Sunn lasagne

God morgen! Jeg rakk rett og slett ikke å blogge i går, dagen gikk i ett. Rett etter jobb dro jeg på Maxpuls på timen 300, hvor man først utfører 100 repetisjoner med kettlebells, deretter 100 med sandbags og avslutter med 100 repetisjoner med kroppsvekt. Utrolig bra time, og jeg var supervett etter øka. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt meg på timen etterpå også, men det merkes at det er lenge siden jeg har vært på Maxpuls nå! En time får holde i denne omgang, så får dobbelttimene komme etterhvert 🙂 Etter timen måtte jeg og treningspartner Marie ha mat, og valget falt på Fotballfrue sin lasagne. Jeg har jo laget lasagne med squash og cottage cheese tidligere, men innrømmer lett at hennes oppskrift var mye bedre enn min egen! Her er fremgangsmåten på lasagnen:

Skjær squash i tynne skiver ved bruk av en ostehøvel. Gjerne strø salt over de og la de ligge i ca. 15 minutter, deretter tørker du av vannet som legger seg på overflaten. Hopper du over dette blir den ferdige lasagnen fort alt for vannete.

Stek to pakker karbonadedeig sammen med en rødløk, en halv presset kinesisk hvitløk, en halv finhakket rød chili og tre bokser tomatpure.  

Legg et lag i bunnen av en ildfastform, før du legger skriver av squash over og topper med cottage cheese. Legg lagvis på samme måte frem til ildfastformen er full, og topp det hele med ost. Vi brukte en stor boks mager cottage cheese, og brukte skivet lettost på toppen. Deretter er det bare å vente i ca. 35-40 minutter – mens denne godgjør seg midt i ovnen på 200 grader.


I mens den står i ovnen kan du lage tilbehøret. Hvitløksdressing lager jeg som alltid av mager kesam, en presset kinesisk hvitløk og litt salt. Vi lagde også Linnis berømte havrebrød, som enkelt og greit består av havregryn, vann, sukrin, salt og kanel. Bland sammen til du har en passende deig og stek på 200 grader i 12-15 minutter – så har du et velsmakede brød som virkelig gjør seg til denne retten.



Når ventetiden er over er det bare å spise og kose seg, denne retten smaker nemlig utrolig godt. Med litt ruccola på siden setter du prikken over i’en og med denne oppskriften har du nok mat til 3-4 persjoner. Virkelig sunn kosemat, og jeg skal ta med meg energien fra lasagnen på trening nå! Ha en super torsdag alle sammen 🙂

10 kommentarer

Siste innlegg