Kanelsnurrer med daddelfyll

Hva passer bedre på en fredag enn sunnere kanelsnurrer? Disse er laget med en litt spesiell vri, og de ble utrolig gode! Oppskriften ser slik ut:

7 dl speltmel

5 dl sammalt hvete grov

4 dl vann

1 boks mager kesam

1 pakke tørrgjær

15 dråper vaniljestevia

1 dl Sukrin gold

0,5 dl Sukrin

1 ss bakerens luftigere bakst (kan sløyfes)

1 ts salt og 1 ts kardemomme

Bland alle de tørre ingrediensene før du tilsetter lunkent vann. Rør godt sammen før du tilsetter boksen med kesam. Elt godt sammen og la den stå til heving i ca 60 minutter. Deretter er du klar til å kjelvle ut deigen, sørg for å ha godt med speltmel under. Jeg delte deigen i tre, og i den ene delen hadde jeg et utradisjonelt fyll som ble ekstremt godt! Mos 10 store ferske dadler sammen med 1 ss kanel, 1 ss sukrin gold og 2 ts vann. Fordel massen over den utkjevlede deigen, og topp med sukrin. Det var faktisk en av dere lesere som tipset meg om dette, og jeg ble absolutt ikke lei meg for tipset!  De andre delene brukte jeg smeltet smør, kanel og en blanding av sukrin/sukrin gold på, i tilfelle daddelfyllet ikke ble godt. I etterkant skulle jeg ønske jeg hadde dadler på alle, så godt var det! Ikke spar på kanel/sukrin, men heller legg på litt ekstra. Det gir så god smak når bollene kommer ut av ovnen! Rull sammen deigen, del i skiver og legg på bakepapir. La de etterheve i 30-60 minutter, og stek midt i ovnen på 200 grader i 20-25 minutter.

Lenkene i innlegget er sponset




Her ser dere en kanelsnurr med daddelfyll – det ble utrolig saftig og godt! Til og med kjæresten min som ikke liker dadler synes de ble kjempegode, så dette bør dere prøve 🙂 Kanelsnurrene ble trøstespisingen min denne fredagskvelden, jeg var nemlig til legen i dag med ryggen og fikk litt dårlige nyheter. Jeg har blitt sykemeldt og har fått treningsforbud, da er det innafor med litt kanelsnurrer synes jeg. Men jeg må bare tenke positivt, håpe jeg blir bra snart og gjøre det beste ut av situasjonen.  Og selv om jeg ikke kan trene i nærmeste fremtid så har jeg trøsteshoppet litt også, det får alltid opp humøret! Sjekk disse herlige nyhetene fra Better Bodies:

Hettejakke / Hood / Genser / Svart tanktop / Shorttop grå / To-lags singlett / Rosa shorttop / hettejakke

 

 

Nå blir det fredagtaco og film på sofaen – håper dere får en fin fredagskveld!

 

18 kommentarer
    1. Så spennende oppskrift! Den skal definitivt prøves! Kanskje i løpet av helgen?! 🙂
      Leit å høre om treningsforbud og sykemelding 🙁 Hvordan blir det videre med konkurranseoppkjøring da? Håper ryggen blir bedre snart, du er vel ikke akkurat vant til å sitte så mye i ro, så skjønner at det er kjipt!

    2. Huff, så dumt med ryggen! Hva er årsaken til at den “gikk Skeis”?
      Snurrene skal definitivt prøves 🙂
      God bedring!!

    3. Bah, så kjedelig! Forstår om det oppleves som knusende akkurat nå, samtidig er det viktig å se ting i et større perspektiv: Du skal utfolde deg, leke, reise, danse, trene +++ med den samme, kjære kroppen din resten av livet – at du lytter til den nå og lar den få tid og hvile til å lege skaden ordentlig, er av mye større betydning enn noen enkelttreninger neste uke. Du kommer sterkere tilbake! Mulig jeg tar feil, men det kan se ut som restitusjon og hvile er en større utfordring enn harde treningsøkter for deg – som seriøs idrettsutøver er disse elementene like viktige for resultatene som selve treningen.
      God bedring.
      Klem, h

    4. Hei Nora,
      Vil først bare si at jeg elsker å lese bloggen din! Du inspirerer både på trenings og matfronten med ditt blide vesen! 🙂
      Jeg har sett alle treningsvideoene du har laget i det siste, og etter at jeg så den siste ang. beintrening, så lurer jeg veldig på noe…
      Er det riktig at man må gå helt ned i knebøy for å få den beste effekten? Og at man alltid skal gå helt ned uansett? Jeg sliter veldig med bekkentilt, og kommer ikke på langt nær så langt ned før bekkenet mitt tilter. Har da hørt at jeg kun skal gå så langt ned som jeg kommer før dette skjer… er det riktig??
      hvis det er sant at man først får med rumpa når man går helt ned, så vil jeg jo gjerne det 🙂
      Utrolig takknemlig for svar!

    5. Ååh, så kjedelig.. Kan du ikke skrive litt om hvorfor ikke, hva dumt tenker om det? Og hva som er planen nå?? 🙂

    6. Er selv forelsket i daddelfyll i kanelsnurrer! Overraskende nok, kan det lett slå smør og sukker… Det er jo så kremete og smakfullt 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg