Hvordan opprettholde nyttårsforsettene

01.02.2015 - 18:54 7 kommentarer

Januar har sust forbi, og vi har kommet til første februar allerede! Jeg kan nesten ikke tro hvor fort det har gått, og dette er kanskje den tiden hvor nyttårsforsettene begynner å dabbe litt av. Det er det INGEN grunn til, men det er veldig enkelt å falle tilbake til gamle vaner etter noen uker. I dette innlegget har jeg derfor samlet opp mine beste tips for å holde nyttårsforsettene gående, og at alle januar-trenerne skal bli til helårs-trenere!

1. Sett deg delmål. Hvis nyttårsforsettet ditt var å gå ned 10 kilo, så er det ingen grunn til å blir demotivert om du "bare" har gått ned 1,5 kilo i januar. Bestem deg for at da skal du gå ned 2 kilo i februar, og bruk det som motivasjon! 0,5-0,7 kg vektnedgang i uken anser jeg som et fornuftig vektta (selvfølgelig må dette justeres alt etter hvor mye du veier) så 2 kg i måneden er absolutt ikke urealistisk. Da kan du tenke hvor langt du har kommet til sommeren! Vekt er i utgangspunktet ikke et mål jeg liker å bruke, men jeg vet mange har nyttårsforsetter som angår nettopp dette. Det samme gjelder hvis du skal løfte mer i knebøy, eller løpe ditt første halvmaraton - sett deg delmål og jobb mot de!

2. Belønn deg selv når du når delmålene dine. Dette synes jeg er kjempemotiverende selv, og gjør det aktivt. Jeg siklet på et lyshus fra Kahler lenge, og bestemte meg for å ikke kjøpe det før den dagen jeg klarte 30 dips. Dere kan tro jeg var fornøyd med meg selv da jeg gikk hjem fra butikken med lyshuset den dagen jeg klarte det, fordi jeg følte det var så fortjent! Finn deg noe du har skikkelig lyst på, enten det er et lyshus, middag på en fin resturant med kjæresten, en kjole, spa eller vinkveld - hva som helst så lenge det motiverer DEG til å nå målene dine.

3. Varier treningen din! Hvis du alltid gjør det samme er det fort gjort å gå lei. Prøv noe nytt, f.eks crossfit, svømming, langrenn, gruppetimer eller prøv treningsprogrammet til en venn for å få litt inspirasjon. Trening skal være lystbetont og gøy, det er absolutt ingen grunn til å bruke tiden din på treningsformer du misliker når det finnes så mye å velge i!



4. Oppdater spillelisten din! Dette er kanskje tidenes enkeste tips, men det har så utrolig  mye å si. Med godlåtene på øret stiger humøret, og det gjør det mye lettere å gjennomføre ei treningsøkt. Her er mine topp 10 for øyeblikket i random rekkefølge:

1. Amen Brothers & The Black Messiah - Take me to church radio charts remix 2. Mark Ronson & Bruno Mars - Uptown funk 3. Oliver Heldens & Becky Hill - Gecko (Overdrive) 4. Galantis - Runaway (U & I) 5. Martin Garrix - Animals 6.Vigiland - UFO 7.  Tube & Berger, Juliet Sikora - Come on now (set it off)  8. Fifth Harmony - Sledgehammer ( J'adore & Billybeats remix)  9. Murro & Gili - Går i søvne 10. A-Trak & Adam Wyatt - Push

5. Invester i nye treningsklær, dette betyr nemlig også mer enn man skulle tro. Jeg elsker å dra på trening og føle meg fin og fresh, enten jeg skal trene inne eller ute. Hvis treningsklærne er slitne og du føler deg som et dass blir økta fort deretter også. Nå har det kommet utrolig mye fint i nettbutikken til X-life også, og under ser dere noen av mine favoritter:




1. Løpejakke fra Kari Traa 2.Singlett fra Casall 3. T-skjorte fra Adidas 4. Singlett fra Casall 5. Singlett fra Kari Traa 6. Lue fra Kari Traa 7. Pannebånd fra Kari Traa 8. Tights fra Casall 9. Tights fra Reebok 10. Tights fra Craft 11. Tights fra Casall (sponsede lenker)

6. Finn inspirasjon i andre. Det finnes dager alle heller kunne tenkt seg å ligge på sofaen enn å dra på trening, meg inkludert. Da hjelper det å ha noen å se opp til, noen som kan inspirere til både trening og sunne matretter. Linn Tovaas, Linda Stuhaug, Maren Erdvik og Treningsfrue er eksempler på jenter jeg synes er fantastiske forbilder både når det kommer til mat og trening!



7. Fortell andre om treningen din. Hvis du forteller venner/familie om treningen din blir du mer forpliktet til å nå målene dine. Enda en positiv effekt er jo at du plutselig kan bli en inspirasjon ved å snakke om treningen din, og motivere de rundt deg. Kanskje noen bestemmer seg for å bli med deg også, og plutselighar du fått en ny treningspartner. For det å trene sammen med andre er nok et tips som gjør det enklere å opprettholde treningen.

Det var mine beste tips denne søndagskvelden, gjerne del deres i kommentarfeltet også! Ny måned og nye muligheter ligger forran oss, jeg stemmer for å gjøre februar til åres beste måned så langt!

7 kommentarer

Camilla

01.02.2015 kl.20:38

Kjempefine og nyttige tips, du skriver generelt veldig bra, synes jeg!

Har du spillelistene dine ute på Spotify?

Fitnessnora

01.02.2015 kl.20:58

Camilla: ja :) Norahelt er navnet på spotify-profilen min!

Lene

01.02.2015 kl.22:48

Veldig bra tips! :)

Hege

02.02.2015 kl.09:44

I'm in! Heia februar. ❤️ Og glad mandag til deg! h

Lene-Marie Røstad Sunde

02.02.2015 kl.10:15

Supre tips! Tror desverre det er mange som faller av etterhvert som månedene går, og så kommer panikken når sommeren "plutselig" nærmer seg igjen. Så litt tips på veien er nok ikke dumt!

Ha en fin mandag! :)

Silje

02.02.2015 kl.10:23

Veldig gode tips! er ikke så flink med å holde nyttårsforsettene...

kan du være så snill å svare på denne undersøkelsen om skolegang? tar kort tid :)

https://no.surveymonkey.com/s/F8KJWC7

Mari

03.02.2015 kl.18:50

DU er jo den beste treningsmotivasjonen, Nora! :D

Skriv en ny kommentar

hits