Gravid-oppdatering

Jeg synes det er så gøy å følge med på andre gravide, og det er jo så mange av oss nå! Det er godt mulig at jeg bare legger mer merke til det fordi jeg er gravid selv, men jeg synes jeg ser gravide overalt om dagen. Jeg leste dette innlegget på Rachel sin blogg og synes det var skikkelig gøy å lese, derfor stjeler jeg ideen og håper dere synes det er er gøy også. Her er min gravid oppdatering:

Uker: 22

Uker igjen til termin: 18

Kjønn: Gutt

Navn: Ulrik

Kontroll: Jeg skal til første kontroll hos jordmor om et par uker, og jeg gleder meg masse til å snakke med ei som virkelig kan mye om denne merkelige tilstanden.

Innkjøp: Jeg har kun kjøpt en ting, og det er en kopp til lillegutt. Det er sikkert en god del ting vi trenger før han skal drikke av sin egen kopp, men jeg måtte bare finne noe lite! Vi er jo midt i oppussing av hus, og da tror jeg ikke Bjørni ville blitt så fornøyd med meg hvis jeg begynner å fylle det opp. Det er nemlig nok kaos der allerede!

Bevegelser: Først i denne uken kunne jeg virkelig kjenne at han var der inne! De eneste gangene han sparker er når jeg ligger på magen, så nå ligger jeg noen minutter på magen hver kveld før jeg sovner. Det gikk plutselig mye mer opp for meg at det faktisk er et lite liv der inne, når jeg klarer å kjenne han. Det ble med ett mye mer koselig å være gravid synes jeg!

Indre ro: Helt ærlig er jeg ganske stressa. Jeg kan absolutt ingenting om barn, har egentlig ikke vært så glad i de frem til nå og har aldri vært typen til å holde/leke med småbarn. Jeg skjønner jo at det kommer til å endre seg når lille kommer, men jeg er veldig glad for at jeg fortsatt har fire måneder til å forberede meg på!

Vektøkning: Jeg har ikke veid meg siden uke 15, da hadde jeg gått opp 15 kilo. Spent på å se hva tallet sier på neste kontroll, men jeg prøver å ikke tenke så mye på akkurat det.

Vann i kroppen: Her har jeg hatt mye hele veien, og det er skikkelig plagsomt. Heldigvis føler jeg at det har forsvunnet  i ansiktet den siste måneden, jeg så virkelig ut som en blåsefisk en periode! Så da skal jeg ikke klage på at det fortsatt er mye i resten av kroppen.

Strekkmerker: Jeg oppdaget mitt første for to dager siden, på innsiden av låret. Det er lillarødt og synes ganske godt. Samme kveld sto jeg og danset på badet mens jeg pusset tennene, før Bjørni utbrøt “hva har du gjort deg på låret?” og pekte på strekkmerket mitt. Jeg ble dritsur og gikk rett i senga uten å prate mer med han den kvelden. Stakkars mann, det er ikke barebare å leve med ei som er gravid og hårsår!

Tungt: Jeg kjenner jo selvfølgelig at det er tyngre å gå rundt med så mange kilo ekstra, men det går veldig fint enda. Kondisen er råtten og jeg blir andpusten bare av å gå opp trapper. Ingen Marit Bjørgen her med andre ord! Men styrketreningen går kjempebra, og det er det jeg velger å fokusere på nå.

Cravings: I den siste tiden har jeg hatt veldig lyst på appelsiner, klementiner og appelsinjuice. Jeg liker jo dette til vanlig, men nå har jeg ekstra lyst på det. Så merker jeg at jeg har mer søtsug nå enn vanlig, men setter som alltid av en dag i uka til ekstra kos med godis og da går som regel greit. Hvis jeg bare MÅ ha noe midt i uka, så ryker det fort litt mange ferske dadler. Det er jo nesten godis det også!

Plager: Jeg har jo ikke lagt skjul på at jeg har vært plaget av mye kvalme og oppkast, det er jeg dødslei av. Ellers har jeg fått ekstremt mye kviser – både i ansiktet, på brystet og ryggen. Det er jo ikke det verste, men forsatt langt i fra gøy! Halsbrann sliter jeg også en del med, så det er ikke bare en dans på roser å være gravid altså.

Humør: Her vil jeg egentlig påstå selv at jeg er like glad og blid som alltid,  men det er mulig min bedre halvdel ville vært uenig hvis han fikk skrive innlegget. Jeg merker bare at jeg blir fortere lei meg og fortere rørt. Jeg griner hver eneste gang jeg ser Norske talenter, så i ikveld er det bare å finne frem Kleenex!

Fødselsforventninger: Jeg forventer at det gjør dritvondt, men jeg gruer meg ikke enda. Det er jo fortsatt lenge igjen til han kommer, og vi har en million ting som skal ordnes opp før den tid.

Kulen blir jo bare større og større som dere ser, og stikker godt ut 🙂 Jeg regner meg mange av dere lesere har mer erfaring enn meg med å være gravid, så hvis dere har noen gode råd mot plager er dere hjertelig velkommen til å dele i kommentarfeltet.

28 kommentarer
    1. Så moro å lese sånt, jeg er gravid i uke 17. Sliter fortsatt med kvalme, hadde en god tro i at det skulle forsvinne når jeg bikka 12 uker. Men neida!
      Jeg sitter allerede å venter på spark, men da er jeg vell litt tidlig ute.. Hehe.

    2. Jeg var voldsomt plaget med halsbrann da jeg var gravid. Jeg fikk et tips fra mannen min sin bestemor (som er både klok og en mester på kjerringråd som faktisk virket! ) om å ta en liten teskje Natron og “legge” bakerst på tunga, for så og svelge ned med littegranne vann. Funka fjell, halsbranen var som forduftet etter et øyeblikk 🙂 så du kan jo prøve det hvis du har lyst.

    3. Hei
      Jeg begynte på uke 27 i går, så det er gøy å hvordan du har det når du er noen uker bak meg. Jeg har også hatt endel problemer med galsbran. For meg funket det å spise flere men små måltider, og mandler var perfekt. Masse lykke til videre 🙂

    4. Hei 🙂
      Gratulerer med guttebaby på vei, veldig fint navn 🙂
      Appelsin, mandarin og appelsinjuice gjør halsbrann værre :/
      Lovehearts e fint mot halsbrann 👌🏼

    5. Omeprazol er er fantastisk produkt mot halsbrann. Det reddet meg i mitt svangerskap. Eneste langtidsvirkende som gravide kan ta. Appelsiner hjelper ikke 😉
      Hør med legen. Be legen sjekke relis hvis h*n er i tvil.

    6. Så koselig innlegg! Hyggelig å få høre litt (mer) om denne siden av deg også. Synes du er superflink som står på med motiverende treningsinnlegg selv med kul på magen og diverse medførende ubehageligheter. Ønsker deg fortsatt lykke til fremover, dette blir spennende!

    7. Nyco kan du ta . Har hatt helt jævlig halsbrann å nå på slutten ble det extrem ille å da fikk jeg gaviscon på apoteket . Men å ligge på magen når du er gravid er vel ikke det beste .

    8. Halsbrann er en bitch! Fikk tyggis på apoteket, link tror jeg den heter, og det var det eneste som hjalp meg! Så prøv det😀 Mamma fikk høre av sin jordmor for mange år siden, at de med halsbrann får babyer med mye hår. Høres ut som tull, men stemmer med meg, broren min, alle vennene mine og med min egen baby😉

    9. Gøy å lese om hvordan det går med graviditeten selv om jeg er en av de få som ikke er gravid 😉 Jeg Føler nemlig også at det er gravide over alt!!
      Koselig navn dere har valgt 🙂

    10. Ikke bruk tid på å stresse over at du ikke har vært så interessert i små barn. Jeg likte ikke barn, ville ikke holde de eller leke med de. Men så fikk jeg en sønn for 7 måneder siden, og det plutselig helt naturlig å være mamma. Og hvis det er noe man lurer på, ring en venn eller Google it 😉

    11. Herregud så søde du e som gravide 😀
      Eg e heilt enige. d e så mangen plager me å ver gravide. Spesielt når du e vandt me en aktive hverdag og ønske å forbedra deg, og gi alt du har på kver treningsøkt. Men itte lillemann har komt så komme du t å føla deg som superwoman på trening og framgangen går mye raskere enn den har jort på lenge!
      Tips mot halsbrann: Prøv å hold deg unna alt som gir deg d. i mitt tilfelle va d spesielt sjokolade og taco. Eg knaska isbiter konstant og som delvis sittende om nettene.
      Fødsel e skam kjekt (udenom at d jør veldi veldi vonst då)! D e den treningsøktå du har venta så lenge på. Et heilt nytt og krevande program me et eget team. Og d besta av alt, når du e ferdige me øktå så får du resultater me ein gang. D besta resultate du någen gang har fått! Og d får du beholda resten av live 😀
      Haha! Sånn går d når en fitnessfreak beskrive en fødsel 🙂
      Gratulere me lillemann!

    12. Jeg hadde knapt nok sett en baby før vi fikk ei søt lita jente for 2.5 år siden 😉 instinktene ligger der, og du bare vet hva du skal gjøre. Nå venter vi nr 2 i januar og er ganske mye mer avslappet nå 😊

    13. Du kler virkelig å være gravid 🙂
      Er 4 uker kortere på vei enn deg, men synes det tar så lang tid før magen ser ut som en gravidmage og ikke bare en spiste-litt-for-mye-mat-mage.. :p

    14. En god veninne av meg var plaget av halsbrann da hun gikk gravid, men redningen var lovehearts! Funker kjempebra! 🙂

    15. Prøv å gled deg til fødselen er det beste tipset jeg kommer med 😀 selvfølgelig er det drit vondt, men alikavel en helt fantastisk opplevelse.
      Husker også når jeg først fikk se at jeg hadde fått strekkmerker på magen, begynte nesten å grine. Men nå har jeg på en måte blitt litt glad i de, tru det eller ei :p

    16. Det er så herlig å lese gravidblogger når man selv er gravid :p er bekket uke 16 nå å føler meg allerede som en hval 😮 lurer på hvordan dette skal ende :p men du stråler da, det skal du ha 😉 bare vent til du virkelig kjenner liv der inne..der plutselig rompa stikker ut før du i andre sekundet får en fot på andre siden..herlig følelse <3

    17. halsbrann kan være utrolig plagsomt ja… Synes div tabletter fra apoteket hjelper, men de er så ekle å spise at de ble bare liggende i skapet her… Hjalp å sitte/stå oppreist da, og kanskje unngå enkelte matvarer/drikke (melk utløste det her, og kullsyre). Ellers er min eneste anbefaling epidural – har født både med og uten, og vet absolutt hva som var å foretrekke 😆

    18. Har du noen gang prøvd Osteopati, Nora? Jeg vil anbefale deg å prøve det, dersom du fortsatt sliter med halsbrann 😉
      I et kort sammendrag, så går jo spiserøret igjennom diafragma (pustemuskelen). Og når man er gravid, økes jo buktrykket. Dette kan igjen påvirke nerver som gjør det slik at diafragma blir mer “spendt/satt på strekk”. Og når diafragma blir mer strekt, blir det vanskligere for diafragma cardia (lukkemuskelen til spiserøret)å lukke seg. Og dette kan føre til sure oppstøt–> halsbrann.
      Som kan være en årsak til at du sliter med halsbrann. Dersom dette er tilfelle, kan iallefall en osteopat være behjelpelig med å utføre behandlinger på diafragm.
      Men også dersom det skulle være andre problemer, slik som bekkenbunnsproblematikk. Da dette henger ofte sammen, utenom at jeg skal gå inn på dette.
      Jeg er selv “bare” en osteopati student, så ja jeg er litt partisk i denne sammenhengen her 😉 Det er fort mulig det er andre mauellbehandlinger som også kan hjelpe deg, jeg kan dessverre bare snakke uti fra det jeg har lært og mine erfaringer. Det er iallefall et tips ifra meg 😉

    19. hadde tidenes halsbrann når æ gikl gravid. Love hearts godteriet var redninga, da jeg var så skeptisk til halsbrann tablettan. Funka fett!

    20. Det er koselig å lese det du deler 🙂 Hvis du blir plaget med halsbrann anbefaler jeg en teskje natron for å lindre det. Det er samme stoffet som er i lovehearts, derfor lovehearts funker for noen.
      Og du, fødsel er dødskult! Jeg tror du kommer til å elske det. 🙂 Håper det hvertfall!
      Jeg er gravid i ..16 uke .. kanskje, har ikke vært hos doktor enda og har null kontroll på menstruasjon, så fuglene må vite hvor langt jeg er på vei. Dette er nummer tre, og siste på stammen 🙂
      Trener så masse jeg bare kan, og synes det er deilig å være gravid! Håper du får samme opplevelsen etterhvert! Klem til deg og lillegutt. 😉

    21. LOVEHEARTS mot halsbrann!! Kanskje ikke av den sunneste løsningen, men det var virkelig min store lifesaver i svangerskapet! Anbefales på det varmeste <3

    22. Hei. Flott blogg du har, kjempe koselig å lese den:) Masse fine tips om mat og trening:) Gratulerer så masse med graviditet, du stråler:) Ang halsbrann, drikk kulturmelk/kefir. Hatt 2 svangerskap med 2.5 år mellom og slet like mye begge gangene med halsbrann, da hjalp det med kefir:) 6 år siden siste mann kom til verden, men kan faktisk ha mye halsbrann en dag i dag, å da hjelper det bra med kefir:) Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg