Sunn julegodis

Det er snart jul, og da er det absolutt lov til å kose seg litt ekstra. Det blir som regel mange middagsselskap og desserter i løpet av juletiden, og da er det greit å ha sunnere alternativ innimellom også. Da kan man kose seg med god samvittighet, og de ekstra kiloene holder seg unna. I dag har jeg lagt marsipankuler med  mørkt sjokotrekk, som er supernam! Hele “røra” inneholder ca. 200 kalorier, og jeg fikk 20 kuler tilsammen. Det beste er at det går fort og er superenkelt å lagre!

Bland en eggehvite, et par dråper mandelessens (kan sløyfes), 60 gram mandelmel og 80 gram sukrinmelis i en bolle og rør det hele godt sammen med en skje. Deretter ruller du kuler, jeg fikk 20 stk.


Så er det klart for sjokotrekket, her brukte jeg ca. 2 ss sukrinmelis, 1 ss raw kakao, litt vann og noen dråper Stevia English toffe. Rull kulene rundt i bollen med sjokotrekket, og la de stivne på et fat.


Kulene smaker aller best hvis de får stå en stund i en tett boks i kjøleskap, men jeg måtte jo selvfølgelig prøvesmake. Supergodt 🙂 Vanlig marsipan inneholder ca. 460 kalorier per 100 gram, og da synes iallefall jeg at dette er et mye bedre alternativ 🙂 Jeg har treningsfri i dag, og skal derfor gå en runde cardio senere ikveld. Det er så herlig her i vinter-Trondheim. Forhåpentligvis blir årets første skitur i helga også! Ha en fin dag alle sammen 🙂

19 kommentarer
    1. Dette skal jeg prøve. Fikk tips i går om hva jeg kan erstatte eggehvite med så nå er det bare til å prøve seg frem. Gleder meg!

    2. Så kjempe godt ut Nora! Prøvde meg på marsipan selv for en stund siden, MEN! Mandelmelet fra funksjonellmat er jo så mørkt! Din ble jo så fin. Har du lyst mandelmel? 🙂 Fra hvor?? 🙂

    3. Maren: Skold mandlene og ta av skallet og la de tørke et døgn, så maler du de med stavmikser eller foodprossesor og da får du fint hvitt mandelmel (og mye billiger!!)
      Dette så godt og enkelt ut, skal prøves 🙂

    4. Eirin; Ja, det går ann! Men jeg er ute etter et fettredusert mandelmel, og da funker det dårlig å male selv, da ender man opp på omtrent samme nivå som kjøpemarsipanen 🙂

    5. disse er gode, jeg brukte ett litt anna blandingsforhold brukte 80 g mandelmel og 60 g sukrin:) og hadde sukker fri sjokolade som jeg sprøytet på de:)

    6. Kan du bli min personlige kokk? Jeg har lyst på alt du lager, men orker aldri legge sjela mi i skikkelig og god mat. Hilsen den hemmelige beundreren. 😉

    7. Bli cardio her ikveill å 😉 Så bra godt ut d du laga ja:D
      Ska du kjør læng på programmet du har no da??

    8. Det er helt sykt hvor flink du er på matlaging! Elsker å lese bloggen din, blir inspirert til å spise sunnere og trene mer 😀

    9. Maren: Det er fra nordic nutrituion sin nettbutikk 🙂
      Ina M: Sånn ca 200 kalorier, 24 gram protein, 9 gram fett og 6 gram karb.
      R.E: Da må du bare bli flinkere! Jeg spiser nemlig opp all maten min selv 😉
      Martin: Så lenge jeg klarer å øke styrken 🙂 Håper du fikk ei god cardioøkt!

    10. Hvor lenge tror du holdbarheten på disse kulene er? 🙂
      Jeg lagde noen her om dagen (tror det var onsdag) og skal på kafe med en venninne nå på tirsdag og lurte på om jeg skulle pakke inn noen av dem i ett glass eller noe å gi til henne.. Men litt dumt om de blir dårlige like etter..
      Jeg har hatt dem i kjøleskap hele tiden.. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg