Svar på spørsmål, del 2

 

Jeg burde vært i seng for lenge siden, men i stedet for å sove har jeg svart på andre halvdel av spørsmålene dere kom med. Så er kommer del to, håper dere finner svar på det dere lurte på her!

Hva gjør du når du stagnerer på en vekt? Har trent knebøy i 2,5 år og jeg kommer meg ikke over 55kg.

Hvis jeg stagnerer på en vekt endrer jeg ofte treningsmetoen jeg bruker. Kanskje går jeg ned i vekt og kjører flere repetisjoner, eller flere sett  og få repetisjoner på en tung vekt. Når det kommer til baseøvelser er det også viktig å huske at du ikke er sterkere enn ditt svakeste ledd, så kanskje trenger manå styrke opp kjernemuskulaturen. Jeg er personlig glad i å bruke knebøy til boks som et alternativ, den synes jeg er god når tradisjonell bøy begynner å bli for tungt. Kjør knebøy på vanlig måte, men i bunnposisjon setter du deg helt ned på en boks/benk. Hold posisjonen i bunnen i 2-3 sekunder før du går opp igjen, 

Skal du ut i full mammaperm, eller fortsette med bloggen etter du har født?

Jeg kommer 100% sikkert til å fortsette med bloggen etter jeg har født, det er jo bare kos! Selv om jeg kommer til å få mindre tid om dagene vet jeg at det kommer til å gå bra. Det finnes jo så utrolig mange flinke bloggere som har fått barn, og når de klarer det ser jeg ingen grunn til at jeg ikke skal klare det! Når det kommer til begynne med jobbing etter fødsel tenker jeg at jeg får ta det litt som det kommer, jeg må rett og slett se an hvor mye tid og overskudd jeg har.

Går du fortsatt god for mottoet ditt “Train hard or go home”?

Jeg tenke faktisk på det forrige uke, at jeg burde finne meg et nytt treningsmotto. Det stemmer ikke helt overens med den filosofien jeg har i dag, nemlig at all trening er bedre enn ingen trening. Jeg skulle vel være litt mer “hardcore” for noen år siden, og da passet det mottoet bedre. Så hvis noen av dere har noen bra forslag til passende motto er det bare å rope ut!

Hvilke øvelser anbefaler du for å styrke kjernemuskulaturen?

Her er det utrolig mye å velge i! Men jeg er veldig glad i øvelser i slynge og på ball. Kneetucks, mountain climbers og sideplanke er noen av favorittene mine i slynge. Pike-rollouts og stir the pot er favoritter på ball, det er virkelig øvelser som svir! I tillegg til disse er jeg utrolig glad i pallofpress og landmines, sistnevnte ser dere bilder av under. Den setter virkelig store krav til kjernemuskulaturen!

Hva ditt tips til ei som vil komme i form men virkelig hater å trene?

Det beste tipset jeg har er at du prøver nye ting. Treningstilbudet har aldri vært mer variert – det er jo så utrolig mye du kan drive med! Jeg tror faktisk ikke på at det er mulig å hate alle former for trening 🙂 Test litt forskjellig som styrketrening, crossfit, dans, klatring, svømming, hinderløp, ballspill, aerobic, spinning eller yoga. Kanskje finner du ut at det ikke er så ille å trene likevel, når du bare finner den treningsformen som passer for akkurat deg. Det skal nemlig ikke være hat å gå på trening, det skal gi glede og mestring. Så ikke gi opp, men prøv helt til du finner ut hva det er som gir deg nettopp dette. 

Hvilke tilskudd liker du å bruke. både før graviditet og nå?

Jeg bruker nesten akkurat de samme tilskuddene nå som før jeg ble gravid. Det eneste jeg har sluttet med er tilskudd som inneholder mye koffein, det skal en ikke ha så store mengder av når man er gravid. Så det går i proteinpuvler, multivitaminer og omega-3 hver dag. Det er mye som kan dekkes av kostholdet, men jeg synes det er enklere å få i meg alt jeg trenger ved hjelp av tilskudd.

Har du noen andre treningsblogger som du leser og anbefaler?

Faktisk leser jeg ekstremt lite blogger selv! Jeg bruker jo ganske mye tid forran skjermen i løpet av en dag så da synes jeg det er godt å legge fra meg maskina når jeg har fri. Men ca. en gang i uka tar jeg meg en skikkelig runde og leser blogger jeg må oppdatere meg på. Det er treningsjenter jeg kjenner og  blir inspirert av, som Linn Tovaas, Maren Erdvik og treningsfrue. Ellers kan jeg også stikke innom flinke matbloggere som Linda Stuhaug og Kriweb for å få inspirasjon til kjøkkenet-

Hvor lenge har du og kjæresten vært sammen? Ser dere for dere og gifte dere på sikt?

Vi har faktisk ikke vært sammen mer enn ett og et halvt år, så det er litt tidlig å gifte seg enda synes jeg. Men det er ingen tvil om at vi skal gjøre det en vakker dag. Hvis frieriet er skikkelig romantisk vel og merke, han skal jo bare gjøre det en gang så da synes jeg det bør ligge litt tanke bak det. Akkurat det må han finne ut av selv, han leser nemlig ikke bloggen min – han kan ikke bloggadressen en gang!

 

 

12 kommentarer
    1. Jeg syns alltid det er så rart at folk er klare for å få barn men ikke å gifte seg… Syns egentlig folk bør gifte seg før de får barn, barn er jo et større comitment..

    2. Mia: det kommer et par innlegg som handler om spørsmålene, uten at jeg lager enda et innlegg med bare spørsmål 🙂 Litt knotete forklart – men jeg fikk spørsmål om PCOS f.eks og da laget jeg et eget innlegg om det. Slike kommer det et par til av 🙂

    3. Hallo Nora! Jeg trener med dekk, og det angrer jeg ikke på.
      En noe undervurdert øvelse, men i aller høyeste grad meget
      god form for trening. Man styrker bein, armer(går med stav-
      er),og kjernemusklatur. Dette bare med en øvelse. Jeg varierer mellom ett og to dekk, og en sekk med noen kilo.
      Hvert dekk ca. 10 kg, sekken ca. 8-10 kg. Jeg bruker bymarka, og tar f.eks utgangspunkt i Granåsen. Trekker også dekk i myra, noe som er skånsomt, og man blir sterk.
      Så treffer man mye trivelige folk i marka. Jeg har i mange år drevet med sykling. Det er nærmest rekreasjon å
      gå i marka. Slipper å krangle med bilistene. Selv om det til tider er tungt, er det godt for hodet. Variere treningen tror jeg mange kan bli flinkere til. De som satser hardt på en idrett tror jeg trener for tradisjonelt. Man må ut av boksen og oppsøke andre måter
      og trene på, men selvsagt med hovedvekt på sin idrett.
      Tror nok de aller beste er nysgjerrig på andre øvelser
      (Ole einar Bjørndalen.) Så får du ha lykke til med graviditen. Kanskje ser jeg deg i marka, både med bæremeis og dekk.
      Halvard.

    4. Tusen takk for svar! skal sies at jeg aldri trener kjerneøvelser, så nå skal dette få fullt fokus, og satser på at knebøyen kommer seg 🙂

    5. Oi, for noen flotte arm- , skulder- og ryggmuskler du har! Nå ble jeg skikkelig motivert til å begynne å trene hardere!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg