Kosttilskudd – når, hva og hvorfor

Det finnes utrolig mange forskjellige kosttilskudd på makedet, og det kan være vanskelig å vite hva man skal kjøpe. Derfor tenkte jeg å dele med dere hva jeg bruker, og håper det hjelper dere til å velge. Man trenger for all del ikke å bruke alt dette for å få resultater fra treningen, men under ser dere iallefall alle tilskuddene jeg tar iløpet av en dag. Det finnes mange varianter av disse produktene, og derfor har jeg linket til de jeg bruker 🙂

Morgen: C-vitamin, multivitamin, omega 3 og Stack Force.

 

Stack Force skal egentilig inntas før trenings da den inneholder bla. koffein, grønn te og ginseng. Jeg er ikke en morgenfugl av natur, og trenger derfor en ekstra piff når jeg står opp om morgenen. En kopp kaffe holder virkelig ikke for meg, men denne holder meg våken gjennom forelesninger.

Vitaminer er viktige i kroppen, men det kan være vanskelig å få i seg alle vitaminer vi trenger gjennom kosten. Jeg bruker derfor dette multivitamin tilskuddet, og tar ekstra c-vitamin utenom. Jeg har nemlig ikke tid til å bli syk 🙂

Omega 3 inneholder DHA og EPA som er bra for hjerte- og karsystemet og immunforsvaret. Teggn på lite fettsyrer i krppen er glansløst hår, tørr hud og skjøre negler.  Omega 3 er et viktig tilskudd hvis man spiser lite fet fisk, noe jeg er alt for dårlig til. Hvis du får i deg nok gjennom kosten er det ikke nødvendig å ta tilskudd av omega3.

Hvis jeg går morgencardio tar jeg også BCAA og L-glutamin om morgenen.

 

Før trening: BCAA, L-glutamin, kreatin og pumpmiddel.

 

BCAA står for branched chain amino acids, eller forgrenede aminosyrer på godt norsk. BCAA hindrer muskelnedbrytning og stimulerer proteinsyntesen i musklene. Det motvirker også mental og fysisk tretthet under lengre treningsøkter.

Glutamin er den aminosyren som forekommer i størst grad i kroppen. Mangel på glutamin vil gjøre at kroppen havner i en muskelnedbrytende tilstand, og man kan bli lettere syk. Inntak av L-glutamin skal kunne forbedre restitusjon, stimulere veksthormon i kroppen.

Kreatin er et naturlig stoff som inngår i kroppens energi omsetning, og finnes også i matvarer som kjøtt og fisk. Men det er ikke nok å få det gjennom maten for en prestasjonsøktende effekt, og derfor tar jeg kreatintilskudd. Dette gir økt styrke og utholdenhet og hjelper også til raskere restitusjon.

Jeg pleier alltid å ta et pumpmiddel, eller pre-workout supplement før styrkeøktene mine. De gir økt energi, fokus og gir raskerer pump under trening. Jeg skifter de de ut ganske regelmessig for at kroppen min ikke skal bli vant til tilskuddet, og dermed få dårigere effekt. Jeg har brukt Superpump MAX, Jack3d og N.O Xplode, og akkurat nå bruker jeg Animal Rage. Dette er kosttilskudd som jeg kjøper i Sverige, da det ikke selges i Norge.

Etter trening: BCAA, L-glutamin og proteintilskudd.

Proteintilskudd støtter effektiv muskelvekst og restitusjon. Jeg tar alltid proteintilskuddet mitt sammen med raske karbohydrater som rosiner eller riskaker etter trening. I tillegg bruker jeg mange ulike proteinpulver i bakverk og desserter. Det blir fort dyrt hvis man skal ha 10 ulike bøtter protein, og jeg vil derfor anbefale å gå for et proteinpulver som kan brukes til mye.

Kveld: ZMA


 

ZMA inneholder sink, magnesium og vitamin B6. Vi behøver sink i kroppen for reparasjon av cellevekst og reparasjon av vev. Magnesium er viktig for kroppens mineralbalanse og energiproduksjon. I tillegg til dette skal ZMA også gi en dypere søvn, og for min del merker jeg at jeg drømmer mye mer når jeg tar ZMA.

Hvilke kosttilskudd bruker du?

    1. Nydelig rygg… herlig!!:) Jeg har vekslet en hel del på hvilke kosttilskudd jeg bruker.. det går endel i baner. Men fast har det lenge vært tran morgen og kveld, multivitamin og c-vitamin om morgen, glutamin 2-3 ganger for dag, zma om kvelden og bcaa før morgenkardio, hvis det blir lenge mellom måltider og før trening. Det er de faste 🙂 Tar også jack3d eller fres før trening hvis jeg kjenner at det er behov for det. Flott innlegg:)

    2. BCAA – Scivation Xtend
      Multivitamin, Joint, Immune – Orange Triad
      Pre-Workout – Driven Sports CRAZE eller Jack3d
      By the way, you have very nice back:)

    3. Omega-3, vitamintilskudd, B-kompleks, skal begynne på krom og vurderer å begynne med proteinpulver 🙂

    4. Hei fin blogg,og du er flink og blogge :))
      -likt en kommentar tilbake da har jeg blitt glad :))
      -www.mejkh.blogg.no :))

    5. Har du tenkt på hvordan du belaster nyrer og lever med å innta så høye doser med tilskudd hver dag? Kroppen tar kun opp en viss mengde protetin, resten kommer ut i form av avføring, hvordan vet du at du trenger alle disse ekstra proteinene? Dette vil jeg kalle å betale ekstra mye for sin egen bæsj. Dessuten vet man ikke eksakt hva disse boksene inneholder fordi de ikke faller under noe regelverk i Norge der man krever eksakt innholdsfortegnelse. Man har blant annet funnet ut ved i laboratorium ved å diffe stoffene at enkelte kosttilskudd inneholder efedrin, noe som absolutt ikke er bra for hjerte/kar og i tillegg står på dopinglista.
      Så mitt spørsmål er, er det lurt å putte noe i kroppen som man ikke eksakt vet virkningen av, vitenskapelig bevist?

    6. Hei, Nora 🙂
      Kunne du kanskje ha laget et innlegg der du kort skriver om de ulike produktene som kan være grei å ha for å leve litt sunnere, samt hvor du kjøper/bestiller disse?
      Jeg tenker da på produkter som sukrin, proteinpulver, stevia, mandelmel, bakepro osv… Det hadde vært til stor hjelp! 🙂

    7. Lena Marie: Ja, det gjorde jeg 🙂 Tok i tillegg thermo tea som øker kroppstemperaturen, fordi jeg frøys sånn 🙂
      Skeptisk: Efedrin er ulovlig i USA der disse tilskuddene kommer fra, så det finnes ikke i produkte jeg bruker 🙂 Dette er kosttilskudd som er harmløse når de brukes etter retningslinjene, Og leververdiene mine er helt fine, men det er jo fint at du bekymrer deg for de 😉

    8. Synes det blir bare litt feil å formidle dette som om det er helt ufarlig, for det vet man jo ikke noe om? Og nå tenker jeg langtidseffekter, samme sak med dine leververdier, hvordan tror du de er om 10 år? Hvorfor bruke så ufattelig mye penger på noe som man vet ikke tas opp av kroppen? Du driter det rett og slett ut… ren fysiologi!
      Så skal man og huske på at dette er en millionbransje, som overtaler vanlige mannen/kvinnen i gata til å få en superkropp på mindre tid enn uten tilskudd. Har du tenkt bevisst over dette noen gang?

    9. Bra og opplysende innlegg. Du ser bra ut 😉 Keep up the good work!! 😉 Jeg personlig bruker Protenpulver, Gainer (når jeg gainer), omega3. I tillegg er jeg litt av og på med diverse aminosyrer og NO-Xplode.
      Sjekk gjerne ut min blogg: kropp1.blogg.no

    10. Skeptisk: Som jeg skrev i innlegget trenger man ikke å ta tilskudd av ulike ting om man får det i seg gjennom kostholdet sitt. Når jeg merker god effekt av å ta et tilskudd velger jeg jo fortsatt å bruke det. Jeg vil gjerne dele mine erfaringer med andre, og da gjør jeg det her på bloggen min. Helt ok om du ikke vil bruke det, men disse produktene har kun gitt positive effekter for meg 🙂
      Maren Haugervåg: Jeg spiser det samme nå på diett, men andre mengder selvfølgelig 🙂 Spiser stort sett det samme året rundt! På spisedager spiste jeg ofte MYE frukt og sushi, for det var dette jeg hadde mest cravings på under dietten 🙂

    11. Hei Nora!
      Trenger man alle disse tilskuddene for å oppnå resultater? Eller kan man få det “kun gjennom kosten”? Hvis man ikke trenger alle, hvilke vil du si man har mest bruk for? 🙂

    12. Ida M: Nei, man trenger det ikke for å oppnå resultater. Jeg har de for å optimaliserer resultatene mine 🙂 Hadde jeg måtte velge hadde det nok blitt proteinpulver, BCAA og kreatin 🙂

    13. Hei Nora! Først og fremst: kjempefin blogg! Får masse motivasjon her! Lurte på om du vet om det finnes noen form for protein pulver som er laget spesielt for jenter, som jeg kan drikke etter trening? Jeg snakker da mer om noe som gjør at jeg går ned i vekt, men samtidig gir meg den restitusjon jeg trenger! Per i dag drikker jeg en YT etter trening, men det er jo så dyrt i lengden, og ikke vet jeg om det er så bra heller… 🙂 Har du noen mening om YT?

    14. Kamilla: Jeg ville droppen den YT-drikkingen om jeg var deg. Etter trening trenger du proteiner, og YT inneholder kun 5,6 g protein per 100 gran. Etter det du sier ville jeg ha gått for et proteinpulver som inneholder lite fett og karb, som f.eks Isogold

    15. Hei Nora!
      Litt tilfeldig at jeg kom over denne bloggen, men her kommer jeg garantert tilbake!
      Jeg lurte litt på det Iso Gold-proteinpulveret; er det å få tak i over disk noe sted i Norge? (Jeg bor i Oslo). Eller må man kjøpe på nett (og i så fall; hvor?). Jeg googlet litt, men fant ikke helt ut av det. I even googled harder, så nå håper jeg du har et svar til meg ^^ 🙂

    16. Takk for svar 🙂 Var på butikken i dag, men de hadde ikke isogold. Ble derimot anbefalt Whey Protein Isolate.. Den hadde vist lite karbo, og masse proteiner. Vurderer å kjøpe jordbær. Har du prøvd den, eller en av de andre smakene?
      Kamilla

    17. Kul blogg! Og arti med jenter som ikke er redd for å bruke skikkelige øvelser når de trener. Selv skal jeg begynne å blogge treningen min (i sammenheng med å dokumentere ett 3 – 4 måneders treningsprogram) og det kan jo bli spennende.
      Når det gjelder pre-workout. Hvordan synes du de andre pumpmidlene du har brukt fungerer i forhold til NO Explode? Bruker NO Explode selv og synes det fungerer utrolig bra både på utholdenhet og i forhold til reps og set.
      Personlig tar jeg ikke noe annet enn myseprotein (Ironcore Plasma Protein) for øyeblikket men vil nok supplere med ZMA for restitusjonen og testosteronet sin del. Har naturlig veldig god og rask muskelvekst så føler ikke at jeg har noe særlig behov for noe annet enda. Kreatin har jeg ikke hatt veldig god erfaring med ihvertfall, siden jeg følte jeg ble veldig oppblåst samtidig som at jeg faktisk fikk en vektøkning på rundt 5 kg på ett par uker. Men vet om mange som bruker det med veldig god effekt 🙂

    18. Køyre omega 3 og mutivitamin om morgonen, Serious Mass( gainer) som mellom-måltid iløpet av dagen og etter trening, zma om kvelden og Neurocore, superpump eller assault før trening.
      Neurocore er veldig anbefalt! Det er mykje likt jack3d, men gir meir energi, vertfall for meg!

    19. Hei eg trener styrke og merker eg blir sterkere men kan ikkje sjå synnlige muskler. Eg tar ikke proteinpulver eller nåke sån tilskud men burde eg har gjort det for å få musklene meir fram?

    20. hei!
      kjempe flott innlegg, ble litt nygjerrig på det rage tilskuddet.
      Vet du om noen nettsteder som selger dette? var ikke så lett å finne.

    21. Hei! Jeg er veldig skeptisk til disse pillene osv. Men har ett spørsmål angående zma og lurer på om det er nødvendig og ta det selv om jeg kun tre er styrke 2-3 ganger i uka

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg