Søt og saftig eplekake

Innlegget inneholder sponsede lenker

Helt siden jeg var lita har jeg likt å bake, og samlet på kokebøker i lang tid. Etterhvert som jeg ble eldre ble det mer og mer spennende å lage oppskrifter selv, det er så gøy å stå på kjøkkenet for å prøve nye ting. Spesielt når det lykkes, og oppskriftene blir gode! Det er nemlig en god del som dessverre går rett i søpla og, men det gjelder ikke denne oppskriften på eplekake. Søt, saftig og god, for å lage den trenger du: 

2 egg ♥ 5 ss sukrin ♥ 2 ss smør ♥ 3 ss havremel ♥5 ss fibra fullkornshvetemel

3 ss gresk yoghurt vanilje ♥ 0,5 dl melk ♥1 ts vaniljepulver ♥1 ts bakepulver ♥1 ts kanel

Pisk egg og sukrin til eggedosis. Smelt smør og tilsett resten av ingrediensene, og la det blande seg godt inn.  år røra er ferdig heller du den i en liten springform, før du starter med fyllet som består av:

2 store epler ♥ 2 ss sukrin gold ♥ 2 ts kanel ♥ en god neve madler

Skyll og rens epler før du skjærer i skiver. Dytt de forsiktig ned i kakerøra, før du topper med sukrin gold, kanel og hakkede mandler. Stek på nederste rille i ovnen på 200 grader i 35-40 minutter. La den avkjøle seg på rist etter du tar den ut av ovnen, så er det bare å nyte eplekake på sitt beste. Med vaniljekesam eller vaniljeis er det ekstra godt, prikken over i’en for min del. 

Søndagsbaking er noe av det beste som finnes, i alle fall når resultatet blir som dette. Håper dere har hatt en super helg, og er klare for en ny uke med nye muligheter ♥

4 kommentarer
    1. Jeg ble SÅ glad når jeg så du postet denne oppskriften! Jeg ELSKER eplekake, men aldri prøvd å lage det selv – og spesielt ikke en sunnere og mer næringsrik versjon. De fleste forsøkene på bakverk går rett i søpla.
      Så denne oppskriften i går, gikk rett hjem og prøvde meg på den – OG HERREMIN så godt og vellykket det ble! Helt i ekstase jeg. Denne skal jeg lage flere ganger 😀 Takk for at du delte!
      Klem <3

    2. Ine Kristin: Så fantastisk å høre! Jeg blir så glad når folk tar i bruk oppskriftene mine og faktisk ser hvor lett det er å spise sunne søtsaker 😀 Tusen takk for tilbakemelding 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg