PHAT og badevekt

Da har den nye treningsuka allerede kommet godt i gang, med både styrketrening og cardio 🙂  Kjørte den første økta på det nye programmet mitt, og i dag var det tung styrke på overkropp. I morgen er det tungt på underkropp, altså også der med tunge vekter og ganske få repetisjoner. De resterende 3 treningsdagene har jeg lettere vekter og flere repetisjoner, og om du vil lese mer om PHAT kan du lese en utfyllende engelsk versjon her eller denne artikkelen fra Fitnessbloggen. Jeg tror jeg kommer til å like denne kombinasjonen av høy/lav rep trening -og dagens økt så slik ut: 

Pendlay rows 3 x 5 reps

Pullups 2 x 8 reps

Nedtrekk 2 x 8 reps

Benkpress med manualer 3 x 5 reps

Dips m/vekt 3 x 8 reps

Skulderpress med manualer 3 x 6 reps

Bicepscurl med EZ-stang 3 x 10 reps

Franskpress 3 x 10 reps

Etter økta gikk riskaker og shake ned på høykant, før jeg syklet hjem og tok med Ayla ut på tur. Det var sol i ca. 10 minutter i dag – og da rakk vi selvfølgelig å få knipsa et bilde 😉 Ikke enkelt å holde øya oppe ser dere! Måtte bare kjøpe denne t-skjorta fra Better Bodies i svart også, jeg digget den gule sånn 🙂 Litt lyst på den hvite også, men jeg må vel begrense meg litt… Men hvis noen lurer på hva de skal kjøpe i gave til bursdagen min som er 14 dager unna, så er det et godt tips 😀

Sløv som jeg er glemte jeg helt å fortelle dere om forrige ukes formsjekk. Jeg hadde gått OPP 0,5 kg i stedet for å gå de ned denne gangen, men gått ned i mål både rundt midje og lår. I tillegg så coachen god forskjell fra forrige uke – og spurte derfor om jeg ville spise litt ekstra i helgen, selv om vekta altså hadde gått OPP. Det takket jeg pent nei til, rett og slett fordi jeg ikke føler noe behov for det. Men poenget mitt her er at badevekta IKKE bestemmer om man har blitt i bedre form eller ikke. Så ikke heng dere så mye om i den der vekta, heller fokuser på målinger og ta formbilder som dere kan sammenligne. Det er så utrolig mye som kan påvirke tallet på badevekta, som stress eller lite søvn. Kort oppsummert: drit i vekta – og fokuser på å forme en kropp DU er fornøyd med i speilet 🙂 

 Ønsker dere alle en herlig og sporty uke 🙂

28 kommentarer
    1. Helt enig 🙂 vekten har ikke så mye å si, kan ha bra kropp og veie mye 🙂 muskler veier mer en fett 😉 før og etter bilder er genialt!:)
      Skal du stille i NM foresten?:)

    2. Screw badevekta, den forteller ofte veldig slemme og uintelligente fakta 😉 Spennende treningsprogram så det ut til også forresten, du får holde oss oppdatert på om det er verdt å teste ut ! 🙂

    3. Åh, det er sant det med badevekten. Men guri hvor vanskelig det er å tenke slik 100% av tiden. Her i gården styrer nok vekten littegranne for mye. Heldigvis har jeg tatt månedlige mål i mange måneder, så har jeg noe å sammenligne med når vektnedgangen stopper opp 😉 Får bare håpe at tankene henger fast i fornuften når den tid kommer 😀
      Hvilken shake bruker du forresten? Nordicnutrition sitt? 🙂

    4. TAK for dine skønne indlæg, jeg læser dem alle med stor glæde og interesse. Synes det du gør er så sejt, jeg drømmer selv om en dag at stille op i fitness-konkurrence, men nu må vi se. 🙂 Måske det bare bliver en drøm.

    5. Helt sant det med badevekta, mange som henger seg opp i den helt uten grunn. Muskler veier jo også mer enn fett, så det kan ofte være grunnen om man har begynt å trene hardt 🙂
      Ha en fin uke! Gleder meg til å følge med videre, og håper PHAT-programmet funker 😉

    6. FInt inlegg, det er lett å gløyme at vekta ikkje har noko å seie.. 🙂
      Lykke til med nytt treningsprogram, det er så kult med sterke jenter, du er bra motivasjon! 🙂

    7. Så gøy med nytt Program! 😀 Jeg også har startet på nytt program, men det er ett helkroppsprogram… 🙂 forandring fryder 😉
      Ja, det med vekta er helt sant!! den kan ikke si hvor god form eller hvor stor del som er muskler eller fett… den viser bare ett tall!!….
      Ha en nydelig tirsdag Nora! 😀

    8. Så gøy med nytt program og at du legger det ut her. Fint om morgendagens benprogram kan deles med oss også.
      Ha en fortsatt flott dag !

    9. Takk Nora:) jeg ble helt fra meg på fredagnår jeg veide meg.Jeg hadde gått opp 700 gram.
      Og jeg som hadde trent så bra og spist riktig hele uka, men jeg har kanskje gått opp i vekt på grunn av mye styrketrening(muskler veier vel også litt) for buksene mine sitter ikke noe strammere snarere tvert imot. Jeg liker egentlig det jeg ser i speilet så ut med badevekta:))

    10. So true!
      Badevekta mi står langt under baderomsinnredningen min.. Før stod den midt på gulvet og ble brukt 4-5 ganger om dagen.. Bare forvirrende og demotiverende! 🙂 Du har en super blogg Nora, Artig å følge deg;)

    11. Helt enig. Jeg har ikke vekt, men bruker den flittig når jeg er hjemme på besøk, alltid gøy å se hvordan det står til. Men tiden på døgnet og døgnet generelt påvirker sykt mye. Kan ha 3-4 kg forskjell på en dag!

    12. Anonym: De kommer etterhvert i ulike innlegg 🙂 Kommer ikke til å lage ett innlegg med alle svarene, men få svart på de gjennom flere innlegg fremover 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg