Bulgarsk vri og fruktfest

En av favorittøvelsene mine for bein er bulgarske utfall. Teknikken er relativt enkel og den gir veldig god kontakt med musklene – så jeg anbefaler virkelig å legge inn denne øvelsen i programmet ditt. Om du har det fra før og ønsker å variere den, så skal jeg nå vise dere en vri på øvelsen som jeg virkelig liker. Hvis du plasserer det bakre beinet i slynge stiller det mye høyere krav til balanse og stabilitet. Det vil si at du involverer mer kjernemuskulatur i utførelsen av øvelsen. Minuset med denne varianten er at du mest sannsynlig må velge litt lettere vekter enn med beinet på benk. Kjør en tyngre øvelse med lavt antall repetisjoner først, så kan du heller kjøre litt flere repetisjoner på denne varianten. Vi kjørte f.eks knebøy først og strake markløft først, 3 x 10 på hvert bein med kettlebells på 12 kg i hver hånd. Stå som på bildet under før du bøyer overkroppen fremover mens du fører beinet bakover. Bøy helt til begge kettlebells toucher bakken, og husk at presset skal ligge på hælen på vei opp. Hvis gymmet ditt har flere sett med kettlebells – så gjerne velg de små. Store vil treffe bakken raskere, og gjøre at du ikke kommer like langt ned.



Print tights / singlett / sko for styrketrening / caps (adlinks)

Dette var faktisk den siste beinøkta mi på ei stund, som nevnt er jo halvmaratonet neste lørdag. Så da tenker jeg å legge opp neste treningsuke med fokus på å ha mest mulig futt i beina til løpet, sånn at jeg kan prøve å gjennomføre på en god tid! Mormor har uansett lovet tidenes påskeegg når jeg kommer i mål, ekstra motivasjon 🙂 Jeg er jo glad i søte ting, og jeg laget noe sunt og godt denne søndagen også. Nemlig en stor fruktsalat – virkelig en fruktfest! Vi skal opp epler, plommer, appelsiner, bananer og druer som ble blandet i ei stor skål.  


 Vi serverte med mager vanilje kesam, men jeg hadde litt lyst på sjokolade til også. Sukkerfri Nesquick ble løsningen, den er så sykt god! Jeg har kjøpt den på Iherb, og du finner den til 6 dollar ved å trykke her. Du kan også bruke proteinpulver eller kanskje kakaopulver for å strø over, sammen med hakkede mandler. Så gjenstår det bare å kose deg med fruktfesten!


Ha en strålende søndag alle sammen, lad opp til ei ny treningsuke!

13 kommentarer
    1. jeg har lært på idrettshøgskole og på fysio at man skal holde ryggen rakere jeg da men 🙂 6 år med høyskole har ikke noe å si når helgestudentene på PT kommer:) de vet ALT… tror de

    2. Du kl 1606….burde være mulig å skrive at du synes man skal være rak i ryggen under øvelsen, uten at DU fremstår som ett hespetre av en annen dimensjon…Just saying..

    3. Jeg er både fysioterapeut og har 3-årig idrettsutdanning, men har aldri møtt PT-studenter som tror de vet alt. Kan det ha noe med din egen framtoning og holdninger å gjøre mon tro?? Det går fint an å kommentere uten å fremstå som en idiot og bedreviter. Har aldri hatt inntrykk av at Nora ikke tåler konstruktive tilbakemeldinger, og jeg har ALDRI fått noe som helst inntrykk av at hun tror hun vet alt!! Og forresten, gjennom mine 13 år som fysioterapeut har jeg møtt relativt mange fysiostudenter som tror de vet alt. Godt mulig du er en av dem!!
      Stå på, Nora. Blir artig å høre hvordan det går på halvmaraton neste helg. Det klarer du med glans 🙂

    4. Der endte jeg rett på iHerb gitt, den nesquicken der må jeg ha.. Noe annet enn sjokolademelken jeg drikker her, som koster 31 kroner pr pakke. STYRK!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg