Styrketrening med barnevogn

I dag hadde jeg egentlig ikke tenkt å trene, jeg var nemlig på tidenes nyttårsfest sammen med herlige kollegaer. Det resulterte i en sen natt og en sliten kropp, men litt frisk luft er aldri feil. Vi trillet 8 kilometer før jeg fant ut at kroppen faktisk ikke var i så verst form likevel. Derfor ble det litt styrketrening med vogna, det er så lurt! Jeg tror mange ikke tenker over alle øvelsene man kan gjøre med vogn, så jeg tenkte å tipse dere om mine favoritter. Pikes er en tung men utrolig god øvelse for kjernen, hvor du starter i pushups-posisjon med beina på vogna. Rull vogna mot deg samtidig som du løfter hoften rett opp, kroppen skal da danne en omvendt V. Gå kontrollert tilbake til utgangsposisjon, og gjenta øvelsen så mange ganger du klarer.

Tights fra Röhnisch / jakke (-40%) fra Kari Traa. Stort salg på varme klær hos X-life ut dagen finner dere her.  (sponsede lenker)

 


Pushups er alltid en favoritt, og med beina litt høyere oppe blir øvelsen tyngre. Bulgarske utfall blir også tyngre med vogn på grunn av det ustabile underlaget, så denne er virkelig verdt å prøve.

Sist men ikke minst må jeg ha med rollouts, hvor du starter på knærne og lener deg mot vogna. Press vogna så langt fra deg som mulig mens du holder kroppen strak, og trekk tilbake igjen. Denne øvelsen er så tung, jeg har ikke sjans til å komme meg helt ned enda. Men jeg er på vei, og det er det viktigste! Om du ikke har barn selv har du helt sikkert ei venninne, søster eller kollega med barnevogn, foreslå gjerne disse øvelsene hvis dere skal på tur sammen så får dere litt ekstra trening inn i hverdagen. Ha en fortsatt fin søndagskveld alle spreke lesere ♥

11 kommentarer
    1. hei! elsker treningtipsene med barn og vogn, men har et spørsmål, er det mulig å gjøre de sammen øvelsene men en vogn med 4 hjul. har helt skrekk for barnevogner med 3 hjul da jeg har erfart av de har veltet.

    2. Helt supert å komme seg ut i frisk luft og på trilleturer i barsel/småbarnstiden, men det der er seriøst det dummeste jeg ser! Det viser bare hvilket press/ hvor tullete det er blitt med å komme seg kjappest mulig i form etter svangerskap og fødsel og at det for all del ikke skal vises på noen måte at man har fått barn…

    3. Linn:det er din mening. Jeg har aldri frontet å komme seg kjappest mulig i form, min er snart 1 år og jeg er fortsatt ikke helt der jeg var før jeg fikk barn men det gjør ingenting. Etter jeg fikk barn må jeg gripe de mulighetene jeg har til å trene, og det vet jeg er likt for mange andre mødre også! Derfor er dette supersmart i mine øyne, så får du tenke akkurat hva du vil 🙂

    4. Oda: Jeg vil anta at det fungerer akkurat like greit med fire hjul 🙂 Jeg er superfornøyd med vogna mi og synes den er veldig stabil, så her går det helt fint 🙂

    5. Når barnet nærmer seg ett år må det absolutt være lov til å trene uten å få på seg at man er så opptatt av å komme fortest mulig i form! Selv har jeg en datter på 1 år og jeg har ikke vært så flink til å trene, så når ho har vært syk nå og villet bli trøstet ved at jeg har måttet gå å bære henne, så er resultatet enn rygg som er så vond at jeg knapt klarer noe som helst! Så det er viktig å tenke på at man må være i god form og godt trent og sterk, for det er ganske fysisk krevende med barn, og jeg skal i hvertfall trene styrke heretter, så jeg ikke går på den smellen her en gang til!

    6. Hei 🙂 Pleier du å gå tur/trene utendørs med bare tights eller har du stillongs/ull under? Sliter så med at jeg blir så kald på beina(spesielt lårene og rumpa) med tights, også om jeg bruker de som er tykkere. Og synes ikke det er så komfortabelt og bruke en tykk og klumpete bukse. Sliter du med det samme eller har du noen triks og tips og komme med? Og blir du ikke kald uten sokker som dekker anklene? Hilsen frysepinnen som sliter med å komme seg ut og trene om vinteren 😉

    7. Og må bare legge til, etter å ha lest kommentarfeltet, at jeg virkelig ikke føler du har frontet at man må komme seg kjappest mulig i form etter en fødsel, slik som Linn mener. Jeg synes du har vist at man skal lytte til sin egen kropp og begynne å trene igjen når man kjenner at kroppen er klar for det. Du begynte jo veldig forsiktig og økte gradvis, slik jeg har fått med meg her på bloggen. Om du vil trene med barnevognen på tur, så skjønner jeg virkelig ikke hva som er problemet med det. Føler du er et godt forbilde med sunne idealer og er flink til å motivere folk til å være mer aktive i hverdagen og vise at det er mulig å få inn litt aktivitet uten å dra på treningsstudioet. Også er jo dette bl.a. en treningsblogg, så jeg føler at det er ganske naturlig at du kommer med treningstips 😉

    8. Lill: Jeg er stort sett utendørs med bare tights ja 🙂 Det tvinger meg til å holde tempoet ekstra oppe, hvis ikke blir jeg kald! Så jeg har desverre lite tips å dele, ull under tights synes jeg bare blir klumpete og ekkelt jeg og :p

    9. Så smart! Takk for tips, dette må prøves. Mi jente er 7,5 mnd og jeg har sjelden tid til trening så man må, som du sier, ta de mulighetene man har!

    10. Heia deg!! Du er så kreativ og finner på så mange nye og varierende øvelser, om d så er med barnevogn liksom så er ALT mulig! Digger det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg