Hjemmelaget lavkarbo granola

God morgen! Jeg titter innom med et supert frokosttips, nemlig hjemmelaget granola. Granola er så fantastisk godt, men de variantene man kjøper i butikken og frokostblandinger gënerelt er ofte fulle av sukker. Da er det mye bedre å lage sin egen, og denne varianten er et veldig godt alternativ. Nå som jeg ikke trener spiser jeg litt mindre karohydater enn før, jeg føler ikke at jeg har behov for de akkurat nå. Derfor lagde jeg en lavkarbo granola, og oppskriften ser slik ut:

 2 dl mandler

2 dl hasselnøtter

1 dl valnøtter

2 dl solsikkekjerner

2 dl linfrø

2 dl sesamfrø

Lenkene i innlegget er sponset

Hakk opp nøtter i den størrelsen du ønsker. Jeg synes tyggemotstand er viktig, så mine ble veldig grovhakket. Du kan også kjøre de i kjøkkenmaskin om du ønsker det. Deretter smelter du sukrin gold i en kjel, og tilsetter resten av ingrediensene under. Det trenger ikke å koke, men pass på at det smelter godt sammen.

2 ss cocosa

2 dl kokosmelk

1 ss kanel

3 ss sukrin gold

1 ts salt

1 ts kardmomme

 Trekk blandingen av platen, og hell over i en bolle. Tilsett frø og nøtter, og sørg for at du rører godt sammen. Fordel deretter på en bakepapirkledd stekeplate, sånn som dette:

Deretter setter du formen inn i ovnen på 150 grader i ca. 40 minutter. Rør godt hvert 10 minutt, slik at blandingen blir jevnt stekt. Etter de 40 minuttene åpnet jeg ovnen og slapp ut litt varme, slo av ovnen og lot blandingen stå i varmen i 40 minutter til. Dette tipset stjal jeg fra Linda Stuhaug, da blir nemlig granolaen ekstra sprø og crunchy! Slapp/bløt granola er jo ikke noe godt, men med dette tipset blir blandingen knaskende sprø og god. Ta den ut, la den avkjøle seg og NYT!



Jeg blandet en boks cottage cheese med noen ss kokosmelk, før jeg toppet med jordbær og granola. Utrolig godt, mettende og ikke minst supersunt måltid. Nesten som en liten dessert, det er jo så søtt og godt. Granola kan brukes til det meste, til kesam, skyr, gresk youghurt, som topping til havregrøten eller bare som snacks. Dagens frokosttips – håper dere har startet denne tirsdagen på en god måte, og at resten av dagen blir like bra!

9 kommentarer
    1. Nam..så nydelig ut! Er det den stive delen av kokosmelken du bruker i granolaen? Vil ikke holdbarheten bli kort med kokosmelk i?
      Mvh. Christina

    2. Hei:) Under knebøy og utfall, er det ikke slik at knærene ikke skal foran tærene?? Det ser nemlig ut som det skjer med deg i den videoen fra “hvordan trene hjemme”. Jeg har hørt at knærene helst skal være bak tærene 🙂 ?

    3. Navn: det stemmer det at knærne helst ikke skal forran tærne 🙂 sjekk videoen som handler om beintrening så går jeg nøyere gjennom akkurat det! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg