Carb cycling og dietten min

Det er akkurat en måned siden jeg begynte på diett nå, og da er det vel på tide å gi dere et lite innblikk i den. Til forskjell fra tidligere dietter hvor jeg har spist stort sett det samme hver dag, spiser jeg nå etter prinsippet som kalles carb cycling. Det vil rett og slett si at mengden karbohydrater jeg spiser varierer hver dag. Så langt er jeg kjempefornøyd, og føler ikke engang at jeg er på diett! Alt for mange, inkludert meg selv, prøver dietter hvor man kutter karbohydrater og går raskt ned i vekt. Problemet kommer fort når man begynner å introdusere karbohydrater i kostholdet igjen – og kiloene kommer krypende tilbake. Med carb cycling får jeg det beste av to verdener, med kaloriunderskudd uten å måtte kutte for mye i karbohydratene. Dagene mine er delt mellom høy, medium og lav i forhold til antall gram karbohydrater – og dagene ser slik ut:

Høy:  Ris, riskaker, banan, havregryn, eple, proteinpulver, kyllingfilet, kokosolje, omega-3, grønnsaker

Medium: Karbonadedeig, torskefilet, søtpotet, egg, proteinpulver, kokosolje, omega-3, grønnsaker

Lav: Egg, laks, kyllingfilet, proteinpulver, peanøttsmør, grønnsaker

 Dagene mine roteres på følgende måte: høy, lav, medium, høy, medium, lav, medium. Jeg spiser som alltid etter periodisk faste, det vil si at jeg spiser få og store måltider i stedet for mange og små. Det første måltidet spiser jeg når jeg blir sulten, som regel rundt 11-12. Det siste spiser jeg mellom 20-22, litt avhengig av når jeg er hjemme fra jobb eller trening. Under ser dere måltidseksempler på mat jeg spiser hver eneste dag, som beviser at diett-mat absolutt ikke er kjedelig mat! Det er bare kreativiteten som setter stopper når det kommer til kosthold – også når man følger en plan.

Dietten min er satt opp av dyktige Arve Kristoffersen, etter mine behov, min kropp, min treningsmengde og mine smaksløker. I tillegg til disse matvarene tar jeg kosttilskudd for å sørge for at jeg får i meg alt jeg trenger. Jeg har som dere ser ikke meieriprodukter på dietten, og det er etter mitt eget ønske denne gangen. Derfor tar jeg mutivitamin som inneholder kalsium, og i tillegg ekstra vitamin D som er veldig viktig for oss som bor her i Norge. Som regel får vi nemlig i oss vitamin D gjennom sollys, men vi er jo ikke akkurat bortskjemt med sol her i Norge. Derfor tar jeg daglig solskinnsdråper for at kroppen skal få det den trenger 🙂 Jeg skal tross alt ha denne kroppen hele livet, og da gjelder det å ta godt vare på den! 

Multivitamin / Vitamin D3 – den siste er på salg til 140 kr hos sponsor X-life akkurat nå, og holder til over 1 års forbruk.

Jeg trives veldig godt med dietten min så langt, og føler absolutt ikke at jeg mangler noe, har dårlig energi eller plages med søtsug. Jeg synes faktisk det er veldig enkelt å gå på diett, alt er ordnet for meg. Jeg regner ikke på kalorier eller næringsinnhold selv, jeg bare har et ark hvor det står hvor mye jeg skal spise av hva – så gjør jeg det. Faktisk synes jeg nesten off-season er vanskeligere, men det får jeg skrive mer om i et annet innlegg. Nå skal jeg nemlig lage gulrotpannekaker og kose meg med denne ettermiddagen. Har dere noen spørsmål til dietten eller carb cycling er det bare å fyre avgårde – så skal jeg svare så godt jeg kan!

 

34 kommentarer
    1. Hvis du vil slippe å regne de gangene du vil ha litt variasjon på diett eller off season anbefaler jeg en app som heter “lifesum”. Der kan du lage feks pannekaker, plotte inn div varer og se akkurat hvor mye karbs, protein og fett det er 🙂 selvfølgelig kalorier også 🙂 veldig lettvint måte å gjøre det må når man er på diett 🙂

    2. Høres ut som en veldig grei diett, selv om det kanskje ikke alltid er like gøy å ikke kunne spise det samme som de man er sammen med 🙂 Lurer egentlig på hvorfor du ikke ønsket meieriprodukter i dietten din denne gangen?

    3. Arve har satt meg på samme type diett, og er såå enig med deg i at man nesten ikke merker at man er på diett. Er liksom ikke så vanskelig å følge den når man har så mye variasjon og gode matvarer! 😀

    4. Hei!
      Har han lagt opp treningsplan til deg også, eller har du fått satt det opp av Coach Robert fra Kaliber? 🙂

    5. Hva slags proteinpulver vil du anbefale til å lage pannekaker av? Vil gjerne ha et med vaniljesmak men er myse, kasein eller en miks av de to å anbefale?:)

    6. Carb cycling er genialt! Jeg begynte på den type diett for 3 dager siden, og er helt forelska! Hver dag er ulik, masse energi, og best av alt: ingen søtsug! 😀
      Skal du til Loaded og OGP? 🙂

    7. Hei!
      Lurer på hvordan uken ser ut med tanke på disse høy/lav dagene, hvor mange høye,middels og lave dager har du i uken?

    8. Hvis du hadde tatt med cc og mager kesam, hadde de vært på en lav eller middels dag da ? 🙂 enig at det er dyrt. Men har liksom blitt en vane å ha det som siste måltid for kvelden. Hva spiser du som ” dessert ” da ? Proteinpulver og bær ? 🙂 hvis det er langt inn i dietten da 🙂

    9. Jeg syntes det å planlegge et godt, sunt og variert kosthold som skal passe til treningen din er vanskelig, lurer på om du kunne anbefalt noen du vet om som kan hjelpe meg med det?
      også lurer jeg på hvordan du ble kjent med han som hjalp deg med å lage et bra kosthold til deg og din trening? 🙂

    10. Hei:) lurer på hva du spiser etter styrketrening på lavdagene? har du noe karbohydrater da, eller er det bare proteiner og fett?

    11. Heihei! 🙂 Jeg lurer på hvor lenge du følger en slik diett? Har lest mye om carb cycling da jeg vurderer å begynne med det, men har også lest at man ikke skal carb cycle lengre enn 3 uker om gangen, da man kan “ødelegge” forbrenningen (riktig nok en diett med 5 lav karb og 2 høy karb, ingen mid). Og merker du noen “bivirkninger” av å variere mengde karbo så mye? svimmel, kvalm osv? håper på svar fra deg 🙂

    12. Ms: jeg merker absolutt ingenting til kvalme, svimmelhet eller noen ting. kjenner ikke forskjell på noen av dagene egentlig, men jeg tåler veldig godt å ikke spise karb da, veit enkelte sliter med det. Så det gjelder nesten å prøve seg frem 🙂 Jeg har fulgt dette i 7 uker nå, og har fått veldig gode resultater!

    13. Tusen takk for raskt og godt svar!! 😀 Ville du anbefale cycling fremfor en streng, clean diett dersom man kun ser på det konkrete resultatet?
      Kom over bloggen din for første gang idag, og må si jeg er så glad for at jeg fant den! Dette er en av få fitnessblogger jeg finner troverdig, realistisk og sunn, og jeg gleder meg til å følge med videre!!! :-))

    14. Supert!! Skal prøve dette 😊 hvor mange kalorier om dagen ligger du på middel, lav og høy dag? Ligger du på samme kalorimendge da?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg