og intervaller/kardio (til sammen 6 dager i uken).... kan se for meg at back loading er mer for folk som KUN trener styrke eller? hvis du har litt mer peiling enn meg hadde jeg satt veldig stor pris p litt opprydding i kaoset i hodet mitt ;) hehe.

Stine Nordhagen

Stine Nordhagen

Hvor gammel var du da du bestemte deg for satse fitness egentlig? Og hvor lang tid brukte du fra da og til du var konkurranseklar for frste gang? :) Hva synes du om at 17/18ringer nsker satse fitness?

risikoen for forrurensning av tilskudd(ja de skal vre rene osv, men risiko er det alltid for at det er noe der som ikke str p deklarasjonen enten det er tilfeldig eller ikke samt at de virkestoffene som str oppgitt kan vre forskjellige kjemiske varianter av et stoff oppgitt p listen(som du selflgelig ikke er klar oversiden du ikke er kjemiker)).

spr fordi jeg trener p et Rent-senter(avtale med Antidoping Norge), og de godt trente utverne her m dopingtestes ved nske om test fra senteret.

Er ditt treningsenter et rent senter?

men tilbake til sprsmlet :

grunnen til at jeg spr HVORFOR du bruker dem er siden du virker meget seris p hva du spiser hvorfor du benytter tilskudd? hva fr du ut av dem som du ikke fr gjennom kostholdet?

bare lurer p tankegangen bak bruken, hvilket behov er det du dekker?, selv benytter jeg kun fiske/seloljer som tilskudd da resten av mitt nye planlagte kosthold dekker resten.

Spelt-lompe trn s kjempe godt ut! M prves =)

hvor kjper du de lompene? :-) ser digg ut!

S mye godt :D

Lizbethosnes.com - En rlighetsblogg. Hverdagen og mine interesser, og lidelsen Anoreksi. Lizbethosnes.com

Heisann skjnne jenta! Hadde bare lyst si Hei. Og n ble jeg sulten..Jaja..Hper alt er vel :))

elise: Meny p Tiller :D

Du er skikkelig kul som har nesten like store muskler som Kjresten din og syns det er kjempe kult at jenter ogs har muskler og du m vell vre kjempe stolt av kroppen din fordi du er s peen! :D

Skriv en ny kommentar

bloglovin Matprat