Doggcrap

Som nevnt har jeg fått nytt treningsprogram, og jeg trives godt med det. Det er en veldig uvant måte for meg å trene på, men det er gøy å variere litt også! I stedet for høyt volum og masse reps trener jeg nå med høy intensitet og lite reps. Denne metoden heter Doggcrap og grunnprinsippene ser slik ut:

  • Progressiv overbelastning 
  • Frekvens er viktigere enn volum
  • Rest-pause sett (Målet er å gjennomføre 3 sett med 11-15 totale reps per muskelgruppe)
  • Korte pauser mellom setten (15-30 sekunder pause).
  • Uttøying i 60-90 sekunder etter at du er ferdig med hver enkelt muskelgruppe

Hvis du vil lese mer utfyllende om denne treningsmetoden, har coach Gunnar skrevet en god artikkel som du finner her.


Uttøying på høyt nivå 😉 

Jeg har tre slike økter i uka, og får dermed god tid til å restituere meg mellom øktene. På dagene jeg har styrkefri har jeg høyere intensitet  og volum på cardio, og bruker mer tid på å poseringstrening og mageøvelser. Greit  å ha tid til å jobbe med de svake sidene 😉 

Hvilken treningsmetode bruker du? 

15 kommentarer
    1. Spennende:) Blir gøy å høre/se hvilken fregang du får med dette programmet. Selv kjører jeg annen hver dag. Overkropp/rygg en dag og bein/mage neste dag. Nå har jeg kun èn dag med kondis/intervall, men det blir det litt forandring på etter hvert.
      Ha en fortsatt fin dag:)

    2. Jeg kjører nå-skal-jeg-f…-meg-dypere-i-knebøy-program!
      Doggcrap har jeg aldri hørt om, så nå skal jeg gå dypere inn i den artikkelen også.
      Takk for at du deler 🙂

    3. Trener stort sett etter dagsformen og sikter mot 10-12 reps. Plukker vekt ettersom hvordan jeg føler meg den dagen, noen dager er det 10kg skulderpress og andre dager er det nok med 7kg 😉 Følger ikke noe spesielt program, trener nok litt mer på de musklene jeg ønsker å forbedre og litt mindre på de jeg er fornøyd med.

    4. Høres intensivt ut!
      Men funderer litt på effekten av den tøyningen…stretching handler jo om å få muskelen til å gradvis slippe spenningen og la seg strekke mer-og-mer. Med belastning på denne måten, vil jo ikke muskelen klare å slippe spennet skikkelig (da ville jo armene vrengt seg og vektene gått i gulvet)…?!

    5. Dc er noe av det mest hardcore du kan trene. Heftig med ett så stressende program for Cns nå som du går mot slutten av dietten og kroppen din sikker er ganske stresset:) men det fungerer jo ofte veldig bra etter ett program med høyt volum, så blir nok bra. 🙂 selv digger jeg doggycrap aka dc!

    6. Heheh, kjenner til doggcrap ja. Men hvor i alle dager kommer navnet fra!? Det har jeg ikke fått med meg, og har vært nysgjerrig siden dag1 ;D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg