Sunn & proteinrik kyllingpai

Det er fredag, og jeg har et skikkelig godt middagstips til dere! Pai er så utrolig godt, og denne gangen har jeg valgt å fylle den med kylling. I bunnen har jeg brukt soyamel, og dette er den første gangen jeg har prøvd det. Med nesten 40 g protein per 100 g i melet gjør det bunnen ekstra proteinrik, og ikke minst smakfull. Det du trenger for bunnen er følgende:

5 dl soyamel (kan erstattes med annen meltype)

3 dl havregryn

2 egg

150 g mager kesam

1 dl melk

1 ts salt

Bland alle ingrediensene godt sammen, til du har en passe fast paideig. Denne fordeler du godt utover en paiform, sørg for å dekke kantene godt også. Stek den midt i ovnen på 200 grader i ca 20 minutter. Mens bunnen står i ovnen lager du fyllet, her har jeg stekt 500 g kyllingfilet sammen med en presset hvitløk, en paprika og vårløk. Smak gjerne til med litt krydder. Når bunnen er stekt ferdig lar du den avkjøle seg litt før du legger fyllet oppi. Pisk deretter 3 egg sammen med 1 dl melk, samt litt kajennepepper og basilikum for ekstra smak. Hell dette over fyllet, og topp gjerne med litt ost. Sett inn i ovnen på samme temperatur i ca 20 minutter – så er det bare å nyte!




Dette ble perfekt påfyll i flyttekaoset, det er ikke bare-bare å pakke ned en leilighet og inn i en annen. Jeg angrer meg virkelig på at jeg ikke tok før-bilder av leiligheten til kjæresten for å vise dere forskjellen det kommer til å bli! Den så nemlig ikke ut, men det skal jeg klare å gjøre noe med. Det skal altså helgen min brukes til, og da må det selvfølgelig masse sunn mat til 🙂 Ha en fantastisk fredag da dere!

4 kommentarer
    1. Tusen takk for et supert middagstips, det både ser og høres veldig godt ut! Denne må jeg prøve så fort jeg får handlet inn alle ingrediensene 🙂
      God helg!

    2. lill: Ja det kan du selvfølgelig 🙂 Da er det bare å bruke akkurat de grønnsakene du liker best, men noen eksempler er feks squash, revet gulrot, sopp eller spinat. Du kan også bruke andre typer ost i tillegg for mer smak, feks fetaost.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg