Grov calzone

Det er mandag, og som mange andre liker jeg å starte uken på en sunn og god måte. Mange tenker kanskje ikke på pizza som sunt – men det kan den virkelig være hvis en lager den fra bunnen av med gode ingredienser. Jeg er veldig glad i pizza, og har postet mange ulike varianter i løpet av årene. Dette er likevel den første gangen jeg viser dere calzone, det er jo så godt! For to store calzoner trenger du:

150 g havremel ♥ 70 g fibra fullkorns hvetemel ♥ 30 g bakepro ♥

1/2 pakke tørrgjær ♥ 1,5 dl lunkent vann ♥ 1 ss olje ♥ en klype salt

Bland ut gjæra godt ut i vannet, før du tilsetter oljen og deretter resten av ingrediensene. La deigen heve på et lunt sted i 30-40 minutter, da skal den omtrent ha doblet størrelsen sin. I mellomtiden lages fyllet, og her kan du velge det du selv liker best. Her er det brukt 750 g karbonadedeig, 1/2 boks hakkede tomater, 1 tomat, 1 rødløk, 1 kinesisk hvitløk, 1 paprika og krydder. Er dere glad i litt spicy retter som meg, så bruk gjerne kajennepepper, oregano, chili og havsalt.

SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Stek karbonadedeig, tilsett grønnsaker og la det steke seg godt sammen før du tilsetter de hakkede tomatene. Smak til med krydderet, og la det putre noen minutter. Når deigen er ferdig hevet kjevlesden ut til to like store deler. Legg fyllet på den ene siden av bunnen, og brett den andre halvdelen over. Bruk en gaffel langs kanten for å lukke de to halvdelene mot hverandre. Topp gjerne med litt raspet ost og oregano, og sett inn i ovnen på 225 grader i 20-25 minutter.

SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Dagens middagtips fra meg til alle dere, håper dere har en super start på uka!

14 kommentarer
    1. Hva kan man bruke i stede for bake pro. Har easy bake fra xlife. Eller kan må man bruke noe annet å erstatte det med?:)

    2. Calzone har jeg faktisk ikke spist på mange år, men det er jo kjempegodt! Takk for oppskrift, gleder meg til å lage dette til middag i morgen 🙂

    3. Når jeg en sjelden gang kjøper take away blir det gjerne calzone men å lage det selv har jeg faktisk aldri prøvd…
      Skjønner at jeg må gjøre noe med det denne uken 😉 Takk for tips!

    4. Hvem har sagt at man skal spise en hel calzone i ett måltid? 750 g karbonadedeig er nok kjøtt til en hel familie, så her kunne man med fordel lage 4-5 porsjonscalzoner!

    5. Jeg laget denne, men byttet ut bakepro med litt mer Fibra og havremel 🙂
      Her holdt dette til 5 stk og vi som er en familie på 3 ble gode og mette alle sammen.
      Jeg syns det holdt med 1 stk med salat vedsidenav, lillemor på 2 år spiste 2/3 av sin og mannen spiste 2 med salat vedsidenav.
      Helt topp med 1 til overs som man kan ha i matpakken dagen etter 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg