Ploycystisk ovariesyndrom

Jeg hadde egentlig ikke å skrive om dette på bloggen, men etter jeg nevnte det i en kommentar for noen uker siden har jeg fått utrolig mye respons på det. Både på mail, meldinger og i kommentarfeltet, fra andre som har den samme tilstanden. Derfor tenkte jeg å skrive et lite innlegg om det, i håp om å inspirere noen til å legge om livsstilen. Polycystisk overiesyndrom er en tilstand med flere cyster i eggstokkene samt økt mannlig hårvekst på kroppen, kviser, menstruasjonsforsyrrelser, vansker med å bli gravid og økt risiko for å utvikle type 2 diabetes. 2 av 3 kvinner som har PCOS er overvektige. Dere kan lese mer om tilstanden her, hvis det er ønskelig.

Jeg fant først ut i mai i år at jeg har PCOS. Likevel har jeg nok hatt det lenge, jeg husker at jeg som 18-19 satt hos legen og spurte hom mulige årsaker til at jeg svært sjelden hadde menstruasjon. Den kunne komme med alt fra 2 til 6 månders mellomrom, og jeg ante ikke hvorfor. Det vi trodde kunne være årsaken da var at jeg trente mye, og den forklaringen har jeg trodd på siden. Kviser slet jeg en god del med tidligere, men det var det også flere i familie og vennekrets som hadde derfor tenkte jeg ikke mer over det. Den økte hårveksten har jeg irritert meg over så lenge jeg kan huske, men dette er heldigvis noe som er relativt enkelt å hanskes med i dag. Jeg spretter også fort opp i vekt hvis jeg spiser litt dårligere en periode, men igjen – dette er noe som gjelder flere enn bare meg.

Det jeg prøver å komme frem til er at jeg aldri har tenkt over at jeg aldri har tenkt over at jeg er annerledes enn andre. Jeg er helt sikker på at hovedgrunnen til det, er at jeg har den livsstilen jeg har. Jeg trener og har et godt kostholdet, og dermed er mye av jobben gjort. For mange er dette den eneste behandligen som trengs også, med tanke på å normalisere menstrusjon og bli kvitt kviser. Mange med PCOS har også høyt blodtrykk og høyt kolesterol, som kan være risikofaktorer for å få hjerte- og karsykdommer senere i livet. Dette er enda en grunn til at jeg synes det er så utrolig viktig at alle som har PCOS tenker godt over livsstilen sin.

Tilstanden kan føre med seg forstyrrelser i forbrenningen, noe som kan gjøre det vanskeligere for enkelte å gå ned i vekt. Men at noe er vanskeligere, betyr langt i fra at det er umulig. Man må kanskje jobbe enda hardere, men igjen har en virkelig noe å jobbe for! Muligheten for å bli kvitt mange av symptomene, og muligheten til å leve som alle andre. Jeg har alltid vært klar over hvor mye trening og kosthold kan bety for kroppen. Jeg er helt sikker på at det er nettopp derfor jeg har det så bra som jeg har det i dag, selv om jeg har PCOS. Så min oppfordring til alle som har samme tilstand, og forsåvidt alle som ikke har den også, om å bli ekstra bevisst  på kosthold. Det du putter i munnen betyr så utrolig mye mer enn du tror! Det betyr så mer enn å bare få en fit kropp, det handler faktisk om helsa di. Og er det noe som er viktig her i livet, så er det faktisk den ♥

28 kommentarer
    1. Jeg har PCOS og ble litt oppmuntret av å lese dette altså! Sliter en del med vekta selv. Jeg trener mye, men må være supernøye med kostholdet for å ikke gå opp i vekt. Føler jeg legger på meg bare jeg tenker på sjokolade… Så det er motiverende å høre at det faktisk er mulig å til og med komme i fitness-konkurranse-form selv med PCOS 🙂
      I tillegg har jeg hatt inntrykk av at de fleste med PCOS sliter med å bli gravide, så på en måte var det godt å høre at du ble gravid uten å gå inn for det – misforstå meg riktig 😛

    2. Hei Nora 😉
      Jeg kjenner meg så igjen i mye av det du beskriver. Jeg har også PCOS og ser jo i ettertid at jeg har alle symptomene fra tiiidlig av. PCOS er jo også en type samlebetegnelse for at vi ofte har insulinresistens i tillegg- og dette er jo noe jeg har slitt med så lenge jeg kan huske. I tillegg til at jeg aldri følte at jeg fikk de resultatene jeg mente at jeg burde siden jeg spiste “sunt” og trente (altfor) mye og ofte i ungdomsårene og videre inn i voksenlivet. Da jeg valgte å ta Kost og Ernæring via Tunberg medisinske gikk det opp et fantastisk lys og mulighet for meg å teste ut en livsstil jeg aldri før hadde prøvd eller lest meg opp på, nemlig LCHF (Low carb high fat), bedre kjent som Lavkarbo. Jeg hadde jo jobbet på treningssenter som livsstilsendringsinstruktør, trent masse selv, lest meg opp på det meste- men lavkarbo hadde jeg aldri villet sette meg inn i. Men kan tro jeg er lykkelig som testet. Etter 3 dager på LCHF har jeg ikke hatt lavt blodsukker igjen (med mindre jeg har kastet meg ut i karbohydrat- sukker- helv… haha). Jeg har minsket fettmengde på typiske steder som PCOS´ere ofte har vanskelig med å bli kvitt- oppblåst ansikt, mage (typisk eplefasong)- sliter ikke med kriblinger i fingre, sover hele natta uten å måtte løpe på toalettet 1-2 ganger og mange flere positive faktorer. GRATULERER med graviditeten- det er fantastisk ! Desverre reagerer kroppen min og PCOS´en min negativt på for mye frukt pga glukosen i frukten så dette spiser jeg minimalt av- selv om man kan tenke at det er sunt. Men for meg som har PCOS- så må jeg velge med omhu mine karbohydratsskilder fordi det påvirker høyt blodsukker og insulin nivå- som igjen er med på å tøyse til hormonsystemet. Kolesterol og blodtrykk er flott nå ! Jeg slet med svangerskapsdiabetes og høyt blodtrykk da jeg var gravid. Ikke bra ! Ingen leger kunne forstå PCOS´en min siden jeg trente, spiste og var sunn… ! Ta gjerne en runde og søk litt opp rundt LCHF og PCOS eller ta en titt på bloggen min dersom du er interessert i å lese noe mer om det. Jeg kan iallefall si, med hånden på hjertet, at LCHF har reddet livet mitt 😉
      Ha en super kveld- og takk for at du inspirerer og deler !

    3. Har et av symtomene. Økt hårvekst. Fjerner det jo, men har plaget meg endel ja… Er det mulig jeg kan ha denne sykdommen da? Hvordan sjekker man det? Er i 20 årene, og begynte å merke det ved 17 års alderen….

    4. Tusen takk for at du bruker din stemme til å sette lys på en så vanlig tilstand. Jeg har selv pcos. Jeg har slitt med økt hårvekst og sjelden menstruasjon, faktisk så sjelden som en gang i året! Jeg ble gravid etter ett år med prøving, og det var akupunktur som fikk igang syklusen min. Etter graviditeten normaliserte syklusen seg enda mer, og nå er den på rundt 30 dager 😀 Jeg vet at man ofte blir anbefalt å spise lavkarbo når man har pcos, men det gjør ikke jeg. Jeg vet ikke om jeg burde det eller ikke. Jeg er normalvektig, trener og spiser sunt, men har altså ofte lurt på om jeg burde spist mindre karbohydrat… Hvis du vet noe om pcos og lavkarbo, hadde jeg satt pris på om du skrev litt om det 😊

    5. Hei! Har selv pcos, og hadde problemer med å bli gravid. Dette pga manglende eggløsning som følge av pcos. Etter utredning fikk jeg hormoner som stimulerte eggløsning, og etter en kur ble jeg gravid med verdens skjønneste tvillinger 🙂 Veldig fint at du belyser dette temaet, for det er mange som ikke vet hva det er.

    6. Så fint at du skriver om det slik at folk blir mer bevisst og kanskje kan finne ut at de sliter med det samme:) det er sant som du sier at kosthold og trening har utrolig mye å si, ikke bare for en fit kropp, men for helsa de. Jeg driver på med det samme som deg selv, og synes dette med kosthold og trening faktisk er morsomt! jeg må si at jeg digger bloggen din, er ikke treningsmotivasjon på topp en dag er det bare å stikke innom din blogg for å fiske opp litt motivasjon. Ha en fin søndagskveld vidre:)

    7. Herregud, nå gikk det virkelig opp et lys for meg. Har nå lest meg opp på denne sykdommen, som jeg forøvrig aldri har hørt om før, og ser at symptomene passer med det jeg har slitt med i lang tid nå: vanskeligheter med å holde vekten, ingen menstrasjon på opptil 6-7 måneder, plagsomme hår på overleppe og noen som av og til viser seg på haka… Tusen takk for at du delte dette, neste stopp er legen for min del 🙂

    8. Mange som sliter med pcos tydeligvis..Jeg sliter selv med dette og syns alt med kosthold rundt dette er vanskelig. Prøvd lavkarbo, men føler at energien er lik 0 på lavkarbo. Vet du om det lønner seg med lavkarbo for oss med pcos eller kan vi spise litt karbo av den riktige varianten ?

    9. Hørtes litt kjent ut for meg også dette. Men fant ut i januar at jeg har Kallmannsyndrom. Lite/ingen menstruasjon, ingen luktesans og ubalanse i hormoner, slik at jeg kanskje ikke blir gravid. Dette er mine hovedsyntomer.

    10. Det som ofte er problemet når folk begynner med lavkarbo er at de fortsatt er redd for fett, og at det ofte går i feil fett og for mye proteiner. For mye proteiner gjøres om til sukker, og hvordan skal da kroppen skjønne at det er fett den skal bruke?
      Det gjør også at du får null energi og at du streber etter karbohydrater.
      Mange spiser også nøtter og frø som gir for mye flerumettet fett, og omega 6. Som skaper betennelse i kroppen. Man trenger mettet fett fra gressfora dyr. Planteoljer, og frø som varmes for my bli oksidert, eller danner akrylamid.
      Jeg spiser 80 % fett, det vil si over 200 g fett, 15 % protein, 60 g, og 5% karbohydrater 20 g. Fra kun brokoli, spinat, avokado etc…
      Man gir det som oftest ikke lang nok tid heller, kroppen trenger å venne seg til å bruke fett, det som vi egentlig er skapt for å bruke, men er så vant til å måtte bruke glucose hele tiden.. Den er jo stadig i stress, siden den glucosen som leveren kan lage selv er til f.eks når vi måtte bruke fight og flight responsen vi har før i tiden f.eks bla. skumle dyr etc…Kjøp dere blodsukkeraperat og sjekk 😉 skal være under 4.4.

    11. Anonym: hvis du kun har økt hårvekst kan det være mange andre årsaker til det 🙂 men du kan sjekke om du har denne tilstanden ved å ta prøver til legen samt evt ultralyd 🙂

    12. Tusen,tusen,tusen takk for at du delte akkurat dette!<3 Jeg fikk påvist selv PCOS i vår og har slitt med det ganske lenge. Jeg følte meg utrolig alene, og det er akkurat derfor slike innlegg som dette varmer mitt hjerte. Jeg måtte felle en liten tåre, fordi jeg har lest bloggen din i mange år, og er imponert over at du viser at det er fult mulig å lykkes med både bikinifitness og en sterk kropp selv om en har en "diagnose" som jobber i mot deg.

    13. Emilie: jeg tok begge deler iallefall, tror man må det for å være helt sikker. Men det er mulig jeg tar feil altså, hør med legen din så vet de hvordan det skal gjøres 🙂

    14. Hei 🙂 er selv en PCOS`er og synes det er veldig fint at du skriver et innlegg om dette:)
      Jeg føler selv at jeg spiser relativ sunt og trener 3 ganger i uka. Men føler alikevell ikke at det skjer noe med vekta.
      Du kunne ikke skrive et innlegg om hvilken mat/hva som er best for oss PCOS`ere og spise?

    15. Har selv PCOS å kjenner meg igjen i veldig mye! 🙂
      BBle utredet og sendt til st. Olavs hospital i Trondheim å der hadde de aldri sett maken. Hadde over 50 follikler på ene siden og 30 på andre. Dette var da kun noen mnd etter en operasjon hvor dem da åpner opp og tømte de. Er normal vektig, noe de synes var veldig spesielt og hårvekst. Så PCOS kan slå ut på mange forskjellige faktorer.

    16. Gode Nora, takk for at du deler dette med andre <3
      Men du? Angående kviser i voksen alder er dette noe jeg og har slitt med lenge, men etter at jeg kuttet ut alle meieriprodukter (buhuu) fra kostholdet har jeg ikke hatt en eneste kvise. Det kan jo hende dette kan hjelpe deg og? Melk inneholder jo en god del hormoner som kan rote med vårt eget system. Håper du får en strålende helg 🙂

    17. Mia: Synes det blir feil å gi kumelk skylda for alt. Etter at jeg begynte å pøse på med melkeprodukter så har jeg bygd masse muskler og jeg har ikke sett en eneste kvise!

    18. Hei Nora 🙂
      Synes du er kjempe tøff som skriver så åpent om PCOS, det er så godt for andre å høre at du taklet det så bra 🙂 tusen takk!
      Og, må bare si at du ser helt nydelig ut med den lille gravidmagen din ☺️

    19. Tina: heldigvis har jeg ikke så mye akkurat i ansiktet, så jeg vet faktisk ikke hva som er den beste måten å gå frem på når det kommer til akkurat det 🙂

    20. Hei Nora! Håper du fortsatt svarer på dette innlegget! Kjenner meg veldig godt igjen. Legen har etter utredning foreskrevet en medisin til meg for å øke østrogennivået mitt da det er veldig lavt (har ikke hatt mensen på over 1 år, i tillegg til mange av de andre symptomene). Er veldig redd for å ta medisiner som kan bidra til videre vektøkning. Har spist lavkarbo i mange år, og trener nesten daglig – noe jeg har gjort i over 13 år. Lurer på om du har brukt noen medisiner for dette, og hvilke? Hva er dine erfaringer isåfall? Blir veldig takknemlig for svar, ikke lett å finne informasjon om dette med typer medisin og erfaringer med bivirkninger/effekt synes jeg. Ellers må jeg bare få si tusen takk for at du deler dette! 🙂 Stå på, du er et forbilde på alle områder! 😀

    21. Har tidligere vært innom bloggen din før uten å føle et kjempe push for trening, trener noe på fritiden og prøver å gjøre kostholds endringer men viljestyrken min er forferdelig lav. Men dette innlegget.. Takk! har PCOS selv og vil nå gjøre en endring i livsstilen min. 🙂

    22. Så kult at du skriver om PCOS og kosthold! Det er mangelfull informasjon å finne om viktigheten av dette, pluss at hvis du får diagnosen av en vanlig lege eller gynekolog, så NEVNER de det ikke engang. Jeg har “lett”-varianten (PCO), og hatt det siden 2012. Det er ikke til å sammenligne perioden jeg spiser lavkarbo, kontra de periodene jeg har spist brød/ris/pasta/sukker. Kosthold har alt å si! 🙂 Kult at du belyser!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg