Nyttårsforsett og hvordan nå de

I likhet med mange andre har jeg satt meg noen nyttårsforsett. Noen synes det er tull og tøys, men jeg synes virkelig det er bra å gå inn i et nytt år med fokus på det jeg ønsker å forbedre. For om det er stort eller lite, så er det alltid ting som kan bli bedre her i livet. Jeg har satt meg hele tre forskjellige nyttårsforsett, men alle innen forskjellige områder. Da blir det lettere å forholde seg til de ulike nyttårsforsettene, og det gjør det mulig å ta flere samtidig. Mine nyttårsforsett ser slik ut:

 Bli flinkere med økonomien

Krangle mindre med meg selv

Bli sterkere i alle baseøvelser

Å bestemme selve nyttårsforsettet er jo første steg. Gjerne skriv de ned slik at de er synlige, det er faktisk bevist at de som skriver ned målene sine har større sjans for å nå de. Men det nytter heller ikke å sette mål med mindre du også setter i gang direkte tiltak for å nå de. Du må altså planlegge hvordan du skal gå frem for å kunne nå målene dine. Uten tiltak blir plutselig målsetningen din bare en drøm. Mine tiltak er å sette opp månedlige budsjett, følge magefølelsen oftere og etterhvert starte med et treningsprogram som fokuserer på styrke. Jeg blir litt lei av at så mye av treningen bare handler om å forbedre utseendet innimellom – det er jo så gøy å bli sterkere! Det var jo det som gjorde at jeg først ble bitt av styrkebasillen i utgangspunktet.

Så er det bare å sette de konkrete planene i live, og faktisk gjøre det du ahr bestemt deg for. Det holder ikke å talk the talk, du må faktisk gjøre innsatsen selv. Hvis du ikke gjør noen endringer, vil det ikke skje noen endringer heller. Det vanskeligste kommer kanskje nå, nemlig å holde seg til planen man har laget. Hvor mange er ikke flinke i januar og har glemt nyttårsforsettet allerede i mars? Mine beste tips for å unngå dette er å måle fremgangen din, bryte opp i delmål, og å belønne deg selv. Hvis du setter deg som mål å gå ned 6 kilo til sommeren er det kanskje tungt å se så langt frem i tid. Hva om du setter hver andre eller tredje kilo som delmål? Eller hvis målet er å løfte 10 kilo tyngre i en øvelse, gi deg selv en belønning når du er halvveis? Det har iallefall jeg store planer å gjøre, det blir så mye gøyere å jobbe mot målene mine da. Så jeg begynner fra i dag, den første hverdagen i 2014 for min del. Jeg har troen på at jeg klarer disse nyttårsforsettene, selv om nummer to på lista mi kan bli utfordrende. Men nå sier vel uttrykket at “if it doesn’t challenge you – it doesn’t change you” så det er bare å jobbe med deg. Nå er jeg klar for jobb denne mandagsmorgenen – ha en fantastisk start på uka alle sammen!

Har du noen nyttårsforsett?
 

7 kommentarer
    1. Et godt innlegg frøken! Fornuftige mål! Selv skal jeg:
      – Bli sterkere i baseøvelsene
      – Tilegne meg mer kunnskap rundt favoritt temaene mine: atferd og trening.
      Hittil har jeg meldt meg opp til PT sertifisering, begynt å trene mot første styrkeløft stevne og er på vei til å søke master i atferdsanalyse. Dette skal være kunnskapens år for min del!:-D Bring it!

    2. Mine nyttårsforsett er og få en fast jobb ved barneskole, gå ned 9kg , spare penger og reise oftere 🙂 Likte nyttårsforsettet ditt om at du skal krangle mindre med deg selv, der ga du meg et nytt punkt 🙂

    3. Jeg har faktisk 5 forsetter i år; spise sunnere, trene oftere og hardere, lære å elske meg selv, slå ut håret en gang i blant (ikke så lett når man har mange barn) og være min egen lykkes smed. Jeg har tro på at 2014 blir et knallbra år! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg