Heller pakkekalender enn sjokoladekalender

Den siste uken har det vært mye skriverier om kalendere, og nå klarer jeg ikke å holde igjen. For her virker det som pakkekalendere er den store synderen, mens en enkel sjokoladekalender er helt fantastisk. Fordi vi har jo så mye annet å styre med frem til jul at det blir for mye med pakkekalender. Her er jeg 100% uenig, for jeg ser virkelig ingen som helst grunn til å gi barna sjokolade på morgenen hver eneste dag i desember. Når ble det greit med sjokolade i hverdagene? En ting er at det kanskje er annerledes i selve juleuka – men en hel måned? Jeg synes det er helt drøyt, og ville aldri gitt en sjokoladekalender til Ulrik. Hva med å gi i helgene i stedet for hver eneste dag? Barns kosthold er foreldrene sitt ansvar, og det er faktisk sånn at vi får flere og flere overvektige barn. Det synes jeg er utrolig trist, og det er absolutt ikke barnas feil. Her er det foreldrene som må ta tak for barna sin helse, og legge et godt grunnlag tidlig. Nettopp derfor velger jeg mye heller pakkekalender fremfor sjokoladekalender. Det å lage pakkekalender betyr på langt nær at foreldrene må ut med mye penger, for her er det bare kreativiteten som setter grenser. Selv har jeg valgt å leie bøker på biblioteket – en for hver dag i desember. Det tok meg omtrent 20 minutter på biblioteket, og innpakkingen tok jeg samtidig som jeg så på Farmen. Altså har jeg verken brukt tid eller særlig penger på det, sett bort i fra innpakningspapiret til 10 kroner. Det er vel omtrent det samme som sjokoladekalendrene koster, men i mine øyne er det så ufattelig mye bedre. Det trenger ikke å være bøker heller, det kan være aktivitetskalender til barna eller ting de liker å gjøre. Det må ikke på død og liv være pakker. Men om noen mødre har tid, lyst og råd til å lage pakkekalender med fine gaver, så er det fint det også. Jeg ville uansett valgt pakkekalender 10 av 10 ganger over sjokoladekalender. Om barna ikke får kalender, så er det helt greit det også. Jula handler tross alt om å være sammen, så må hver enkelt få bestemme hva man skal legge i det ♥

12 kommentarer
    1. Jeg tror nok at poenget er det overfladiske med pakkekalendere og ikke fokuset på sjokoladekalenderen. Det er nok mer sammenligningen i pris som er hovedfokuset her.

    2. En liten sjokoladebit hver dag i desember er vel ikke det som gjør barn overvektige!? Ser tankegangen din, men her synes jeg du overproblematiserer sjokoladekalenderen.

    3. 540 kalorier i hele kalenderen: 22,5 kalorier pr sjokolade… altså, det er vel ikke de få grammene sjokolade som er problemet, men alle pepperkakene og annen kos barna eventuelt får i seg.

    4. Fantastisk smart 😊jeg er enig i at sjokolade ikke hører hverdagen til. Selv om det er en liten bit så er det helt unødvendig. Jeg ser heller ikke problemet med pakkekalender generelt, men meg om det 😊

    5. Eg likte bokkalenderen kjempegodt! Eg ramla også over ein anna type kalender som eg fekk veldig sansen for: eit album som skal fyllast med bilete frå året som har gått. To bilete frå kvar månad, så på julaften har ungen ei lita minnebok. Trur eg kjem til å prøve meg på noko sånt når eg får store nok ungar iallfall 😀

    6. Mine små på 20mnd og 4,5år får pakkekalender med små leker og aktiviteter, og bare en liten godteriting på lørdagene. Egentlig synes jeg ikke en liten sjokoladebit hver dag har noe å si, men da eldste fikk TO godterikalendere fra andre i familien ifjor (Haribo og sjokolade) så blei det bare mas om godteri hele tida. Merka nesten at han blei avhengig. Så de fjerna vi rett og slett, og fordelte det på lørdagskveldene.

    7. jeg skjønner greia, men den aller minste sjokoladekalenderen synes jeg er helt grei, men problemet er alle disse andre som har kommet med større godteribiter hver dag.

    8. Jeg syntes ikke de “gammeldagse” sjokolade kalenderene er så ille, da bitene er så små. Selv hadde jeg alltid sånn gjennom barndommen, og jeg syntes det var en stor del av julen, og gjorde hele desember litt mer spesiell. Og det var langt ifra det som gjorde meg en lubben unge, haha! Men syntes noen av kalenderene er unødvendige for små barn, de store godterikalenderene til flere hundre kroner kommer jeg nok aldri til å kjøpe til barna mine. Men liker tanken på en slags aktivitetskalender, og det du har gjort her med bøker! 😀

    9. WOW! For en fantastisk idè… Herlighet, at jeg aldri har tenkt på det! <3 Dette skal kopieres neste år. Er jo gratis <3 Tusen takk for tipset!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg