15 kilo på 6 uker

Innlegget inneholder sponsede lenker

Dere husker kanskje at jeg gikk opp 15 kilo de første 15 ukene av graviditeten min? Jeg skrev dette klage-innlegget, og fikk masse støtte fra alle dere. Det stoppet ikke med de 15 kiloene, jeg la på meg enda 12 kilo den siste delen av graviditeten. Det vil si en total vektoppgang på 27 kilo, som er veldig mye. Jeg fikk jo ekstremt mye vann i kroppen, og det meste av dette har forsvunnet nå.  Etter de første 6 ukene har 15 kilo forsvunnet, og det føles veldig mye lettere å være meg.  Likevel har jeg store planer om å bli kvitt de resterende 12 kiloene, for jeg er aboslutt ikke fornøyd med kroppen min sånn som den er nå. Men som nevnt tidligere stresser jeg absolutt ikke med det, det siste jeg kunne tenkt meg er å begynne på noen streng diett. Ulrik får jo all næringen sin gjennom meg, og amming krever en god del energi daglig. Så lenge jeg spiser sunn mat vet jeg at det går den rette veien, og det er det viktigste. Jeg vet jo også at det kommer til å forsvinne en del kilo relativt raskt når jeg kommer i gang med skikkelig treningen igjen, så jeg har nok fått tilbake kroppen min før det har gått alt for lang tid!

Jakke fra Röhnisch / kompresjonstights fra 2XU / sko fra Inov-8 / Minibands

Noen av dere har lurt på hvorfor jeg ikke trener enda når det har gått uker siden fødselen, og det er rett og slett fordi kroppen min ikke er klar for det enda. Det er ingen magisk grense etter 6 uker som gjør at alle kan trene som før, mange trenger litt lenger tid. Kjernemuskulatur og bekkenbunn må trenes opp først, og for de av dere som lurer på hvordan dette kan trenes opp best mulig vil jeg virkelig anbefale dere å laste ned en app som heter Mammamage. Den har en hel drøss med øvelser og tilpasser etter nivå, så den er virkelig genial. Jeg har brukt den hver dag etter Ulrik ble født, og har gjort store fremskritt allerede! En gang i uken er jeg også hos Optimal Bevegelse, som følger opp den treninga jeg gjør nøye. De har spesialiserte trenere på akkurat dette feltet, så jeg vet at jeg er i gode hender. Selv om det er kjedelig å være lenge borte fra vektene vet jeg at jeg kommer til å ha ekstremt mye igjen for denne innsatsen i lengden. Trening med strikk er den styrketreningen jeg holder meg til nå, og på hver øvelse jeg tar er fokuset på kjernen det viktigste. Men likevel kan jeg få trent rumpa godt, det er det ingen tvil om. I dag kjørte jeg en økt på både kjerne og rumpe ute med minibands. Både glutebridge og kickbacks er supre rumpeøvelser som kan gjøres med strikk, og de brenner virkelig hvis en tar nok repetisjoner!


Nå er venter en bedre middag og Rosenborgkamp, super lørdagskveld! Håper alle dere har en finfin kveld også ♥

19 kommentarer
    1. Så flott du er Nora. Det virkelig stråler av deg etter Ulrik ble født. Håper dere får ei nydelig helg.

    2. Lite tips- ikke ta for gitt at kroppen er tilbake selv med hard styrketrening. Her tok det nesten et år før en eneste kg gikk av, og det med 50km trilling i uka, løping, styrke, CrossFit og det som er.
      Ta det første året som det er, og begynn å tenk på kg etter det.
      Siden du virker så skråsikker på at kroppen er tilbake bare du fåt begynt å trent, slik at du ikke blir skuffet 😉
      Hilsen ei som var veldig frustrert lenge!

    3. Æ synes du fortsatt sjer strålende ut, å æ følge med dæ titt og stadig her på bloggen din.
      Sjøl så har æ å dessverre gått opp..ja..allt for my igjen så æ må ha skjerpings igjen,du får gi eit vink når d e mulig m PT tima t dæ igjen 💖
      Klæm Sissel

    4. Tusen takk for at du er så åpen, og viser at det er like naturlig og ikke komme tilbake til “match vekta” umiddelbart etter et svangerskap og en fødsel. Dessuten får man litt andre ting å tenke på når babyen kommer. Selv hadde jeg ambisjoner om å trene hver dag etter fødselen, men dette skjedde ikke, da jeg måtte sove den tiden babyen sov. Det viktigste er jo tross alt den lille. Du ser smashing ut

    5. Da går det rette veien 🙂 Det var vel det jeg prøvde å “trøste” deg med da du var frustrert over vektøkningen også 🙂 Det blir, det blir 😀

    6. Du er fornuftig!! Og et godt forbilde!! Utrolig bra at du ikke stresser med vanlig trening enda og får tett oppfølging av folk som har peiling! Jeg er sjokkert over kunnskapsnivået til alle fysioterapeuter jeg var i kontakt med- hvor lite de vet om kvinnekroppen etter fødsel… Rektus diastase syns de ikke var noe jeg skulle ta hensyn til ang trening… Jeg har lest mye selv… Har du sett blogg / FB til Mama Lion Strong? Dame med peiling og et inspirerende forbilde!!

    7. Syns du ser flott ut uansett 🙂 Vet ikke om du vet dette, men ved slanking og amming så kan det frigjøres en del miljøgifter som er lagret i fettvevet ditt og disse går ut i melka.
      Vil også si at jeg liker bloggen din veldig godt og du er en flott inspirasjonskilde 😀

    8. Hei flotte Nora. Jeg gikk også opp 27 kg – jeg hatet kroppen min. Om en uke er det ett år siden fødsel, og jeg har fortsatt 7 kg som skal av, minst! Jeg blir så glad av å lese at du lar kroppen bestemme, det vil gradvis bli borte selvom det tar tid. Jeg husker hvor urettferdig jeg synes det var at jeg, som trente frem til uke 35 og absolutt spiste sunt, gikk opp så mange kilo. Det er visst mye som er hosmonstyrt, og jeg kan ikke si at jeg gleder meg til neste svangerskap..
      Uansett, så lurte jeg på om du tilbyr kostholdsplan og treningsoppsett? Jeg ser andre aktører som feks Strongbody tilbyr dette, men jeg ville høre med deg først 🙂

    9. kunne du lagt ut et styrkeprogram med strikk på bloggen? gjerne for hele kroppen, eller med rumpe/lår ;))

    10. Herlig! Ingen selvfølge at en skal se ut som for 9 måneder siden, dagen etter ungen kom ut! Og heller ikke at en skal troppe opp på treningsstudioet etter 6 uker. Du er ett ekte forbilde, som går foran som en SUNN og realistisk rollemodell. Morsrollen og den lille kommer først, det første året – SÅ kommer kropp og alt det der etterpå. Gikk opp 28 kg ila svangerskapet uten å overspiste – mye var vann, og nå er lille 8 måneder og jeg har 3 kg til vekta før svangerskapet. Uten en eneste treningstime, bare normalt kosthold og aktivitetsnivå. Ammer MYE ennå og trives med det. Starter på jobb om en måned og da tar jeg meg med god samvittighet tiden til å trene osv igjen. Takk for at du er så åpen og ærlig og lar oss “vanlige dødelige” føle oss bra, og ikke legger unødig press på oss. Det er stressende nok å hele tiden undres over om man er en god nok mor, om en ikke skal være redd for å være fin nok og alt det der midt i våkenetter, tannfrembrudd, magesmerter og Gud-vet-hva. Digger deg! Jeg skal bli kvitt de siste 3 kg, som jeg tror er mest overflødig hud og må trenes bort – men det kommer! Nå storkoser jeg meg med mitt lille mirakel i en herlig barseltid som jeg aldri får igjen, trene kan jeg og skal jeg gjøre resten av livet mitt. Nyt tiden Nora, med GOD samvittighet, og vit at du kommer til å bli fornøyd med deg selv litt etter litt og før du vet ordet av det er du tilbake til den gamle deg. (Med noen skjønnhetsfeil, vel og merke.) Hehe!

    11. Heisann! Jeg er gravid i uke 39 nå og har lagt på meg 30 kg :-O Jeg har og fått strekkmerker på rumpa og innsiden av låra. Så et innlegg du hadde ang dette, hvordan er de strekkmerkene nå? Ser du noen forandring? 🙂 Hilsen en som synes det er litt kjipt å være tiger 😉

    12. Godt gjort å skynde seg sakte slik du gjør! Tenker du får igjen for det senere. Og -15 kg på seks uker er jo en fantastisk god start; plutselig flyr tiden avgårde og du er tilbake i den formen du ønsker! Jeg synes du har sett strålende flott ut gjennom hele graviditeten og også nå; a smile is the prettiest thing you can wear 🙂

    13. Bra du er fornuftig med trening og kroppen din:-)Jeg la på meg 13 kg under svangerskapet og mistet alt ettet to mnd. Likevel begynte vekten å rase ned for fullt etter ca 4 mnd med amming. Nå er snuppa straks 6 mnd og jeg kjemper for å holde vekta oppe. Så vær tålmodig; når din lille begynner å kreve mer mat, vil du nok miste noe kg på ammingen så lenge du opprettholder et sunt kosthold og beveger deg:-)

    14. Du er et godt forbilde! Vil absolutt anbefale å ikke stresse med vekta. Fortsett med fokus på sunn og riktig mat, bevegelse (og etterhvert trening)! Jeg gikk opp over 30 kg første graviditet. Var greit trent fra før, bekken, dårlig form og mye jobb gjorde at jeg ikke fikk til å prioritere det som gravid. Mye var selvsagt vann, men lår og rumpe fikk et ganske greit fettlager. Uansett – kiloene raste av (litt sakte i starten) og et halvt år etter fødsel var jeg på startvekt, og fortsatte nedover. Spiste som vanlig og trente absolutt ikke, kun rolige trille- og bæreturer. Siden man helst ikke skal tære av fettvevet når man ammer spiste jeg smør og helmelk og generelt ganske mye kalorier og fett for å ikke gå ned for mye. I ettertid virker det jo som det var en “plan” med vektoppgangen. Tror absolutt at vi jenter er programmert litt forskjellig fra naturens side mtp hvor mye kroppen lagrer under graviditeten.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg