15 kilo på 15 uker

Jeg var så i tvil om jeg skulle legge ut dette innlegget eller ikke, men jeg må bare få luftet tankene mine. Jeg vet selvfølgelig at som gravid er det  babyen som er viktigst. Likevel må jeg ærlig innrømme at jeg synes alt som skjer med kroppen min nå er skikkelig kjipt. Nå har jeg gått opp 15 kilo på 15 uker, og det er langt i fra gøy. Jeg har jo fått beskjed om å ikke stresse på grunn av det, fordi mye av det bare er vann i kroppen. Men likevel er det et ganske ekstremt hopp, og det er ikke bare-bare for hodet å takle en så rask oppgang. Jeg har sikkert googlet alle kjerringrådene som finnes mot ødem, men så langt har ikke noe av det fungert på denne jenta. Det er langt i fra like gøy å legge ut bilder på bloggen heller, når jeg føler at jeg ser ut som en hvalross på hvert eneste bilde. Ikke er det enkelt å blogge om kosthold heller, når to av dagens tre måltider ser slik ut:

 

Ikke akkurat det jeg vil kalle blogg-materiale, men det er dette jeg spiser mest av nå. Jeg får rett og slett ikke ned noe annet før på kveldstid, da klarer jeg å spise skikkelig mat uten at det kommer i retur. Det er hardt å være blogger om dagen som dere skjønner, haha! Men jeg skal ikke klage, jeg var usikker på om jeg i det hele tatt kunne bli gravid og nå bygger faktisk kroppen min et lite menenske. Så jeg skal gjøre så godt jeg kan iallfall! Selv mageboeren i er i fokus nå skal jeg jo selvfølgelig ta vare på meg selv også. Jeg har mine tre styrkeøkter i uka, og går turer med Guapo så ofte jeg kan. Jeg blir andpusten av hver eneste oppoverbakke, så det blir kanskje ikke powerwalking men det er uansett bedre enn ingenting!

Vind og vanntett parkas og pannebånd fra Kari Traa (sponsede lenker)



Så selv om jeg har enorme føtter, ingen ankler lenger og et trillrundt ansikt skal jeg prøve å ikke tenke så mye på det. Jeg får heller tenke på hva som venter i februar, så smiler jeg likevel ♥

65 kommentarer
    1. Flott at du skriver som det er. Svangerskap oppleves veldig forskjellig, og ikke alle kan trene to økter om dagen slik som Marit Bjørgen (i 6 måned). Selv har jeg kastet opp i 5 mnd nå. Fra å trene 5-6 økter per uke til å bare kunne gå rolige turer nå, er det en kjempe overgang. Trøsten er jo at det kommer noe veldig fint ut av dette. Lykke til videre i svangerskapet. Gleder meg til å følge deg videre 😊

    2. Hei.
      Åpner du lymfeportene hver dag? (de sitter i halsen og så kan man også åpne under armene) Hvis du vil at vannet skal dreneres ut av kroppen, kan det være en idé å trene med nok kompresjon i beina, og da mener jeg ikke den tullekompresjonen 2xu og andre treningstightser gir, men bandasjer med høyt nok trykk, strammest med anklene og gradvis mindre stramt oppover leggen. Går ut i fra du sikkert har fått med deg at det kan være en idé å kutte ned på saltet – det binder jo vann i kroppen. 🙂
      Jeg har en sykdom i lymfesystemet som gjør at jeg konstant har ødemer med vann i kroppen. Om du søker på lymfødem eller lymphoedema, kan du finne tips som kan hjelpe deg selv om du ikke har denne diagnosen. 😉
      Lykke til 🙂

    3. Jeg synes det er bra at du deler slike personlige ting, da du neppe er den eneste som har opplevd/opplever det. Jeg har aldri vært gravid, men jeg kan godt skjønne at å lege på seg 15 kilo på 15 uker ikke er spesielt kjempegøy!
      Hold ut, tren det kroppen klarer og forhåpentligvis blir du mindre kvalm og klarer å få i deg litt annen og mer spennende mat etterhvert i svangerskapet 🙂

    4. Oi. Jeg har også PCOS.
      Hvordan er det for deg? Har du menstrasjon? Jeg har ikke hatt den på 3 år etter p-pilleslutt så fikk jeg så vite at jeg hadde PCOS. Har slitt lenge med kviser etc. Men ikke overvekt.. Kan legge lett på meg, men er streng med maten. men har du andre problemer, sånn med mage, kviser etc?

    5. Jeg skjønner at det er uvant og kjipt men det er sikkert litt en tilvenningssak. Og som du sier bør man være glad for at man i det hele tatt kan bli gravid! Jeg synes du ser fantastisk ut og håper du deler mer av tanker og følelser rundt det samt magebilder etter hvert ☺️

    6. Hei du:-)
      Jeg gikk opp ca 30 kg under begge svangerskapene mine! Jeg jobbet da fulltid på sats, kjørte masse timer og trente mye frem til samme dag som gutta ble født. Fikk mye vann i kroppen og jeg følte meg ikke særlig fresh siden flere av mine kollegaer(instruktører) gikk gravide samtidig, og hadde maks gått opp ca 7 kg tilsammen i løpet av hele svangerskapet.. Mine kg gikk fort av igjen etter fødsel. Du ser kjempebra ut og ikke stress selv om du har gått opp 15 kg Så lenge alt er som det skal. Lykke lykke til Nora, du ser superflott ut! 🙂

    7. vekta er bare et tall og kun det. Hiv ut badevekta om du ikke allerede har gjort det, og la heller egen følge vekten din om hun7han mener det er nødvendig. Grusomt å være så kvalm da :/ Går ut ifra at du har prøvd ingefær te. Heldigvis bruker det å gi seg ut i svangerskapet :* Ha en fin helg!

    8. Hei du skjønne Nora<3 selv om du føler du ser ut som en hvalross så synes jeg du ser nydelig ut, jeg ligger på grensen selv til å få pcos, og har fått beskjed om at jeg må ned ca 20 kg for å bli gravid. Jeg synes det er tøft, jeg er 32 og samboer og vil så gjerne ha barn engang. Ønsker deg alt godt med graviditeten, du blir nok en supergod mor <3 klem 🙂

    9. Du er kjempefin! Og finere blir du med magen og mageboeren din! Stor klem fra Silje (firkløvern) Glad i deg <3

    10. Jeg synes du ser fantastisk ut jeg! Kjipt å høre at du er så plaget med kvalme og håper det gir seg snart. Det kommer uansett noe veldig fint ut av det har jeg hørt så hold ut 🙂

    11. superbra inlägg, att du delar både upp och nedgångar . Du är bara en vanlig människa som gör så gott du kan och du gör det skitbra 🙂 men tycker bara du ska försätta som vanligt så länge du har motivationen til det, för du inspirerar!! Bara skriv från hjärtat og kanske ge tips på dina egna erfarenheter och funderingar kring träning, kost och graviditet 🙂 .
      Men jättestort grattis till att du väntar barn 🙂 vill också ha barn en gång i framtiden, men det som skrämmer mig mest är också att gå upp alla dessa kilorna. Men tänk på det fina som kommer ut av det 🙂
      Ha en superhelg nu 🙂 :-*

    12. Synes ikke at du ser tykk ut på disse bildene , så da var du kanskje veldig slank/tynn i utgangspunktet ? Jeg er 160 cm og har hatt stabil vekt på 60 kg siden jeg var i tenårene mens andre med samme høyde ligger stabilt på 50 kg.

    13. Ikke stress med det. Jeg var veltrent treningsnarkoman og spiste sunt – men i mitt første svangerskap spydde jeg først i 3 mnd og totalt la jeg på meg 33 kg. Det var ganske heavy! Men 3 uker etter fødsel var 20 kg borte, og resten gikk ganske greit av nettopp fordi jeg fortsatte livsstilen jeg hadde før jeg ble gravid – og da blir man seg selv igjen 🙂 (kanskje ikke heeeelt samme livsstil, var trøtt og hadde et lite nurk å ta meg av, men han var en engel og lett å levere på barnepass på trening 1 times tid).
      Du har en super belønning i vente – om du går tilbake til gamle vaner forsvinner vekta – nå må du senke skuldrene og nyte det som nytes kan.. tiden er dyrebar og går veldig fort 🙂

    14. Ikke alle som er like heldige når man er gravide gitt! Noen som går igjennom svangerskapet uten noe som helst av plager..også er det vi heldige:p vet selv hvordan det er..gravid selv og fungerer ikke på jobb eller noe..konstant kvalm og trøtt, og sliter å få i mæ mat, for alt vil opp igjen! Men trøst deg med det,den premien man får etter 9 måneder <3

    15. Tøft av deg å skrive om! Selv gravid og det er ikke lett å takle vektøkning og alle forandringene som skjer, men som alle sier så kommer jo tidenes premie tilslutt :))

    16. Hei! jeg har selv pcos og sliter med overvekt, er student og vet ikke helt hvordan jeg skal leve sunt med så lite i månende…Har du orket å sendt en mail til meg om du har noen tips? 🙂

    17. Vil bare send en liten støtteerklæring på veien. Det beste du gjør for kroppen e å gi litt F og fokuser på ting som gjør dæ godt, så fortsett med det! Æ har også pcos og det har vært en lang vei mot målet om å endelig bli gravid. No bli det januarbaby:) Det e så fantastisk når man endelig ser ut te å lykkes, drit i vekta – ønske dæ mange gode måneda fremover, du e tøff som e åpen om følelsan. Stor klem

    18. Før jeg ble gravid med nr 3, så hadde jeg endelig tatt av meg 15 kilo og spiste et kosthold basert på masse proteiner, grønnsaker og gode karbohydrater. Kostholdplanen fra Strongbody funket fjell… Men så ble jeg gravid og alt som minnet meg om sunn mat og proteinrikt kosthold gikk rett i do, bokstavelig talt. Har i ettertid fått meg fortalt at kroppen vil ha mest mulig karbohydrater de 3-4 første mnd av svangerskapet. Så ikke rart at jeg spydde bare ved lukten av stekt egg 😉 stå på. Bare nye mål å ta fatt i når babyen er vel ute og du er klar for det.

    19. Jeg er 14 uker på vei og kjenner meg veldig mye igjen i det du skriver. Jeg har også gått opp en del allerede, og siden jeg har en fantastisk datter fra før, merker jeg at alt går mye fortere i dette svangerskapet. Magen vises ganske godt allerede, og noen av ‘plagene’ jeg fikk i slutten av første svangerskap har allerede dukket opp. Men jeg klager ikke, har det helt supert uansett😉
      Kjenner meg veldig igjen i de brødskivene med leverpostei og agurk, er stort sett det eneste jeg klarer å spise uten å bli kvalm. Klarer ikke tanken på middagsmat engang😁 ett tips, prøv å bytt ut agurken med purreløk dersom du ønsker å prøve noe nytt, såå godt! 😄
      Gleder meg til å følge deg nå som vi er like langt i svangerskapet 😃

    20. Har termin om 2 uker, og lagt på meg til nå 25 kg, de la jeg på meg de første 6 mnd, og så stoppet det opp. Følte meg helt forferdelig den første tiden, men nå gleder jeg meg til å bli mamma og er bare takknemlig for at jeg og ungen er frisk. Feiler ingenting, noen legger bare mer på seg og samler mer vann enn andre. Lover at du vil føle deg bedre mot slutten av graviditeten. Da vil du bli vant til alle forandringene. Gratulerer med baby 🙂 og lykke til!
      Ps, takk for at du deler denne siden av graviditeten. Av og til kan det føles som at ingen legger på seg mer en 8 kg når de er gravide. Men lover deg at det ikke er tilfellet. Vi som legger på oss 25-30 er vel bare ikke så åpne om det…

    21. Jeg er gravid i uke 20 og ja det er rart å se at kroppen forandrer seg så mye og vekta stiger. Men tenk på det utrolige vi gjør, vi lager et menneske inni kroppen vår. Selv om det er vanskelig å nyte det når du er gravid så tenk på det som er i magen. Blogg om det du spiser nå for det er en del av din hverdag og det er derfor vi følger bloggen din for å lese og se bilder av den du er. Masse lykke til videre i graviditeten ☺

    22. Mina: det var ikke planlagt, men nå er jeg selvfølgelig glad for det 🙂 selv om det har noen negative sider ved seg, så mener du altså at man ikke skal bli gravid hvis man sliter med det? Jeg synes det er kjipt å være sykemeldt og spy hele tiden også, men det hadde aldri falt meg inn å gjøre noe annerledes når jeg først bør gravid fordi.

    23. Anonym: jeg prøver å tenke akkurat som du sier, og jeg gleder meg virkelig til det er min tur å si at det er to uker igjen 🙂 masse lykke til fremover !

    24. Malin: hvis du leter litt i arkivet mitt finner du innlegg fra en studentuke jeg hadde, og brukte 400 kr på mat hele uka. det er det mange gode tips 🙂

    25. kari: jeg hadde menstruasjon før jeg ble gravid, men veldig sporadisk. Null peiling på når den kom, kunne gå alt mellom 6-14 uker mellom hver gang. Jeg får veldig fort kviser og legger kjapt på meg hvis jeg ikke er flink med maten, derfor er dette virktig for meg. Det med ekstra hårvekst plager meg litt, men dette er jo heldigvis noe som kan fjernes 🙂

    26. Veldig veldig bra at du skriver om dette. Jeg har en gutt på litt over 1år og følte akkurat det samme som deg. Jeg hatet å gå gravid. Pga vekt oppgang og at man ikke føler seg som seg selv lenger. Men jeg lover deg, du blir deg selv igjen 🙂 Nå er jeg jammen gravid igjen 😉
      Masse masse lykke til videre, det er morro å følge deg!

    27. Kjempetøft av deg å skrive dette! Har stor respekt for deg fordi du er så god på å formidle tanker og følelser som mange kan kjenne seg igjen i. Jeg har også fått vite at jeg mest sannsynlig ikke kan bli gravid pga hormonene, så er kjempeglad på dine vegne, Nora! 🙂 Du ser strålende ut som gravid også, og husk at på denne tiden neste år er ting helt annerledes! <3 Lykke til! 🙂

    28. Hei Nora! Et råd, som ikke bare er et “kjerringråd”, men som faktisk fungerer de dagene du føler deg veldig hoven, er å svømme. Trykket fra vannet gjør at du får ut noe av det som sitter i kroppen. Prøv varmvannsbasseng, kanskje til og med vannaerobic 🙂

    29. Gratulerer så mye, Nora! 😀 Herlig at du deler slike innlegg også. Det er veldig forståelig at du synes det er litt vanskelig å takle, men hvis det er noen trøst så er det nok slik for de fleste gravide. Ha fokus på babyen og alt det fine dere har i vente. Det krever en hel del av kroppen å bygge et menneske som du sier. Ta tiden til hjelp, og med din livsstil kommer du nok raskt i form igjen etter graviditeten. Å få en baby betyr mye, MYE mer enn å være i toppform hele tiden. Du ser absolutt ikke ut som noen hvalross. VÆR SÅ SNILL, ikke slutt å legge ut bilder av deg selv! Du er nydelig uansett hvor mange kilo du har på kroppen, og mer positiv dame skal må lete lenge etter. Humøret ditt og utstrålingen din smitter, selv gjennom en blogg! Masse lykke til videre 🙂

    30. Tusen, tusen takk for alle fine kommentarer som dere skriver til meg! Det er så godt å lese at andre har tenkt akkurat de samme tankene. Dere er gode å ha! Selv om jeg ikke svarer på hver enkelt kommentar så betyr de alle utrolig mye, og det løfter virkelig humøret å lese!

    31. Gratulerer så mye Nora, og du ser fantastisk flott ut som alltid!! Spennende videre å se deg trene i kombinasjon med graviditet-)) Du vil nok som vanlig inspirere og motivere -))

    32. Hei Nora, jeg kommenter aldri, selv om jeg har fulgt deg lenge. Man er ikke en ‘uinspirerende dårlig blogger’ , bare fordi man ikke utelukkende poster sunne oppskrifter og treningsøkter. Jeg synes tvert imot, at du er en mere interessant og bedre blogger når du viser alle livets sider, de vanskelige dagene som de gode. Det at du tør å være ærlig, er det som gjør bloggen din mere nyansert, mere menneskelig, og faktisk inspirerende.

    33. Det er nok i hovedsak selvtilliten din som har fått seg en knekk, du ser fremdeles like flott ut Nora 🙂
      Jeg gikk opp over 20 kg med sønnen min. De forsvinner igjen så ikke vær redd.
      Nå venter jeg min 2. også i februar 🙂
      Nyt svangerskapet. Det beste kommer til slutt 🙂

    34. Hei! Jeg er også gravid, er snart i uke 24 og har lagt på meg en del. Er PT og har mitt eget firma, og derfor ikke så kjempe gøy å føle seg som en hval. Skjønner utrolig godt hva du mener! Klæra blir strammere og alt blir tyngre, og enkelte dager føler jeg meg helt dritt…. Men jeg prøver å tenke at kiloene får man jobbe med etter svangerskapet. 🙂 skjønner at du har vært og er litt dårlig, jeg var sengeliggende til uke 12-13 så roa det seg litt. Nå føler jeg meg bedre, og har litt ork til å rusle meg noen turer. Så det vil nok bedre seg!
      Vi må slutte å tenke på hva alle andre synes også, og gjøre det beste for barnet vårt ❤️ Masse lykke til videre – jeg syns du ser fantastisk ut!

    35. Hej Nora!
      Mitt namn är Madeleine Käck och jag jobbar på Meter television.
      Jag kontaktar dig gällande ett tv-program som vi producerar.
      Vi kommer sända ett tv-program här i Sverige och skulle gärna vilja berätta mer om det för dig. Det är ett format som redan existerar men som vi ska göra om väldigt mycket. Vi ska fokusera på livshistorier och budskap nu än vad det varit tidigare!
      Hör av dig om du är intresserade av att veta mer.
      Bästa,
      Madeleine Käck
      08-4597469

    36. Skjønner veldig godt at du føler det på den måten og det er akkurat dette jeg også er en smule redd for når jeg skal ha barn – kroppsendringer. Men du ser fantastisk ut og glemmer helt sikkert kiloene når du har lille i armene og raser tilbake der du var 🙂 <3

    37. Hei igjen!
      Tusen takk for svar Nora 🙂
      Har ikke sett at du har hatt kviser ;o sliter selv veldig med kviser.. og prøver å finne ut av dette med kosthold og hva som kan fungere.. Det er jo en grunn til at man får PCOS, og prøver å finne årsaker :-/ Men føler du ikke at karbohydrater gjør ting verre? Har lest en del om lavkarbo og sett mange som har blitt bra fra PCOS, og slike problem med det.
      Er utrolig glad for at du har klart å bli gravid i alle fall. Du ser veldig bra ut 🙂

    38. Det går nok forta av. Rett etter sønnen min var ute hadde jeg gått ned 10 kg, og jeg veide da 3 kg mindre enn før jeg ble gravid. Spiste helt normalt! Og nå er han 2,5 mnd og jeg har gått ned 2 kg til. Jeg ammer, og jammen har det funket at man går ned….. Men det som betyr noe er at sønnen min legger på seg, vokser og er sunn og frisk. Vet også hvordan det er å gå mye opp i vekt, da jeg gjor det første svangerskapet. Men det går du fort av deg. Er nok bare masse vann. Du er kjempe pen, ser sikkelig fresh ut, ALLTID! . Masse lykke til!

    39. Hei.
      Vil bare si at selv så gikk jeg opp 16 kg fra uke 16-24(!!), og 25 kg totalt i svangerskapet. Var skikkelig lei meg, og LITE av dette var vann for å si det slik. Kroppen min kjørte sitt eget løp selv om jeg trente 5 ganger i uka(bortsett fra de ukene jeg var spysyk), og spiste så og si sunt hele vegen. Nå, 8,5 mnd etter fødselen er jeg i mitt livs form og har aldri sett bedre ut, om jeg kan si det selv. Til tross for mine strekkmerker og andre skavanker. Det er SÅ verdt det! Kiloene kommer til å renne av etter fødselen, selv om det er kjipt der ogda. Nå veier jeg 10 kg mindre enn da jeg ble gravid 🙂
      Klem!

    40. Du ser smashing ut! Og ikke minst så er du en inspirasjon! 😀 Leser alltid bloggen din når jeg føler at jeg trenger litt motivasjon 🙂

    41. Du ser som alltid strålende flott ut!15 kilo? Jeg ville aldri gjettet det eller at du var hele 5 mnd på vei! 😮 Nyt mirakelet (lett å si når d ikke er en selv men..) tiden går så fort så man må leve i øyeblikket <3

    42. Hvor lenge har du hatt PCOS ? Og ble du mye bedre etter å ha lagt om kostholdet til tre store næringsrike måltider hver dag?

    43. Anonym: jeg vet ikke hvor lenge jeg har hatt det, fant det nylig ut men har hatt symptomer i flere år uten at jeg har tenkt noe videre over det. Og maten jeg har spist har også vært bra i flere år, så jeg kan ikke si at jeg vet hvordan forskjellen dårlig kosthold / bra kosthold er 🙂

    44. Synes du ser flott ut:-) Du kan prøve brennesle-te fra helsekosten, fungerer utmerket mot vann i kroppen!

    45. Jeg satt og googlet nå om noen stod i samme posisjon som meg. 13 uker og over 10 kg opp. Ganske stort hopp for en som er 1.60 og veide under 60 kg. Er mitt 2 svangerskap. Men langt over 10 år siden 1 gang. Så kjenner meg ganske så lost. Føler at kg. Kommer uansett hva jeg spiser og ikke spiser. Så var litt godt å lese at jeg ikke er alene.

    46. Fint å se at noen skriver ting akkurat som de er. Jeg selv er i mitt første svangerskap nå, og er helt ærlig livredd for å ikke få tilbake magen min, jeg er rett å slett skikkelig redd for å bli tykk og legge på meg etter at lille er født! Jeg er selv født med Cerebral Parese og har det kunn i beina, men dette medfører at jeg bruker 3-5 ganger så mye energi på å uføre daglige gjøremål som dere uten en slik diagnose. Så trening er viktig, men har følt ett virkelig nederlag ang treningen nå i disse månedene. Jeg orker liksom ikke utføre øvelsene mine. Noe som jeg føler jeg må gjøre for å holde kroppen tipptopp, og for å ha sjans å komme tilbake til min tidligere str. Så syns dette er vanskelig. Skal man lytte til det man trooor er kroppen som sier at man skal slappe av eller er jeg bare rett og slett blitt lat?!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg