Intervalltrening utendørs & pakkelykke

Det er ferie for mange, og man har kanskje ikke tilgang til et gym. I tillegg frister det lite å være innendørs på dager med fantastisk vær – så jeg tenkte jeg skulle komme med noen tips til intervalløkter du kan utføre utendørs!  Intervalltrening har en rekke fordeler, så gjerne legg inn slike økter i treningsuka di om du ikke har det fra før. Intervaller øker blant annet den aerobe utholdenheten, gir økt oksygenopptak og kan gi økt etterforbrenning i opptil 14 timer etter økta er avsluttet. Alt du trenger er gode løpesko og litt kreativitet i forhold til omgivelsene rundt deg.

Er det en løpebane i nærheten av deg har du mange muligheter. Mine favoritter på løpebane er 20 x 60 meter, hvor det er full spurt 60 meter og pause i 60 sekunder før det er full spurt igjen. 60 sekunder virker lenge de første dragene men jeg lover at de går fort etterhvert! En annen favoritt er pyramideintervaller, hvor du begynner med å spurte 200 meter, så 400 meter, 600 meter og 800 meter. Deretter trapper du ned fra 800 meter til 600 meter, 400 og avslutter med 200. Igjen pleier jeg å ha 1 minutt pause mellom intervallene. Har du ikke en løpebane kan du bruke andre ting som indikasjoner på hvor langt du skal løpe, f.eks ved å bruke lyktestopler.

Innlegget inneholder reklamelenker

Kompresjonstights (tilbud akkurat nå) og pustende genser fra Kari Traa

Bakkeintervaller er hat mens det står på, men det gir virkelig godfølelsen når det er over. Alt du trenger er en relativt lang og bratt bakke, helst jevt hele veien opp. Spurt opp og gå rolig ned, før du snur i bunnen og spurter opp igjen. Start gjerne 4-6 spurter, og øk antall drag gradvis til du er oppe på 10-12 spurter. Ikke bare sender bakkeintervaller pulsen til himmels, men det styrker også ben og setemuskulatur.

Trappeintevaller er også helt fantastisk trening – så har du en lang trapp i nærheten kan du få utført en god økt. Før hvilken som helst intervall er det viktig å vare opp først, slik at kroppen er klar for det som venter. Når jeg søkte i arkivet mitt måtte jeg tilbake til mars (!) for å finne sist jeg løp trappeintervaller sist, det må jeg virkelig få gjort noe med! Start på bunnen av trappa og spurt hele veien opp – før du går rolig ned og begynner på nytt.

Sist men ikke minst er det utrolig viktig å få i seg nok drikke, spesielt nå i denne varmen! Man svetter generelt mye av intervalltrening, og spesielt mye når sola steker. Husk derfor å fyll opp drikkeflaska med vann før du legger ut på løpeøkta! Jeg løp i dag tidlig, og hadde denne kule drikkeflasken med iskaldt vann med meg.


“No guts no glory” drikkeflaske finner du her.

Jeg er hjemme igjen fra mini-ferien min nå, og har hatt noen utrolig fine dager. Jeg hadde lite lyst til at den skulle ta slutt, men det var ikke så verst å komme hjem når en svær pakke fra verdens beste sponsor ventet! Alt ei jente kan ønske seg av nye treningsklær, kosttilskudd og smartmat – kan virkelig ikke klage på livet da.


Det er virkelig ingenting som er så godt som å trene i nye treningsklær, og jeg gleder meg som en liten unge til styrkeøkta som venter ikveld! Det blir den første økta på en hel uke, og jeg har masse overskudd og energi som skal utnyttes til det fulle. Da oppfordrer jeg bare alle til å snøre på seg løpeskoene for å svette litt i sola, god trening alle spreke lesere!

4 kommentarer
    1. Trappene i granåsen må være helt forferdelige i varmen, så skjønner godt du ikke har vært der på noen måneder!

    2. Dette var et bra innlegg! Jeg kan desverre ikke løpe på noen dager siden jeg har fått TIDENES gnagsår på begge føttene, men planen er å starte igjen på mandag med løpinga. Har en løpetest i gymmen på skolen jeg gjerne vil gjøre det litt bedre på i år enn i fjor 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg