"The post-competition blues"

20.09.2012 - 17:21 19 kommentarer

 

Dette er dagen du har ventet på. Du har jobbet, svettet og løftet mer vekter enn du trodde var mulig for å være i den beste formen du overhodet kan være på scenen. Dette har vært ditt største fokus i flere måneder - og i løpet av noen få minutter på scenen er det hele over. Du har sett deg selv bli bedre og bedre hver eneste dag, hva skjer så når det plutselig går motsatt vei?

Det er ikke mulig å gå rundt i konkurranseform hele året. Normale kroppsfunksjoner kan lett bli forstyrret hvis man går under den anbefalte minimumsgrensen for fettprosent, som ligger på ca. 5 % for menn og 14 % for kvinner. Mange utøvere kommer lavere enn dette når det nærmer seg konkurranse - men en så lav fettprosent er ikke sunn å holde hele året rundt. Likevel er det utrolig kjedelig å se ditt livs form gå tapt, å våkne et par uker etter konkurranse å se en mye softere og mykere look i speilet. Nettopp på grunn av dette opplever mange utøvere å bli triste og små-deprimerte itiden etter konkurranse. Det er dette som på engelsk kalles «the post competition blues» og det er det jeg skal snakke litt om i dette innlegget.

«Fitness is a journey - not a destination.»Dette klisje-utrykket har vel de fleste hørt før, men det ligger faktisk mye i det! Konkurransen gir deg et mål - noe spesifikt å jobbe imot. Men i det store og hele handler det ikke om du vinner konkurransen (selv om alle selvfølgelig vil det!) men den kampen du vinner i deg selv. Det er prosessen frem mot konkurransen som teller - og ikke utfallet av den. Alt du lærer om deg selv, om kroppen din, om mentaliteten din og den mestringsfølelsen det gir å gjennomføre noe så få andre klarer å gjennomføre. Selvfølgelig er det en nedtur å ikke få den plasseringen du ønsker deg. Kanskje har du vært på diett i et halvt år - bare for å ryke ut i forbedømmingen. Så tenker du "er det verdt det?" Igjen, husk at det ikke er utfallet som teller mest. Du gjør dette kun for deg selv, og ikke for dommerpanelet som ikke ga deg den plasseringen du følte du fortjente.

Nå har jeg bare konkurrert to ganger selv og gikk gjennom "the blues," men likevel er jeg langt i fra utlært når det kommer til dette. Men jeg har snakket med mange andre erfarne utøvere, og nå når høstens konkurranser nærmer seg synes jeg det passer bra å dele noe tips om hvordan man kan takle dette på best mulig måte. 

1. Forbered tiden etter konkurransen. Bestem deg for hvor lenge du skal ha «fri» fra alt som heter kosthold og trening. Du ikke lenger opp grytidlig for å kjøre morgencardio, for du har ingen deadline du må nå. Å ta en hel uke fri fra trening høres kanskje helt fjernt ut - men husk at kroppen trenger hvile etter en lang periode med mye trening og lite mat, og mest sannsynlig har du bare godt av å sløve på sofaen uka etter du sto på scenen. 

2. Aksepter at du ikke vil se ut som et vandrende bilde av en lærebok i anatomi i tiden som følger. Noen ekstra kilo legger alle på seg etter konkurranse, både i form av vann og fett. Mer karbohydrater og salt vil nødvendigvis binde mer vann i kroppen, og du kan ikke unngå disse matvarene for alltid. Litt ekstra fett har du også godt av, hjernen trenger fett for å fungere optimalt. Det er vel flere enn meg som har opplevd å bli glemsk, litt kort-tenkt og (muligens) få kortere lunte på diett? Med litt mer fett på kroppen normaliserer dette seg relativt fort, så litt høyere fettprosent er absolutt ikke noe å være redd for. 

3. Skift litt fokus! Trening blir nødvendigvis første-prioritet mot konkurranse, og mange har da en eller flere ting som har blitt nedprioritert samtidig. Om det er venner, en annen hobby, kjæreste, kjæledyr, jobb, skole eller familie - så fokuser mer på ting det har vært lite tid til på diett. Det er mye annet enn fettprosent og muskelmasse som betyr noe her i verden, derfor mener jeg at har alle godt av å bruke tid på noe helt annet enn kosthold og trening etter konkurranse.

4. Øk kaloriene dine gradvis. Etter konkurransen kan du plutselig spise hva du vil, ingen coach som følger med på hver eneste ting du putter i munnen. Fråtsing noen dager etter konkurranse er helt ok, men etter hvert må du komme deg tilbake til ditt vanlige kosthold igjen, med matvarer du bruker året rundt. Selvfølgelig må kaloriene økes fra konkurransedietten, jeg anbefaler å gjøre dette gradvis til du finner en form du kan trives med i hverdagen. 

5. Sett deg nye mål å jobbe mot. Hvis du ikke fikk plasseringen du ønsket deg, så sørg for å få tilbakemeldinger fra folk med peiling på hva du kunne gjort annerledes! Spør dommerne, coach, delegater og treningspartnere om deres mening, og sett deg mål om å forbedre dette.  Jobb med de svake sidene dine, og bestem deg for at de svakhetene du hadde i år ikke skal trekke deg ned i fremtiden!

6. Tillat spisemåltider et par ganger i uka. Gjerne legg disse til helg, bli med på familiemiddager/resturantbesøk du ikke kunne bli med på under dietten. Jeg anbefaler heller spisemåltider enn hele spisedager, da disse fort kan føre til overspising (og påfølgende magesmerter ;) ) Det handler om å finne den der berømte balansen i hverdagen, hvor trening og kosthold faller naturlig inn i hverdagen din.

  Ha dette i bakhodet til tiden etter konkurranse, så slipper du forhåpentligvis unna «the post competition blues.» Når det kommer til tiden før konkurranse vil jeg bare ønske alle utøvere LYKKE til! Knus på de siste dagene og bli den beste utgaven av deg selv du overhodet kan bli! Du skal konkurrere i en av verdens fineste sporter å holde på med - så ikke glem å KOS deg på scenen. Gå ut på scenen som du eier den, og skinn som den stjerna du er! Gleder meg til å se dere alle der oppe om et par uker :D 

 

19 kommentarer

20.09.2012 kl.17:45

Herreguuud - dette var som å lese tankene mine etter konk! Følte meg feit, fæl og ville bare tilbake på diett for å få tilbake formen. Det er jo seff ikke veien å gå - men det visste jeg ikke da! Bra at du deler denne til andre Nora :)

Trude

20.09.2012 kl.17:51

Er ikke sceneform en sund form i ha året rundt? Det er jo sånn jeg trener for å bli, men ikke vits å trene for å bli sånn hvis ejg bare kan se sånn ut 1 dag?

Line

20.09.2012 kl.19:06

Wow! Dette var kjekt å lese.. Jeg skal debutere i AF neste lørdag og både gruer meg og gleder meg. Men med den avslutningen av det innlegget der så er det rett ut i speilet og øve på posering og smiling:)

Jeanette

20.09.2012 kl.19:38

Utrolig bra innlegg!! Er nok mange som bør lese dette før de skal konkurrere neste helg :)

Carina Schønberg

20.09.2012 kl.20:30

Hadde jeg hatt 1/4 av din motivasjon så hadde jeg vært fornøyd! Du er jaggu meg flink:)

Pernille

20.09.2012 kl.20:53

Åh, blir så glad av å lese innleggene dine, å blir bare mer og mer inspirert av bloggen din! Du skriver helt utrolig bra innlegg, du er en inspirasjon i mine øyne :D

Michael

20.09.2012 kl.22:12

Det var et veldig bra innlegg som alle (især nye) som stiller til konk nå burde lese !!

Christina

20.09.2012 kl.22:36

Kjempe fint at du tar det opp. Jeg trodde først at fitness folk så sånn ut året rundt, men skjønner nå at det ikke hadde vært så bra :-)

Lone Norås

20.09.2012 kl.22:52

Kjempe bra skrevet, lengtet etter et slikt innlegg da jeg har begynt å tenke litt på tiden etter konkurransen. Håper å møte seg i trondheim nå!

Klem Lone :

Marianne

21.09.2012 kl.02:01

Tusen takk for et kjempe fint innlegg Nora! Dette skal jeg virkelig huske på.. Har tenkt mye rundt dette selv hvordan tiden etterpå vil bli, så dette innlegget passet veldig godt nå for meg (og sikkert for veldig mange andre også som debuterer nå i høst)! :)

marianne

21.09.2012 kl.07:52

Utrolig bra Innlegg!!!!

På vei

21.09.2012 kl.17:53

Herre, så bra innlegg!!

Marte - Get fit 4 fight

21.09.2012 kl.20:26

For en artikkel!! DU er flink :)

Har du noengang vurdert å stilt i athetic fitness kontra bodyfitness?

Hvis og hvorfor ikke? :)

Ida

21.09.2012 kl.20:27

Hei.

Jeg har sendt deg en mail. Håper du har tid til å svare i løpet av helgen.

Mvh Ida :)

Anette

21.09.2012 kl.22:21

Hei!

Jeg er så glad i bloggen din! Synes du fremstår som en grepa, bra dame ;)

Bare lurer litt på en ting med styrketrening.. Dersom du er sterkere på høyresiden enn venstre (f.eks) har du tyngre vekt på høyre da, eller trener du opp venstre til samme nivå..?

Jennie

21.09.2012 kl.23:36

Hei! :) Begynte å lese bloggen din for litt siden, og den er dritbra! Definitivt fast leser nå:) Liker å lese om trening og kosthold. Men kan du ha en spørsmålsrunde snart?:)

Jennie

othilie ulvedalen

23.09.2012 kl.00:24

Kjempebra skrevet!! ;)

Jostein Jenssen

23.09.2012 kl.14:00

Fint innlegg! :) Har tenkt mye over dette selv, men jeg merker at når jeg nå sitter her, en uke før konk etter to timer morgencardio og med fem små FiberRik til frokost, så kan jeg ikke tenke på annet enn alt jeg skal spise etter dietten. Jeg tror det er viktig å se på vektøkningen på rett måte - du blir ikke i dårligere form, du bare går over fra å jobbe med fettprosent til å jobbe med hypertrofi igjen. På denne måten kan du se enda bedre ut etter neste diett! :)

rosmarivandbakk

23.09.2012 kl.14:12

Jeg lurer på om du kunne ha skrevet et innlegg om hva du tar i tillegg til ditt vanlige kosthold? Da mener jeg for eksempel slikt som proteinpulver, omega 3, bcaa osv. :-)

www.rosmarivandbakk.blogg.no

Skriv en ny kommentar

hits