Cardiotime

Tipp hvem som hadde ei god økt i dag da?! Jo, det var faktisk meg det 😀 Fikk kjørt veldig bra på skuldre og legger, og gårsdagens økt er forlengst glemt. Godt fornøyd med ei god styrke økt var det rett hjem for å spise risboller på pinne. Det er rett og slett noe så fancy som denne oppskiften – men i isform! Gud, så kreativ jeg er i matveien om dagen. Det blir litt begrenset på diett, men for all del – dette var digg og det blir mindre kliss enn med risboller 🙂 


Etter å ha spist fire slike tok jeg med meg kjæreste og hund ut på cardiorunde. På treningsdager går jeg ca. 1 time morgencardio, hvor pulsen ligger mellom 120-140. Jeg liker ikke å gå morgencardio dagen etter beintrening, fordi jeg føler at beina må få hvile litt lenger. Derfor blir det som regel kveldscardio disse dagene, og da passet det jo perfekt at sola bestemte seg for å komme frem 🙂 Jeg er kjempeglad i å gå turer i skogen, og derfor passer denne typen cardio veldig godt for meg. Det er jo det det hele handler om, å finne treningsmåter som passer inn i sin livsstil og som man trives med. 

Slik så kveldens runde ut, ikke noe å slite seg ut på med andre ord 😉  Utholdenhetstrening er ikke det jeg synes er mest gøy – men det må til det og! Jeg trener styrke 5 dager i uka, og på en av de to hviledagene kjører jeg intervalltrening. Dette blir som regel 4 x 4 på sykkel/mølle, eller gerilljaintervaller på mølla.  Det finnes flere måter å utføre geriljatrening på, men en av mine favoritter er 10 veldig harde intervaller på 20 sekunder etterfulgt av 10 sekunder hvile. De 20 sekundene spurter jeg alt jeg makter, og stiller meg med beina på siden av båndet på mølla i de 10 hvilesekundene. Så er det bare å knalle på med 20 nye sekunder, og gjenta 10 ganger. Det geniale med denne formen er at det tar kort tid – og at det er enkelt å manne seg opp til kun 20 sekunders jobbing. MYE lettere enn ved 4 x 4 f.eks, hvor det noen ganger er tungt å motivere seg selv til 4 minutters hard jobbing. Dette er all cardiotreningen jeg gjør, pluss at jeg har begynt å sykle til jobben da 🙂 Kan vel nesten ikke skryte på meg at det er cardio ettersom det ikke er det lange stykket akkurat. Alle monner drar, er det ikke det det heter? 😀 

Hva er din favorittform for cardio?

 

 

21 kommentarer
    1. hei! Et lite spørsmål om 5- splitten din! Har lest litt rundt, og mange sier at man burde trene hver muskelgruppe mer enn en gang i uka, dersom musklene skal bli stimulert nok til å vokse seg større? Hva er din erfaring når det gjelder dette? Og såklart; trener du for øyeblikket for å få større muskler, eller for å vedlikeholde? Og har du lyst å dele øktene dine med oss?:)
      Digger foresten formen din, ser ut til å kunne gå bra med deg på konkurranse, når den tid en gang kommer!:D

    2. FavorittCardio er uten tvil skiturer i bratt oppoverbakke, med supre nedkjøringer etterpå! nå må selv jeg her oppe i nord ganske høyt i fjellet for å få dette til, så bratt terreng opp på fjellet fungerer også på sommerstid 🙂 Elsker bloggen din forresten, du har virkelig fått opp øynene mine for trening som faktisk funker 🙂

    3. Bra med trening på deg. Springer helst intervaller som cardio. 4 x 4 , speed ligger mellom 16,5 og 19. Kommer an på om jeg har en god dag 😀 Det er det som brenner fleske best for meg.

    4. Jeg elsker å gå i fjellet, og er heldigvis velsignet med herlige fjell som tillater både jogging og nydelig utsikt kombinert.

    5. Jeg blir veldig fort lei cardio, så varierer det veldig etter dagsformen. Favoritt må være en skikkelig bra spinning eller intervall økt 🙂 Lurt med risbolle på pinne, det skal prøves 🙂

    6. Digger risbollene dine Nora, nå lager jeg de hele tiden 😀 Er mest glad i turer ute, og av og til hopper jeg på sykkelen og har litt kardio. Drev mye med geriljakardio før; det funker veldig bra syns jeg!

    7. Husk; det er når man har begrensinger at man er på sitt mest kreative! 😉
      Favorittkardio… Litt årstidsavhengig.. Helidigvis har vi ulike årstider som gjør at vi kan variere mellom ulike uteaktiviteter her i Norge. Derfor blir det fjellturer på ski om vinteren og harde(!)) fjelturer til fots på sommeren. Men 4×4 er jo en slik ELSK/hat-type kardio :p Eller rett og slett bare vanlige joggeturer ute, 🙂

    8. Stor fan av risbollene dine! Men et spørsmål, jeg har fått “hull” bak på skuldrene mine, er dette et tegn på at styrken kommer seg? 🙂

    9. Bloggen din inspirerer! 🙂
      Jeg fødte for 7 uker siden, og under svangerskapet gikk jeg opp 25 kilo.. Før veide jeg 55, og nå er jeg på vei til å komme tilbake til startvekta igjen!:) Det er de 10 siste kiloene som virkelig sitter igjen! :O
      Har prøvd meg på ulike dietter, men nå har jeg begynt på nutrilett shaker.. Så spiser dette hvert måltid, tror jeg går på veggen snart – så glad som jeg er i godter !;:)
      Har du noen tips til å holde ut dietten?
      Ps: Jeg vet man skal unngå å slanke seg når man ammer, men jeg mistet desverre melken, og har gått helt over til morsmelkerstattning.

    10. 4 x 4 fungerte veldig bra for meg, men etterhvert syntes jeg det var vanskelig å motivere meg fordi jeg syns det var så tungt 😛 Nå løper jeg hardt på 2 min etterfulgt av 1 min pause osv. Trives mye bedre med det 😀 Da får jeg hvertfall gjennomført! Dette gjør jeg to ganger i uka, i tillegg til styrke. Cardio må også til!

    11. Favoritt cardio øktene mine er å jogge uten å vite helt hvor jeg har tenkt meg å jogge, eller bare det å jogge lenge langs fin natur og bare nyte frisk luft og naturen og det en ser rundt seg. Bakke intervall er også gøy når jeg har motivasjon men den er ganske langt nede på bunn nå så dermed er det kjekkeste å bare jogge dit jeg ser for meg der og da ^^ Så lenge måle mitt ikke er å være en sprint løper eller har den beste kondisjonen og bare vil holde meg i form og få framgang så tror jeg nok det er like så greit 🙂 Hater å trene på tredmølle, men er gøy vis d e korte intervalløkter, 4 minutter blir for lenge ^^
      Du er en veldig koselig og kjekk inspirasjon til en motiverende trening og sunn hverdag 🙂
      Stå på!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg