Frøbrød og godøkt

God lørdagsmorgen! Er det noen bedre måte å starte helgen på enn men nybakt brød? Jeg synes det er vanskelg å toppe iallefall, brød er jo så fantastisk godt! Brød har fått et litt ufortjent dårlig stempel, for det er ikke nødvendigvis usunt slik mange skal ha det til. Velg grove varianter i butikken, eller lag selv som meg. Denne oppskriften ble bare til ut i fra de ingrediensene jeg hadde hjemme, og smakte kjempegodt. Med alle disse sunne ingrediensene metter det virkelig også, så det er uten tvil en god start på dagen. Oppskriften ser slik ut: 

5 dl havregryn

5 dl melk

150 g mager kesam

2 egg

2 dl solsikkefrø

1 dl linfrø

1 dl sesamfrø

1 ts salt og sukrin

Bland alle ingrediensene godt sammen og gjerne la røra svelle ei lita stund. Hell en brøform som enten er smurt eller kledd med bakepapir. Sett denne midt i ovnen og stek på 180 grader i 60 minutter. La det avkjøle seg før du skjærer skiver og topper med det pålegget du ønsker. Jeg elsker kombinasjonen av ost og frukt – derfor valgte jeg brunost og banan samt hvitost med eple i går.


Jeg har skolehelg denne helgen, og dette brødet er med i som lunsj i matpakken. Viktig med næring både til kropp og hjerne. I dag har vi kun teoretisk undervisning, og det er jeg så lykkelig for! Jeg liker jo egentlig de praktiske helgene best, men jeg er så støl i dag at jeg hadde nok ikke klart noen verdens ting. Jeg har nemlig hatt noen skikkelig bra styrkeøkter i det siste, og for første gang på lenge føler jeg at jeg kan løfte tungt igjen på underkroppen. Jeg har jo vært litt forsiktig etter plagene med hofta mi, men nå er jeg tilbake for fullt! Jeg begynner likevel litt forsiktig, og skal øke vektene gradvis slik at kroppen får vent seg til det. Gårdagens økt så slik ut:

Knebøy 3 x 5, 65 kg

Benkpress 3 x 5, 55 kg

Markløft 1 x 5, 90 kg

Stående roing 3 x 6, 47,5 kg

Sidehev 3 x 10, 7 kg


Kompresjonstights / løs topp / shaker (adlinks)

Glad og fornøyd i garderoben, og jeg føler akkurat det samme nå selv om jeg er på vei til skolen en lørdagsmorgen 🙂 Ønsker dere alle en superlørdag!

9 kommentarer
    1. Hei 🙂 Jeg har akkurat prøvd meg på brødoppskriften, men hos meg holdt det ikke med 40 min.. Jeg har sikkert hatt det inne i 20 minutter ekstra nå, fordi det var “deigete” inni, selvom det var avkjølt.. Puttet i to ts med chiafrø også, så vet ikke om det kan ha noe å si, men det var rart at mitt brød trengte så mye ekstra steketid :s Hvor lenge lot du din “deig” svelle før du stekte brødet? Jeg har smakt på skalken, og det smakte kjempegodt! 🙂 Hilsen Catharina

    2. Catharina: jeg så nå at jeg satt helt feil steketid på brødet, så absolutt ikke din feil. Har retta det opp nå, håper det smakte bra likevel 🙂

    3. Prøver nå mitt brød nummer 2 i håp om et bedre, og litt mindre rått, resultat;)
      Elsker forestn bloggen din, du gir meg så mye motivasjon innen treningen og det å spise sunt!:)
      Men jeg lurer på om du vet cirka hvor mye kcal det er i hver skive av dette brødet? Hva cirka næringsinnholdet er?:)

    4. Hei! Jeg tenkte å lage dette brødet i dag eller i morgen, og lurte bare på om det er et sånt brød som kun er best ferskt? Tenker å lage litt fler og fryse ned og ta opp etter hvert og bruke til lunsj og sånn. Går det tror du?

    5. Hvordan oppbevarer du dette børdet? Kan det fryses, eller skal det bare ligge i brødskuffen til en har spist det opp? 🙂 Dette skal absolutt prøves!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg