Cupcake heaven

Hei! Beklager at det har vært stille fra meg i de siste dagene, jeg klarte nemlig å bli syk – igjen. Hatt feber hele helga, og i stedet for planlagt tur til teateret og på innflytningsfest har jeg vært plantet på sofaen. Prøvde meg på trening en bitteliten tur i går, men fant fort ut at det ikke var noe vits i. Det er nok kroppen min som prøver å fortelle meg at den trenger å jobbe seg gradvis opp igjen etter kyssesyken 🙂 Det skal jeg selvføgelig respektere, og har derfor hatt total treningsfri i dag. Heldigvis ( ja, jeg vet det er stygt å si det!) er kjæresten syk han og – så han drar ikke fra meg i konkurransen! Jeg leder så langt med denne tiden;

54.35 er en tid jeg i utgangspunktet er kjempefornøyd med – men akkurat nå MÅ den bli bedre. Jeg skal VINNE! Og når jeg er dårlig til å blogge så finner dere meg på Instagram om dere skulle savne meg 🙂 

Uansett, over til det dette innlegget virkelig handler om. De BESTE sunne muffinsene jeg har laget, uten tvil. Dette er en must-make for alle dere 😀 Oppskriften ser slik ut:

200 g mandelmel * 

60 g sukrin

2 egg

200 g mager kesam

2 ts bakepulver

2 ts salt 

2 ss vaniljeessens

40 g kokosolje

* Jeg har blirr gjort oppmerksom på at det “vanlige” mandelmelet fra helsekost gjør denne røra veldig tørr – men den blir perfekt med den melvarianten jeg har linket til over.

Bland alt det tørre i en bolle og bland godt. Deretter blander du alt det våte i en bolle og mikser det godt sammen. Smelt kokosoljen før du har det i bollen. Tøm så det våte overi det tørre og miks det sammen. Fordel det i former og stek midt i ovnen på 180 i 20-25 minutter.  La de avkjøles på rist, mens jeg ventet på at de skulle bli kalde lagde jeg glasur av philadelphiaost, litt kokossmør og sukrinmelis. Smør det over muffinsene og topp med blåbær og jeg lover at du ender opp i himmelen! Så utrolig godt – elsker sunn baking 🙂

GOD SØNDAG ALLE SAMMEN 🙂 

 

39 kommentarer
    1. ohhh det så godt ut 🙂 La merke til at det ikke var sukker i oppskriften! Det er jo kjempebra 😀 Jeg har holdt meg uten snop i ukedagene helt siden 20 juni! 🙂 Men i helgene så…. Ja… Litt mye usunt….. Skulle ønske jeg var like flink som deg ! 🙂

    2. Åneii, syk igjen 🙁 Godt du gir kroppen hvile i dag, og hva passer vel beddre enn å fore den med sunne muffins? 😀 De så fantastisk gode ut!

    3. Så helt fantastisk gode ut! Kan jeg bruke kokosmel istede for mandelmel? Har dessverre ikke det akkurat nå, og reiser bort i morgen og tenkte jeg kunne bake disse å ha med som litt snacks på turen! 🙂

    4. Disse står i ovnen nå! 😀 Måtte trikse liltt med oppskriften siden jeg ikke hadde alle ingrediensene i hus, men tror det blir vellykket uansett! Yum yum 🙂
      Og masse god bedring! Skikkelig uflaks i bli syk igjen 🙁

    5. Fin tid på mila det der 😉 Kommer seg sikkert enda mer! Du er bare flink, Nora 😀 Keep up the good work as they say!
      Og de cupcakes’a så faarlig gode ut altså. Blåbær som topping må jo være heaven! Får kanskje testes til uka! 🙂 Ønsker deg en riktig fin søndagskveld videre, samt en strålende start på en ny uke med nye muligheter! Godt å høre at du er blitt bedre i formen 🙂

    6. naaam! Dette så skikkelig godt ut 😀 Lagde noe lignende i helga, forskjellene var blant annet kokosmel, siktet speltmel, kulturmelk og natron. Funka veldig bra det også 🙂

    7. Muffinsene så kjempegode ut! Hvor får jeg tak i kokosolje? Kan jeg eventuelt bruke noe annet, kokosmelk feks?

    8. Jeg vil tørre å påstå at det å løpe 1 mil på under 60 minutter bare uker etter at du er blitt frisk fra kyssesyken er ganske imponerende, spesielt siden du ikke trener masse kondisjon fra før av. Og det er nok som du sier, at kroppen din prøver å fortelle deg at du burde holde litt an og ta det med ro. Det er tross alt ikke lenge siden du var veldig syk. Men jeg skal ikke si noe, jeg er ikke bedre selv, haha.. Mitt største problem når jeg er syk, er at jeg aldri klarer å la meg selv få nok ro til å faktisk bli ordentlig frisk igjen, kjører på med full trening og alt som er selv om jeg kjenner at jeg burde tatt det med ro. Men sånn er det å være litt miljøskada treningsnarkoman!

    9. Hei Nora. Ser helt herlige ut, jeg bare lurer på hvilket mandelmel du bruker. For mitt er så veldig mørkt.. Når man baker med det ser det ut som sjokolade… Må bare prøve de cupcakene!!!

    10. har de i ovnen akkurat nå! mulig jeg beregna feil, men røra mi ble fryktelig tørr! måtte tilsette melk/vann. Spent på hvordan de bliiiir. heheheh

    11. Min røre ble og veldig tørr, Vilde.
      Leste gjennom ingrediensene sikkert 100 ganger for om jeg overså noe væske som skulle i 😉 😛

    12. Vilde: Hæ, ble den? Så merkelig! Jeg har tilogmed laget den 2 ganger og den har blitt perfekt begge gangene. Muligdet har noe med typen mandelmel å gjøre – eneste grunnen jeg kan tenke meg!

    13. er det forskjell om man bruker fettredusert mandelmel iforhold til mandelmel som ikke er fettredusert?? 😀
      Prøvde en gang til på disse, men måtte bruke myye væske utenom..

    14. Muffinsene ser veldig gode ut! Og de står i ovnen min nå.. Veldig spent! Men røra mi ble veldig seig og det var veldig vanskelig å forme de i muffinformene.. Menmen, de smaker vel godt om de ikke ser så bra ut! Haha.. Men har du noen forslag på hvorfor røra ble sånn? Fulgte oppskrifta veeldig nøye! 🙂

    15. Iris: Flere her som har kommentert det samme – jeg lagde røra 2 ganger og begge ganger ble den perfekt til meg. Derfor misteker jeg veldig at det har med typen mandelmel å gjøre! Jeg var tom for det vanlige og et jeg har bestilt fra Iherb… Husker ikke merket akkurat nå – men skal dobbeltsjekke det når jeg kommer hjem fra jobb. Vil så gjerne at flere skal få smake disse himmelske muffinsene , så MÅ bare finne ut av dette ! 🙂

    16. du har nok brukt ferdig malte mandla som også kalles mandelmel men det trekk ikkje til sæ like mye veske som mandelmele man kjøpe i helsekost ;p
      prøvde lage oppskrifta di no med mandelmel å det ble veldig tørt, så skal prøve kjøpe ferdig maltemandla neste gang å ha i 😉

    17. Prøvde også med mandelmel og ble meget tørt. syns også 2 SS vaniljeessens ble mye? Så de ble smakende veldig rart i tillegg her :/

    18. Jeg fikk også problemet med at det ble for tørt, kompenserte med 100 gram ekstra kesam og 2-3 dl vann 🙂 De ble ikke luftige, men kjempegode likevel! Skal kjøpe mandelmelet du brukte 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg