Diett og “det siste måltid”

Heihei 🙂 Raskt innom for å legge igjen et livstegn her på bloggen. Eksamen både i morgen og på tirsdag – men så er jeg jammen meg ferdig også! Herregud så godt det skal bli 🙂 Uansett, nå som jeg har startet på diett har jeg fått en del spørsmål om hvordan den ser ut. Som tidligere legger jeg aldri ut gram eller antall kcal – fordi min diett er tilpasset MEG. Ingen andre. Hva DU liker og DIN kropp behøver må du finne ut selv, eventuelt i samarbeid med PT eller coach. Jeg fortsetter etter periodisk faste prinsippet, fordi det er et måltidsmønster jeg trives godt med. Ingen grunn til å endre på noe som funker fint 🙂 En typisk dag for meg på diett ser slik ut:

07 – 08 Morgencardio

11.30. Laks + grønnsaker

14.00 Kyllingfilet/reker/tunfisk/hvit fisk/viltkjøtt + grønnsaker

Før trening: Eple, kreatin, ripped freak

17.00 – 18.30 Trening

Etter trening: Proteinshake, riskaker og XtraVol ( blanding av BCAA og L-glutamin)

19.30 Kyllingfilet/tunfisk/hvit fisk/ viltkjøtt + grønnsaker. I tillegg til en stor porsjon karbohydrater i form av ris, potet, havregryn eller søtpotet.

21.00 Eggehviter + proteinpulver

23.30 Natta! ZMA + et stort glass vann. ZzzZzz…

Sånn ser altså en typisk diettdag ut på treningsdager. Liker å ha så stor valgfrihet på både protein og karbohydratene, det er virkelig gull. Jeg liker all maten på dietten min, men som alle andre kan jeg bli lei av enkelte matvarer innimellom. Nå har jeg muligheten til å sette sammen måltidene etter hva jeg har lyst på akkurat den dagen 🙂 Som dere ser ligger det aller meste av karben min etter trening, da jeg prøver ut prinsippet carb back-loading. Det betyr rett og slett at man ikke skal innta karbohydrater før trening, men fyller kroppen skikkelig opp med karb etter endt økt. ( Hvis du vil lese mer om dette finner du en artikkel her)  Begynte med dette i forrige uke, og synes det funker helt fint å gå hele dagen uten karbs for å få en stor porsjon etter trening! Jeg har bra trykk og energi på trening selv om jeg spiser minimalt med karb før økta. Går fint å holde konsentrasjonen til lesing oppe også, under 24 timer til eksamen – vræl!

Jeg fikk spørsmål fra en leser om hva mitt “siste måltid” skulle være. Måtte le litt, høres ut som jeg aldri skal spise noe igjen 😉 Heldigvis er diettmat = god mat, men selvfølgelig kommer til til å være ting jeg savner mer enn andre. Derfor sørget jeg for å kose meg litt eksta siste dag før diettstart med noe jeg elsker – speltlompetårn og kjæresten min!

Du trenger følgende for å lage dette herlige måltidet:

2 pakker speltlomper (minst!), smørost, grønnsaker og pålegg. Her kan du velge det du selv liker, vi brukte serranoskinke, roastbeef, paprika, avocado, purreløk, agurk og cherrytomater. Det  er også supergodt med laks og egg inni, som jeg har gjort her. Fremgangsmåten er superenkel, smør osten godt utover lompa og legg oppskjærte grønnsaker og kjøtt inni før du ruller sammen og tårn 😀 Smaker magisk!


Men dette er jo selvfølgelig ikke nok, ethvert måltid fortjener en søt slutt. Speltlomper er nemlig dødsgodt som dessert også! Her er det utrolig mange kombinasjoner som er gode, blåbærsyltetøy og kakaosmør, jordbærsyltetøy og brunost, smør + sukrin og kanel, banan og peanøttsmør, eller min personlige favoritt:

Kakaosmør, masse peanøttsmør og bringebærsyltetøy. LOVER – dette er seriøst noe av det beste som finnes! I heart it 😀 Bruker alltid sukkerfritt syltetøy og peanøttsmør som kun inneholder ingrediensene salt og peanøtter. Sjekk baksiden av glasset neste gang du er i butikken – det er ikke nødvendig å få i seg mer dritt enn man må 😉 Æsj, nå fikk jeg lyst på peanøttsmør. Men nå skal jeg slutte å tenke på det – og heller tenke på bøkene mine. Håper dere har en herlig søndag og avslutter uka like bra som den begynte! 

46 kommentarer
    1. Trine: Jeg bruker litt forskjellige, så lenge de inneholder kun pesnøtter og havsalt 🙂 (Og dermed ikke fulle av olje og sukker som mange billige varianter der) Finner det som regel på helsekost, ellers har meny et veldig godt utvalg. De har tilogmed fått en økologisk variant på bunnpris som er veldig god 🙂

    2. Hei, hvordan er det iforhold til dopingtester i fitnesskonkurransen når du bruker ripped freak som inneholder geranium? Er det OK å bruke forberedende?

    3. Helene: RF har fått nytt innhold nå, og er derfor gjeninnført i norge igjen 😀
      Her er innholdet i den nye versjonen:

      Fat Burning Metabolism Amplifier: Methyl EGCG Hybrid Blend (400 mg):
      Grønn Te ekstrakt, Olivenblad ekstrakt, kaffebønne ekstrakt.
      Uncoupling Protein/Oxygen Utilization Amplifier (200 mg):
      CH-19 Sweet Ester Stack: Rød Pepper ekstrakt.
      Hormone Sensitive Lipase Fat Mobilization Amplifier (200 mg):
      Bringebær ketoner

      Uansett er det ikke noe som heter doingtester i fitnesskonkurranser, desverre.

    4. Hehe, de som er psycho kostholdsfreak som meg ser mer en gang at det her er en klassisk fitnessdiett med veldig lite fett, moderat med karbs og sikkert 1400-1500 kcal totalt.
      Men du kan altså ikke spise meieriprodukter slik som mager kesam, mager cottage cheese og skummet melk?

    5. Ser ut som du fikk kost deg skikkelig med “det siste måltidet” i alle fall da. Det så dødsgodt ut, og må absolutt prøves!
      Masse lykke til med eksamen og diettstart! Så målbevisst som du virker, så er jeg sikker på at begge deler kommer til å gå kjempefint! Stå på 😀

    6. jente24: Hvis du leser dette innlegget: http://fitnessnora.blogg.no/1323381560_16_uker.html
      Så ser du at jeg ikke lå under 1400 kcals før de siste to ukene på dietten i fjor. Da var jeg 50 kilo, og nå som jeg veier 10 kg mer hadde det vært helt bak mål å starte der nå. Kommer vel ned dit til slutt, men det er heldigvis lenge til enda 🙂

      Jeg har selv valgt å ha minimalt med meieriprodukter på dietten min denne gangen 🙂

    7. Lurte på hvorfor du ikke kan spise måltidet du viste her på diett? Hvilke produkter anbefaler du at man unngår på diett?

    8. Anonym: Ja, men jeg kan ikke “ta helt av” fordi. Men da spiser jeg det kroppen/hodet har lyst på. Spisedager er sjeldne greier velogmerke, og de taes bare når coacen sier det. Kan også være et enkelt spisemåltid – og ikke en hel dag 🙂

    9. utrolig interessant artikkel du linket til! har vurdert å prøve det selv fordi jeg funker syykt dårlig på karbo på trening.. men NÅ skal jeg prøve det 🙂 takk!!

    10. Lykke til på eksamnene! Har selv eksamen i morgen og tirsdag, så vi får tenke på hverandre 😉 MASSE lykke til på diett! Det ser egentlig skikkelig snadder ut! 🙂

    11. Hei Nora! Vad ska du ha eksamen i? Går du på BI? Hvilken førdypning har du eller hva skrev du bachelor om? Jeg går selv på BI men andre året, lurer fortsatt på hva jeg skal velge.
      Fin blogg! // Caroline

    12. Vilde Sofie: Jeg vurderte å lage bananfluffen din – men siden jeg kommer til å leve på eggefluff noen måneder nå MAKTET jeg ikke å prøve! Den ser rett og slett FOR god ut – og tenk så skuff det hadde blitt å gå tilbake til eggefluff igjen etterpå ;P

    13. Ja Det er viktig med mat før og under trening(øker forbrenningen) Jeg pleier å spise eggerørebaugetter mens jeg jogger;) Du kan lese mere om det på bloggen min om du vil:)
      Men det er helt frivillig da:P

    14. Åh, nå blir jeg også skikkelig spent 😀 Når jeg ser hvordan du setter opp måltidene, hvilket stort fokus du har og all motivasjonen du samtidig gir – får jeg plutselig lyst til å prøve meg selv. Hehe, det skjer nok ikke de første årene, men du skal vite at du gir en sånn følelese til de rundt deg, selv bare vi som leser hva du skriver på en blogg!
      Trønderklem 🙂

    15. Så morsomt, jeg har sittet å lest Keifers bok CBL i hele dag. Men jeg tror du har missforstått konseptet litt. Du bør lese Keifers bok. google it – så kan du spise speltlumper hver dag =D

    16. Du er en super inspirasjonskilde, og har sørget for at jeg har bestilt 3 pakker fra Iherb med pannekakemix, sirup, dip og stevia. Har også meldt meg inn i vektklubb for å telle kalorier og registrere trening og mat sammen. GLEDER MEG til neste innlegg 😀

    17. kan jeg spørre HVORFOR du bruker de kosttiskuddene du gjør?
      kun pga sponsor?
      dersom du har et ønske om å være ren idrettsutøver så bruker man ikke sånt pga risikoen.
      hvis du deler synet på fitness som idrett da, om du mener “den som ser best ut bør vinne uansett hva han bruker” slik som det er nå i norge så er det bare å bruke i vei!

    18. MPT: Kjenner jeg må trekke litt på smilebåndet av det her 😉 Hva er det her du mener det er en risiko med? Og hva i all verden er det risiko for? Alt dette er lovlige og ikke minst helt nomale kosttilskudd, så nå er jeg virkelig nyskjerrig på hva du mener!

    19. Nora! Jeg hadde et spørsmål til.. jeg nevnte lengre opp at jeg skulle prøve biorytmedietten nå.. eller ja, det carb-back loading greiene.. men jeg spiser ikke periodisk faste, SAMT at jeg trener om morgenen… da er kanskje dette ikke optimalt? eller? blir så forvirret av den artikkelen + at jeg trener annenhver dag styrke og intervaller/kardio (til sammen 6 dager i uken)…. kan se for meg at back loading er mer for folk som KUN trener styrke eller? hvis du har litt mer peiling enn meg hadde jeg satt veldig stor pris på litt opprydding i kaoset i hodet mitt 😉 hehe.

    20. Hvor gammel var du da du bestemte deg for å satse fitness egentlig? Og hvor lang tid brukte du fra da og til du var konkurranseklar for første gang? 🙂 Hva synes du om at 17/18åringer ønsker å satse fitness?

    21. risikoen for forrurensning av tilskudd(ja de skal være rene osv, men risiko er det alltid for at det er noe der som ikke står på deklarasjonen enten det er tilfeldig eller ikke samt at de virkestoffene som står oppgitt kan være forskjellige kjemiske varianter av et stoff oppgitt på listen(som du selfølgelig ikke er klar oversiden du ikke er kjemiker)).
      spør fordi jeg trener på et Rent-senter(avtale med Antidoping Norge), og de godt trente utøverne her må dopingtestes ved ønske om test fra senteret.
      Er ditt treningsenter et rent senter?
      men tilbake til spørsmålet :
      grunnen til at jeg spør HVORFOR du bruker dem er siden du virker meget seriøs på hva du spiser hvorfor du benytter tilskudd? hva får du ut av dem som du ikke får gjennom kostholdet?
      bare lurer på tankegangen bak bruken, hvilket behov er det du dekker?, selv benytter jeg kun fiske/seloljer som tilskudd da resten av mitt nøye planlagte kosthold dekker resten.

    22. Du er skikkelig kul som har nesten like store muskler som Kjæresten din og syns det er kjempe kult at jenter også har muskler og du må vell være kjempe stolt av kroppen din fordi du er såå peen! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg