Svar på spørsmålsrunde

Hei dere! Her har jeg svart på spørsmålsrunden etter beste evne, på alle spørsmålene som gikk igjen. Det kom mange spesifikke spørsmål på antall kalorier, antall gram proteiner og lignende som jeg ikke svarer på i innlegget. Dette er rett og slett fordi det er umulig for meg å svare på uten å vite mer om personene bak spørsmålene. Så mitt tips til dere er å ta dirkete kontakt med PT eller fagperson som kan hjelpe til med personlig oppfølging. Men her kommer svarene på resten av det dere lurte på:

Hva synes du er mest morsomt av å være nettcoach og vanlig PT? Jeg får veldig mye igjen for begge jobbene, det er utrolig gøy å kunne hjelpe mennesker med kosthold og trening. Jeg klarer faktisk ikke å si hva som er mest morsomt, jeg kjenner bare at jeg er veldig takknemmelig for at jeg har muligheten til å jobbe med noe jeg synes er så gøy . Det er mange mennesker som bor på andre steder i landet det har vært utrolig gøy å jobbe med, den muligheten hadde jeg ikke hatt om jeg bare hadde jobbet som PT på senter.  Men på den andre siden er det ingenting som er så gøy som å faktisk være der når en ny rekord blir satt, og kunne dele den gleden sammen med kunden!

Hvor mye styrketrening bør man trene før man burde begynne med proteinpulver? Her er det ingen fasit, det er ikke nødvendigvis må trene styrke for å ta proteinpulver heller. Proteiner er noe alle trenger å få i seg i løpet av en dag, og hvis en person sliter med å få i seg nok protein fra matvarer kan proteinpulver være et fint alternativ. Motsatt trenger en ikke proteinpulver hvis man spiser nok av proteinrike måltider.

Hvordan bli kvitt mage og ryggfett? Det er desverre klin umulig å velge hvor en skal forbrenne fett fra. Noen lagrer mest fett på overkroppen, andre på underkroppen. Vil du bli kvitt fett på et spesifikt område på kroppen er det eneste du kan gjøre å redusere fettprosenten din, slik at du generelt vil få mindre fett på kroppen. Etterhvert vil da også fettet på problemområder forsvinne.

Har du noen utdannelse? Jeg har en bachelor i økonomi og administrasjon fra Trondheim Økonomiske Høgskole, og i tillegg er jeg utdannet personlig trener gjennom AFPT.

 Kunne du noen gang gått over til å bli veganer? Det sies at man aldri skal si aldri, men her føler jeg faktisk at jeg med sikkerhet kan si at jeg aldri kommer til å bli veganer. Jeg prøver å være miljøbevist i hverdagen, og har som regel en kjøtfri middagsrett i uken. Det er mitt bidrag, jeg er nemlig alt for glad i kjøtt til å noen gang kunne slutte med det.

Hva slags tilpasninger har du gjort i livet ditt etter at du fikk vite at du har PCOS? Jeg har ikke gjort en eneste endring siden jeg fant det ut. Har man polycystisk ovariesyndrom er det beste en kan gjøre å ta ekstra godt vare på helsen sin, i form av kosthold og trening. Jeg har hatt en sunn livsstil i mange år, og nettopp derfor har jeg heller ikke trengt å gjøre noen tilpasninger. Jeg har skrevet et eget innlegg om PCOS som du også kan finne her.

Er det ofte du unner deg noe usunt? Hva er din guilty pleasure? Jeg liker å kose meg litt ekstra en kveld i uken, og holder meg unna usunne ting resten av uken. Jeg synes at godteriet smaker bedre når jeg bare en gang i uken også, i motsetning til hvis jeg skulle ha spist sjokolade hver dag. Min største guilty pleasure må være smågodt, jeg elsker Candyking!

SAMSUNG CSC

Tror du du kommer til å stille i fitness konkurranse igjen? Jeg har stilt i både bodyfitness og bikinifitnes, og jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å stille i athletic fitness også. Når det eventuelt blir eller hvor lang tid det kommer til å ta før jeg står på en scene igjen aner jeg ikke, jeg vet bare at jeg har skikkelig lyst til å prøve med å AF før jeg legger “fitnesskarrieren” på hylla for godt.

Hva tenker du om at du påvirker så mange unge jenter? Jeg er veldig glad i livsstilen min, og er 100% sikker på at godt kosthold og trening gir meg en mye bedre hverdag. Hvis jeg kan påvirke unge jenter til å ha en sunn livsstil synes jeg bare det er en fin ting.

Hva motiveres du til trening av? Først og fremst motiveres jeg av at jeg virkelig elsker å trene. Men det er selvfølgelig dager jeg trenger et ekstra dytt ut døra jeg også, og da er det greit å ha noen triks på lager. Forrige måned laget jeg et innlegg med mine ti beste tips til treningsmotivasjon som dere finner her.  Denne uken kjente jeg virkelig på et av punktene, nemlig at nye treningsklær fungerer godt som motivajson. Det er ikke tvil om at leopardprint er i vinden for tiden, og jeg digger det! Her er noen av månedens favoritter:

Genser fra Röhnisch / tights fra Röhnisch / singlett fra Casall / tights fra Casall / t-skjorte fra Casall / sko fra Under Armour (sponsede lenker)

Hva tenker du om at du ikke kan spise så mye kunstig søtning når du skal amme? Det gir masse luft i magen til babyen og mye vondt. Her tenker jeg at det er ikke vits i å ta sorgene på forskudd. Jeg har mange venninner som har spist kunstig søtning og ammet uten problem, man vet jo aldri hva babyen reagerer på. Så her tenker jeg å fortsette med det kostholdet jeg har i utgangspunktet, så får jeg bli kjent med hva babyen eventuelt ikke liker etterhvert.

Hvor langt er du på vei? Hvor mye har du gått opp nå? Hvordan ser tatoveringen din på siden av magen ut nå? Du har nevnt strekkmerker – hva skal du gjøre med dette etter fødsel? Jeg er nå 37 uker på vei, og har gått opp 27 kilo. Det er selvfølgelig ikke gøy, men det virker som tatoveringen ikke har tatt noen skade av det. Det ser i alle fall ikke slik ut nå, så krysser jeg fingrene for at den er like fin etter fødsel også. Jeg er jo så glad i den tatoveringen, og den ligger veldig på siden av magen i et parti jeg ikke føler har strekt seg så mye. Strekkmerkene jeg har fått er mest på innsiden av lårene, og jeg har tenkt å prøve behandlig med dermapen etter fødsel for å fjerne de.

Hvilke andre navn til babyen hadde dere i tankene, både jente- og guttenavn? Helt siden jeg var 16-17 år har jeg vært fast bestemt på at mitt første barn skulle hete enten Ulrik eller Ulrikke. Min kjære farmor het Ulrikke til etternavn, og hun har betydd enormt mye for meg. Det var derfor det mest naturlige i verden for meg og kalle opp babyen etter henne, og heldigvis synes kjæresten at begge navnene var fine. Fordi vi var usikre på kjønnet de første månedene kalte vi bare babyen for Ull, og nå klarer ingen av oss å slutte med det! Så han har allerede fått sitt første kjælenavn, lille Ullen ♥

Hvordan reagerte du da du fant ut av du var gravid? Ønsker du deg på sikt flere barn? Helt ærlig fikk jeg panikk, og lå på sofaen og gråt i flere timer. Jeg ble så sjokkert, det var så mange følelser som gikk gjennom kroppen på engang og jeg skjønte ikke helt hva som hadde skjedd. Det jeg nesten husker best fra den dagen er hvor god Guapo var, han skjønte at nå trengte mammaen litt ekstra kos! Vi lå som dere ser på bildet nesten hele dagen, for det var uaktuelt å dra på jobb i den tilstanden jeg var i. Heldigvis har ting endret seg etter den tid, men tanken på eventuelt flere barn er ikke noe jeg klarer å se for meg akkurat nå. Jeg er så lei av å være gravid at jeg har lyst til å spy, og jeg kan ikke se for meg å utsette meg selv eller kroppen min for en graviditet igjen.


Faktisk ligger vi nesten akkurat sånn i sofaen akkurat nå også, bortsett fra at jeg er glad og at jeg ikke kan ligge på magen lenger 🙂 Håper dere fikk svar på det dere lurte på og at dere har hatt en super helg!

15 kommentarer
    1. Jeg har litt vanskelig for å forstå hvorfor du har gått opp 27 kg når du er såpass aktiv og har kostholdet så på plass… jeg bare skjønner det ikke! Nesten så det ikke er håp for meg! Vi er jo alle forskjellige, men det kan da umulig være fett du har lagt på deg. Har du mye vann i kroppen? Selv gikk jeg opp 25 kg i mitt første svangerskap, men da var jeg totalt inhabil og gikk på krykker over halve svangerskapet pga bekkenet. Jeg beundrer deg og ståpåviljeb du har mtp trening og kosthold. Skulle ønske jeg kunne finne samme motivasjonen slik du har 🙂 stå på videre!

    2. Kan du legge ut et bilde av deg som viser hvordan du egentlig ser ut når du verken er gravid eller på fitnessdiett ? Vanskelig å se at du har gått opp nesten 30 kg !

    3. Anonym: det er bare å se i arkivet mitt det så ligger det masse bilder der 🙂 ble gravid i slutten av mai 2015, så hvis du ser på bilder før der har jeg en ganske så vanlig form 🙂

    4. Gravid 2: jeg har vanskelig for å forstå det selv også :p men det er ikke så mye jeg får gjort med det akkurat nå, så jeg prøver å ikke tenke så alt for mye på det. Det er mye vann i kroppen ja, så jeg er spent på hvordan det vil bli i tiden etter fødsel 🙂

    5. Du e en flott gravid, men håpe den tunge tida e ferdig snart og at fødselen går som en drøm så du kan nyt!

    6. Det som virkelig teller er hva du gjør etter at svangerskapet er over. Man legger på seg det man må, og når man vet med seg selv at man er både aktiv og spiser sunt under svangerskapet, så er det ikke noe å deppe over.Jeg synes du er kjempeflink til å spise sund og næringsrik mat, og til å trene og bevege på deg.
      Jeg hatet å være gravid første gang, men da gutten min ble født ble det straks tydelig at dette kan man fint gjøre igjen, for den kjærligheten kan ikke måle seg med noe. Nå er jeg gravid igjen, synes ikke det er noe gøy, men denne gangen vet jeg hvert fall hva jeg gleder meg til 🙂
      Takk for en fin blogg. Gleder meg til å følge deg, og håper virkelig på å bli din online PT-kunde i post baby 🙂

    7. Hei Nora! Lurer på hvordan du fant ut at du hadde PCOS? Jeg har fått beskjed av legen min at jeg muligens kan ha det av en grad, og blir så usikker 🙁
      Må man nødvendigvis slite med vekt når man har PCOS?

    8. Jeg har lest bloggen din siden du starter, men kommenterer sjeldent. Du har motivert meg i flere år, og jeg synes det er så utrolig bra at du ikke pynter på sannheten og at du ikke er redd for å vise at alt ikke er rosenrødt hele tiden. Jeg beundrer deg! Lykke til med resten av svangerskapet og barseltiden. Husk å nyt tiden med gutten din, det er sant at de vokser så utrolig fort. Hilsen mammaen til ein på 4 mnd 🙂

    9. Hei! Ser du skriver om at du føler deg ukomfortabel i egen kropp etter å ha gått opp så mange kilo. Og jeg ser du spiser sunt og bra mat! Men kanskje det du trenger er å kutte ned på mengden mat? Du skal selvfølgelig ikke tenke ”slanking”, men kanskje små endringer?
      Jeg er ikke ekspert men vet bare at hvis man spiser veldig store mengder mat er ikke det nødvendigvis ”gunstig” selvom maten er sunn!
      Men du er uansett utrolig flink som klarer å trene så langt ut i graviditeten! 🙂 Stå på!!

    10. Anonym: nei det er nok ikke det som er årsaken, det med mat og næringsinnhold har jeg ganske god kontroll på 🙂 men nettopp derfor blir det forhåpentligvis enkelt å få kiloene av også 🙂

    11. Har aldri vært gravid selv, men hadde jeg gått opp mer enn ca10 kg, så ville jeg strammet inn på inntak av frukt, korn, kokosmelk og smågodt!

    12. Det er rart hvor frekt enkelte skriver kommentarene sine. Jeg kommer aldri over det.
      Anywho, jeg er 12 uker på vei og har de siste 4 ukene ikke klart å trene grunnet kvalme og sliten kropp. Jeg pleide å trene ofte. I tillegg er det eneste som hjelper mot kvalme å spise. Helst masse karbohydrater.. Sånn usunn mat som jeg sjelden spiste før. Blir kvalm bare jeg sier cottage cheese jo. Man legger jo selvsagt på seg av dette her opplegget og jeg finner det veldig deprimerende, spesielt med tanke på at det i gravid artiklene står at man kun skal ha 100 kcal ekstra i første trimester. 100 kcal?? Huff….. Digger ærlgheten din – takk!!!!

    13. Anonym: du om det 🙂 anbefalt vektoppgang for normalvektige er mellom 11-16 kg, så da ville jeg ikke satt noen grense på 10 kg. Uansett er jo dette veldig individuelt – og jeg tror ikke barnet i magen har godt av en hel masse innstramminger i matveien og i verste fall at det får for lite næring 🙂

    14. Linda: Enig med deg 😉 Når det kommer til maten, så hadde jeg det akkurat likedan i begynnelsen. Kesam, cottage cheese og lignende kom rett i retur! Men hvis det er noen trøst – så gikk det over for min del. Og etterhvert som magen vokser kjennes man ofte mettere ut, og får ikke plass til så mye ekstra mat uansett om en har lyst på :p og hvis vi legger på oss litt ekstra, så tenker jeg at amming bruker en god del eksta kalorier også – så det går nok helt fint til slutt 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg