Menn og kvinner er ikke like

Advarsel: innlegget inneholder ingen verdens ting om trening eller kosthold. Titter du innom av den grunn kan du åpne bloggen igjen i morgen. Akkurat nå er jeg bare så provoser at jeg måtte skrive et innlegg om menn, kvinner og permisjon. 

I det siste har det være flere debatter om hvordan foreldrepermisjon bør fordeles, og flere har tatt til orde for at den bør deles i to. I dag deles ti uker til hver av foreldrene, mens resten av ukene kan fordeles mellom mor og far. I mine øyne er det helt bak mål å skulle endre den til 50/50. Jeg er 100% enig i at mor og far er like gode omsorgspersoner, men vi er faktisk ikke like rent biologisk. Kvinner blir gravide. Kvinner føder. Kvinner ammer. Menn er gode til mye, men de får dessverre ikke til å ta en for laget på de tre punktene. Helsemyndighetene anbefaler å amme frem til barnet er ett år, men det tror jeg man kan se langt etter hvis permisjonen blir likedelt. Min lille familie er et flott eksempel, jeg jobber på motsatt side av byen fra hvor vi bor og vi har en bil som jeg bruker til jobb. Hvis mann og barn skulle reist kollektivt til min arbeidsplass ville det tatt over en time hver vei, altså lite praktisk gjennomførbart med baby. Da hjelper det ikke så mye at man kan amme i pauser eller ha ammefri midt på dagen, fordi det hadde blitt alt for mye stress for alle parter. Hvis vi hadde blitt satt i den situasjonen ville valget mitt ha falt på å slutte med amming den dagen min halvdel av permisjonen var over. 

Jeg vil utvilsomt kalle meg selv en karrierekvinne. Jeg har alltid gjort det bra på skolen, er daglig leder på et fantastisk treningssenter med over 20 ansatte og jobber med sosiale medier på siden. I tillegg til å kalle meg selv en karrierekvinne, så vil jeg kalle meg en feminist. Likevel ønsker jeg absolutt ikke at at absolutt alt skal likestilles alltid. For kjønnene er ikke like og spesielt etter en fødsel synes jeg det er uriktig å pålegge familiene hvordan permisjonen skal deles. For enkelte kan det være midt i blinken å dele 50/50 og for andre kan kanskje far ta brorparten av permisjonen. Det må også være greit at kvinner tar den største delen av permisjonen hvis det er det familien ønsker. Jeg har alltid vært opptatt av karriere og ønsket meg raskt tilbake i jobb etter Ulrik ble født. Derfor begynte jeg å jobbe gradert bare etter noen måneder, og var delvis på jobb og delvis hjemme. Det kommer jeg ikke til å velge neste gang, da vil jeg ta ut lenger permisjon. Det gjør meg ikke til noe mindre karrierekvinne av den grunn, vi har bare lært på måten vi valgte sist. Det ble bare stress, jeg strakk halvveis til på alle områder, var delvis zombie på jobb på grunn av våkenetter og det hele ble kaos. Neste gang jeg velger å få et barn har jeg lyst til å være hjemme til barnet er 7-8 måneder, og det synes min samboer er helt greit. Han syntes selvfølgelig også det var helt greit at jeg ville starte i jobb tidlig når vi fikk vårt første barn. Å ta fra foreldre muligheten til å velge hva som er best for hver enkelt familie, ser jeg på som å ta et steg bakover. Valgfrihet for familien er i mine øyne mye viktigere enn likedeling, og jeg håper virkelig at denne ordningen ikke trer i kraft. I så fall får jeg bare begynne å spare allerede nå, slik at jeg får råd til å ta ulønnet permisjon etter min halvdel av permisjonen er over. 

 

16 kommentarer
    1. Helt enig! Far kan ikke bidra med ekte morsmelk, og har derfor en mindre rolle i barnets første leveår, selv om han selvfølgelig er omsorgsperson han også.

    2. Snakk om å øke fedrekvota til 14 uker er det ikke? Ikke dele 50/50. Forslaget om å øke kvota er for å sikre at flere menn tar ut mer permisjon. Kvinner vil fortsatt ha rett til mye mer permisjon enn menn.

    3. Fedre kan bidra med mye og gjøre det meste som mor (skifte bleie, bysse, bære, leke, bade den lille osv) men mange mødre ammer og puppen er virkelig viktig for de små. Pluss at mødre knytter et veldig fascinerende bånd med den lille allerede når den er i magen og både kropp og sinn hos mor trenger tid på å komme seg etter et svangerskap og en fødsel. Jeg er for at man kan dele permisjonen hvis man ønsker, men å gjøre om til 50/50 høres virkelig galt ut! Selv om det finnes unntak så er mor babyens hovedperson nesten det hele første leveåret og permisjonen bør deles deretter også.

    4. Er gravid med nr.2 og synes faktisk ikke at det er riktig å kutte ned på mors permisjon. Jeg vil veldig gjerne være hjemme til poden blir minst 9mnd. Flott at far får permisjon, men mor er tross alt så mye mer når det kommer til omsorg og det som hører til. Synes utviklingen er skremmende og det føles helt feil å gå i den retningen vi staker ut nå.

    5. For et vanvittig viktig innlegg! Utrolig bra skrevet, og kjempeviktig å ta opp. Er så glad for å se at noen kaller seg feminist, men likevel skjønner at ikke alt skal deles likt forde. HIGH FIVE!

    6. Hei Nora,
      Jeg er også feminist, og er helt enig i at alle familier skal få velge selv. Familier er ikke like og har forskjellig hverdag og behov. Jenter i dag lever godt på arbeidet feministene la ned på 60-80 tallet, og vi skal absolutt nyte de rettighetene. Men arbeidet er ikke ferdig. Som kvinne i et mannsdominert arbeidsmiljø kunne jeg fortalt flere historier om diskriminering av kvinner i “fruktbar” alder.
      Likestilling til side, jeg mener at det er vel så viktig at far får bli kjent med barnet sitt. Jada, fedre blir like glad i barna selv om de ikke har permisjonen, men la de få opplevelsen også. Vi ser at menn som oftest kun tar ut de 10 ukene de må ta. Hvorfor? Ja, det er flott om vi kan amme barna til de er ett år, men det finnes da morsmelkerstatning. Jeg heier på 14 uker til far!

    7. Enig! Likestilling betyr ikke at alle SKAL gjøre det samme(i dette tilfellet mor og far dele permisjonen likt), men at MULIGHETEN til det er der!!

    8. Jeg tenker at hvordan man vil fordele permisjonen burde være helt opp til familien selv, og ikke politikere. Vi vet best selv hva som funker best for oss den dagen vi skal ha barn. Jeg blir fort deprimert av å gå hjemme, så for meg kan det være aktuelt å ha 50/50 permisjon, mens for andre kan det være best at mor har hele permisjonen selv. Det burde uansett være opp til en selv og far. Vi trenger ikke et overformynderi fra staten.

    9. Hei.
      Gratulerer med flott og interessant blogg.
      Vi spesialiserer oss på personlige baby gaver og vi vil gjære sponse din blogg med noe av våre produkter.
      Vi kan sponse konkurranse eller Du kan bli Affiliated partner.
      Håper på et positiv svar.
      Hilse Arthur
      http://www.pledd.net

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg