Ny gravid-oppdatering

Hei dere! Det var mange av dere som synes det var gøy å lese den forrige gravid-oppdateringen min, så her kommer det en til: 

 Uke: 29

Uker igjen til termin: 11

Trimester: Tredje

Kontroll: Jeg har vært på tre kontroller hos jordmor nå, senest på mandag. Ting ser veldig greit ut med lillegutt, så da er det egentlig bare kos å være på disse kontrollene synes jeg. Vi er heldige som bor i Norge med tanke på hvor tett oppfølging gravide får!

Innkjøp: Jeg har kjøpt inn det aller meste av klær han kommer til å trenge de første månedene nå, det er jo så mye søte babyklær å velge i! Men ingen av de store innkjøpene er gjort enda, jeg tenker at det kan være litt å spare på å vente til januarsalget kommer.

Bevegelser: Nå har han endelig begynt å bevege en del på seg, og faktisk vise at han lever. Både når jeg dusjer og ser håndballkamper er han spesielt aktiv, men jeg klarer ikke å bestemme meg for om det er fordi han misliker det eller liker det. Jeg blir jo supergira når jeg ser kamper, så det kan jo hende at det smitter over på han!

Indre ro: Jeg er fortsatt rimelig stressa. Jeg nevnte jo sist at jeg ikke aldri har vært særlig glad i barn, og har derfor prøvd å være litt mer rundt babyer og små når anledningen byr seg. Det har vel gått relativt dårlig, jeg blir stresset av å ha de på fanget etter noen få minutter og vil bare gi de fra meg så fort som mulig. Så får jeg bare håpe at de samme følelsene ikke kommer til å gjelde med min egen baby! 

Vektøkning: Jeg veide meg under kontrollen på mandag, og fikk faktisk tårer i øynene når jeg så at jeg har gått opp 21(!) kilo. Jeg synes det er så ufattelig kjipt, når jeg prøver å være så aktiv jeg orker og spise bra. Jeg vet jo at det absolutt ikke er bra å drive med noen form for slanking under svangerskapet, så det  skal jeg selvfølgelig ikke gjøre. Men når du er under 160 cm som meg, så vises jo 20 kilo ekstremt godt på en så liten kropp. Da er det ikke så gøy når jeg går rundt og føler meg som en flodhest, men jeg prøver som alltid å se på det positive i ting. Nå kjenner jeg virkelig på følelsen av hvordan det er å mistrives med kroppen min. Det er en lei følelse, som jeg ikke har lyst å ha igjen! Det skal jeg ha i bakhodet etter lille Ulrik har kommet til verden og jeg er godt i gang med trening igjen, at jeg trener meg bort fra denne følelsen. 

Vann i kroppen: Det har jeg fortsatt mye av, og det er fortsatt plagsomt. Det er bare så vidt jeg klarer å få på meg kjæresten sine sokker, og jeg har kjøpt meg sko for store størrelser slik at jeg får presset foten ned i de. Støttestrømper går jeg også med daglig, skikkelig sexy om jeg så skal si det selv! Etter flyturen ned hit til Gran Canaria i går var føttene mine så hovne og vonde at jeg knapt klarte å gå på de. Derfor endte det med at vi spiste middag rett ved hotellet, og la oss i 10-tiden. Vi passer med andre ord godt inn sammen med resten av pensjonistene her nede 🙂

Strekkmerker:  Dette har jeg nesten ikke lyst til å skrive om. Husker dere jeg nevnte at jeg hadde fått ett strekkmerke på innsiden av låret sist? Vel, dette ene har nå blitt til mange og jeg hater de! Det ser ut som en flokk små, lilla ormer som er på vei nedover låret mitt. I tillegg har jeg fått et lite på siden av den høyre puppen min! Innsiden av låret og puppen er jo ikke ting jeg driver og flasher til vanlig, men jeg ser de jo fortsatt og synes de er kjempestygge. Jeg vet mange ser på de som noe fint og som bevis på at man har båret frem et liv, men jeg klarer ikke å se på det sånn. Ulrik blir jo nok bevis på det når han kommer, jeg trenger virkelig ikke å ha fullt av strekkmerker i tillegg! 

Tungt: Det sier seg kanskje litt selv at det er tungt å gå rundt med så mange ekstra kilo på kroppen, dere kan jo se for dere selv å gå med en ekstra sekk som veier 20 kilo hele dagen. Jeg får prøve å tenke at det er jo ekstra trening i seg selv, men jeg merker at det  påvirker treningen min i veldig stor grad nå. Jeg klarer en eneste dip, ingen pullups og holdt på å dø av å ta 10 armhevinger. Det som er fint med at lista ligger så lavt akkurat nå, er at jeg ser for meg å ha veldig rask fremgang igjen når han er ute. Det er forsåvidt ikke bare trening som er tungt, men motbakker og trapper er mine verste fiender akkurat nå!

Cravings: Klementiner, persimon og dadler er det som står høyest på lista enda også. Det er jo absolutt ikke det verste en kan ha cravings på, så jeg klager ikke på det. Men siden jeg først har klaget så mye i dette innlegget, så kan jeg jo klage litt på at jeg synes det er så kjedelig at jeg ikke kan spise all den frukten jeg har lyst på her nede! En skal jo være ekstra forsiktig med det man spiser som gravid, men det er vanskelig å holde seg unna alle de fristende fruktsalatene som serveres rundt om kring. Jeg får tenke at da blir det enda diggere å spise det igjen når jeg kommer hjem 🙂 

Plager: Kviser og halsbrann plager meg fortsatt, og jeg har begynt å slite med bekkenløsning. Men det som plager meg aller mest akkurat nå er likevel mangel på energi. Jeg er jo vant til å være en person som kanskje har litt mer energi enn gjennomsnittet, og plutselig føler jeg at jeg nesten ikke har noe energi igjen. Jeg er i seng før klokka 10 hver kveld, og er nødt til å sove noen timer på sofaen etter jobb. Det er jo også plagsomt, for det er ikke som jeg har mindre ting jeg skulle ha gjort selv om jeg sover så mye! Det blir vel ikke like mye søvn når Ulrik kommer – så da kan det kanskje være greit å ha bygget opp et lite overskudd 🙂 

Fødselsforventninger: Nå har jeg sett alt for mange episoder av fødestuen, og med tanke på hvor mye alle roper og hyler så forventer jeg at det kommer til å gjøre helt ekstremt vondt. Men det er jo en gang sånn at det ikke er noen vei utenom, så det må jeg jo bare takle tenker jeg!

Hvis noen av dere har hatt samme plager eller problemer under graviditet så blir jeg veldig glad for tips og triks i kommentarfeltet. Jeg har jo ikke så mye erfaring på akkurat dette feltet, men det vet jeg at mange av dere har. Nå er det klart for kamp, heia Norge!

73 kommentarer
    1. Du kommer til å komme deg fort etter fødselen! Men du er og ser jo helt nydelig uansett! I tillegg kommer strekkmerkene til å lysne med tiden, slik at de ikke vil vises like godt som de gjør først. Stå på videre 🙂

    2. Hei Nora! Ikke at det hjelper deg, men; jeg la på meg hele 27 kg i svangerskapet. Jeg både trente (frem til uke 37) og lå så absolutt ikke på sofaen og godtet meg. Så jeg syns det var helt forferdelig å gå gravid, dessverre. Jeg mislikte det så sterkt, så jeg er livredd for å skulle bli gravid igjen. Smurte magen som en gal også, men den sprakk i forskjellige mønstre i uke 39…. Jeg har også PCO, leste at du hadde PCOS? Kroppen min var som en svamp, og selvom det er snart 8 måneder siden jeg fødte, så har jeg enda 8-9 kg jeg skal ned. Jeg vil bare at du skal vite at du ikke er alene. Jeg følte det var tabu og slemt å si hvor sterkt jeg mislikte å gå gravid, tenk på de som ikke kan få barn? Likevel hjalp det ikke å tenke sånn for meg, selvom sønnen min er den beste gaven jeg kunne fått, så bærer jeg fortsatt preg av svangerskapet. Slapp hud, bredere hofter, strekkmerker og ekstra fett på lår og mage. Jeg er fast bestemt på å klare å komme meg tilbake der jeg var, og det gjør du også! Men prøv, bare prøv å kose deg de siste ukene som gravid. Jeg snakker av erfaring, jeg var kun fokusert på vekt og atter vekt. Og ja, den snek seg stadig oppover selvom jeg var “streng” mot meg selv og peste som en gris på ellipsen. Du har et vanvittig bra grunnlag når du har født, tenk så aktiv og sprek du er, du er trossalt gravid, når han er ute, har du hele livet til å komme tilbake til deg selv igjen 🙂 Sender deg mange gode tanker, jeg vet hvordan du har det!!
      Beklager at denne ble så lang 😉

    3. Kjære Nora! Du har en superblogg som har gitt meg supermange gode trening og mattips over lang tid og du er helt nydelig med kul på magen. Håper jeg kan gi noen små gleder i gravidhverdagen:
      1: Når magen og kiloene er borte har du fått verdens fineste baby og ingenting annet betyr så mye! 2: Vann i kroppen svetter du vekk under fødselen. Det er jo de letteste kiloene å bli kvitt! 3: Dette er bare en tipping basert på egne fødselserfaringer, men jeg liker å tro at litt bekkenløsning gjør fødselen lettere (hurra for placebo-effekten?!). Fødselen trenger ikke gjøre så vondt som på fødeavdelingen!! 4: Du er fin akkurat som du er!

    4. Er jo vanlig med energimangel, men hvordan er hb’en din? Jeg var totalt utslitt og kom meg ikke opp av sofaen. Det viste seg å være jernmangel så nå når jeg har startet med tilskudd er det blitt bedre.
      Ang. Vektoppgang så kan du trøste deg med at vi som trener mye til vanlig gjerne går opp mer enn andre fordi det er umulig å opprettholde den treningsmengden under svangerskapet. Fallhøyden vår blir så stor 😉 sist gikk jeg opp 17 kilo og nå er jeg så langt opp rundt 15 kilo med termin om 5 uker.. ikke gøy i det hele tatt. Men mest sannsynlig får nåde du og jeg det bort.

    5. Kjære Nora!
      Du aner ikke hvor glad jeg ble når jeg kom over bloggen din. Har lest den lenge, men så brått har jeg vært uten deg i nesten et år. Og se nå!! Det er så merkelig! Jeg har termin 7.mars og føler at jeg har funnet min gravid tvilling!
      Jeg har gått opp 23 kg til nå. Bikker over til uke 29 på mandag, sliter med halsbrann og synes at ting begynner å bli slitsomt! Kvisete er jeg også.. Haha.. På ryggen! Æsj!
      Ville bare si deg at jeg skal aldri slutte å lese bloggen din! Og foresten.. Venter også en gutt! 💙

    6. vanntrening i varmt basseng med fysioterapeut var gull for å lindre bekkenløsningen min i begge svangerskapene. Du har vel termin i ca slutten av februar, det hadde jeg og med mine tvillinger, og de kom 1. Januar (uke 32) så det er lov å synes det er tungt å være gravid!

    7. Skjønner deg så godt! Det er lov å si at man ikke vil gå opp mer i vekt (selv om man ikke skal slanke seg som gravid) og det er lov å si at man hater strekkmerkene sine! Men tro meg, når du får den lille, skjønne babyen din, så merker man at det fokuset blir litt borte. Etter et svangerskap med komplikasjoner (og mye tid som sengeliggende) kjente jeg at det viktigste etter fødsel er å få en kropp som er sterk og smidig. Uavhengig av strekkmerker, større lår og bredere hofter. Men det er fullstendig lov å ikke føle seg vakker som gravid, selv om du er det 😉 Du danner deg garantert et godt grunnlag for kroppen din etter fødsel med trening og riktig kost, så bare ha det i bakhodet hele veien, selv om du ikke føler det hjelper så mye nå. Stor klem til deg

    8. Så ærlig innlegg 🙂
      Selv gikk jeg opp over 25 kg med førstemann, og vet du.. de går av igjen! 🙂
      jeg forstår at det ikke er noe kjekk følelse å gå med, og i dagens treningssamfunn, som du er en stor del av, så skjønner jeg at det kan være en ekstra påkjenning.
      Bare stå på! Ikke lenge igjen. Jeg venter samtidig som deg 🙂
      Ha en fin kveld og nyt ferien!

    9. Så fin du er Nora 🙂
      Er straks 31 uker på vei med tvillinger..
      Gått fra 73.3 kg til 95.3 kg…….
      3.5 kg baby 😛 hehe
      Føler med deg!! Men får satser på at vi ammer det av oss 😉

    10. Hei! Du trenger ikke å bekymre deg for at du ikke liker å omgås barn, og at du er litt ukomfortabel når du har de på fang osv. Dette forsvinner fort når du får en egen 😀 hadde det akkurat likedan, og fikk helt noia når de gråt. Men du lærer deg å kjenne din egen baby fort å etterhvert så gjør det deg ingenting om unger gråter rundt deg. Gled deg masse, det er veldig koselig. Du har strekkmerker på samme plass som jeg har også, og syns de har gått litt bort etterhvert. De forsvinner nok ikke, men de plager meg ikke mer 🙂 masse lykke til! Gleder meg til å lese om den lille familien din etterhvert. Hilsen ei som har en datter på 4 mnd 🙂

    11. Hei Nora 🙂
      Du ser flott ut!
      Ikke bekymre deg for at du ikke har vært så glad i babyer og barn,ditt eget er noe helt annet. Plutselig er det som om du ikke har vært noe annet enn mamma 😉 Be om masse hjelp på sykehuset etter fødselen og spør masse. Jordmødrene sitter med mye kunnskap, selv om dudu kan få 10 forskjellige svar på samme spørsmål :p
      Strekkmerker er noe shit,jeg trodde jeg slapp unna med første mann,så kom de plutselig som et belte på magen over natten 6 uker før termin. De vil blekne og ikke plage deg så mye etthvert 😉
      Prøv mandler mot halsbrann, det hjalp veldig hos meg!
      Kunne skrevet mye mer her, men skal ikke det!
      Prøv å slapp av på ferie og nyt hver bevegelse i magen,når han er ute vil du savne det 😉

    12. Jeg så også MYE på fødestuen, og var egentlig rimelig nervøs! Men det er så forskjellig fra person til person så det beste er nokk og ikke ha noen forventninger! For jeg opplevde det helt motsatt, var ikke en vond opplevelse i det hele tatt 🙂 bare som en tung treningsøkt:)

    13. Hei, er ei ung mor til ein liten tass på nokre måneder☺ du må ikkje stresse så kje over kiloene. Vanskelig, I know, men de detter mulig av hos deg og. Aktiv som eg er sjølv, la eg på meg 25 kilo! Det var då TØFT de 10 siste ukene å gå, da va det tøft for min del.. strekkmerker på magen og etter mye vann I kroppen bakom leggene. Har litt på lårene og.. Eg var også sånn ville ikke holde andre babyer, forlovede kunne, men eg ville ikke.. på slutten var eg redd for at eg kje sku bli gla I minien ,men eg elsket han frå første stund, og han er verdens beste. Noen kjenner ikkje gleden med en gang, men den kjem som regel med ein gong, eller ganske så snart etter. Syns ikkje fødsel var så gale. Var vondt, men ikke å presse, det var berre utrulig tung, ein skikkelig treningsøkt! Alt var verdt de. Og har berre 4-5 kilo igjen etter 3 måneder! Det må eg også ha siden egfullammer. Sist, men ikkje minst vil eg anbefale å bli mentalt klar til å føde, 7kkje berre fokuser på fysisk, og jo leiere du blir av å gå, jo lettere blir det å takle fødselen. Du er drit flink, og jeg LIKTE Å TENKE PÅ DESSERT TO : ikkje får å ødlagt slutten for deg, men alt kjem til å gå bra, og Ikkje spis dobbel, men dobbel så sunt! ☺ lukke til

    14. Du er ca 1 uke før meg i svangerskapet.:) halsbrann har jeg plagdes med siden jeg fikk nr 1. Men merker det ekstremt godt nå, det jeg gjør er å unngå å spise tett opp mot leggetid. Gaviscon fungerer bra. Den legger ett lokk der lukkemuskelen i spiserøret ikke fungerer helt som den skal.:) ligger og med hodet ganske høyt.:)bekkenet skal løsne og du er godt trent så der må du nok bare føle deg frem.:) trasig å plages med vann i kroppen.:/
      Kjedelig å være så trøtt også.. Tenker jeg ville vurdert en sykemelding for det er veldig kjedelig å ikke klare annet enn å være på jobb 🙂 gjør det som føles rett for deg.:) det er din følelse og opplevelse av ting som gjelder.:) lykke til med innspurten.:)

    15. Hei. Jeg er gravid i uke 37, myyyye vann og like høy som deg. Helt forferdelig å få på seg sokker og klær generelt. Kroppen er så tung og man føler seg som en hhval. Med lilla strekkmerker på leggene (!!!) så må jeg si at jeg skjønner deg såååå godt. Jeg lengter etter å føde og å få tilbake en litt mer normal form og energi. Du er ikke alene! 🙂 snart er det over og vi kan nyte guttene våres 🙂 masse lykke til! Heier på deg 💗

    16. For et fint og ærlig innlegg! Jeg er ikke selv gravid, men syns det er interessant å lese erfaringene til andre og ikke bare “solskinnshistoriene” hvor man nesten ikke legger på seg noenting og ikke får et eneste strekkmerke og alt går som en drøm da jeg sikkert en gang i fremtiden kommer til å bli gravid og vil da vite hva jeg kan forvente. Og det er som mange her sier lov å si at du mistrives og at det er tungt! Jeg må bare si at jeg er SÅ imponert over deg som har greid å trene så mye og spist så sunt gjennom hele svangerskapet, og spesielt når du sier det er så mye tyngre på trening pga ekstra vekt og lite energi. Du er en stor inspirasjon, og jeg er sikker på at all innsatsen kommer til å vise seg når lille Ulrik er født da din sterke kropp kommer til å komme seg raskt tilbake pga all treningen du har gjort. Håper du greier å kose deg litt disse siste ukene selv om det er tungt, stå på videre!

    17. Hei nora! Jeg slet myyyye med halsbrann i mitt svangerskap. Knaska gaviscon som en helt på kveldene før jeg la meg for d var d eneste som funka. Smaka godt med den konsistensen glemmer jeg aldri. Fiii! Menmen, tilslutt ga jeg f for d var d eneste som funka. Prøvde d meste av kjerringråd både med lovehearts, spiste over en pakke om dagen uten virkning, mandler, funka greit helt til jeg fannt en som ikke var helt bra og fikk helt angst for å spise mandler. Trena serdeles lite jeg da så der var jeg sløv, men jobba desto mer og var ikke akkurat stillesittende nei! Gikk ikke opp så mye som deg, men mista vel 8 kg under fødsel pga fostervann og unge, så magen hata jeg i ukesvis etterpå for den var som en dårlig brøddeig jeg stappa neddi trusa og buksa. Æsj. Syns d var greit å gå gravid, men likte ikke kroppen etterpå. D at jeg ikke fikk til å sitte ordentlig på 4 uker pga mye tull under fødsel gjorde ikke saken bedre. Og alle som bare måtte komme på besøk i tiden etterpå selv om jeg sa nei gjorde alt bare verre. Vet jo at de sikkert ville være snill, men når jeg sier nei så mener jeg nei. Etter å ikke ha sove på d som føltes som en evighet så frista d ikke med huset fullt av folk for å si d sånn. Gravidsvømming hjalp meg mye da jeg gikk gravid da, var der 2 timer hver uke og fikk myka opp godt der! Masse øvelser og sånnt som man faktisk får til for at ting er enklere i vann! Så det anbefaler jeg! 🙂 tror egentlig ikke at sånne fødestuenprogram hjelper så mye på følelser rundt fødselen, man blir ivertfall ikke bedre forberedt siden alle fødsler er forskjellige har jeg hørt. Blir vel mer skremt enn nødvendig, for når man ligger der får man ikke mye tid til å tenke på sånnt uansett. Ble visst litt langt dette men! ☺

    18. Jeg kjenner meg igjen i det du skriver 🙂 Da jeg gikk gravid med første la jeg på meg 27 kg. Det var kjipt, men jeg gikk det fort av meg. 🙂 Med nummer to ble det bare 12 kg, så man har ingen garantier. Du gjør det beste av det, kroppen gjør det den må og resultatet av det kommer til å bli så flott 🙂 Ei sprek og flott mor blir du. Du kommer deg fort etter fødselen fordi du er så flink å trene i svangerskapet, du har alle forutsetninger for at dette skal bli bare gull! 🙂

    19. noraaaa <3 jeg måtte faktisk le litt, det er kanskje stygt men sånn er det å være 19 og uviten altså... MEN du skal ha at jeg synes du er en jernkvinne ut av en annen verden som fortsatt gjør alt du gjør og som klager så utrolig lite på bloggen din. du virker alltid som et utrolig sprudlende og positivt menneske, tror naturligvis du også kan ha dårlige dager - men jeg er imponert over hvordan du klarer å fremstille ting på ulike måter - der i blandt også hvor ærlig du er i sånne innlegg. jeg vil nok tro å bære frem et barn er utrolig mye tøffere enn hva en kan forestille seg, og så har jo vi kvinner det med å glatte over ting - vi skal liksom ikke uffe oss så masse vi... men du er utrolig flink, og jeg garanterer at for mange småbarnsmødre og gravide er du et sabla flott forbilde med tanke på hvor mye du trener og er aktiv selv med 21 kilo ekstra på kroppen (jeg vil også tro de forsvinner fort, husk at ganske masse er vann sant). bloggen din er fantastisk! håper du koser deg masse i syden, det fortjener du virkelig <3

    20. Så fint å lese oppdateringene dine! Jeg er i uke 40 nå og venter på at min lille skal komme ut strax. Har ikke hatt mye plager og en lett graviditet når jeg leser om de som er mye plaget,men begynte å slite med bekkenløsning alt i uke 15. Nedtur da jeg trodde jeg var godt trent og løp/trente mye utholdenhet helt til bekkenet streiket. Løsningen ble vannterening med fysio og program med stabiliserende bekkenøvelser i slyngen og på ball. Det gjorde hvertfall at jeg fikk nattesøvnen tilbake. I tillegg fikk jeg tilrettelegging på jobb, noe som var gull. Etter uke 37 og når hodet festet seg ble bekkenet mye bedre.
      Lykke til de siste ukene! Ta deg tid til å ta vare på deg selv og kos deg så best du kan 😃

    21. Kjenner meg igjen i det du skriver, men en ting er sikkert, kroppen vår er fantastisk og det plutselig er du tilbake til ditt “normale” jeg 🙂
      Jeg gikk fra 75 kilo til 112 kilo da jeg gikk gravid, og jeg er 1.60 også…men er nå (takk gud for hard trening og viljestyrke) er jeg tilbake på 75kg og gutta mine er allerede 4 og 5 år!
      Å for å si det sånn, jeg skjønner at du hater de strekkmerkene du har fått og om jeg hadde kunnet sendt deg ett bilde av ALLE mine, så vil jeg tro du hadde vært glad for de du har… Jeg ser ut som ett verdenskart på mage, innside lår og pupper… jeg skal ærlig innrømme at jeg hater de ennda etter 5 år og kommer alltid til å gjøre det også, sånn er det bare, MEN de lysner med tiden og de vises ikke så godt som de gjorde før!
      Å når det kommer til fødselen, for guds skyld, ingen skam å be om epidrual, why not, når de har det og du kan slappe av å lade litt opp til gutten din faktisk skal ut 😉 jeg har prøvd begge deler og det tar jo litt lengre tid som førstegangsfødende og da er epidrual gull verdt om du bli liggende lenge.
      Men når det er sagt, alle de tankene du sitter med nå, blir fort glemt når gutten din har kommet til verden! Lykke til fremover og slapp av med god samvittighet 😊

    22. kjære Nora, takk for at du er så dønn ærlig! Tipper at det at du forteller ut med dette om å legge på seg som gravis osv. hjelper mange i samme situasjon. Nå håper jeg bare at du klarer å overse disse ekstra kiloene som kommer på og klarer å kose deg. Men selvfølgelig, jeg skjønner at det er et problem da det hemmer hverdagslige aktiviteter osv, men jeg håper du “nyter” resten av graviditeten, og også julen likevel <3 Klem

    23. Du kan spise frukt så lenge du skreller den;-). Prøv å gjør litt mer kondisjonsstrening fremover som spinning eller Elipse maskiner. Ved graviditet trenger du ca 1/2 brødskive ekstra i energi, men så blir man gjerne roligere…. Ellers så tenker jeg du jeg tenker du er tilbake i form 4 uker etter babyen er ute;-) jeg kan love at det er anderledes med din egen baby. Bloggen din er inspirerende med mat og trening, stå på kos deg på ferie. Prøv å svømme nå på ferie. 😀😀😀

    24. Kjære flotte deg!
      Det er så godt å høre at flere ikke stortrives og svever på en rosa sky omringet av enhjørninger og regnbuer under graviditeten. Selv er jeg i uke 33, og har slitt veldig mye med sterke smerter, og vært omtrent stillesittende hele svangerskapet. Jeg skriver åpent og ærlig om hvordan jeg opplever graviditeten min, og synes det er så tøft at andre heller ikke er redd for å sette ord på følelsene sine! Jeg har ikke så mange gode råd til deg dessverre, men vit at du er flott! Det er ikke lenge før både du og jeg får verdens største premie! Hard work pays off vet du 🙂

    25. Jeg elsker at du er ærlig om hvor jævlig det kan være!! Jeg hadde helt ekstrem halsbrann, men det hjalp veldig å spise en neve mandler (pga. fettet vil jeg tro) før jeg la meg, og ligg på venstre side når du sover – pga magesekkens posisjon eller noe.

    26. Uff, jeg kjenner til den følelsen du har rundt det å være gravid. Jeg gikk opp 21 kg i det første svangerskapet, men allerede etter to uker var jeg tilbake på startvekt. Denne gangen gikk jeg opp 24 kg, og har nå-, to mnd senere, gått ned 18 kg. Fikk beskjed om at det var kostholdet som gjorde at jeg la på meg så hinsides, noe det aldeles ikke var. Følte meg veldig urettferdig behandlet og mistrodd, for kostholdet under svangerskapene var aldri annerledes enn ellers. Vekten stagnerte forresten de siste ukene, og jeg gikk kun opp et par kilo den siste mnd. Men du kommer nok til å føle deg helt fantastisk den dagen Ulrik er ute – lett og fin. Og derifra raser kiloene av. Om du skal amme, så er det vel 1 kg i mnd å regne der og. Håper og tror at du får tilbake det gode, gamle forholdet til kroppen din, raskt 🙂 Ang halsbrann, så fant jeg ut at det forverret seg-, hos meg, om jeg spiste klementiner, appelsiner og drakk kullsyre.

    27. Hei 🙂 er selv gravid, og har slitt med dårlig form, kvalme siden uke 6(er nå uke 28) og nå begynt å slite med bekkenet. Ift den dprlige formen din, anbefaler jeg deg til å dra på legekontoret og sjekke ferritin-nivået ditt:) jeg hadde svært lav verdi, så etter en stund på jerntilskudd har jeg mer overskudd, til tross for at jeg fortsatt blir fort sliten:)

    28. Enten man legger på seg mye eller for lite, så er man litt bekymret 🙂 La på meg kun skarve 5 kg ved nr 2! Og jeg er spinkel. Jordmor ikke helt fornøyd, men syntes det var vanskelig å få innpå mat pga trangt for magesekken og forferdelig mye sure oppstøt 🙁 Jeg hivde innpå medflytende Gaviscon hver kveld. Det fungerer! Du er helt nydelig med magen- alt er glemt når du har litj-guten på “utsiden” og du kan amme, trille og trene så mye du vil. Prøv å tenk at den fasen du er inne i nå kommer aldri tilbake- for det er noe som er spesielt med det første svangerskapet.
      Jeg var definitivt ikke noen “baby-person” før jeg fikk min egen lille godgutt. Det er noe helt annet når barnet er ditt eget. Morsfølelsen kommer til å overvelde deg- Vær du trygg 🙂 Lykke til videre frem mot mål!

    29. Jeg tror du setter ord på det veldig mange føler når de er gravide første gang. Jeg nøt å kjenne livet inne i magen. Skulle gjerne gjort det igjen, men det er dessverre ikke mulig. Jeg hadde angst for de kiloene som kom på, men 14 dager etter fødsel var jeg 6 kg lettere enn før. Jeg kunne ønske at jeg viste hvor lett kiloene rant av. Da hadde jeg akseptert dem lettere.
      Når det gjelder fødselen. Jeg skal ikke glorifisere den i og med at jeg hadde det som klasifiseres under vanskelig og lang fødsel. Men det er som du sier, det er ingen vei utenom, og selve smertene glemmer du fort selv om du husker at det gjorde vondt. Men så sterk som du er klarer du det lekende lett.

    30. Fiiiine Nora! <3 Gøy å lese! Ikke bare gøy da, at du føler deg som en flodhest og sånt, men.. Godt å lese ærlige ting og!
      Ang. andre babyer; Jeg hadde ALDRI skifta på en bleie før jeg fikk Vilja. Jeg hadde vel nesten aldri hatt en baby på fanget heller. Så tro meg, det blir noe HEEEEELT annet når du får din egen unge i armene! ;D Dont you worry!

    31. Får Flash back til min første graviditet som 17 åring. Tror vi har ganske lik graviditet. Jeg gikk vell opp nesten 30 kg men gikk ned 17 de første dagene. Barnet var 3980 så resten var vann. De “lilla” ormene blekner men det tar tid 😊 Når det kommer til kjærlighet så tror jeg nok den kommer når du får prinsen i armene. Lykke til, alt blir nok bra både kropp og baby 😊

    32. Hei Nora 🙂
      Som alle andre sier så er det du føler helt normalt. Da jeg gikk med Veronica la jeg på meg 25 kg, og jeg er vel ca like høy (lita) som deg :p det er et kortvarig problem og med din treningsmotivasjon tviler jeg på at du bruker så lang tid på å bli kvitt de 🙂
      Før Veronica ble født skjønte jeg ikke helt hvorfor alle ble så oppgira når de så en baby. De skal liksom alltid bort og helst holde babyen. Jeg skjønte ikke helt det og viste ikke hva jeg skulle gjøre når jeg fikk en baby i fanget. Det er noe helt annet når babyen har kommet ut av deg. Man skjønner plutselig litt mer hva man skal gjøre og man blir tryggere i rollen. Også kan du være på sykehuset til du føler at du/dere er klare til å dra hjem. Jeg husker jeg var på sykehuset i 4 dager (jeg syntes amming var litt vanskelig) mens andre drar hjem dagen etter. Dette er veldig individuelt og det er kun dere som vet hva som er rett for dere.
      Jeg var også veldig sliten og sov middagslur hver dag og la meg tidlig så jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du beskriver.
      Ang fødsel så vil jeg anbefale deg å øve på å slappe av. Høres kanskje rart ut, men jeg øvde masse på det. Fokusere på å puste og glemme alt som skjer utenfor kroppen. Det hjalp meg til å slappe av under riene (i den grad man kan slappe av da). Man sier at man skal jobbe med riene og ikke mot dem. Jeg er overbevist om at fødselen min ble mye lettere av at jeg hadde jobbet mye med å slappe av i alle muskler i hele kroppen på forhånd. Uten om akkurat det så er det kanskje vanskelig å forbrede seg da man ikke kan si hvordan den går på forhånd..
      Ble langt dette men håper noe av det jeg sa kommer til nytte :p
      En ting til! Føler med deg ang strekkmerker! Kroppen min er full av dem. Eneste rygg og armer som ikke er berørt, men de blir svakere og man blir etterhvert litt mer komfertable med de. Også har jeg innsett at det kun er den som har de som tenker over det, andre legger nesten ikke merke til de.

    33. Hei! Jeg leste litt i arkivet ditt å lurte på noe som er litt bort fra dette gravid temaet. Leste at du for en tid tilbake spiste etter periodisk faste? Kunne du fortalt meg litt om hvorfor, hvordan dette fungerer når du trener så mye og hvilke fordeler det har?:)

    34. ” så jeg klager ikke på det. Men siden jeg først har klaget så mye i dette innlegget, så kan jeg jo klage litt på at jeg synes..” hahah du er ei herlig jente! Masse lykke til videre, og hør på alle over her. Det er helt naturlig, selv om det føles fælt og urettferdig 🙂 Du får verdens fineste gave som belønning for alt strevet!

    35. Hei Nora! Forstår godt at disse plagene er ubehagelig! Synes du er tapper! Vil bare minne deg på hvor utrolig heldig du er som faktisk er gravid! Jeg har nå prøvd snart et halvt år og gråter en skvett hver gang mensen kommer! Uansett, ønsker deg og like Ulrik alt vel framover. 😊

    36. Hei Nora
      Har du sjekket for svangerskapsdiabetes? Jeg gikk opp 30 kg Med min første og med min andre gikk vekten fort opp i 20 kg Så fant legen ut jeg hadde svangerskapsdiabetes og jeg måtte kutte All sukker, frukt, fett og salt gikk ned 5 kilo på en god uke, jeg slanket meg ikke men kuttet de tingene og det var nesten som kroppen slapp masse vann. Og det forble 15 kg resten av svangerskapet. Jeg er sikker på jeg hadde det med Førstemann også, men det ble ikke fanget opp.

    37. Hei!
      Jeg ville bedt om glukosebelastning snarlig! Jeg er 37 uker på vei og har gått opp 10 kg så langt. Har også PCOS, og risikoen da for å utvikle svangerskapsdiabetes er betydelig høyere! Dette til tross for et aktivt og sunt svangerskap.
      Jeg har i flere mnd spist mengder med epler, pærer, fersken, klementiner og masse dadler!! Dette måtte jeg kutte ut med det samme da fruktsukkeret påvirket blodsukkeret voldsomt.. Og dadler er veldig sukkerholdig, det sies at 8-10 store, ferske dadler inneholder like mye sukker som 1/2 L sukkerholdig brus!
      Jeg fikk sjokk kan du si….
      Et lite tips bare er å sjekke ut dette! Ikke pga vekt eller sånt, men svangerskapsdiabetes kan medføre en del ekstra komplikasjoner og det er viktig å finne ut av det tidligst mulig..
      Forøvrig ser jeg IKKE like mye fram til en jul uten klementiner, dadler og småkaker….:( Lykke til videre!

    38. Hei Nora! Jeg forstår at det er tøft med alle forandringene som skjer med kroppen under svangerskapet. Vekten vil forsvinne fort etter fødselen. Men du skal fremdeles ikke spise for to, du skal spise som du du gjør så lenge du spiser nok, men å doble matmengden er ikke nødvendig! 🙂 Du er flott!
      Klem fra fast leser

    39. Therese: Vi har tatt en test, men jeg spiser jo ikke frokost og det skal i utgangspunktet ikke måles fastende. Så vi tenkte å prøve en ny test på neste kontroll, hvor jeg skal prøve å dytte ned litt mat før jeg drar på kontroll 🙂

    40. Catrine: Vi har testet en gang, men skal teste igjen neste gang også for å være på den sikre siden 🙂 Dadler har en god del sukker i seg ja – men det er min “godis” og det er jo fortsatt bedre enn vanlig type godterier. Jeg skjønner godt at det ikke blir like gøy i jula ja, men du får spare litt ekstra til den lille er ute. Du har jo ikke mye igjen 😀

    41. Charlotte: Jeg spiser faktisk mindre enn før, både fordi jeg trener mindre og fordi det blir så fort fullt i magen. Nettopp derfor det er så utrolig frustrerende 😛

    42. Usikker på om dette er noe trøst. Men når jeg gikk gravid med mitt første barn gikk jeg opp “kun” 9kg (skriver kun på denne måten fordi jeg ikke synes så mye om å ha fokus på kg i svangerskapet så lenge man har et normalt eller bra kosthold. Kroppene våre reagerer forskjellig rett og slett). Siste 6-7 ukene før fødsel kunne jeg ikke spise et eple en gang uten å kaste opp og raste ned i vekt. To dager etter fødsel hadde jeg lavere vekt enn før graviditet. Fortsatte å rase ned i vekt når jeg ammet og 1,5 mnd etter fødsel var jeg 10 kg under startvekt ved graviditet. Dette var ingen god opplevelse! Jeg følte meg utslitt og nesten syk. Med nr. 2 la jeg på meg 12kg og brukte nesten hele permisjonstiden med tur og trening på å sakte men sikkert nå normalen igjen. Foretrekker det siste. Du skal ikke tenke på kg, du er aktiv og sunn. Det vil du høste frukter av etter fødsel:)

    43. For et fint og ærlig innlegg! Jeg har ingen barn, og er heller ikke gravid, men fortsatt er du min største inspirasjon! Du ser fantastisk ut 🙂
      Jeg vil bare gi deg et lite tips ang. strekkmerker. Bio-Oil hjelper, og skin roller/dermaroller! Anbefales! Har ikke brukt rolleren direkte på strekkmerker, men på andre arr, og de forsvinner helt etterhvert!
      Ha en fin dag <3

    44. Hei Nora☺️ strekkmerker er jævlig (ja!!) kjipt, og litt ekstra kjipt når det er ingenting og gjøre med det… Dog får du lille Ulrik ❤️ Jeg vokste i rekordfart fra syvende klasse, og fikk store blå strekkmerker på hele innsiden av begge lår, hoftene, og over øvre lår og begge rumpeballene… Aldri har jeg vært overvektig og jeg har ingen barn engang…. Tenk når jeg blir preggo da😳 Det blekner med tiden, det er vel det eneste positive- og nå har jeg lært meg og drite i det. Hardt å være jente! Lykke til videre👊🏽

    45. Du og jeg har samme temrindato, og gleder meg stort til å se hvordan du legger opp trening og sånt etter at vi har poppa. Jeg trente tung styrke og var godt fornøyd med fysikken, meeen når jeg ble gravid ble jeg SÅ sliten og måtte prioritere jobb. Har nesten ikke trent siden(og skammer meg litt), men gleder meg til å komme i gang igjen. Uansett, jeg føler deg, skjønner hvor kjipt det er, og jeg spyr litt hver gang folk ber meg nyte dette.
      Lykke til 😀

    46. Hei! Jeg la på med nesten 37 kg med førstemann jeg! Veide ca 70 kg ved start og var godt trent og er 1.78 høy. Endte på 107 kg tilslutt! Følte meg helt forferdelig, og hatet slutten på graviditeten. To uker etter fødselen var 20 kg borte. Hadde så utrolig mye vann i kroppen. De siste 17 kg forsvant innen et år, uten slanking. Fortsatte bare med vanlig trening, sunt kosthold i uka og koste meg i helga. Funket som bare det :-). Dette ordner seg for deg :-). Masse lykke til videre!

    47. Ååååhhh jeg kjenner meg sånn igjen. Gikk opp 30 og 35 kilo med mine gutter..og det selv om jeg spiste sunt og bra og trente ved siden av. Alle sa at det er så nydelig å være gravid og det eneste jeg tenkte var at jeg gledet meg til det var overstått. Men det var SÅ verdt det , et lite nurk som for alltid vil være knyttet til deg og elske deg betingelsesløst. Lykke til Nora,. Klem fra Jeanette ( som endelig er tilbake til normal vekt og skal gjøre comeback på fitness scenen til våren..he he )

    48. Hadde selv bekkenplager i begge graviditeten, men det gjekk faktisk over på slutten.
      Eg tok keisersnitt med 1, og første vaginalt nå med andre i sommer. Hadde også hørt hvor vondt det gjorde å føde. Eg syns ikke det gjorde så vondt. Eg gleder meg alt til neste gang. Kom inn på sykehuset med 9 cm åpning. Å venta hele tiden på at riene skulle bli så vonde så alle sa å så du ser på tv. Gutten var ute 1 time etter Eg parkerte på sykehuset 🙂 lykke til:-)

    49. Hei Nora.
      Jeg vet det føles håpløst(og kanskje litt irriterende) når jeg nå sier at du både må holde ut og at det er verdt det. Fikk mitt første barn for ett år siden, på lillejulaften faktisk. Der lå jeg som en sprekkferdig hval med 25 kg ekstra og strekkmerker på rumpe, lår, pupper og mage. Jeg, som deg, spise sunt og trente hele veien. Til og med over termin. Etter 4 dager gikk jeg på vekta og allerede da var 11 kg borte, så der er MYE som forsvinner bare under fødselen. Dersom du lykkes med ammingen så er det en fettsuger deluxe + de koselige trilleturene gjør også sitt. Du som trener såpass bra og har et så godt grunnlag vil gjøre at kroppen din raskt blir den samme igjen, og de strekkmerkene du har fått vil ikke bety noe. De jeg har på magen har nå blitt såpass lyse at de vises ikke noe særlig. Jeg må også poengtere at jeg har ALDRI vært i så god form som jeg er nå, spesielt med tanke på styrken min, muskelmasse og fettprosent. Motivasjonen for trening etter fødsel vil være på topp, NÅR man er klar for det selvsagt. Jeg var litt “kake” etter fødsel, men var på plass på gymmen 6 uker etterpå, og siden har ballen rullet 🙂
      Poenget mitt her er vell at selv hvor dritt det føles nå så vil det bli bedre, sann mine ord. Fordi JEG har vært der, og vet hvordan man kan føle seg i den perioden av svangerskapet.
      Klem 🙂

    50. Jeg har heller aldri vært særlig glad i barn, men jeg lover deg – det blir annerledes når du får ditt eget! I starten er det litt sånn “er den virkelig min!? Hjelp!!”, men det går raskt over, og etter kort tid skjønner du ikke hva du gjorde med livet før du ble mamma;)

    51. Kjære deg❤️ du er virkelig modig som deler så mange detaljer om både kropp og tanker! Sitter her med to nydelige barn selv(3,5år og 2mnd) å jeg lover deg at selvom du ikke er så overbegeistret for andres barn er følelsen for egne barn noe helt annet! Når du kjenner på tryggheten på at det er du som kjenner barnet og det er deg babyen trenger for å roe seg finnes det ingen følelse som slår det!!
      Å vektoppgangen skal du ikke bekymre deg for, de kiloene forsvinner rimelig fort! Bare minn deg selv på at det tar noen mnd før du er tilbake i samme form som før graviditeten, vi(les jeg) stresser altfor mye med dette å glemmer å nyte de første dagene, ukene og månedene med en liten baby❤️
      Å de lilla fæle strekene, de blir lyse å nesten usynlige om noen måneder de også 😄

    52. Hei søte deg!
      Kjekt å få med seg oppdatering ang graviditeten din! Kjenner meg selv igjen i mange av punktene, men spesielt i det ene. “Indre ro”, jeg har det akkurat likt som deg. Har aldri vært glad i barn, om de kommer på fanget mitt får jeg helt panikk å vil helst gi vekk barnet med engang. Jeg har alltid hatet bråkete barn, og heller aldri intressert meg i det. Da jeg ble gravid ( er 23 uker nå), fikk jeg helt panikk. Det har enda ikke gått opp for meg at jeg skal bli en mamma, jeg som ikke kan noe om barn, jeg som avskyr barn… Så forstår godt at det er ett vanskelig punkt! Men fra hjertet mitt så tror jeg ting endrer seg når de kommee ut til oss å vi får den varme kjærligheten fra noe du selv har laget 🙂 Så begynner smått å glede meg, samt som jeg er kjempe skremt over hvordan ting skal gå!!
      Utenom det, så ser du veldig bra ut! De kiloene kommer til å forsvinne fort når lillegutt er kommet ut:) selv har jeg bare lagt på meg 1 kilo.. Selvom jeg ikke har hatt krefter til noe særlig trening, regner me muskelmassen har forsvunnet litt:/
      Mitt mål og min drøm er å stille i bodyfitness, kom gjerne med litt tips osv på bloggen om hvordan “prosessen og livet som utøver” er!
      Elsker bloggen din, du er så ærlig å åpen!

    53. Jeg la på meg 35 kg. Hadde utrolig mye med vann i kroppen. Leggene min var enorme på slutten. Jeg er ikke så høy selv. Rett etter fødselen hadde gått ned 12 kg og etter tre uker hadde jeg gått ned 20 kg. Kjenner flere som ikke liker barn som har fått barn selv. Tror det blir noe annet med sin egen unge.

    54. Kjenner meg virkelig igjen i det du skriver! Jeg gikk riktignok ikke opp mer enn rundt 15 kg, men føltes som jeg hadde fordoblet kroppsvekta mi. Og så så jeg ikke skikkelig gravid ut før de siste mnd, bare feit! Haha… Heldigvis er det bare for en periode, og før du vet ordet av det får du tilbake kroppen din 🙂
      Og at du ikke liker unger skal du heller ikke bekymre deg for. Tro meg når jeg sier at du vil like din egen 😉 Jeg er helt lik, har aldri likt unger eller kunnet med dem. Har liksom ikke vært mi greie. Andre har trilllet tur med unger mens jeg har gått tur med hunder. Men jeg kunne aldri vært fotuten mine to rampegutter, men det betyr jo ikke at jeg automatisk liker andre sine unger da… 😉
      Masse lykke til videre, du har mye spennende i vente 🙂

    55. Fine du – jeg var akkurat som deg. Jeg hadde ikke tatt i en baby i det hele tatt før vesla kom, ei heller mannen. Vår løsning ble å lære så mye som overhodet mulig på barsel, det er tre døgn, og der får du virkelig se hvordan du kan håndtere babyen. De er enormt flinke og erfarne – og de har full forståelse for at man ikke kan noe. Sug til deg alt du kan der! Fagfolk er mye bedre enn google …!

    56. Hei! Du skriver at du har tatt en test for svangerskapsdiabetes, men at den ikke skal taes på tom mage. Tror nok ikke du har tatt den skikkelige testen! For å teste om du har svangerskapsdiabetes skal du ta en glukosebelastning. Når du gjør dette så møter du opp om morgenen fastende fra kvelden før. Så tar du en blodprøve hvor de måler blodsukkeret ditt, før de gir deg en liten flaske med sukkerlake som du skal helle innpå i løpet av få minutter. Så skal du sitte helt stille på venterommet i 2 timer uten å hverken spise eller drikke (kan drikke små slurker med vann for å fukte munnen, men ellers ikke drikke vann heller). Etter 2 timer tar de nye blodprøver av deg. Blodprøvene tatt før og etter blir sendt inn til sykehuset for analyse, og resultatet av disse prøvene sier om du har svangerskapsdiabetes eller ei.

    57. Wagas: Åja, det var ikke den beskjeden jeg fikk fra jordmor sist jeg var der 🙂 Men da kan jeg høre med henne på nytt neste gang, takk for tipset 🙂

    58. Smør en feit krem eller en god olje der du er redd for strekkmerker, eller allerede har fått 🙂 jeg fikk noen få av den store magen bare – men de syntes så vidt nå 🙂 smør, smør, smør og smør.

    59. Hmmm, det hørtes merkelig ut med den testen du har tatt da. Man skal jo komme fastende, så skal man drikke en glukoseløsning på 5 min. Det er ca 75 gram glukose blandet i 250 ml løsning. Så måler man etter 1 og 2 timer. Etter 2 timer skal blodsukkeret være <7,8. Fra 7,9 og opp kalles svangerskapsdiabetes etter nye retningslinjer.
      Alltid kjekt med ny test, min var også negativ tidligere i svangerskapet og plutselig hadde jeg litt høyere verdi 😉
      Uansett, synes du ser kjempeflott ut! Keep up the good work! Du kommer til å komme raskt tilbake du som har trent så bra gjennom hele svangerskapet! Akkurat det kan jeg ikke skryte på meg....

    60. Kjære Nora, leser det du skriver om strekkmerker, og jeg vil bare komme med en liten oppmuntring. Jeg fikk også disse fryktede strekkmerkene under min graviditet, fikk de på undersiden av magen, så jeg så de ikke noe særlig før magen forsvant, jeg fikk også noen på innsiden av lårene og på ene siden av den ene puppen. Ja de ser så fæle ut når man får dem, de er så markerte. Men dette er bare kortvarig, de blir fort lyse og “blender” seg med resten av kroppen og er dermed ikke synlig på samme måte. Jeg husker dette plagde meg i graviditeten, spesielt ettersom de ikke dukket opp før de siste 3 ukene av svangerskapet, og at der er så synlige i tiden etterpå. Det hjelper heller ikke at folk skryter i vide og det brede om at de ikke fikk strekkmerker og er så velsignet med gode gener… Altså, vi har alle strekkmerker, i større og mindre grad. Ja så fikk ikke de noe særlig under graviditeten, men det betyr da sannlig ikke at vi som fikk det har noe dårlige gener. Jeg brukte mye tid på å smøre magen og sånt, vet ikke om det har noe for seg, men jeg innbilte meg det i alle fall. Jeg smørte med en spesialkrem fra apoteket. Jeg vet hvor sykt kjipt det er Nora, men det blir bedre og de blir nesten ikke synlige til slutt. Minde kan jeg enkelt dekke med kanten fra trusa stort sett. 🙂

    61. Hei. Må bare si at jeg er mektig imponert av deg og din treningsvilje. Synes det er helt utrolig å se at du klarer å trene så mye som du gjør. Du skrev at dersom det var noen som hadde hatt like problemer som deg under svangerskapet så ville du gjerne ha tips. Så her kommer et par:
      Halsbrann: novaluzid hadde jeg dødd uten. Store pakninger er billigere enn små. Verdt å prøve: i tillegg til å unngå å drikke og spise ting som er syrlig som gjør halsbrannen verre. Vet det er kjipt men hold ut 🙂 i tillegg hørte jeg at Lovehearts skulle hjelpe. Jeg holdt meg til Novaluzid.
      Kviser: kjøpte renseprodukter for uren hud å apoteket av merket vichy. Grønn farge på serien. I tillegg brukte jeg en effektiv krem på natten som het basimiron eller noe sånt. Denne bleket sengetøyet så pass på hvis du prøver den. Ganske sterk og uttørrende. Så kan jeg kanskje trøste deg meg at jeg aldri har hatt så lite kviser som nå dette året etter lillegutt kom til verden😃
      Lykke til med alt!! 😉

    62. Fine, flotte Nora! Vil si at jeg synes du er supersprek og flink som tar så godt vare på deg og mini under svangerskapet. Som du sa selv så får du heller bruke det som en “tanke/motivasjon” når tiden er inne for å trene som før igjen, uten en baby i magen. Tenker at du mister veldig mange kg bare ved å amme(?) og leve som før etter fødselen.
      Jeg er selv 24 år og har nå egentlig hatt strekkmerker på innsiden av lårene så lenge jeg kan huske, det er ingenting å skamme seg over, men jeg vet hvor sjenerende det kan være. De blekner heldigvis etter en stund 🙂
      God jul til deg og dine <3

    63. Hei, Nora! 🙂
      Digger å lese bloggen din!
      Også ville jeg bare si at det er helt normalt å legge på seg 20 kg når man er 1.gangs fødende. Du er så godt trent, at kroppen vil komme tilbake ikke lenge etter fødsel. Også må du huske på at barnet, fostervann osv veier rundt 12kg. Også vannet i kroppen veier og en del.. Så dette forsvinner fort!Det er jeg sikker på! Og strekkmerkene vil du etterhvert synes er fine, for det som har forårsaket strekkmerkene er en vidunderlig gave. Så snart du får barnet i armene vil morsfølelsen komme naturlig. Det er noe helt eget med “mitt eget barn”.
      Du kommer til å klare deg bare fint og det er ingen ting å bekymre seg over. Ikke lenge igjen nå, så hold ut.. Slapp av ukene før termin! Lad opp til fødsel. Sov så mye du kan, for søvn kommer det til å bli lite av framover når nurket er kommet til verden. Lykke til, og mine beste juleønsker sendes til deg. God jul!<3

    64. Hei! Takk for et fantastisk innlegg! Fantastisk fordi du tør å være fullstendig ærlig! Jeg tror du kommer deg i form igjen superkjapt, og morsfølelsen kommer nok.
      Jeg hater også å være gravid… Hater at kroppen min ikke er min. Det er klart den er opptatt med å gjøre fantastiske ting, men jeg gleeeder meg til den skal være bare min igjen!
      Masse lykke til videre! Heier på deg!

    65. Forsøk mandelolje (smøre på mage og lår morgen og kveld), for å forhindre strekkmerker:) skal visst funke!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg