Bakt potet og bakkeintervaller

11.03.2015 - 17:03 10 kommentarer

Intervalltrening er en av de beste treningsformene som finnes. Det hjelper både på utholdenheten og oksygenopptaker, samtidig som det er en av de mest effektive treningsformene for fettforbrenning. Jeg ønsker veldig gjerne å få tilbake den gode kondisjonen min, men nå må jeg starte på scratch. Da er bakkeintervaller et enkelt valg, det er et slit mens det står på men så er det så godt etterpå! Denne typen intervaller tar det også kort tid å gjennomføre, noe som er motiverende i seg selv. Alt du trenger er en passe lang bakke med jevn stigning. Gi alt du har oppover, før du jogger rolig/ går ned igjen. Deretter gjentar du det hele på nytt igjen. Start gjerne med 4-6 spurter den første gangen, og jobb deg oppover til du klarer 10-12.  Jeg løp 7 drag i dag og jogget litt rolig etterpå for å få ned pulsen.



Kompresjonstights og genser fra Craft / sko fra Adidas (adlinks)

Etter økta var jeg virkelig helt utslitt, det er tungt som fy med bakkeintervaller! Jeg kjenner det fort i leggene når jeg løper oppover, og tok med derfor tid til å tøye litt ekstra etter økta. Lår- og setemuskulatur får også kjørt seg på denne typen intervaller, så tøy gjerne litt ekstra på de også etter økta.




Jeg smiler ikke så mye mens det står på, men etterpå kommer smilet fort frem igjen!  Rett inn i dusjen og inn på kjøkkenet, bakt potet ble dagens middag. Start med å vaske to store poteter og sett de i ovnen på 180 grader i ca 45 minutter. Ta de ut og skjær ut en dypt snitt av hver potet, og legg et tynt lag med tomatpure innsiden. Deretter fyller du potetene med mais, paprika, strimlet skinke, og ost til slutt. Sett inn i ovnen igjen til osten har smeltet, så  er middagen klar! Tips til variasjoner kan være å bruke philadelphia eller kryddersmør i stedet for tomatpure, og kylling/karbonadedeig som fyll istedet for skinke. Her er det bare fantasien som setter begrensninger, dette var nemlig kjempegodt!




Nå er jeg klar for litt kveldsjobbing med flinke PT-kunder, god og mett etter denne middagen. Velfortjent med noe ekstra digg, det er jo tross alt lillelørdag!

10 kommentarer

Anette

11.03.2015 kl.17:21

Du er så inspirerende, Nora! Det å klare å være så positiv, og klare å jobbe seg gradvis tilbake etter en skade er imponerende!! Syns også at det er gøy at du blogger så mye om dagen, i tillegg til at du har disse forskjellige "matukene", masse ideer å hente;) lurte forresten på hvor lang bakken du løp under dagen intervaller var, eller ca. Hvor lang tid du brukte på hvert drag? Stå på videre Nora, fiber bare RÅ sterk!!!

Fitnessnora

11.03.2015 kl.17:34

Anette: Tusen takk for det! Mindre tid brukt på trening har gjort at jeg prioriterer bloggen litt mer, gøy å høre at du liker det :) Jeg aner ikke hvor lang bakken er, men dragene var på ca 45 sekunder. Litt lengre tid på de siste da kanskje :)
Flink du er :)

11.03.2015 kl.20:52

Du ser så oppblåst ut. Spiser du mye usunt og mye hveteprodukter? Det er vertfall stor forskjell på deg nå og før (når du stilte i konkurranse). Men for all del! Du virker ut som ei sporty og flott jente :-)

11.03.2015 kl.21:10

Hei! Ville bare stille spørsmål om påstanden om at intervaller er en av de beste formene å forbrenner fett på? Har du forskning som backer dette opp? Slik jeg har forstått det vil roligere trening på ca. Terskelnivå forbrenne like mye fett som intervaller med høy intensitet. Totalforbrenningen vil der imot være større ved intervaller, da forbruket av kg fra glykogenlagrene økes. I og med at terskeløkter kan vare opp mot 90 min vil man jo totalt forbrenne mer fett enn ved en kort intervalløkt?

Fitnessnora

11.03.2015 kl.21:19

Anonym: haha, nei ca alt jeg spiser ligger her på bloggen så da ser du vel at alt er sunt og ingen hveteprodukter :) stor forskjell mellom konkurranse og resten året er det, men det skal det være også :)

M

11.03.2015 kl.21:46

Herlig vær idag! Må jo bare bli superhappy av det!! :D Har jo sett på bloggen at du bor like ved meg, og synes jeg drar kjensel på Ladestien?? hvor på stien? Må komme i gang med løping på en skånsom måte selv etter en skade, og sliter med å holde tilbake, men vet jeg MÅ for ikke å ødelegge forbedringen! Greit med tips :) digger at du prøver med budsjettkosthold! hamstret inn tunfiskbokser og seiblokk (8 kr på rema) for å spare inn litt, og idag ble det omelett med rester av spinat, tomat, agurk og noen skiver kokt skinke fra rema sin billigpakke :) + dro på fruktkorga i byen og hamstret store poser med billig rent krydder som gressløk, gurkemeie, pepper, chili :)

Fitnessnora

12.03.2015 kl.09:41

M: herlig! Det er så mye man får for en billig penge hvis man bare er kreativ! Jeg løp på Ladestien i dag ja, men akkurat disse bildene er tatt i en av bakkene ved festningen :) jeg bor på møllenberg, så det er litt lettere enn å ta med kameraet til lade :)

12.03.2015 kl.12:03

hvor lang tid bruker du på en intervalløkt? og hvor lang er bakken?

Katrine e

15.03.2015 kl.14:26

Takk for en super blogg, men fine tips både Når det gjelder trening og kosthold! Godt å høre at du blir bedre og bedre med ryggen. Men tenker du å stille til høsten eller står du over i år? Også lurer jeg på hvor lang tid du totalt bruker på bakkeintervaller? For meg tar det vanligvis kun 20 min utenom oppvarming og nedtrapping da. Men det er full spurt 12 ganger og da er jeg dø etterpå. Burde jeg holde på lenger?

Ha en nydelig dag😊

Skriv en ny kommentar

hits