1 uke

God morgen 🙂 I dag er det akkurat 1 uke til juleferie, og jeg har virkelig ikke ORD for hvor mye jeg gleder meg 🙂 Baking, trening og julekos står for tur da. I dag har jeg treningsfri, for jeg skal nemlig bare trene styrke 3 ganger i uka fremover! IIIK! Jeg har lovt å prøve iallefall, om det går er en annen sak. Jeg er vant med en betraktelig høyere treningsmengde, og derfor er dette veldig uvant for meg. Må iallefall øke antall cardioøkter, sånn at det blir noen form for trening hver dag. Hvis ikke går jeg på veggen!  

Styrke er fokuset på det nye programmet mitt, og jeg kjører med lineær progresjon så lenge jeg får til. Det vil si at jeg øker like mye hver treningsøkt. I knebøy skal jeg f.eks øke med 2,5 kilo for hver økt, og jeg kjører bøy to ganger i uka. Da blir det fort tungt etter noen uker 🙂  Jeg hadde den første treninga mi i går, hvor jeg fant startvekten på hver av øvelsene. Jeg begynner ikke på max, fordi da vil progresjonen kunne stanse for fort. Dag 1 i programmet ser slik ut:

Knebøy 3 x 5, 40 kg 

Militærpress 3 x 5, 25 kilo

Markløft 1 x 5, 60 kg

Chins 3 x max reps, 3 x 2 reps

Sidehev 3 x 12, 7,5 kg

Som jeg har nevt for dere tidligere er jeg langt i fra den sterkeste jenta på gymmet, men det bryr meg egentlig ikke. Jeg må trene på den måten som passer for meg, og ingen andre. Så om noen ser rart på meg på gymmet når jeg bare klarer 2 reps på chins får det bare være, en plass må man jo begynne! Så ikke bry deg om sidemannen klarer dobbelt så mye som deg på gymmet, du trener for deg og ingen andre. Så lenge du gjør ditt aller beste er det godt nok!

Jeg skulle egentlig opp å gå morgencardio i dag, men jeg var alt for trøtt. Så da blir det kvledscardio etter skolen istedet. Det spiller egentlig ikke så mye rolle når man gjøre cardio, så lenge det faktisk blir gjort 😉 Må bare dele et lite mattips med dere før jeg løper videre: kanelkylling! Vet det høres sært ut, men det er dødsgodt! Bruker det både til kyllingwok og kyllingsalat og det passer like bra til begge deler 🙂 

Håper dere har en strålende dag alle sammen 🙂 

29 kommentarer
    1. hehehe kjenner meg igjen i den – med å føle du blir sett rart på på styrketrening. Særlig når en ofte er eneste jente i frivektsavdelingen..
      Jeg er sterk (ifht kroppsvekt) når det kommer til bøy og markløft (trener med 70-80kg), men overkroppsstyrken er så dårlig at det er FLAUT! men tror ikke folk verken bryr seg eller tenker over det. De er litt som å være på stranda – de fleste er så fokusert på seg og sitt, og deres egne kropper at de egentlig ikke helt ser hva d gjør!
      =)

    2. Heldig som har juleferie du! Høres tøft ut med lineær progresjon, men da vet man hvertfall utviklingen og kan ikke snike seg unna 😉 Kanelkylling hørtes spennende ut! Ha en fin dag

    3. Takk for motiverende ord! Jeg har altfor lett for å sammenligne meg med andre, men det er jo meg selv jeg bør forsøke å overgå 😉
      Fortsett gjerne å skrive om der resterende to treningsdagene dine. Jeg vil gjerne høre!
      God tirsdag, Nora ^-^

    4. Kanel og kylling, det må jo bare prøves? Er kanel i en krydderblanding jeg bruker på kylling når jeg tenker meg om, nam! Ellers anbefaler jeg som andre nevner her å bytte til Hindu kanel 🙂 Håper du får en finfin tirsdag!

    5. Dette gjorde godt å lese! Jeg blir alltid så irritert på meg selv hvis jeg bare klarer 3-4 reps når jeg egnetlig ser for meg at jeg skal ta 10 feks. Og da blir det sånn at jeg begynner å se meg rundt om noen så at jeg tabba meg ut… greia er jo at det er ingen andre som VET at jeg tenkte å ta 10 😉
      Kanel… må prøves!

    6. hurra hurra hurra, nå be jeg motivert til 1000! tenker alltid når jeg trener på deg og den smashing kroppen din, så løfter du ikke tyngre, jippi, nå er det håp. Er utrlig taknemmelig om du kan lage et innlegg om hvordan du har trent før, fortelle om volumøkning antall reps og vekter? Blir du alltid svett når du trener rygg og bryst? klem klem

    7. Kan du fortelle litt om hvordan man blir kvitt magefett? Har en bul nederst på magen som ikke vil vekk, selv etter 1 år med trening. Jeg gjøre tydeligvis noe feil 🙂

    8. Er så enig med deg! Når jeg startet å trene styrke var jeg absolutt den svakeste i styrkesalen (i tillegg til at jeg sjeldent ser noen jenter bevege seg inn der) hvor jeg i starten måtte få hjelp til både dips og chins! Følte det var litt flaut i starten, men nå bryr jeg meg ikke lenger. Spesielt etter at jeg har sett hvor enormt mye jeg har utviklet meg, og begynner å få en fysikk jeg bare kunne drømme om tidligere! Stå på videre, du er ihvertfall min motivasjonskilde! 🙂

    9. Elsker kanel og har det på de fleste rettene som jeg spiser, anbefaler å teste ut kokt torsk med kanel, det er godt det =)
      tilogmed reke medd chili og kanel.
      MEN vell og merke er det ikke alle type kanel som er sunne for kroppens indre organer, cassie er en type kanel som virker negativt på leverens funskjon, så vær på passelig med mengde av kanel fra typen cassie. KANEL fra HINDU derimot, er bare snill og god for både kropp og sjel, det kan du og kroppen din kose seg med, samtidig hjelper kanel å regulere blodsukkeret, er soppdrepende og betennelse dempende, mm.
      Så her er det bare å kose seg med KANEL 😉

    10. Oj det kan fort bli tungt etter en stund ja.
      Jeg må bare slenge inn et lite takk for at du bruker tid til å inspirere her på bloggen din, entusiasmen og positiviteten er så smittende!! 😀

    11. Når du kjører knebøy, hvilken måte kjører du det på da? Trener selv styrketrening og jobber mot et stort mål innen konkurranser. Finnes så mange forskjellige meninger om knebøy så jeg klarer ikke bli enig med meg selv om hva som er rett. Kjører du dem helt ned eller bare til 90 grader? Hvor plasserer du knærne?

    12. nå føler jeg meg enda bedre 🙂 har lenge tenkt på at folk ser stygt og rart på meg når jeg trener, og det har påvirka treninga faktisk! så takk for oppmuntrende ord 🙂 blir så motivert av deg!

    13. Det er så flott at du skriver: Tren kun for deg selv og ingen andre… Synes alle har fokus om å slå hverandre og seg selv for hver trening.. ikke rart mange blir lei..
      Og kanelkylling er jo supergodt! Skrev et innlegg om det selv for noen dager siden, og der er jammen meg noe som bør tipses om! Fast krydder hver gang jeg lager kyllingrett om dagen. NAM 😀

    14. Kanelkylling er best! 😀
      Kos deg med nytt treningsprogram 🙂 Det er helt sikkert rart å bare trene styrke 3 dager i uken, men kroppen har nok veldig godt av det 🙂

    15. Du trene Mark Rippetoe’s Starting Strength ja? Bra greier. Eg begynte i sommar. I staden for å finne min 5RM, begynte eg på 20 kg i benk, militærpress og bøy, 45 kg i mark, økte 5 kg pr bøyøkt, 7.5 kg pr markøkt, og 2.5 kg pr press og benkøkt. Går heilt fint det. Då har du framgong lenger óg! (“,) Hadde derimot råda deg t å ikkje leggja t øvelsar i standardprogrammet, det vert nemleg fort tungt nok! (“,) Lykke til! (“,)

    16. Hei Nora:) Jeg lurte på om du kunne lage et innlegg om en typisk dag for deg nå “off season” (mat og trening) vs. når du trener mot konkurranse? Det hadde vært morsomt å se!

    17. Hei Nora! Må få si at du er utrolig motiverende til å legge om livsstilen!
      Jeg er sånn ca som du var på bildet du la ut av deg selv i bikini sommeren 2010. Har ikke tenkt å begynne å bygge så mye muskler som du gjør, men har lyst å få en litt tynnere, sunnere og stranmere kropp. Kan du ikke lage et innlegg om hvordan du kom i gang? Hva la du om av kost, hvordan begynte du å trene? Har du tips til lunsjer og middager og trening for en som bare vil ta av litt og stramme opp? Er det styrke som er alfa omega for å forbrenne fett? Hvordan komme i gang rett og slett.. Noen tips om hvordan du gjorde det hadde vært supert 🙂

    18. Mira: Ja, det er faktisk skikkelig digg 🙂 Vet at det er Hindu som er best, men når man er tom får man tage det man haver 😉 Men det er godt å høre at dere passer på meg!
      Anonym: Det kan jeg 🙂 Blir alltid svett når jeg trener ja ;P
      Anonym: Det går ikke an å punktforbrenne desverre, så da må nok den generelle fettprosenten ned.
      Katrine: Jeg lenger ned enn 90 grader ja, men ikke helt ass to the grass 😉 Står med tærne litt utover, og passer alltid på at knærne ikke “slår innover”
      Eyzteinn: Noe tilnærmet likt ja 🙂 Gøy å høre at det funket for deg!
      Ida: Det skal jeg klare å få til 🙂
      Hilde: jepp, det kan jeg 🙂 Starttips er gode å ha!
      Anonym: Ja, men det er alt i store mengder 🙂 Noen ting er for godt til å gi opp 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg