Myke kakemenn

Det er veldig få ting som er like koselig som å bake til jul. I helgen prøvde jeg å lage flere oppskifter, med ulik suksess. Det blir ikke alltid bra når jeg prøver å sunnifisere ting, men disse kakemennene ble veldig gode! Før noen kritiserer meg for dette nå vil jeg poengtere at jeg absolutt er for å kose seg i julen, og det er ingenting i veien for å spise vanlige kakemenn og pepperkaker hvis man ønsker det. Men jeg vet at mange, inkludert meg selv, liker å ha sunnere alternativer å kose seg med også. Det blir jo som regel nok sukker i jula, så hvis en kan spise gode kakemenn uten sukker sier i alle fall jeg ja takk! For å lage disse trenger du:

80 g smør

2 ss fibersirup

2 dl  ekstra lett melk

80 g sukrin gold

100 g sukrin

1 ts hornsalt

 

ca. 200 g fibra fullkornshvetemel

ca 200 g speltmel

1/2 s bakepulver

Smelt smør og fibersirup under omrøring. La blandingen avkjøle seg litt før du tilsetter melken.Tilsett resten av ingrediensene, gjerne melet til slutt og tilsett dette litt etter litt. Deigen skal være smidig, og ikke klissete – juster eventuelt med mer/mindre mel hvis deigen ikke har rett konsistens. La deigen gjerne hvile noen timer, før du kjevler den ut og stikker ut kakemennene. Fordel på en stekepapirkledd bakeplate, og stek på 175 grader i ca .10 minutter. 

La de avkjøle seg på rist før du nyter kakemennene, gjerne med en kopp te ved siden av. Har dere forresten sett at det har kommet gløgg-te i noen butikker? Jeg synes det var helt genialt, lett å få julestemning på jobb eller i farta med en enkel kopp te. Spesielt godt hvis en har et par kakemenn med seg også, og mange av disse kommer til å bli med som kos på til flyturen vår i morgen. Myke og gode, akkurat slik jeg liker de best!



For å gjøre de ekstra fine kan dere gjerne pynte med mørk sjokolade, jeg hadde ikke dette tilgjengelig. Kakemennene kan oppbevares i en tett boks, selv om jeg tviler på at de får ligge i fred særlig lenge. Ha en super tirsdagskveld alle sammen ♥

8 kommentarer
    1. Sant å si er vel ikke disse kakemennene så mye sunnere enn vanlige kakemenn da det er mye karbohydrater i fullkornshvetemelet og speltmelet også . Så kan man i bakst bytte ut halvparten av melet med proteinpulver?

    2. Anonym: Har noen sagt at karbohydrater er usunt? 😉 Disse er sukkerfrie, derfor vil jeg påstå at de er langt sunnere enn vanlige kakemenn 🙂 Jeg tror desverre ikke det vil bli like bra resultat med proteinpulver, men du kan alltids prøve hvis du har lyst 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg