Allergivennlige & saftige sjokolademuffins

Forrige søndag postet jeg en supergod oppskrift på brownies med bønner som dere finner her. Flere av dere har prøvd den og kommet med gode tilbakemeldinger, det er så gøy! Jeg har ei god venninne som også ville prøve disse – men hun kan ikke spise laktose eller gluten. Derfor laget vi sammen  en ny variant av oppskriften som hun også kunne spise, og den ble kjempegod! Du kan selvfølgelig også lage oppskriften med produkter som inneholder laktose hvis du ikke er allergisk. Det du trenger er følgende:

1 boks bønnemiks

2 egg

3 ss melange uten salt og melk

6 ss sukrin

50 g mørk sjokolade

3 ss mandelmel

3 ss laktosefri magerkesam

1 ts bakepulver

 1 ts salt

Hell vannet av bønnene og skyll de godt. Mos de godt sammen med en stavmikser. I en bolle pisker du først eggene og sukrin, før du tilsetter resten av de tørre ingrediensene. og bønnene. Smelt smør og sjokolade, og rør inn i røra sammen med kesam. Etter du har rørt alt godt sammen fordeler du i muffinsformer, vi brukte små former og fikk 18 muffins av oppskriften. Disse stekes på 180 grader i 15-20 minutter.



Lag glasuren mens de avkjøler seg, vi valgte her å lage to forskjellige typer glasur. Den ene er laget av 3 ss laktosefri kremost, 3 ss sukrinmelis og en liten banan. Pisk det godt sammen, og hvis du vil ha de litt ekstra fine kan du ha et par dråper konditorfarge i. Den andre – og den desidert beste i mine øyne ble laget av 3 ss kremost, 2 ss sukrinmelig og 2 ss peanøttsmør. Den ble helt sinnsykt god, og var perferkt på disse muffinsene. Den rosa var god den og, men jeg elsker jo peanøttsmør og derfor gikk den av med seieren!



Det var dagens tips til noe søtt denne fredagen! Et siste tips er også å sjekke salget på vinterklær hos X-life, hvis du er kjapp rekker du å sikre deg noen godbiter før påske. Jeg lengter sånn tilbake til hytteturen med kjæresten hvor vi tok bildet under, men heldigvis er det ikke mange dagene igjen før skiene skal på. Til alle dere som tok ferie i dag sier jeg bare riktig god påske!

8 kommentarer
    1. Så flott at du kommer med tips til laktosefrie oppskrifter, tåler ikke laktosefri selv så disse skal jeg lage 😃

    2. Jeg skał studere i Trondheim og lurer på om du kunne lage et innlegg med tips om byen. Altså litt om hvor man kan trene (de ulike treningssentrene), hvor det er billigst å kjøpe mat, hvor man kan gå på tur osv; )

    3. maria: Hei! Anbefaler selvfølgelig HIT som treningssenter – jeg elsker det! Ellers er det Maxpuls for crossfit-trening, de andre sentrene i byen har jeg faktisk ikke prøvd. Rema og Kiwi er som regel billigst, og Ladestien og Bymarka er best for å gå tur i mine øyne! Håper det var litt oppklarene 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg