Endelig juleferie!

Hei alle sammen! Jeg lover å bli flinkere til å blogge fremover, for nå har jeg endelig JULEFERIE 😀 Jeg er så lykkelig at jeg ikke klarer å slutte å glise akkurat nå! Nå skal jeg slappe av og kose meg, og ikke minst trene uten dårlig samvittighet for at jeg burde ha lest. I går rushet jeg gjennom økta for å komme meg hjem til bøkene fortest mulig, og jeg fikk derfor ei ganske dårlig økt. Men nå blir det andre boller fremover 🙂  Livet er herrrlig!

Siden jeg nå har fri tenkte jeg at jeg skulle prøve periodisk faste kostholdet – som jeg tidligere ikke helt har hatt troen på. Men intet våger – intet vinner, så da skal jeg prøve det i en uke fra imorgen 🙂 En hel uke uten havregrøt når jeg våkner – iiik! Høres sjukt ut, men jeg får bare bite det i meg! Vet at det er flere enn meg som er nyskjerrige på et slikt kosthold, og derfor stiller jeg gladelig opp som prøvekanin.Nå venter sofaen, og der har jeg tenkt å ligge rett ut resten av kvelden. Det synes jeg nemlig at jeg har fortjent 🙂 Ønsker dere alle en flott kveld!

Har du prøvd periodisk faste? 

37 kommentarer
    1. Gratulerer med juleferie! Herlig!! 3 eksamener igjen her! :'(
      Har aldri vært noe frokostmenneske, og spiser når jeg blir sulten. Funker fint for meg, men har egentlig ikke ”visst om” noe annet 🙂 Ha en fin kveld!

    2. Leste om periodis faste i går, magen min hadde nok tørna på noe slikt! 😀
      Men spent på å se hvordan du synes det går! 🙂

    3. Jeg vil også så veldig gjerne trene! 🙁 Men forrige helg klarte jeg å tryne på julebordet og måtte på legevakta og sy 4 sting i kneet.. så må vente til de er tatt ut og noen dager etter det før jeg får trent ordentlig tungt igjen,. er liksom ikke det samme når man ikke får varmet opp skikkelig eller trent cardio på sykkel elns. buh!

    4. Så gøy, jeg startet med periodisk faste i går – og så har vi ikke snakket sammen om det en gang ;D Fra når på kvelden starter du? jeg er litt usikker enda hva som fungerer best- starte sent på kvelden og vente med mat til seint på dagen, eller omvendt…

    5. Jeg har ikke prøvd periodisk faste, men kunne kanskje tenke meg å prøve. Jeg er skikkelig frokostmenneske, men som du sier – intet våger, intet vinner 🙂 Kanskje du kunne skrevet litt om det på bloggen? 😀 Det hadde jeg vært UTROLIG takknemlig for!!
      Håper du får en fantastisk juleferie, nyt den – det har du fortjent! 😉

    6. Hei! Heldig som har ferie 🙂 Sitter med eksamen og lurte på om du ville hjelpt meg med dette: Tips til en dagsmeny, spesielt tenker jeg på oppsettet, vil at det skal være mest mulig oversiktelig? Har du et tips til meg:)
      mvh

    7. Pia: Det er et spesielt måltidsmønster, skal skrive om det i morgen :
      Andrea’mi: haha, så gøy 😀 da kan vi utveksle erfaringer etterhvert!
      Maren haugvåg: Selvfølgelig skal jeg komme med innlegg om det! Det blir etterhvert 🙂
      Sun: Jeg kan ikke setter opp dagsmeny for andre, men jeg kan veldig gjerne dele min egen – så kan du hente inspirasjon fra den 🙂

    8. Jeg elsker PF:D Har spist etter det siden i hst, og elsker det. morsomste var at jeg før var et skikkelig havregryn- til -frokost menneske, men nå er det bare dilig å gå uten mat 😉

    9. Jeg digger PF, det har forandret livet mitt rett og slett 🙂 Presset alltid i meg frokosten fordi jeg følte jeg måtte, men nå slipper jeg det og man trener like bra på fastende mage 🙂 Jeg trener da på morgenen 🙂 Lykke til!

    10. Gratulerer med ferie – så deilig! 🙂 Jeg har ikke ferie før 20. januar 🙁
      Jeg spiser etter PF, har gjort det i 3 måneder nå, og trives veldig! Men har aldri greid å bli kvitt sultfølelsen på morgenen, så det er det eneste negative.. Men er digg å spise store måltider med god samvittighet. Før var frokost yndligsmåltidet mitt, nå er det kveldsmat 😀 Lykke til!

    11. Dette hørtes interessant ut! 🙂 Men spiser du ettersom hvilken tid på dagen du skal trene da eller? For min del da som trener på formiddagen, burde vel samle måltidet mitt innen for den tida så jeg får i meg mat før trening.

    12. Jeg har funnet min egen “faste”, jeg starter dagen med en proteinkaffe og da holder jeg til 12 før jeg spiser fast føde=)

    13. Jeg prøvde det en stund, men jeg er så frokost menneske så det funket ikke helt 😉 Du er tøff som prøver 🙂 Lykke til! Gleder meg til å høre hvordan det går!

    14. det har du virkelig fortjent! 😀 Kos deg! Selv har jeg juleferie neste fredag, skal bli deiilig 🙂

    15. God juleferie 🙂
      Jeg har spist etter PF i mange år uten å være klar over at det var noe som het det. Aldri vært noe frokostmenneske. Etter jeg leste om PF har jeg blitt mer bevisst på når jeg inntar måltidene. Siden jeg jobber så uregelmessig som jeg gjør så passer det fint med et lite måltid sånn mellom 15 og 18 på ettermiddagen, alt etter hva dagen tillater med tanke på tid. Så spiser jeg et større måltid alt mellom 20 og 22, litt etter når jeg er ferdig med dagens gjøremål.
      Kroppen min er heldigvis ganske samarbeidsvillig og krangler ikke om jeg ikke spiser til samme tid hver dag.
      Trening legger jeg enten til formiddag på tom mage eller etter jobb, da har jeg inntatt måltid nr. 1.

    16. Jeg har spist på periodisk faste i et halvt år nå. Spiser første måltid i tolv tiden og siste måltid innen klokka åtte. Jeg har forsåvidt aldri vært et frokost menneske, så det å spise første måltid så sent gjør meg ingenting. Det er verre med kvelden. Jeg valgte periodisk faste konsekvent, for ellers ble jeg bare sittende og småspise helt til jeg la meg! Nå vet jeg når siste måltid er, også spiser jeg ikke mer 🙂 Ellers er morgentrening på tom mage null problem, men trener som regel i fire-tiden uansett fordi det passer bedre med timeplanen min.

    17. Jeg begynte å spise etter pf for tre uker siden, og det fungerer kjempefint. Jeg har alltid spist frokost, og vært skrubbsulten når jeg våkner. Men selv med en stor frokost med 60 gram havregryn med melk og proteinpulver, og en yoghurt attåt, ble jeg likevel sulten igjen lenge før lunsj – vi snakker høy romling og uling, i åpent kontorlandskap… Og så fikk jeg ulvehunger om kvelden, og endte opp med å spise alt for mye, eller ikke få sove for jeg var helt halvtullete av sult.
      Så da prøvde jeg å kutte ut frokosten. Og det går så fint 🙂 Drikker vann og kaffe om morgenen, og sultfølelsen er faktisk nesten borte. Den er ikke plagsom i det hele tatt. Jeg kjenner kanskje en litt vag følelse av den, men ikke noe som plager meg. Jeg er jo opptatt med jobb, og kan ikke fokusere på den på samme måte som sultfølelsen om kvelden når jeg sitter i sofakroken og hører kjøleskapet dure 😉 Nå spiser jeg til og med senere lunsj – jeg blir ikke sulten, og spiser egentlig bare lunsj i halv tolvtiden fordi da spiser alle de andre. Og så kan jeg spise meg mett om kvelden, og det er så deilig!
      Jeg har hørt at mange trenger noen uker på å venne kroppen til å ikke få mat om morgenen, på å bli kvitt sultfølelsen. Men det har ikke vært noe problem for meg.

    18. Har et problem med at hvis jeg ikke spiser regelmessig får jeg lett migrene.
      Men har hatt lyst å prøve, hvordan funker det?

    19. Jeg spiser etter pf, og trives kjempebra med det! Mindre småspising og mer energi, i tillegg til at kroppen er blitt mer definert. Jeg vet at mange går sultne om morgenen den første tiden, særlig hvis man er vant til stor frokost. Dette går over – ingen grunn til å gi opp med en gang.
      Lykke til! Blir spennende å høre hvordan du liker det!

    20. Erdet sunt og veldigbra for kroppen eller er det en diett for å gå ned i vekt eller holde vekta? Bare spørr fordi jeg aldri har hørt om det før:)

    21. Veldig flott blogg..
      Jeg håper du kommer til å skrive om periodisk faste imorgen:) Men jeg er litt skeptisk til det. Vil ikke man være tom for energi? Vil ikke denne dietten gi en katabolisk effekt er det jeg prøver å spør om?:P
      Stå på og lykke til!

    22. Jeg har spist sånn ofte uten å tenke på at det var PF. Mange trodde at jeg hadde anoreksi fordi jeg ikke spiste noe (mens de så på). Men greia var at jeg rett og slett var mer komfortabel med å spise på kvelden da jeg hadde tid til å slappe av med maten. Nå har jeg lest litt om det og er UTROLIG glad for at du skrev nettopp dette innlegget! Nå skal jeg fortsette med den (for mange) unaturlige spisingen min og ha en grunn til det. Digger bloggen din 🙂

    23. Hei Nora!
      Så spennende at du skal begynne på periodisk faste! Jeg er ei 20 år gammel jente som pleier å trene styrke helkropp 3 ganger i uken, i tillegg til kondisjon ca 3 ganger. Har lyst å optimalisere kostholdet mitt i forhold til treningen og progresjon, selv om jeg har problem med å sette konkrete mål for den videre treningen. Vil jo gjerne bli enda mer definert, men vet ikke helt hvordan …
      Det hadde uansett vært supert om du skrev litt om periodisk faste! Selv er jeg ofte måsulten hele dagen, og er veldig matglad! Kanskje det hadde vært gøy å prøve periodisk faste?
      Og så en ting til: hvordan får man egentlig tak i Whey protein fra nordic nutrition? Det er jo aldri inne på lager på internettsidene! Det virker så greit å ha et velsmakende protein, og jeg elsker sjokolade!
      til slutt må jeg jo bare si at jeg digger bloggen din og er fast leser! (selv om det er første gang jeg kommenterer) Ha en fin kveld! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg