Svar på spørsmål

 

God kveld alle sammen! Da har jeg endelig fått svart på en del av spørsmålene deres 🙂 Mange spurte om det samme – så en del spørsmål kommer det egne innlegg om. Håper svarene hjelper, og at dere ble litt klokere på det dere lurte på 🙂

Hvordan reagerte familien og vennene dine da du bestemte deg for å satse på bodyfitness? Jeg er redd for å ikke få støtte.

Jeg er så heldig at jeg har en helt fantastisk familie og venneflokk som støtter meg i alt jeg gjør. Det har gjort veien min mye lettere, selv om det har bydd på noen utfordringer undeveis. Ingen i familien min synes det er spesielt “pent” med mye muskler – og noen ganger er de litt for flinke til å påpeke det. Det vanskeligste var egentlig i begynnelsen – da jeg fikk beskjed om at jeg var “fanatisk” fordi jeg ikke spiste pizza og potetgull i helgene. Men etterhvert som de forstod at dette var det JEG virkelig ønsket, støttet de meg i tykt og tynt. Hvis du er redd for at familie & venner ikke vil støtte deg, så ta en prat med dem og forklar hvor viktig dette er for deg. Det er vanskelig nok å gå gjennom en konkurransediett i seg selv, og jeg kan ikke se for meg å gjøre det uten støtte fra mine nærmeste.

Hva er oppskiften på eggefluff og funlight-gele?

Eggefluff lages av å piske eggehvitter sammen med sukrin/stevia. Vil du ha smak kan du tilsette proteinpulver med den smaken du ønsker, evt litt kakao. 

Funlightgele lages av å varme opp 7 dl vann sammen med 3 dl funlight. I dette tilsettes en pakke gelatinplater, og du rører i blandingen til platene er rørt ut. Sett i kjøleskapet noen timer til det stivner og nyt 🙂 

Kunne du fortelle litt mer detaljert om kostholdet ditt? I en diett og deffe-periode; hvor mange kalorier, karbohydrater og proteiner prøver du å ligge på og hvorfor? Samme gjelder også off-season slik som nå, forstod du spiste diett-mat på hverdagene og hva du vil i helgene? Og har du spisedager? I så fall, hvor mye spiser du og hvilken type mat? 

Jeg teller ikke kalorier – rett og slett fordi jeg ikke orker å bruke tid på det. Når jeg er på diett blir den satt opp av coach Gunnar, og da spiser jeg akkurat det jeg får beskjed om. Jeg stoler 100% på at han kan jobben sin, og da lar jeg han ta seg av kaloriregninga 😉 Nå som jeg ikke er på diett ligget hovedfokuset på å få i meg det viktigste næringsemnet – proteiner. Ellers spiser jeg sunt og variert og spiser alltid REN mat. Det vil si ingen ferdigprodukter eller halvfabrikata. 

Jeg spiser det jeg har lyst på i helgene og så mye jeg vil, så det kan vel regnes som spisedager. I dag hadde jeg f.eks lyst på vaffel med syltetøy, så da spiste jeg det uten å få dårlig samvittighet. Men det betyr ikke at jeg propper trynet med vafflel og sjokolade fra fredag til søndag bare fordi jeg “kan.” Sunn mat er det jeg liker aller best! 

Er du singel? Er du på utkikk etter kjæreste? Beskriv drømmemannen.

Ja jeg er singel og nei, jeg er ikke ute etter kjæreste. Ser du derimot slik ut og får meg til å le så mye at jeg aldri må trene mage igjen så må du gjerne ringe på døra 😀 

Hva syns du om kunstige søtningsstoffer som aspertam i Fun Light?

Helt ærlig så bryr jeg meg ikke så hardt om det! Jeg føler at når jeg er så sunn ellers må jeg få ha noe å kose meg med 😉 Fun Light og Pepsi Max drikker jeg MYE av, og det kommet jeg nok alltid til å gjøre 🙂 

Hva mener du egentlig med “cardio” og hva er “morgencardio”? Hvor mye cardio bør “mannen i gata” gjøre?

Cardio er bare et fancy ord for kondisjonstrening. Det kan være rask gange, ellipse-masking, jogging – eller hva som helst. Morgencardio er kondisjonstrening gjort før du spiser frokost. Det har ikke noe å si når på døgnet du utfører cardio når det kommer til forbrenningen, jeg liker bare best å gjøre den på morgenen. Går som regel ute i ca. 45 minutter og våkner skikkelig av den friske lufta 🙂

Hvor mye “mannen i gata” bør gjøre er det vanskelig å svare på. Det kommer an på ønsket resultat og målsetninger. For min del kjører jeg cardio ca. 3 ganger i uken, hvor en av disse er 4×4 intervaller.

Hva synes du om de som doper seg i denne idretten? Merker du selv lett hvem rundt deg som gjør det? Har du blitt testet for det selv?

Jeg har aldri blitt testet for doping, selv om jeg ønsket en dopingtest fra Antidoping Norge for å bevise at jeg er rein. Desverre ville de ikke utføre testen da det koster 7000 å teste utøvere, og jeg måtte isåfall ha betalt testen selv. Dette ville jeg gjøre fordi det kom anklager her på bloggen om at jeg brukte doping. Men jeg har ikke råd til å bruke så mye penger på å bevise noe jeg vet er sant – men om noen av dere vil ha det svart på hvitt så gjerne overfør 7000 til meg 🙂

Når noen tilogmed trodde at lille meg brukte stereoider, så sier det seg selv at det er vanskelig å se “lett” hvem som bruker og ikke. Jeg kan selvfølgelig spekulere i hvilke utøvere som bruker doping og ikke – men det bryr meg faktisk ikke. Om mennesker velger å ta disse stoffene – så vet de faktisk konsekvensene av det. At noen likevel velger å bruke doping får da være deres valg, men det er noe jeg ALDRI vil prøve. Jeg håper virkelig at ingen av dere som leser bloggen min begynner med dette om dere vil satse på bodyfitness – husk at konsekvensene er IRREVERSIBLE! 

Hva synes du om proteinbarer som måltidserstatning? Hva er din favorittbar? Er Nutilettbarer sunne?

NEINEINEI er det jeg synes. Detter er absolutt ikke noe jeg anbefaler i forhold til vektnedgang! En Nutrilettbar inneholder 215 kcal og kun 14 gram protein – altså noe jeg aldri ville ha spist hvis målet er å gå ned i vekt.  En proteinsjokolade er fortsatt en SJOKOLADE, og siden når ble sjokolade et måltid? Jeg betrakter proteinbarer som snack – og kan derfor spise barer som lørdagsgodt. Ohyeah! og 2good er favorittbarene mine, i alle smakene! 

Kan du forklare i detalj hvordan man får bestilt produkter fra gymgrossisten og hentet det på Storlien?

Bestill produktene til denne adressen:

*Ditt namn*
c/o SUPERPRIS Livs & Bensin
Vintergatan 20
SE-830 19 STORLIEN
SWEDEN

Dette er den bensinstasjonen som ligger før Storlien sentrum. Hentelappen kommer dit, du spør bare etter lappen i kassa. Ta med lappen, kjør til Coop’en og hent pakken! Enkelt og greit 🙂

 Jeg lurte på om du har noen råd angående selvtillit? Jeg har veldig lyst på mer muskler men jeg føler folk kommer til og slenge drit om meg hvis jeg får mye muskler.

Vi lever kun en gang, og da er det for meg viktig å gjøre det som gjør meg lykkelig. Jeg trener utelukkende for min egen del, fordi trening for meg til å føle meg bra 🙂 I tillegg er det jo jeg som skal være fornøyd med det jeg ser i speilet-  ikke andre folk 🙂  Uansett hva man velger her i verden vil det alltid være noen som er uenige/rakker ned på deg , så bare følg drømmen din og bygg muskler 🙂

Hvilke planer har du for videre utdanning etter bachelorgraden din i økonomi? Fornøyd med studiet?

Jeg er utrolig fornøyd med studiet mitt, TØH er en veldig bra skole. Jeg blir ferdig med bachelorgraden min til våren, og kommer til å søke videre på mastergrad med start høsten 2013. Copenhagen Buiness School kommer da til å være førstevalget, og jeg håper virkelig jeg kommer inn!

 Hvilke tanker har du om lavkarbo-diett og LCHF?

Vi mennesker er forskjellige, og vi har alle forskjellige meninger. Jeg kunne ALDRI ha fulgt en slik diett! Å spise smør, bacon og majones er så feil du kan få det i mitt hode. Men dette er meg, og jeg respekterer fullt ut at andre har ulik oppfatning. Jeg tror det viktigste er å finne det kostholdet som passer best for akkurat deg 🙂

Jeg kjenner deg, og lurer derfor på hvorfor du legger ut misledende bilder av deg selv fra “før” du begynte å trene. Du legger jo kun ut bilder du ser feit ut på – og du har ikke akkurat vært det mye av levetiden din…

Kroppen min har hatt ganske mange ulike former på mine 22 år, jeg vært både chubby og “tynnfeit.” Tynnfeit var jeg da jeg kun trente cardio og lite styrke, dvs. jeg var tynn men samtidig slapp. Med klær på derimot, vises det ikke at jeg er slapp i kroppen og jeg tok desverre ikke mye formbilder på den tiden 😉 Derfor velger jeg heller å legge ut bilder fra chubby-perioden, da det vises bedre! Men her kommer bilder fra litt forskjellige perioder – så jeg ikke misleder noen 😉

Sommer 2007

Sommer 2008

Vinter 2009

Vår 2010

Høst 2011

Hva veier du nå og hva veide du under NM?

Nå veier jeg ca 55 kg, og jeg var rundt 48 på scenen.

Anbefaler du frukt for å gå ned i vekt? Hva er favorittfrukta di?

Det var ikke frukt på konkurransedietten min for å si det sånn, og dette var kanskje det jeg savnet mest under dietten! Jeg anbefaler defor heller å spise grønnsaker enn frukt hvis målet er vektreduksjon. Eple er favorittfrukta mi! 🙂

Hvordan gikk du frem for å få sponsorer?

Jeg har vært veldig heldig som har så gode sponsorer, og det er jeg veldig takknemmelig for! Noen av de har tatt kontakt med meg først, men andre har jeg sendt mail til selv 🙂

Hva er favorittøvelsene dine for de ulike muskelgruppene? 

Forside lår: Beinpress, beinspark

Bakside lår:  Strake markløft, sittende lårcurl

Rumpe: Bulgarske utfall

Korsrygg: Rygghev

Rygg: Stående roing, pullover

Mage: Omvendt beinhev

Bryst: Dips

Skuldre: Sidehev, skulderpress

Armer: Bicepscurl, franskpress

 

31 kommentarer
    1. hei:) jeg er ei jente på 15:) og lurte på om du kan vise styrkeøvelsene dine?? er redd for å ødelegge rygg ogsånt hvis jeg gjør feil !
      jeg blir kjempe innspirert, selv om jeg spiller håndball !!! 😀

    2. Må bare si at dette er den eneste bloggen utenom tegnehanne jeg har besøkt mer enn ettpar ganger. gøy at det alltid er liv i bildene dine, smilet er som regel på plass!
      flotte bilder, flott dame, lykke til!

    3. Hei ,jeg er en jente på 15 år .. Elsker å trene osv .. og du er som forbilde for meg. Stå på ! Jeg går på kickboxing,men jeg lurte på en ting: Kan du vise noen øvelser for å få bort fettet på innsiden av lårene ? <3

    4. Hei. Jeg fikk ikke svar på spm mitt. Spurte deg ang hvordan økningen i kg – på vekter. en skal øke på grunnprogrammet du henviste til.

    5. for noen forandringer det har vært i løpet av årene :)) du har jobbet utrolig bra! gleder meg til å melde meg inn på kaliber når jeg flytter hjem igjen til trondheim 😀

    6. Bra blogg med mye inspirasjon 🙂 Lurer på en ting ang. styrketrening:
      Jeg trener styrke 2-3 dager i uka og liker å utfordre/presse meg litt. Problemet mitt, er at jeg ofte blir skikkelig kvalm halvveis/mot slutten av økta 🙁 Trener ca 1 time. Vet du hva som kan være årsaken til det? Presser jeg meg for hardt?
      Hva bør man spise før trening og hvor lenge før?
      Takknemlig for svar!! 🙂

    7. Flotte svar!:) Du virker som ei jordnær og fantastisk jente med beina godt planta på jorda:) Velformerte svar! Når du henter bestillingen din i Sverige, hvor lenge etter bestilling kan den plukkes opp? Klem

    8. Det er mange spørsmål du får inn her, ikke lett å svare alle sikkert 🙂 Men det jeg lurer på ut i fra å ha sett bildene dine, om du har lagt inn brystforstørrelse? Kan hende det er noen som har spurt om det før uten at jeg har sett det. Eventuelt, hvordan funker det med slik type trening du driver med?

    9. Du kan forresten spise mat med aspartam-tilsetning med god samvittighet! Ingen forskning viser at aspartam er farlig for mennesker i de små konsentrasjoner de forekommer i mat. Derimot er det noen mennesker som har en sykdom kalt phenylketonuria, som gjør at de mangler et enzym som bryter ned aspartam, og disse menneskene skal ikke spise mat med aspartam-tilsetning. 🙂

    10. Hei Nora! Du har en fantastisk blogg. Selvom jeg ikke har noe ønske om bodyfitness, må jeg si at jeg blir utrolig inspirert av deg til å komme i bedre form! Jeg har et lite spørsmål til deg, hvor bestiller du proteinpulver o.l. matvarer fra, og kan du anbefale en “startpakke”?
      Keep up the good work, jeg har trua på deg!

    11. Hei Nora.
      Må først bare si at du er ekstremt motiverende! Får så kick av å titte innom her, og det gir også masse motivasjon(:
      Lurte litt på det samme som det samme som “:p” skrev litt lenger opp her. Vet det ikke fungerer å punktforbrenne fett, men en av mine mål er å ha lår som ikke gnisser sammen. Noen gode tips?
      Spørsmål to er om du kan legge ut video med alle favorittøvelsene dine?
      Ha en fin kveld!

    12. angående nutrilettbarene: du sier de ikke er sunne for vektreduksjon. men er de en relativt sunn snack, altså bedre enn vanlig sjokolade og andre søtsaker?

    13. Hjelpes, du var jo så mye penere før! kan ikke forstå at du vil ha så mye muskler, du var nydelig før.. Er du chubby der, så er jeg smellfeit.. Ganske missledene

    14. Er så enig! Hvis du kaller det der cubby så vet ikke jeg. Sender et feil signal til normal vektige jenter! Hvor mye veide du den tiden ? På bildene ser du helt normalvektig ut.

    15. 14 gram protein i et mellommåltid er mer enn nok for en vanlig person. Du burde kanskje sjekke om de tingene du skriver om kosthold er riktig..

    16. Anonym: ja, jeg er bare 1.58 :))
      Karoline: Kommer med et innlegg om RYP 🙂
      Mette: Sjekk leveringstid hos de du bestiller til 🙂 Gymgrossisten har max 5 dager iallefall!
      Silje: ca. 60 – og kun fra proteiner 🙂
      Tonje: Ja, det har jeg! Opererte før jeg beynte meg trening skikkelig, og de har ikke plaget med på trening i det hele tatt 🙂
      Anette: Jeg skal komme med et innlegg om kosttilskudd snart, de bestilles fra http://www.nordicnutrition.no
      Victoria: kan lage et innlegg om det – sumosquat er et godt tips!
      Anonym: Bedre enn vanlig sjokolade ja, men still – fortsatt sjokolade 😉
      Anonym: Jeg veide 65 kg på det meste, en vekt jeg aldri vil opp til igjen. Med tanke på at jeg er 1.58 gir dette meg en BMI som sier at jeg er overvektig. Nå skal det sies at jeg ikke synes BMI gir et riktig bilde – men bare for å poengtere.
      uansett, jeg følte meg som dritt da og fantastisk nå, og det var det som var poenget 🙂

    17. Hei. Jeg er ei 20 år gammel jente. Jeg blir utrolig inspirert når jeg ser før og etter bildene av deg. Jeg er selv litt chubby, har lovehandles, spesielt rundt magen. Jeg er en “jojo-trener”. Har perioder der jeg trener, men blir lett umotivert og “gir-opp”. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal begynne. Har du tips på hvilke øvelser som er bra for nybegynnere som meg? Hvordan var din utvikling i treningen? Jeg har en tendens til å bare trene kardio også litt styrke. Håper virkelig på svar. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg