Min slagplan & hvordan komme i gang med løpinga

12.04.2015 - 13:52 3 kommentarer

Innlegget inneholder reklame

Nå har det gått 10 uker siden jeg hadde min siste ordentlige styrkeøkt, og jeg savner det noe helt forferdelig. I mellomtiden må jeg bare utnytte de treningsformene jeg kan, og derfor har jeg igjen tatt opp løping. Jeg føler virkelig at jeg begynner helt på scratch igjen nå, og for å få opp motivasjonen har jeg skaffet meg nytt løpeutstyr. Ikke bare gir nye og freshe klær motivasjon i seg selv, men disse gjør også løpingen enklere. Kompresjonstightsene fra 2XU har lenge vært en favoritt hos meg, og nå har jeg endelig fått tak i den nyeste toppmodellen deres - Elite MCS Compression Tights. MSC står for muscle containment stamping, og skal gi ekstra hjelp til de muskelgruppene som trenger det mest.

Det jeg likte veldig godt med denne tightsen er det nye mønsteret på innsiden, det synes jeg ga god effekt! Det er utviklet for å få en mer målrettet og kraftigere kompresjon gjennom et mønster som følger muskulatur og sener. Dette systemet skal gi et enda sterkere trykk mot de mest utsatte muskelgruppene, slik at skadet muskulatur blir redusert. Jeg tok et bilde for å prøve å vise dere mønsteret under:

Elite MCS Compression tights finner dere hos sponsor X-life HER / Perform Jacket finner dere HER



I dag gjennomførte jeg ukens tredje løpeøkt, og jeg tenker at jeg skal løpe 3-4 ganger hver uke fremover. En av disse øktene skal være en intervalløkt, de to andre skal være rolige langkjøringer. Den fjerde økta tar jeg nok litt etter dagsform de ukene jeg rekker det. Intervallene kommer til å være en miks av sprintøkter på bane, motbakkeintervaller og i form av 3x3 / 4x4-økter. Når jeg sier rolig langkjøring, så trenger det ikke nødvendigvis å være så ekstremt langt - bare det at langt nok til at du pusher deg selv. Jeg løp 7 kilometer i dag, og det var mer enn nok idag. Jeg merker ekstremt stor forskjell bare på de to siste ukene, hvor mye lettere det går å løpe nå! Kondisjonstrening er virkelig ferskvare, og det tyngste er bare å komme i gang. Etter at par uker kommer nok alt til å kjennes mye lettere. Det gjør det virkelig for min del, løpeøkta i dag gikk som en drøm og jeg smilte nesten hele veien. Jeg skal øke lengden på løpene mine litt etter litt, og samtidig prøve å øke kilometerfarta mi. Det er min slagplan for ukene som kommer, kanskje noen av dere hiver dere med?

Det var som nevnt tungt og komme i gang, men alt er så mye lettere når man bare bestemmer seg for det! Her er noen av mine beste tips for å komme i gang:

- Lag en plan for hvordan du vil legge opp løpeøktene dine. Bestem deg for hvordan, når og hvor du skal løpe. Jeg synes for eksempel det er mye lettere å løpe ute i naturen kontra rundt i byen, for da har jeg så mye fint å se på. Sett også av tider i kalenderen din for når du skal trene.

- Invester i skikkelige løpeklær, det gjør virkelig opplevelsen så mye bedre! Jakken som jeg har på meg her et hett tips, den slipper ut fukt samtidig som den holder meg tørr og varm samtidig. Den har refleksdetaljer rundt hele jakken, og i tillegg elsker jeg fargen!

- Sett deg et mål du har lyst til å oppnå, for eksempel å løpe 10 kilometer sammenhengende, eller halvmaraton eller å løpe mila på under 50 minutter. Finn noe som motiverer deg, og så gjennomfører du det. Fortell gjerne andre om målet ditt, eller enda bedre - kanskje du får med deg noen som vil begynne å løpe?


Med andre ord - lag en plan, gjennomfør og kjenn på mestringsfølelsen etterpå. Jeg lover at det er verdt det!


3 kommentarer

Stine

12.04.2015 kl.14:33

Heihei fine deg :-) Når du løper 7km, ca hvilken hastighet har du pr. kilometer da?

Katrine

12.04.2015 kl.15:47

Herlig å lese at ting går fremover med deg😊 Og at du holder motet oppe😊 Jeg lurer på hva du mener med 3*3/4*4 intervaller? Er det 3 løpedrag opp bakke så pause og så igjen 3 løpedrag? Hva med sammenhengende drag for eksempel 12 drag med bare pause når du går ned?

Cornelis Elander

13.04.2015 kl.02:53

Stå på!

Hilsen fra trener´n i Hollywood :)

Skriv en ny kommentar

hits