Hvordan motstå cravings

Denne helgen har vært totalt skivebom når det kommer til kosthold. Fredags etter middag kom det så sterke cravings at jeg sendte samboeren på butikken for å hamstre sjokolade og yoghurtnøtter. Jeg spiste helt til jeg ble kvalm, så gikk jeg for å legge meg. Lørdag fikk jeg mensen, fikk kviseutbrudd og syntes synd på meg selv. Da syntes jeg og det føltes innafor med sjokolade. I dag var var det jo farsdag, med kaker og godsaker til den store gullmedalje. Tipp hva jeg sitter igjen med? En kropp som er helt daff, tom for energi og ei hånd jeg har lyst til å klaske meg selv i panna med. For jeg vet jo egentlig så mye bedre. Jeg tror jeg bare glemte det midt oppi mensen, farsdag og unnskyldninger – derfor er dette innlegget på sin plass nå. Like mye for min egen del som til alle andre der ute som sliter med det samme. Så here goes, mine beste tips for å unngå cravings:

1.  Ikke ha usunn mat tilgjengelig. Ta en runde i skapene dine, og kast mat full av sukker og fett slik at du ikke har noe å kaste deg over når cravingsene dukker opp. Har du skap som er fulle av sunne ingredienser, slik at du heller kan lage noe som smaker godt uten sukker blir det så mye lettere. Sunn bakst har blitt en favoritt hos meg, da får jeg det beste av to verdener. 

2. Spis nok mat! Hvis du hopper over de vanlige måltidene dine er det mye lettere å hive seg over potetgull og sjokolade enn hvis du faktisk hadde spist det du skulle den dagen. Du har ikke lyst på drittmat hvis du har spist deg mett på næringsrik og sunn mat, derfor er det viktig at du spiser maten din! Hvis du likevel skulle bli sulten mellom måltidene, så spis frukt/grønnsaker eller drikk et stort glass vann. Mine favoritter å ha i bagen er ferdigpakkene med minigulrot og sukkererter fra bama – perfekt å småspise på hvis jeg blir sulten mellom måltidene.

3.  Hold deg opptatt. Visste du at cravings stort sett bare varer i mellom 10-15 minutter? Vask klær, gå en runde rundt nabolaget, stikk på trening eller ring en gammel bestemor – og etterpå vil i de fleste tilfellet suget ditt etter noe usunt vært borte. I tillegg har vi den berømte kjede-spisingen, hvor du spiser bare fordi du ikke har noe bedre å gjøre. Det er nesten like dumt som å kjede-røyke, så det er det bare å droppe med engang. 

4. Kom deg videre. Ok, så havna du med snuten ned i smågodtskåla Spist er spist, gå videre og ikke tenk noe mer på det. En sjokoladeplate er ikke ødeleggende i seg selv, men om du tenker at “nå har jeg spist en så da kan jeg like gjerne spiste to til hver kveld resten av uka” blir det fort litt verre. Husk at det er du som bestemmer over deg selv, og du er mye sterkere enn den cravingsen som kommer snikende. 

5.  Finn ut hva som trigger cravingsene dine. Hvis du finner ut hvilke situasjoner som gjør at du får cravings, så er du nødvendigvis mye bedre rustet for å unngå akkurat disse situasjonene. Mat henger ofte sammen med følelesr, enten vi vil at det skal være sånn eller ikke. Om du er trist, ensom, sint, stresset eller hva det måtte være – så finn hva det er som utløser suget. Den enkleste måten jeg kan tenke meg er å notere ned hvordan du føler deg akkurat i det øyeblikket du får helt enorm trang til å spise deg gjennom hele godterihylla og isdisken samtidig.

Det var mine fem beste tips, og med de klarer forhåpentligvis både jeg og du oss bedre gjennom tiden fremover! Du er sjefen, du bestemmer over din egen kropp og du kan bestemme at det er lov å gå forbi godiset selv om det frister aldri så mye ♥

10 kommentarer
    1. Hei Nora 🙂
      Dette har egentlig ingenting med dette innlegget å gjøre, men har du noen tips til fine plasser jeg kan løpe når jeg befinner meg i Trondheim sentrum en uke? Jeg sover på Radisson Blu og kunne tenkt meg å bare tatt på løpeskoa og startet fra her.
      Ha en fin start på uken! 🙂

    2. Therese:
      Anbefaler en tur rundt Nidelven, utrolig fin tur, men kanskje litt gjørmete akkurat nå. Jogg for eksempel over bybroen, til øya og så andre siden av elven tilbake.
      Ellers liker jeg selv å jogge til piren og til Ila langs sjøen, eller opp til festningen.

    3. Anbefaler også å ta seg et stort glass vann! Ofte er man dehydrert når man får mat/godtesug, etter et glass vann er ofte suget borte. Eller man klarer å tenke klarere hva man egentlig har lyst på 😉

    4. Therese: enig med kommentaren over her, rundt Nidelva er supert! Ikke minst Skansen, så fantastisk. Da løper du ned til piren og følger den veien som er lagt helt langs sjøen, nydelig å løpe der 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg