Fredagsøkt og lasagne på menyen

Det er fredagsettermidag og ukens fjerde styrkeøkt er i boks! I morgen blir det en velfortjent fridag, det kjenner jeg at kroppen har behov for etter denne uken. Jeg har ikke helt skjønt at det har blitt høst enda heller, og har kledd meg litt for dårlig til at det er oktober. Litt hvile, varm te og c-vitaminer får meg nok tilbake til toppform raskt! Jeg fikk gjennomført en god økt på favorittgymmet mitt i dag likevel, med fokus på overkropp. Beina mine er helt ruinerte etter den intensive økta jeg hadde i går, men det er ingen som lider noen nød av å være litt støl innimellom. Dagens økt så slik ut:

Rotator cuffs 4 x 10, 3 kg

Militærpress 3 x 5, 40 kg

Sittende sidehev i kombinasjon med fronthev 3 x 8, 6 kg

Nedtrekk 3 x 10, 45 kg i supersett med

Sittende roing 3 x 8, 41 kg

Pullover på flatbenk med manual 3 x 8, 18 kg

Benkpress 3 x 8, 50 kg

Pushups med stikk 3 x 10

Jeg har blitt mer og mer glad i pushups i det siste – det er virkelig en undervurdert øvelse. I forhold til aktivering er det også en av de øvelsene som aktiverer brystmusklene i størst grad. For å gjøre øvelsen tyngre kan du kjøre den med beina på benk, med vektskrive på ryggen, med vektskive hengnde rundt magen i smithmaksin eller med stikk. Å gjøre øvelsen med strikk er mer skånsomt for ryggen enn vektskiver/manualer – samtidig som det er enkelt å gjøre alene. Legg stikket over den øvre delen av ryggen din og hold det nede ved å legge det under hver håndflate. Husk å velg en stikk som utfordrer deg i forhold til belastningen!

Tights fra 2XU (disse har kommet i flere fine farger nå) / topp fra Better Bodies / sko fra Inov-8 (reklamelenker)



Få brystkassen helt ned til gulvet før du skyter opp igjen. Jeg lurer forresten veldig på hva mannen i bakgrunnen tenker her, haha!

Over til noe helt annet – nemlig fredagsmenyen! Som alltid er det sunn og god mat som gjelder her i gården, og i dag er intet unntak. Speltlompelasagne har blitt en favoritt, det er både lettvint og kjempegodt. Start med å lag kjøttsaus av 400 g karbonadedeig, 3 ss tomatpure, 1 finhakket rødløk, 1 presset hvitløk og 2 dl vann. Stek karbonadedeig og løk først, før du tilsetter vann og tomatpure. La det koke sammen noen minutter, og smak til med krydder. Jeg bruker salt, pepper og litt oregano.


Fordel noe av sausen i en ildfastform, før du legger lagvis med speltlomper og cottage cheese. Gjenta slik at du bruker 4 speltlomper og en hel boks mager cottage cheese. Legg et lag med kjøttsaus på toppen, og stø over med mozarella. Sett i ovnen på 200 grader i ca 30 minutter, før du kan ta den ut og nyte en sunn og god lasagne. Gjerne lag en salat og hvitløksdressing mens retten står i ovnen, så får du tiden til å gå litt raskere. Jeg har vel nevnt det et par ganger allerede, men jeg har byttet ut mager kesam med mager gresk matyoghurt når det kommer til å lage dressinger. Jeg synes forskjellen i smak er ekstremt stor, det blir så mye bedre! Matyoghurten inneholder bare 8% og er proteinrik – så det er virkelig et tips dere bør ta til dere 🙂


Ha en flott fredagskveld og riktig god helg!

5 kommentarer
    1. Du er så flink, inspirerende og motiverende, Nora! 🙂 Jeg virkelig beundrer deg! Ha en superfin fredagskveld, og god helg! 🙂

    2. Hei! Bare lurer på hvilken øvelse rotator cuffs er? 🙂 Jeg ønsker å trene rotator cuff’n min selv om lurer på hva jeg kan gjøre? Håper du kan svare 🙂 BTW du ser såå bra ut om dagen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg