Vegetar quesadillas

Jeg rakk ikke en meatfree monday i går, så da tar jeg den like gjerne på en tirsdag i stedet. Dette er den første gangen jeg har prøvd å lage vegetar quesadillas, men det blir garantert ikke den siste. Det var nemlig utrolig godt, og jeg savnet ikke kjøtt i denne retten i det hele tatt. Full av smak og næring, ikke minst er den veldig enkel å lage også. Fyllet består av linser og bønner, for å lage det trenger du:

1 boks store hvite bønner

1 boks grønne linser (ca. 230 g)

1 boks hakkede tomater (ca. 400g)

1 rødløk

1 kinesisk hvitløk

1/2 rød chili

1 ss spisskummen

1 ss paprikapulver

1 ts sukrin

Litt salt

Finhakk løk, hvitløk og chili som du freser i ei panne med litt olje. Tilsett bønner, linser og de hakkede tomatene. Smak til med krydderet, om du ønsker kan du også bruke taco- eller fajitakrydder fra butikken. Helst anbefaler jeg å lage selv, smaker like godt uten unødvendig sukker større mengder salt. La det hele putre sammen i 5-10 minutter. Bruk en tortillalefse eller speltlompe som bunn, og fordel blandingen over sammen med litt ost. Legg en ny lefse/tortilla over og topp med enda litt mer ost om du ønsker. Jeg brukte speltlomper i denne retten, og fikk totalt fire store quesadillas. Legg i en ildfastform og stek i ovnen på 200 grader i 10-15 minutter, eller til osten har smeltet. I mellomtiden kan du lage en frisk salat og guacamole, det er et must til retter som dette i mine øyne! Min guacamole er laget av en stor avocado, 1/2 presset kinesisk hvitløk, litt salt, sukrin og limesaft.



Dette var virkelig en fest for smaksløkene, og virkelig godt på en helt vanlig tirsdag! Skulle du likevel ha lyst på en rett med kjøtt i kan enchiladas med kylling være et supert alternativ, oppskriften finner dere her. Jeg tror likevel ikke dere vil angre på å prøve denne vegetar-retten, for den var helt fantastisk!

6 kommentarer

Siste innlegg